Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

Om det är så att kostnaderna för att bryta och förädla silver ligger runt 30 USD kan inte nuvarande pris hålla under längre tid. Dock så är det storspelarna på pappersmarknaden som just nu sätter priset. Jag tror på en rejäl rekyl vid lämpligt tillfälle. Vi småspelare ser inte vad som händer bakom marknaden.

Pris på silver är fortfarande upp typ 400% på 7-10 år. Jag ligger fortfarande på plus på mina inköp men det hänger ju på när man köpt...

Häng i där. Inget fundametalt har förändrats mer än priset. Du har säkert precis lika många Oz som  häromdagen om du inte sålt i det här läget... Dessutom är de finansiella marknaderna helt ohållbara. Mycket konstigt händer just nu...

Vänta och se.

/En som inte tappat sugen...

alang

Det intressanta i det här läget är ju dock att fysiskt silver är fritt tillgängligt till rådande prisnivåer, vilket de flesta på forumet menade inte kunde ske. Då ställer jag och antagligen många andra sig frågan om hur lågt priset kan gå innan det sonika inte går att köpa fysiskt silver till spotpris längre, och den nivån är nog oerhört mycket lägre än vad de flesta trott och menat.

Sen vet jag inte riktigt vad du har fått dina siffror ifrån, men visst har man handlat Silver för strax strax över 4 usd/oz så har man gjort en 400% vinst till dags dato, det tror jag dock handlar om oerhört få av de som är investerade i ädelmetall som har ett snittinköpspris på 4-5 usd/oz, men har du själv det så är det väldigt beundransvärt. Det bör ju innebära att du inte har handlat något silver alls sedan de prisnivåerna av betydelsefull mängd för att inte höja ditt snittpris. Hursom så tror jag det är många som är väldigt bittra över att ha investerat i Silver dom senaste åren.

Såg precis att mitt inlägg är lite rörigt, det får jag ursäkta för, ville bara uttrycka min tro på att många har gjort en felinvestering i silver sett till alternativavkastningen från aktier åtminstone dom senaste 5-6 åren. Jag har enbart sett siffran 20 usd/oz som total produktionskostnad, 30 usd/oz låter minst sagt högt.

Condor2ooo

Det finns nog även många bland oss som inte köpt ädelmetall i syfte att tjäna pengar utan som en försäkring eller livlina inför en samhällskolapps.

Jag vet (varför) jag började köpa. I dag känner jag mig ännu mer motiverad.

silverkrona

Citat från: alang skrivet onsdag 26, Juni 2013, 12:41:41
Det är bara att förundras över spotpriset på Silver och inse att man förlorat oerhört mycket pengar på sin felinvestering, att kunna köpa obegränsat med fysiskt silver till 18 usd/Oz (Libertysilver.ee säljer precis som om inget skett utefter spotpris t.om med en lägre premie än vanligt) är något som forumkonsensus aldrig skulle ha sagt kunde ske igen, utan då skulle ju fysiskt silver ta slut etc. etc., något som nu visat sig vara totalt fel.

Silver kan säkerligen nå under 10 usd/oz utan att något som helst händer i den fysiska marknaden, vad silverhaussare säger är gång på gång fel. Det är ju bara att inse att en nedgång ifrån 48 usd/oz till 18 usd/oz är en fruktansvärt negativ trend utan något som helst stopp. Antar att många här på forumet som investerat en substantiell del av sina tillgångar i Silver likt jag själv ligger på ett inköpspris runt 30 usd/Oz, och vi kan bittert inse att Silver har varit en extremt dålig investering, att ha pengar kontant i madrassen hade gett en oerhört mycket bättre avkastning, för att inte tala om indexföljande aktier alternativt fonder.

det bror hur man tänkt investera ingen kan se in i framtiden.jag har tänkt ha silvret i minst 5-20 år om inte nått ovanligt inträffar tills dess visst gör man en förlust om 20 år när man säljer så är det en förlust men ingen här vet vad priset är då.kortsiktiga fall och ökningar är inget jag bryr mej om.fundamentan har inte ändrats nått.det konstiga är att silverpriset sätts i spekulation i papper utan uppbackning.

mega_n

Citat från: alang skrivet onsdag 26, Juni 2013, 13:24:11
Det intressanta i det här läget är ju dock att fysiskt silver är fritt tillgängligt till rådande prisnivåer, vilket de flesta på forumet menade inte kunde ske. Då ställer jag och antagligen många andra sig frågan om hur lågt priset kan gå innan det sonika inte går att köpa fysiskt silver till spotpris längre, och den nivån är nog oerhört mycket lägre än vad de flesta trott och menat.

Sen vet jag inte riktigt vad du har fått dina siffror ifrån, men visst har man handlat Silver för strax strax över 4 usd/oz så har man gjort en 400% vinst till dags dato, det tror jag dock handlar om oerhört få av de som är investerade i ädelmetall som har ett snittinköpspris på 4-5 usd/oz, men har du själv det så är det väldigt beundransvärt. Det bör ju innebära att du inte har handlat något silver alls sedan de prisnivåerna av betydelsefull mängd för att inte höja ditt snittpris. Hursom så tror jag det är många som är väldigt bittra över att ha investerat i Silver dom senaste åren.

Såg precis att mitt inlägg är lite rörigt, det får jag ursäkta för, ville bara uttrycka min tro på att många har gjort en felinvestering i silver sett till alternativavkastningen från aktier åtminstone dom senaste 5-6 åren. Jag har enbart sett siffran 20 usd/oz som total produktionskostnad, 30 usd/oz låter minst sagt högt.

Det har ännu inte blivit den panik på marknaderns för att silver/guld ska kunna slå sig fria. Det finns dock många svarta svanar som kretsar kring marknaderna runt om i världen, så vi får se. Det krävs en ihållande köpvilja kommen ur rädsla snarare än girighet för att tömma marknaderna...

Nej, så bra pris som 4 USD har jag inte med däremot kanske 9-15 usd för merparten. Sedan dyrare på senare år via kompletteringsköp...

Och man kan alltid i backspegeln se hur man skulle investerat. Jag grämer mig dock inte längre för vad som skulle hänt "om". Jag gjorde det bästa jag kunde med den info jag hade då...

Men om jag inte vetat att silvret skulle gå ned under 20 usd igen skulle jag aldrig vågat chansa på att det skulle ske...

Hoppas vi får lite mer positiva tongångar på marknaden och i forumet i höst och framåt...

/H

kristensson

Tittade just på goldsilver.com som är en av de stora säljarna och på silver har de 20-30% premie och leveranstiderna för US eagle är 31 juli och för maples o. philharmonics den 24 juli.

Så det verkar inte vara några välfyllda lager.

Denna veckans dip verkar nog mera vara att förhindra att 180 MILJONER oz silver går till leverans under juli, för var ska man hitta dom, om inte stavas det DEFAULT.

Kom ihåg att HFT-handlarna med några tangenttryck kan placera priset där det passar deras syften.

Det är alltid som mörkast innan det dagas.

alang

Det var mer produktionskostnaden som jag var fundersam över, jag har som sagt enbart sett siffror runt 20usd/Oz, däremot så tror jag säkerligen att vinstmarginalen för mindre gruvbolag kan ligga någonstans runt 30 usd/Oz för att ens göra någon vinst öht. Större bolag kanske t.om kan få en så låg produktionskostnad som ner mot 15 usd/oz, men genomsnittet får man väl lita på att David Morgan kan sin sak när han säger är 20 usd/oz.

Stämmer nu ovanstående så tror jag ändå inte att effekterna någonsin kommer bli att PM priserna "slår sig fria", snarare att många producenter får lägga ner då de kommer att bli olönsamma, något som på längre sikt kommer att driva upp priset igen.

mega_n

Citat från: alang skrivet onsdag 26, Juni 2013, 13:54:35
Det var mer produktionskostnaden som jag var fundersam över, jag har som sagt enbart sett siffror runt 20usd/Oz, däremot så tror jag säkerligen att vinstmarginalen för mindre gruvbolag kan ligga någonstans runt 30 usd/Oz för att ens göra någon vinst öht. Större bolag kanske t.om kan få en så låg produktionskostnad som ner mot 15 usd/oz, men genomsnittet får man väl lita på att David Morgan kan sin sak när han säger är 20 usd/oz.

Stämmer nu ovanstående så tror jag ändå inte att effekterna någonsin kommer bli att PM priserna "slår sig fria", snarare att många producenter får lägga ner då de kommer att bli olönsamma, något som på längre sikt kommer att driva upp priset igen.

Den senaste siffran jag hörde från David Morgan i en intervju var 30 USD (för primära silverbolag). (Verkliga totala kostnader dvs inte cash-cost som inte räknar med en massa saker...)

Edit : Förtydligade lite...

kristensson

Jag tror att PM slår sig fria när vårt FIAT-system krackelerar, frågan är bara tidpunkten för detta.

Sarek

Helt riktigt. Enligt srsroccoreport, som jag länkat till i ett inlägg ovan, så är det bara First Majestic, Fresnillo och Exellon som går jämt upp och tjänar pengar vid ett silverpris på 20$/oz, samt att några av de primära silvergruvbolagen går back vid ett pris på 28-30$/oz

björk

alang.

Jag måste säga att jag tycker du resonerar lite märkligt. Om man, för alla investeringar man gör, efter ett tag kollar i backspegeln och grämer sig över att det fanns andra investeringar som gått mycket bättre så kommer man snart vilja hänga upp en repsnara över takbjälken.

Hade jag hellre sålt mina erikssonaktier innan it-bubblan sprack? Japp!
Hade jag hellre köpt apple-aktier än att ha pengarna på ett bankkonto efter att man blev bränd på aktier efter it-bubblan? Japp!
Hade jag hellre väntat med att köpa silver tills nu i stället för att börja köpa för två år sedan, runt 30-32$/oz? Japp!

Men det går inte riktigt att resonera så.
Frågan är om mina anledningar till att köpa silver för två år sedan är samma som nu, om fundamenta har förändrats? Och det kan man väl iofs säga att det gjort, men till det (mycket) värre.

USA trycker pengar, Japan trycker pengar, England trycker pengar och EU har gjort det och kommer nog att göra igen.

Näst intill inget land går med plus idag, speciellt inte de stora ekonomierna, och det finns ingen chans till att det kommer att ändras, ingen politiker kommer att ställa sig upp och säga "jajo, de här pensionerna vi lovat er, de blir mindre, er sjukvård blir sämre, ert försvar blir lägre och blir ni arbetslösa får ni klara er med mindre pengar... men ni får betala mer skatt. Rösta på mig..?"

Vi har dessutom sett prov på hur man skall lösa insolventa banker. Genom Bail-ins ala Cypern. Det gör inte mig speciellt sugen att ha pengarna på banken.

Finns det någon fiat-valuta som funkat i längden? Finns det någon ekonomisk kris som löst sig genom att man trycker mer pengar? Nope.

Om nu Ben bernanke skulle sluta trycka pengar så kommer obligationsmarknaden rasa ihop, tillsammans med aktiemarknaden. Så vart skall man ha pengarna?

Jag kan inget om konst, skogsmark, åkermark, diamanter eller annat som man inte kan trycka mer av.

Så på grund av dessa anledningar (och fler än jag orkar räkna upp, derivatmarknaden tex, så stor att man inte tror det är sant och så komplicerat att det bara snurrar i huvudet när man läser om det) så köper jag silver och guld.

Och ja, det känns faktiskt ganska tryggt. Bittert att jag inte  köpte allt nu? Sure. Lika bittert som att jag inte köpte apple. Eller någon annan investering som gått bra. Men som sagt. Det går inte riktigt att tänka så.

Enligt mig iaf :)

maggan

Fiat pajar nog inte under vår livstid. PM kan vara på väg ätt bli så underprissatta att vi snart kan använda dom i vardagsprylar, vad sägs om guld som rostskydd på bilen?

kristensson

Citat från: maggan skrivet onsdag 26, Juni 2013, 16:40:36
Fiat pajar nog inte under vår livstid. PM kan vara på väg ätt bli så underprissatta att vi snart kan använda dom i vardagsprylar, vad sägs om guld som rostskydd på bilen?

Vet inte din ålder Maggan men inget FIAT system, förutom det vi har idag har någonsin överlevt 40år (vårt är från 1971), så vi sätter världsrekord var dag som går.

Lek med tanken att vi uppgradera Guldx10 så har många länder bra med guld för att backa upp sin valuta.
Inget är omöjligt i dessa tider. Detta kan säkert fixas under en helg om de inblandade är överens.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane