Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

maggan

Guld och silver brukar följa varandra ganska bra. Det finns definitivt ingen omvänd korrelation (guld upp=silver ner). Däremot brukar silver följa guld fast lite mer, dvs går guld upp x% så går silver upp x+y%.

Unmanipulatable

Visst är det så.... Båda är monetära metaller och följs åt som sagt.  "Silver är guld på anabola stereoider" säger dom  :P .  Haha vem har lurat dig att guldet och silvret går åt olika håll i normalfallet ? Nåväl här på forumet har du en bättre informationskälla :)

Vad som påverkar spotpriset,  antal kronor per gram silver är en bra fråga.. Tillgång och efterfrågan är en komponent men liksom allt som hotar bankers och politikers parasiterande på människors arbete så trycks silvret ned av samma tärande organismer på många olika sätt.  Med bland annat propaganda , destruktiva lagar, papperssilver och uppblåsning av finansiella värden /silvrets
konkurrenter så trycks silvret ned.

Silvret har en svacka :

http://www.zerohedge.com/news/2016-10-04/silver-crashes-17-handle-biggest-drop-20-months

När man hållit å ett tag så inser man att den volatilitet som vi ser nu bara är brus. Det är ruffel och båg långt från verkligheten och inte så mycket att oroa sig för om man ser det på några års sikt. Det är relevant dock för att i sådana här svackor så är det dags att köpa silver.

Benke

PennyLane

Svar till Benke.

Läs Kristenssons inlägg i Den stora (enda) tråden för kommentarer angående guldspot och kolla på länken:

"Lite kommentarer på dagens nedställ i Guld och Silver från King World News"

http://kingworldnews.com/andrew-maguire-a-staggering-1000-tonnes-of-paper-gold-rinsed-out-of-the-market-today/

JohanB

Den samlade eliten (med FED ? i spetsen) attackerar guld & silver nu då de har helgvecka i Kina.
"National Day Golden Week holiday"
Dollarn snackas upp och guldet/silvret ner, utan att någonting av betydelse egentligen hänt.

köpläge? eller "never try to catch a falling knife".........

august

Citat från: JohanB skrivet onsdag 05, Oktober 2016, 00:28:23
köpläge? eller "never try to catch a falling knife".........
Jag säger köpläge. Det går inte att utesluta att det faller ytterligare, men man kan inte räkna med att hitta exakt botten (eller topp). Om detta inte är botten så är det rätt nära. Jag har glömt vem som sade det, men ett bra citat att ha i bakfickan är:

How did you make your money? What's your strategy?

I never buy at the bottom and I never sell at the top.

Det finns en djup sanning gömd i detta...

Silverpoppe

[/quote] Jag säger köpläge. Det går inte att utesluta att det faller ytterligare, men man kan inte räkna med att hitta exakt botten (eller topp). Om detta inte är botten så är det rätt nära. Jag har glömt vem som sade det, men ett bra citat att ha i bakfickan ä
[/quote]

Eftersom jag inte köper för att sälja så köper jag alltid, mindre när priset är högt och vice versa. Nu tycker jag det är ganska högt från min horisont, jag kom in för ett par år sen och då var det betydligt lägre. Mina första maples köpte jag av LS för 143:-
Så allt är relativt. Lade precis en order på en näve tuppar och en Sovereign.

LongJohnSilver

Det har gått rykten om att guldet smashas för att täcka blankningar från brexit. Inga direkta nyheter som skulle ge den här typen av problem. Jag tror att de utnyttjade den gyllene veckan när Kina var ledigt i kombination med så många konsolidationer som väntade på en rörelse uppåt eller nedåt. Non-farm payrolls kommer på fredag . Vi börjar närma oss väldigt tung support iom 200 DMA/61.8 fibonacci (1252$), 40 månaders moving average 1235,  50% fibonacci vid 1212.

Glöm inte att den fundamentala datan inte har varit starkare än nu. Presidentval och deutsche bank men även brexit och kallare relationer mellan USA och Ryssland. Jag skulle vänta tills efter fredag med att köpa. Non-farm payrolls brukar göra guldet volatilt.

jerseph

Citat från: LongJohnSilver skrivet torsdag 06, Oktober 2016, 16:47:41

Det har gått rykten om att guldet smashas för att täcka blankningar från brexit. Inga direkta nyheter som skulle ge den här typen av problem. Jag tror att de utnyttjade den gyllene veckan när Kina var ledigt i kombination med så många konsolidationer som väntade på en rörelse uppåt eller nedåt. Non-farm payrolls kommer på fredag . Vi börjar närma oss väldigt tung support iom 200 DMA/61.8 fibonacci (1252$), 40 månaders moving average 1235,  50% fibonacci vid 1212.

Glöm inte att den fundamentala datan inte har varit starkare än nu. Presidentval och deutsche bank men även brexit och kallare relationer mellan USA och Ryssland. Jag skulle vänta tills efter fredag med att köpa. Non-farm payrolls brukar göra guldet volatilt.

Ser man till hur marknaderna rör sig just nu verkar det vara oro för räntehöjning som spökar, blir det höjning i december lär vi testa årslägsta i ädelmetallerna, för att sedan studsa upp. Min gissning :)

JohanB

Silvret doppade ner till $17:12 (SEK148) 
Kunde inte motstå att köpa några rullar Phils.
€17:74/st nu i eftermiddag på GS.be
Kommer kanske sjunka ytterigare i morgon, men jag väntar inte längre.
Får se vad som händer när Shanghai öppnar på måndag.
Det skiljer $2.40 nu på Shanghai/NY-börserna sen Shanghai stängde i fredags...

http://didthesystemcollapse.com

Dealer67

Intressanta teorier/analyser eller är det fantasier?
Om något av detta kommer att hända så bör priset gå upp ordentligt, men han svävar iväg lite väl mycket tycker jag! Vad tror ni?

http://www.roadtoroota.com/public/998.cfm

august

Citat från: Dealer67 skrivet tisdag 01, November 2016, 03:31:48
Intressanta teorier/analyser eller är det fantasier?
Om något av detta kommer att hända så bör priset gå upp ordentligt, men han svävar iväg lite väl mycket tycker jag! Vad tror ni?
Propellerhatt med så mycket drag i luvan att fötterna helt lämnat marken. "Svävar" var onekligen ordet. Sorry.

Silverräven

Vad är forumets kommentarer på fredagen 11/11 i förhållande till silverpriset utveckling (avveckling)? I skrivande stund: -7.11% i SEK.  :o

Birka

Usch! Vad vi börjar bli fattiga :-)
Köp för helvete!

Benke

Dra mig baklänges ! Här kollar man lite hockey & fotboll tillsammans med fredagsstänkaren och så...Bang !
Vad har hänt ?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane