Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

alang

Är botten nu förbi, eller vad säger ni om silvers rekyl uppåt, någon som kan komma med något liknande TA (själv är jag värdelös på trender osv tyvärr) och visa om den fallande trenden är över rent tekniskt för denna dip, eller om man kan förvänta sig ytterligare prisfall ned emot 15?.

Guld_500

TA på PM-marknaden.  :)
Det går inte då den är manipulerad.
Köp en trisslott eller "stick you finger in the air" var blåser det?
Din gissning är lika god som min.

kristensson

Nedan kommer en kommentar angående TA på en manipulerad marknad.

Den kan sammanfattas, den enda analys som fungerar är vem manipularar och varför?

http://www.gata.org/node/12731

mithril_hunter

Stödet låg på 18,50 drygt. Nivån det var på 2010 innan det drog iväg. Så antingen höll stödet och vi går nu uppåt igen eller så är det bara en liten rekyl just nu och sen fortsätter det ner mer. Vi kan då bryta det stödet och då är nästa nivå drygt 15.

http://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do

Guld_500

Citat från: mithril_hunter skrivet fredag 28, Juni 2013, 22:06:35
Stödet låg på 18,50 drygt. Nivån det var på 2010 innan det drog iväg. Så antingen höll stödet och vi går nu uppåt igen eller så är det bara en liten rekyl just nu och sen fortsätter det ner mer. Vi kan då bryta det stödet och då är nästa nivå drygt 15.

Coolt med en guld-chart i silver-spot-tråden ;-)

Silvergrabben

Citat från: mithril_hunter skrivet Måndag 24, Juni 2013, 10:40:28
Citat från: Shiv skrivet Måndag 24, Juni 2013, 10:21:07
Det går ju ändå inte att få tag i silver till spot. LibertySikver Estland, som ska vara billigast, har idag en premie på 13-20%...

För oss småsparare är premien 20% eller högre. Endast om du köper Surinam mynt och då måste du köpa minst 2000st så får du en premie på drygt 13%. Om du exempelvis köper 100st Philharmoniks är premien strax över 20%

Heubach har just nu Philharmoniker av årets modell för 16.3% över spot, och det är ju från första myntet.. sen tillkommer frakt på hela 5 euro via DHL! Måste bara slå ett par slag för denna ädelmetallshop då jag inte ser så många som pratar om den som man skulle kunna tro.
Gick precis in på libertysilvers estoniska hemsida och såg att deras prispremie står utskriven brevid myntet - mycket snyggt. Och så låg även den på 16.3 - men LibertySilver har en väldigt mycket högre fraktkostnad vad jag kommer ihåg..

Mvh SG

Silver

Tyvärr får de max leverera silver för 100.000 euro till Sverige sen är det stopp. Och efter årsskiftet höjs momsen på silvermynt i Tyskland till 19%.

Heubach har mycket låg fraktkostnad men inte 5 euro till Sverige. 7 euro om man handlar under 100 euro.  12 euro vid köp mellan 101-500 euro.

Guld_500

Citat från: Silvergrabben skrivet lördag 29, Juni 2013, 12:25:51
Citat från: mithril_hunter skrivet Måndag 24, Juni 2013, 10:40:28
Citat från: Shiv skrivet Måndag 24, Juni 2013, 10:21:07
Det går ju ändå inte att få tag i silver till spot. LibertySikver Estland, som ska vara billigast, har idag en premie på 13-20%...

För oss småsparare är premien 20% eller högre. Endast om du köper Surinam mynt och då måste du köpa minst 2000st så får du en premie på drygt 13%. Om du exempelvis köper 100st Philharmoniks är premien strax över 20%

Heubach har just nu Philharmoniker av årets modell för 16.3% över spot, och det är ju från första myntet.. sen tillkommer frakt på hela 5 euro via DHL! Måste bara slå ett par slag för denna ädelmetallshop då jag inte ser så många som pratar om den som man skulle kunna tro.
Gick precis in på libertysilvers estoniska hemsida och såg att deras prispremie står utskriven brevid myntet - mycket snyggt. Och så låg även den på 16.3 - men LibertySilver har en väldigt mycket högre fraktkostnad vad jag kommer ihåg..

Mvh SG

OBS! att 16,37% över spot hos Liberty Estland är om du köper 2000 eller fler.

Silvergrabben

Citat från: Silver skrivet lördag 29, Juni 2013, 12:32:26
Tyvärr får de max leverera silver för 100.000 euro till Sverige sen är det stopp. Och efter årsskiftet höjs momsen på silvermynt i Tyskland till 19%.

Heubach har mycket låg fraktkostnad men inte 5 euro till Sverige. 7 euro om man handlar under 100 euro.  12 euro vid köp mellan 101-500 euro.

Nu när jag beställt så har dom i KG-intervaller gällande frakten.
Upp till 2kg står det i bekräftelsebrevet etc, sen ser jag ju på "Versand & Versicherung" att det du säger stämmer.

"Shipping Method: DHL & registration to (up to 2 kilos) "

mithril_hunter

Citat från: Guld_500 skrivet lördag 29, Juni 2013, 07:55:49
Citat från: mithril_hunter skrivet fredag 28, Juni 2013, 22:06:35

Coolt med en guld-chart i silver-spot-tråden ;-)

Haha.. Ja du måste välja silver uppe i vänstra hörnet. Gick inte att länka direkt till silvergrafen. Men där kan klicka i silver senaste 5 åren så ser man.

jerseph

Där gick vi precis över 20 dollar! Hoppas det håller i sig!!

alang

Vad har vi att vänta efter en krasch ned till fleraårslägsta nu igen direkt efter att vi sett en början på en återhämtning tro? Kan väl tänkas att det finns mindre momentum för en återhämtning igen och kanske kommer nuvarande prisnivå att hålla i sig denna gång?

Nuvarande priser är sannerligen ett hån emot de som köpte runt 30 och trodde de gjorde en bra affär, att ha förlorat 40% av sitt investerade kapital dom senaste 2 åren är i alla aspekter en extremt dålig investering... Själv hoppas jag bara att priset som av ett under kommer att spika, som det gjorde under våren 2012 tror jag det var upp till 38 Usd/Oz, och då säljer jag av 90% av min investering och placerar i andra tillgångar, sannolikheten för detta känns dock i detta läge inte särskilt stor, dock borde priserna kunna komma upp över 30 inom en 2-årsperiod och då kommer jag att göra samma sak. Att ligga över 15-20% i ädelmetaller är oerhört dumt.

minthos

Citat från: alang skrivet fredag 05, Juli 2013, 17:37:34
Vad har vi att vänta efter en krasch ned till fleraårslägsta nu igen direkt efter att vi sett en början på en återhämtning tro? Kan väl tänkas att det finns mindre momentum för en återhämtning igen och kanske kommer nuvarande prisnivå att hålla i sig denna gång?

Nuvarande priser är sannerligen ett hån emot de som köpte runt 30 och trodde de gjorde en bra affär, att ha förlorat 40% av sitt investerade kapital dom senaste 2 åren är i alla aspekter en extremt dålig investering... Själv hoppas jag bara att priset som av ett under kommer att spika, som det gjorde under våren 2012 tror jag det var upp till 38 Usd/Oz, och då säljer jag av 90% av min investering och placerar i andra tillgångar, sannolikheten för detta känns dock i detta läge inte särskilt stor, dock borde priserna kunna komma upp över 30 inom en 2-årsperiod och då kommer jag att göra samma sak. Att ligga över 15-20% i ädelmetaller är oerhört dumt.

Själv förlorade jag runt 10-15k nu när jag sålde mitt silver, men än sen? Pengar kommer och går och man lär sig för varje gång. I just min situation var det inte planerat från början att jag över huvud taget skulle sälja silvret i detta årtionde, men jag behövde cash.

Silver och guld ska nog mer ses som en långtidsinvestering i min mening, det är ingen idee att kortsiktig investera i en manipulerad marknad, för min del får silverpriset sjunka än mer, för jag planerar att köpa minst lika mycket som jag sålde om ett par månader :)

Condor2ooo

Silvergrabben

Gissar att silverpriset den 18/7 (dvs torsdag) kommer hamna på under 19-sträcket ned mot 18. Sett att Kitco Forumet har en "POS-guess thread" dvs att man ska gissa silverpriset i framtiden och har det som en liten tävling. Tänkte bara starta lite här ;)
I övrigt tror jag priset kommer gå sidled rätt länge nu, jag hoppas ju självfallet att det kommer gå uppåt men silverinvestering ser ut att vara en väldigt långsiktig sådan nu (20-25 år) innan det smäller till igen.

EDIT: Förtydligar mitt "ned mot 18" med att säga; 18.30 USD / troy oz på torsdag

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane