Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

Man brukar säga att guld och silver inte ger någon ränta. Men nu ligger den tyska 2 års obligationsränta  på - 0.947 Det vill säga de som köper den får betala nästa 1% för att låna ut pengar till Tyska staten. Ungefär lika dåligt är det för de som köper den svenska 2 års obligationen, där staten idag får betalt med 0,67% av de som lånar dem pengar.

sff123

arfo

Citat från: sff123 skrivet fredag 24, Februari 2017, 17:23:35
BTC va e de för metall den vill jag köpa ::)

Ingen metall, precis som många av de andra tillgångsslagen som var med i grafen

I_am_mine

Nu börjar vi närma oss ATL från i januari.

Är det någon som har insikt i TA eller FA som förklarar detta och eventuellt vet vart det bär?

MVH
I_am_mine

august

Citat från: I_am_mine skrivet onsdag 05, Juli 2017, 16:02:30
Nu börjar vi närma oss ATL från i januari.

Är det någon som har insikt i TA eller FA som förklarar detta och eventuellt vet vart det bär?
"Vet" är nog att vara för stursk, men att det snarare pekar nedåt än uppåt är ganska uppenbart.

Vad gäller förklara TA så är det inte min sak. Jag ser det fortfarande lite som att spå i kaffesump vilket funkar mest därför att tillräckligt många stirrar ner i samma kaffesump, dvs tittar på samma grafer. Däremot så rekommenderar jag Jordan Roy-Byrne på The Daily Gold. Han är nog den TA-analytiker som jag har mest förtroende för. När alla andra ropat "to the moon" så har han lyckats hålla en mycket mer balanserad syn, vilket inkluderat sund skepsis inför att PM skulle stiga nu efter FEDs räntehöjning.

Jag har varit pessimist under hela juni och tidvis lekt med att hedga min portfölj med DUST, JDST och DSLV (dvs 3x bears på olika typer av gruvor resp metall). Det har gått uselt, jag har hoppat in och hoppat ut och aldrig fått det rätt.

Men idag gick jag in igen med med en skvätt på vardera. Jag tror således på mer nedåt.

Detta handlar för mig inte så mycket om att tjäna pengar i nedgång (det gör jag inte, jag förlorar självklart pengar som alla andra, eftersom jag inte klarar att sälja särskilt mycket) utan mer om att det känns psykologiskt enormt bra att när allting annars hade varit rött så lyser det blått om nånting i allafall, så att man kan vara lite glad åt trenden.

Jag tror att resten av sommaren kommer att ge ytterligare sjunkande priser. Men om det är positivt eller negativt är en fråga om förhållningssätt. Idag köpte jag lite guld för spot+1% och med spot nästan 20kr lägre per gram än för någon vecka sedan blir det ju i allafall några luncher i inbillad vinst.

I_am_mine

Citat från: august skrivet onsdag 05, Juli 2017, 22:15:32
Jordan Roy-Byrne på The Daily Gold. Han är nog den TA-analytiker som jag har mest förtroende för. När alla andra ropat "to the moon" så har han lyckats hålla en mycket mer balanserad syn, vilket inkluderat sund skepsis inför att PM skulle stiga nu efter FEDs räntehöjning.

Riktigt bra tips, kollade precis på hans intervju den 28e juni och tycker han känns saklig

Tack ska du ha!

I_am_mine

För mig som är ny så la jag märke till en intressant sak och det gäller väl även guld fast guld inte tagit riktigt lika mycket stryk som silver.

Vad jag la märke till är att scrollar man tillbaka 15 år så ligger vi trots senaste årens nedgång i en starkt stigande trend.

Jag undrar lite smått vad man kan dra för slutsats av tillgång och efterfrågan då det ser ut som de flesta år har varit högre efterfrågan än tillgång men ändå har priset gått ned?

Tillgången har varit rätt stabil de senaste 10 åren med +- 100 miljoner ounce så då behövs det egentligen bara att fler börjar misstro valutan och börjar stacka silver för att priset ska gå upp?

Priset på silver ser ju ut att ha vänt ner med senaste konjunkturcykeln (folk har bytt över till börsen) så vi kanske kan förvänta oss högre silver priser någon gång nästa år

Jag bara spånar lite och försöker väcka liv i den här tråden då jag finner det intressant.

Har ni några tankar?

Cash Is King

Enligt uppgifter på goldsilver.com är dagens silver spotpris historiskt sett mycket lågt vid en inflationsjusterat jämförelse sedan 1970 fram till idag enligt 1980 CPI beräkningsformel.

https://goldsilver.com/blog/heres-what-stupid-cheap-looks-like-the-inflation-adjusted-silver-price/

I_am_mine

Citat från: Cash Is King skrivet fredag 07, Juli 2017, 02:34:12
Enligt uppgifter på goldsilver.com är dagens silver spotpris historiskt sett mycket lågt vid en inflationsjusterat jämförelse sedan 1970 fram till idag enligt 1980 CPI beräkningsformel.

https://goldsilver.com/blog/heres-what-stupid-cheap-looks-like-the-inflation-adjusted-silver-price/

Visste att det var något jag glömt ta hänsyn till :D

I_am_mine

Jag har en tanke kring varför silver inte har fått samma uppmärksamhet som guld och det är helt enkelt ur investerarsynpunkt.

Folk som hedgar sina portföljer eller flyr det monetära systemet köper i regel guld för att det är mer säkert än silver och silver har inte använts i samma utsträckning för att backa upp valutor historiskt sett.

Jag tror att silver kommer få ett stort uppsving när den större massan tappar tron på det monetära systemet av den enkla anledning att silver också har ett stabilt värde men framförallt är mycket billigare än guld och därför tillgängligt för fler.

Däremot så tror jag att det system vi har idag kan pågå länge än eftersom hela världen sysslar med det, ett land hade inte kunnat fortsätta så här hur länge som helst men när alla gör det?  Tron hos allmänheten är fortfarande stor och så länge den är det tror jag efterfrågan kommer vara relativt stabil

granlundii

Den inflationsjusterade grafen på macrotrends ser rätt annorlunda ut än den tidigare visade, enligt den här kan man tycka att priset inte är speciellt lågt för tillfället. Tydligen är det stor skillnad på hur man inflationsjusterar.

http://www.macrotrends.net/1470/historical-silver-prices-100-year-chart

granlundii

Trots allt blir man ju allt snålare på att lägga in en beställning småningom så som priset för tillfället rasar. Bäst ändå att avvakta lite, ännu billigare lär det bli.

I_am_mine

Citat från: granlundii skrivet fredag 07, Juli 2017, 16:40:41
Trots allt blir man ju allt snålare på att lägga in en beställning småningom så som priset för tillfället rasar. Bäst ändå att avvakta lite, ännu billigare lär det bli.

Kanske skulle vänta till efter semestern ändå och se om det vänder så småningom, är ju inte så insatt i TA men det ser ju lite ut som en huvud skuldra formation

Krugerangel

Spelar ingen roll om silvret blir billigare och folk flest förlorar jobbet.
Svårt att akkumulera silver utan inkomst.
Precis som befarat och gissat för ett par veckor sedan så har silverpriset klättrat ner under 130.-/Ozt.
Det ser ut som om kraschen blir allt syn(d)ligare och syn(d)ligare.
Få eller ingen på lägenhetsvisningar med lika få budgivningar i våra storstäder har det bilvit under vår och sommar....
Begagnatpriser på bilar rasar.
Inga storföretag som ska anställa stort under hösten heller.
Men på TV så säger dem ju #¤%&/()
Så om en uns med silver kostar 100 eller 200 är irrelevant då folk flest inte har pengar att handla med.
Lyckliga är vi som bevarar och beskyddar vår välfärd med ädelmetall.

Stack on....before its too late.

Krugern

august

Citat från: I_am_mine skrivet fredag 07, Juli 2017, 05:34:18
Folk som hedgar sina portföljer eller flyr det monetära systemet köper i regel guld för att det är mer säkert än silver och silver har inte använts i samma utsträckning för att backa upp valutor historiskt sett.
Stämmer verkligen det? Idag är det givetvis så, i den bemärkelsen att de flesta centralbanker har lite guld men inte silver, men historiskt har ju silver använts som valuta lika mycket som guld. Detta med att "backa upp" valutor med ädelmetall är ett ganska transient fenomen ur ett historiskt perspektiv.
Citat
Jag tror att silver kommer få ett stort uppsving när den större massan tappar tron på det monetära systemet av den enkla anledning att silver också har ett stabilt värde men framförallt är mycket billigare än guld och därför tillgängligt för fler.l
Detta argument (silver är billigare och därför tillgängligare) återkommer lite då och då och jag tror helt enkelt inte på det.

Hur då billigare? Det går inte att jämföra äpplen och päron. Om pris per oz är en generell norm så kan du få ett bra pris på ett par ton koppar av mig. Och om budgeten är så liten att det inte räcker till ett 1g guldmynt så är det nog svårt att köpa silver också (som ju knappt förekommer i mindre enheter än 1oz).

Den enda situation jag kan se där det skulle vara en fördel att silvret har en lägre värdedensitet är när man går all-in i Mad Max-scenariot där fiatvalutorna har upphört och man skall handla på ICA med sina metallbitar. Då kan man kanske, Gud förbjude, tappa bort små guldbitar för at de är just så små.

Men detta scenario tror jag inte på för en sekund. Även om det skulle bli en krasch för diverse fiatvalutor och PM skulle återinträda i det monetära systemen (ett väldigt stort om, eftersom hela dagens finansiella system skulle kämpa med näbbar och klor emot detta), så skulle det uppstå ny pappersvaluta tre sekunder senare, fast då backad av metall. Att dagens system är befängt betyder inte att man skall tro att vi någonsin kommer att återgå till att springa runt med en penningpung med skramlande mynt fäst vid livremmen. Så om fiatvalutorna skulle krascha och du behöver lite nya, metallbackade, papperspengar att handla för, då är det ju betydligt enklare att gå till banken och deponera tre uns guld än 7.5 kg silver.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane