Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Smaug

Tvekar på att ICA har öppet mån-sön 8-22 i ett Mad Max scenario. Fick en bild i huvudet som ser ut ungefär så här: (Ursäkta dålig fotoredigering)

august

Citat från: Smaug skrivet lördag 08, Juli 2017, 01:11:37
Tvekar på att ICA har öppet mån-sön 8-22 i ett Mad Max scenario.
Precis min tro, det första som händer är att öppettiderna försämras :-)

Låt mig sticka ut halsen ytterligare lite. Jag tror alltså inte på att silver skulle vara intressant pga lägre värdedensitet än guld, det är en ren hägring. Det jag tror är att silver är intressant pga en sannolikt högre värdestegring än guld om metallerna någon gång börjar stiga ordentligt i värde igen. Dvs det som får folk att satsa på silver är hopp om vinst snarare än bevarande av värde (vilket är guldets roll).

Krugerangel

Om man tänker lite långsiktigt och även lika långt tillbaka i tiden så visst är det ett pågående ras i fiat-valuta.
För 20år sedan behövde man bara 100kronor i fiat för att köpa ett gram med guld.
Nu 20 år senare behöver man nästan 4gånger så mycket fiat för att köpa samma mängd med guld. Det är väl ganska nära en hyperinflation med 400% på 20år.
Vänder man på argumentationen så får man, vid försäljning, idag(nästan ) 4st hundralappar för ett gram med guld. Förr fick man "bara" en hundralapp.
Ovanpå har skatter och avgifter ökats, färre som har jobb och ännu färre som har bra betalda jobb.
Hyror har gått upp, bensin och inte minst fastighetspriser har skenat iväg.
Utgår man ifrån vad man har betalat och nu måste betala för en valfri vald vara så behöver man alltså jobba flera timmar för att spara ihop guld till den valfria valda varan idag än för t.ex 20 år sedan.
Jag ser den pågående kraschen glasklart.
Ett finansiella armageddon som många argumentar emot och kallar jordens undergång, the end time, ja många kallar till och med ett silvermynt för pyramidspel idag.
-Ja...sådana där coins du vet, bitcoin och sånt där skit, var det en som sa till mig för några veckor sedan när jag visade han en silver eagle.
Hur många i Sverige kan spara ett Ounce med guld idag kontra 1997 då en uns kostade 3100.-? Inte många som har 10-11.000.- till övers i månaden gissar jag. De flesta ligger ju också minus i livet vid en ålder av 30-40-50år. Bra värde-akkumulering gubbar :)
Alla fiat valutor och sedel system har kraschat på lite olika sätt upp genom historien. Var det inte 23år i genomsnitt som ett sedelsystem varar. Dollarn har rekord med sina snart 45år utan att vara uppbackad av guld.
För den som har en egen reserv med metaller, som vi, så kan vi jämnföra både bensinpris och mat mot vad en uns med silver/guld kostar i sedlar.
Då får man en helt annan syn på vad som kostar vad och vad som är dyrt och vad som är billigt.

Krugern....

I_am_mine

Citat från: august skrivet fredag 07, Juli 2017, 23:06:06
Citat från: I_am_mine skrivet fredag 07, Juli 2017, 05:34:18
Folk som hedgar sina portföljer eller flyr det monetära systemet köper i regel guld för att det är mer säkert än silver och silver har inte använts i samma utsträckning för att backa upp valutor historiskt sett.

Stämmer verkligen det? Idag är det givetvis så, i den bemärkelsen att de flesta centralbanker har lite guld men inte silver, men historiskt har ju silver använts som valuta lika mycket som guld. Detta med att "backa upp" valutor med ädelmetall är ett ganska transient fenomen ur ett historiskt perspektiv.
Citat

Historiskt tänker jag sen pappersvalutans inträde, det är något jag läst och kan inte backa upp sanningshalten utan större efterforskning. Ser man längre tillbaka så finns ju naturligtvis både koppar och silvermynt som använts som betalmedel

Citat från: I_am_mine skrivet fredag 07, Juli 2017, 05:34:18
Jag tror att silver kommer få ett stort uppsving när den större massan tappar tron på det monetära systemet av den enkla anledning att silver också har ett stabilt värde men framförallt är mycket billigare än guld och därför tillgängligt för fler.l

Detta argument (silver är billigare och därför tillgängligare) återkommer lite då och då och jag tror helt enkelt inte på det.

Hur då billigare? Det går inte att jämföra äpplen och päron. Om pris per oz är en generell norm så kan du få ett bra pris på ett par ton koppar av mig. Och om budgeten är så liten att det inte räcker till ett 1g guldmynt så är det nog svårt att köpa silver också (som ju knappt förekommer i mindre enheter än 1oz).

Den enda situation jag kan se där det skulle vara en fördel att silvret har en lägre värdedensitet är när man går all-in i Mad Max-scenariot där fiatvalutorna har upphört och man skall handla på ICA med sina metallbitar. Då kan man kanske, Gud förbjude, tappa bort små guldbitar för at de är just så små.

Ett gram guld har en enorm premie som iaf inte jag är beredd att betala, ett oz silver är lite lättare att byta/sälja om man vill ha fickpengar än ett oz guld. Och koppar har ju också ett värde, vid skenande råvarupriser räknar jag med att även koppar får ett uppsving, kanske skulle man ha några 1 oz kopparmynt :D fast nä jag tror att myntningskostnaden för koppar skulle bli lite för dyr utan då gäller koppar bars vilket jag för övrigt inte har för avsikt att köpa som investering men kanske för skoj skull.

Men detta scenario tror jag inte på för en sekund. Även om det skulle bli en krasch för diverse fiatvalutor och PM skulle återinträda i det monetära systemen (ett väldigt stort om, eftersom hela dagens finansiella system skulle kämpa med näbbar och klor emot detta), så skulle det uppstå ny pappersvaluta tre sekunder senare, fast då backad av metall. Att dagens system är befängt betyder inte att man skall tro att vi någonsin kommer att återgå till att springa runt med en penningpung med skramlande mynt fäst vid livremmen. Så om fiatvalutorna skulle krascha och du behöver lite nya, metallbackade, papperspengar att handla för, då är det ju betydligt enklare att gå till banken och deponera tre uns guld än 7.5 kg silver.

Jag tror som du att det i så fall kommer en ny pappersvaluta backad av metaller, detta vore det bästa scenariot om dagens system tappar all trovärdighet, men frågan är när/om det händer

I_am_mine

Sen anser inte jag att silver skulle vara bättre än guld, anledningen till att jag vill köpa silver har med gold/silver ratio att göra. Jag kommer köpa guld också men framförallt byta silver mot guld vid en korrigering i gold/silver ratio så att större delen av innehavet faktiskt är guld i framtiden

granlundii

Grymt vad det faller för tillfället alltså. 2 % till nu på morgonen. Tur att mitt silver är en kombinerad långtidsinvestering/samlargrej, annars skulle jag börja bli lite stressad. Får köpa mer i höst/vinter istället!

Exempel på mynt som börjar bli billiga (goldsilver.be)
- 1 kg mynt under 500€
- De annars rätt dyra Rwanda African Ounce kostar snart bara 20€ (nu 20,5€)

Morgan

Jag kastade in en beställning i fredags kväll på både guld och silver med tanken "nu går det nog inte så mycket längre ner"
Lyckades troligen pricka in största dippen i fredags för ganska exakt samma pris som idag men det kommer nog fasen att fortsätta ner lite till är jag rädd.
Fast då shoppar vi bara mer :)

Krugerangel

Javisst är det härliga och underbara tider för oss som vill ha mer silver.
Min lilla stack på 600 Oz är inte så mycket att skryta av tycker jag även om bägge bankboxarna snart är fulla. Man kan ju alltid byta till större bankbox ::)
Tänk den dagen vi hamnar på +200.-/Oz igen. Då får man inte köpt så mycket för tusenlappen och glada är vi stackers för låga priser  ;D

Krugern

Silverräven

Jag är glad att jag har köpt mitt för långsiktigt innehav då en del av del jag hade tänkt kränga av tyvärr har gått ned i värde. Men men, man ska bara handla för kapital man kan vara utan på sikt :)

Morgan

Citat från: Silverräven skrivet Måndag 10, Juli 2017, 19:46:45
Jag är glad att jag har köpt mitt för långsiktigt innehav då en del av del jag hade tänkt kränga av tyvärr har gått ned i värde. Men men, man ska bara handla för kapital man kan vara utan på sikt :)

Samma här!
Det jag köper är tänkt i huvudsak till min pension (ca 30år kvar) och planerar inte att sälja innan dess om inte något akut skulle hända.
Tittade lite i min Excelfil idag där jag har noterat allt jag har i min skattkista och senaste nedgången hade kostat mig ca 40000:- om jag skulle sålt av allt idag till LS jämfört med för ett par veckor sedan!
Bara att sitta lugnt och vänta på högre priser! (eller lägre för att handla mer  ;D )

glimbert

1 oz rent silver är värdefullt i sig självt då det är ett eget sällsynt grundämne. Tänk att vi befinner oss i en tid då vi kan köpa ett helt oz silver efter att bara jobba en timme eller två. Jämför det med hur mycket silver det blir till var och en om man fördelar allt silver jämnt mellan hela världens befolkning.

LongJohnSilver

Oj, vad skönt det är att vara tillbaka på forumet här. Det har varit en virtuell resa runt hela jorden och har försökt att suga åt mig all information jag har kommit över.

Tycker att för nuvarande så är det en av de värsta känslostämningen på guld/silvermarknaden som jag har varit med om. När man börjar se gamla ädelmetallfanatiker kasta in handduken så känns det som kapitulationen är nära. Tittar man på youtubekommentarerna så är det bara björnar överallt. Någonstans så börjar man fundera på, om alla är negativa och alla har sålt och gått vidare. Vilka säljare finns det egentligen kvar i marknaden? 2016 gav alla ädelmetallinvesterare luft under vingarna. Sedan krossades hoppet totalt fram tills december. Efter det så blev det ett rally till som dog ut och silver har krossats sedan dess medan kryptos har ökat i värde. Jag tror det är de kombinationerna med failade rallyn, kryptos som gör folk till miljonärer samtidigt som silver kollapsade i pris. Nu kan det helt enkelt inte bli mycket värre.

Det som är det värsta är att den senaste månaden har känts väldigt, orkestrerad, eller hur man ska uttrycka det. Flera oförklarliga händelser i marknaden. Många dumpningar av papperskontrakt, flashkrascher i både guld och silver. Även den senaste jobbrapporten från USA kändes väldigt manipulerad för största effekt. (ADP-miss och en stark beat från NFP). Det är som att syftet har varit att totalt krossa all form av tjuranda i marknaden sedan guld nådde 1300 i början av juni.

Själv köpte jag fysiskt och gick lång i uslv idag. Tror vi kommer se högre spotpriser nu ett tag. Spotpriserna börjar närma sig all-in sustained costs för miners, alltså produktionspris + ersättning av gruvor som blir äldre. Samtidigt så minskade den totala gruvproduktionen under 2016 och gruvor har under lång tid fått mindre mängd silver för varje ton sten som de bryter vid gruvdrift. De sjunkande graderna av silver per ton är ju också en anledning till att priset helt enkelt måste stiga för att det ska vara lönsamt. Investeringsintresset ökar ju även kraftigt vid såhär låga priser. Har själv inte köpt silver sedan december 2015 innan idag.

Andra halvan av 2017 ser ljus ut för oss ädelmetallförespråkare. =)

Micke

Själv har man legat lite på slappsidan och inväntat bättre priser, vilket det är nu.

Sålde allt innehav förutom några mynt i slutet av 2016, men i år är det dags att åter börja!

Köp billigt --> Sälj dyrare --> försöka spara --> köp billigt

Hoppas priserna håller sig fortsatt lågt till slutet av året!
/Micke

Silverräven

Jag anser att när man sysslar med något som både är så manipulerat på marknaden och som dessutom är besvärligt att köpa och sälja snabbt så är det bara kontraproduktivt att sitta och följa varje rörelse på marknaden och slita sitt hår. Det finns säkert gott om folk som trott att de skulle blivit rika under året men har fått se fallande priser. Då är det enkelt att gripas av panik och tappa suget. Marknadspsykologi som det kallas  8)

Birka

Om marknaden manipuleras nedåt så är ju myntets framsida att den kommer att manipuleras uppåt  igen.
Om däremot folk skyr äm och satsar på annat så är det ju en katastrof. Men det finner jag inte trovärdigt.
Om en månad så minns vi nog inte den här dippen, det är mitt tips.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane