Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

QBe

Citat från: maggan skrivet onsdag 26, Juni 2013, 16:40:36
Fiat pajar nog inte under vår livstid. PM kan vara på väg ätt bli så underprissatta att vi snart kan använda dom i vardagsprylar, vad sägs om guld som rostskydd på bilen?

BAZINGA (all of them before the ballpit)

Or?

Sarek

Ordlista

Bazinga: Ett ord som, efter ett spratt, används i stället för att säga: "jag lurade dig!"

Så var det nog, eller ironi. (Maggan)

maggan

Jag vet inte var jag står i hallbarheten hos Fiat, men nog lär den hålla ett halvsekel till? med dagens kreativa ekonomer finns det alltid nytt torrt (pappers) krut att kasta in om det sitt sig. alla är dessutom beroende av systemet och kommer därför acceptera vissa personliga offer för att få det att rulla vidare. se Cypern för exempel.

Frederyck

Citat från: kristensson skrivet onsdag 26, Juni 2013, 16:55:49

Vet inte din ålder Maggan men inget FIAT system, förutom det vi har idag har någonsin överlevt 40år (vårt är från 1971), så vi sätter världsrekord var dag som går.

Det här påståendet har jag sett flera som uttalar på forumet, och jag tror inte att det är helt sant. Det fanns långa perioder under tex Romarriket när man i praktiken hade fiatmynt som enkom var värda nåt för att staten sa att de var det utan faktisk koppling till guldet eller silvret. Aureusmyntet som från Julius Caesars tid skulle vara garanten minskade drastiskt i vikt och fasades mer eller mindre ut och myntades knappt längre. I början av 300-talet så fick Konstantin I nog och började i stor skala mynta ett nytt guldmynt "solidus" med en fast vikt på drygt 5 gram, som åter fick vara bas för ekonomin. (Har för mig att det var hans företrädare som skapade myntet, men att ha aldrig myntade det i större omfattning. <google> Diocletianus var det.)

mega_n

Citat från: Frederyck skrivet torsdag 27, Juni 2013, 07:54:06

Vet inte din ålder Maggan men inget FIAT system, förutom det vi har idag har någonsin överlevt 40år (vårt är från 1971), så vi sätter världsrekord var dag som går.

Det här påståendet har jag sett flera som uttalar på forumet, och jag tror inte att det är helt sant. Det fanns långa perioder under tex Romarriket när man i praktiken hade fiatmynt som enkom var värda nåt för att staten sa att de var det utan faktisk koppling till guldet eller silvret. Aureusmyntet som från Julius Caesars tid skulle vara garanten minskade drastiskt i vikt och fasades mer eller mindre ut och myntades knappt längre. I början av 300-talet så fick Konstantin I nog och började i stor skala mynta ett nytt guldmynt "solidus" med en fast vikt på drygt 5 gram, som åter fick vara bas för ekonomin. (Har för mig att det var hans företrädare som skapade myntet, men att ha aldrig myntade det i större omfattning. <google> Diocletianus var det.)

Jag tror att citatet gäller obackad pappersvaluta...

/H

Condor2ooo

Jag lyssnar numera bara med ett halvt öra till alla dessa experter, men här är i alla fall en kille som presenterar sin silverprognos på ett synnerligen levande och begripligt sätt.

Silver Update 6/25/13 Silver Squeeze

mega_n

alang

Skulle inte bli särskilt förvånad om Guld trillar hela vägen ner till 1000 usd/oz och silver ner till 10usd/oz, Frågan är dock var den fysiska tillgången från befintliga lager tar slut, vid 15 usd/oz, vid 12?

alang

Det minsta jag förväntar mig är åtminstone att se guld gå under 1200 usd/Oz och att silver följer efter ned ytterligare minst 1 usd/oz, det känns ganska rimligt med tanke på den negativa trenden och att mer nedgång leder till ännu mer nedgång i priset etc. etc. Frågan är dock vad som kommer att bryta nedgången, enbart investeringsefterfrågan är nästan tveksamt om det är tillräckligt, kommer det att krävas att den fysiska tillgången helt enkelt märkbart minskar innan priset återigen vänder upp?

björk

alang.

Misstänker du menar papperspriset? Philharmonic hittar jag för 22,24$/oz i skrivande stund på libertysilver.ee.

Angående åtgången så har libertysilver.ee sålt för över en miljon dessa dagar, de hade lager på silver eagle, philharmonic, silver maple och sina egna surinam på en bit över 11 miljoner i söndags, nu har de strax under 10 miljoner kvar. De 30000 koalas de hade gick i ett nafs, lyckades dock norpa åt mig några för 166kr stycket, inte helt fel.

Att ha i åtanke är dock att det precis varit löning. Skall bli intressant att följa det hela.

Papperspriset kan onekligen gå ner mer, men då har jag svårt att se att det fysiska priset följer med. Kommer nog bli som 2008 då papperspriset gick från runt 19/oz till runt 10, men det fysiska fick man ge 16-17$/oz. Detta dock enligt andra, då jag ej (tyvärr) var insatt vid den tiden.

jens75

mithril_hunter

Citat från: jens75 skrivet torsdag 27, Juni 2013, 16:48:27
björk: Hur kan man se hur många mynt som libertysilver.ee har i lager?

Lägg en order på 100.000 mynt. De kommer då ändra antalet till lagerstatus.

björk

Japp, precis som mithril_hunter skrev. De läggs till i din "kundvagn" och då står även det totala värdet om du har flera olika mynt, tex silver eagel och silver maple längst ner.

kristensson

Citat från: mega_n skrivet torsdag 27, Juni 2013, 10:09:16

/H

Ja jag avser obackad valuta.
Det är ju själva definitionen på FIAT att den saknar myntfot (tex guld) och att den enbart är värd något för att utgivaren påstår det.

FIAT kommer från Latinet och lär betyda något i stil med "låt det bli gjort" ??

Frederyck

Citat från: kristensson skrivet torsdag 27, Juni 2013, 23:52:32
Citat från: mega_n skrivet torsdag 27, Juni 2013, 10:09:16

/H

Ja jag avser obackad valuta.
Det är ju själva definitionen på FIAT att den saknar myntfot (tex guld) och att den enbart är värd något för att utgivaren påstår det.

FIAT kommer från Latinet och lär betyda något i stil med "låt det bli gjort" ??

Jo, exakt. Men det var ju precis så situationen var i Romarriket. Man producerade mynt som inte hade backning i verkligt guld. Staten myntade nickel/kopparmynt osv som inte hade någon form av koppling till existerande silver/guld-PM och påstod att de mynten var värda något, de mynt som hade silver i sig var i slutändan enbart kopparmynt täckta med ett tunt lager silver.

"Fiat" är presens konjunktiv tredje person singular av latinets "fieri", att skapa, att bli. Det är väl känt från tex bibelcitatet "fiat lux" - varde ljus. Konjunktiv är inte en speciellt vanlig konstruktion i svenskan så det är svåröversatt. Det finns några exempel på det i uttryck som tex "prisad vare Herren" där "vare" är presens konjunktiv. ("Varde" är egentligen en ännu obskyrare form som kallas presens optativ, men låtom oss inte gå in i för många grammatiska OT-diskussioner.)

Så för att bli mer semi-OnT: jag tror fortfarande att påståendet att fiat-valutor inte har överlevt mer än 40 år inte är helt korrekt.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane