Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Perran

Även jag har ett inköpspris runt 30 USD.

Intressant angående produktionskostnad, skulle du kunna vara snäll och länka den informationen?

Jag har läst en del om företaget SOTKAMO SILVER, de är ett relativt nystartat företag som har startat en silvergruva i norra Finland, de har planerat att starta produktionen 2013.

"Taivaljärviprojektet bör med marginal kunna vara lönsamt även om silverpriset faller betydligt, enhetskostnaden (cash cost) vid gruvan bedöms ligga på cirka på mellan 10-14 dollar per uns vilket kan jämföras med att silvret för tillfället handlas kring 38 dollar per uns"

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=200409&fromPage=newsModule

Kanske ohållbart med ett silverpris över 30 USD om en nystartad gruva har en produktionskostnad på 10-14 USD ?

alang

Det kan jag faktiskt inte länka tyvärr, då jag har en väldigt dålig källa -tog det ur minnet från en nyligen inspelad intervju med David Morgan där han nämner att hans analysts gjort en undersökning och kommit fram till siffran 20 usd/oz som ren produktionskostnad vilket han även nämner lät högt för honom, men tydligen igen enligt honom själv stämde vid närmare undersökningar. Han använder dock rätt svepande formuleringar där han vill få det till "total" production cost och inkluderar "exploration cost", vilket säkert är tvetydigt att definiera etc. etc.

Ligger produktionskostnaden på 14 usd/oz känns det onekligen som att 30usd/oz är en väldigt orimlig prisnivå. Kan bli en lång väntan innan priset åter nått dessa nivåer.

jerseph

Citat från: Perran skrivet Söndag 23, Juni 2013, 22:25:41
Även jag har ett inköpspris runt 30 USD.

Intressant angående produktionskostnad, skulle du kunna vara snäll och länka den informationen?

Jag har läst en del om företaget SOTKAMO SILVER, de är ett relativt nystartat företag som har startat en silvergruva i norra Finland, de har planerat att starta produktionen 2013.

"Taivaljärviprojektet bör med marginal kunna vara lönsamt även om silverpriset faller betydligt, enhetskostnaden (cash cost) vid gruvan bedöms ligga på cirka på mellan 10-14 dollar per uns vilket kan jämföras med att silvret för tillfället handlas kring 38 dollar per uns"

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=200409&fromPage=newsModule

Kanske ohållbart med ett silverpris över 30 USD om en nystartad gruva har en produktionskostnad på 10-14 USD ?

Vet inte riktigt vart du läser men i deras lönsamhetskalkyler har de räknat med 28$ för att göra en "okej vinst" ungefär. Det finns fler kostnader än den "cash cost" de pratar om där att ta i beaktning.

Sarek

Blanda inte ihop "cash cost" med den verkliga produktionskostnaden, som ofta är betydligt högre.

(Det Perran refererade till är dessutom en artikel som är 2 år gammal.  Idag heter det att produktionsstarten väntas tidigast ske andra halvåret 2014 http://www.introduce.se/foretag/sotkamo-silver )

Vill någon ha en djupare analys av produktionskostnad vs  "cash cost" så rekommenderar jag läsning av SRSrocco REPort    

björk

Även jag har köpt det mesta runt 30 dollar/oz. Men då jag är fullkomligt övertygad om att våran nuvarande ekonomiska situation inte är hållbar speciellt länge till så är jag faktiskt väldigt lugn.

Det finns ingen fiat-valuta i världshistorien som klarat sig speciellt länge. Vårat nuvarande system har pågått i över 40 år (sedan 1971) och det börjar knaka i fogarna världen över. Japan, kina, usa, hela europa. Man kan inte lösa en kris genom att trycka pengar. Det går bara inte.

Men visst är det bittert att man inte köpte allt nu i stället :)

Här är länken till videon med David Morgan, ca 3 min in, men jag rekommenderar hela.

www.youtube.com/watch?v=MTI43iqsKMA

Shiv

Det går ju ändå inte att få tag i silver till spot. LibertySikver Estland, som ska vara billigast, har idag en premie på 13-20%...

Condor2ooo

Det är bara till och köp  :D Belöningen får vi senare när vi passerat målgången ;)

mithril_hunter

Citat från: Shiv skrivet Måndag 24, Juni 2013, 10:21:07
Det går ju ändå inte att få tag i silver till spot. LibertySikver Estland, som ska vara billigast, har idag en premie på 13-20%...

För oss småsparare är premien 20% eller högre. Endast om du köper Surinam mynt och då måste du köpa minst 2000st så får du en premie på drygt 13%. Om du exempelvis köper 100st Philharmoniks är premien strax över 20%

MrLibertad

Citat från: Sarek skrivet Söndag 23, Juni 2013, 23:23:09
Blanda inte ihop "cash cost" med den verkliga produktionskostnaden, som ofta är betydligt högre.

(Det Perran refererade till är dessutom en artikel som är 2 år gammal.  Idag heter det att produktionsstarten väntas tidigast ske andra halvåret 2014 http://www.introduce.se/foretag/sotkamo-silver )

Vill någon ha en djupare analys av produktionskostnad vs  "cash cost" så rekommenderar jag läsning av SRSrocco REPort

Här kommer lite mer i ämnet, Gold Minerals stänger ner produktionen i sin gruva Velardena för att det helt enkelt inte går ihop sig med rådande prisnivåer.

http://goldenminerals.com/press.php

Silverräven

Citat från: MrLibertad skrivet Måndag 24, Juni 2013, 11:45:57

Här kommer lite mer i ämnet, Gold Minerals stänger ner produktionen i sin gruva Velardena för att det helt enkelt inte går ihop sig med rådande prisnivåer.

Det är nog en del aktörer, gruvor som uppköpare och försäljare, som stryker med nu med rådande prisnivå. Vi får se framöver om det är fler företag som tvingas lägga ner...

mithril_hunter

Citat från: Silverräven skrivet Måndag 24, Juni 2013, 12:01:40
Citat från: MrLibertad skrivet Måndag 24, Juni 2013, 11:45:57

Det är nog en del aktörer, gruvor som uppköpare och försäljare, som stryker med nu med rådande prisnivå. Vi får se framöver om det är fler företag som tvingas lägga ner...

Vi som sparar i PM fysiskt och långsiktigt kan bara glädjas åt detta. Dels så är det gruvor som skär ner eller gruvor som helt stänger ner vid priser på den här nivån och lägre. Det prospekteras även mycket mindre för framtida gruvor. Detta gör såklart att om/när efterfrågan i framtiden tar fart och vi går in i en ny Bullmarket så kommer gruvorna ha väldigt svårt att tillgodose den större efterfrågan. Det tar tid att öka kapaciteten igen i de aktiva gruvorna och flera år för dem att öppna de nerlagda igen. Prospekteringen kommer ta fart men det kommer inte ge utslag förrän 5år+ i framtiden.

Så denna prisdipp nu är perfekt för ett framtida race ;D

Lite surt bara såklart att man inte köpt allt sitt PM på de prisnivåer vi har idag..

kristensson

July är en stor leveransmånad för Silver och igår kväll vid börsens stängning var det hela

36016 kontrakt a 5000 oz som stod för leverans i Juli detta mina vänner är 180 MILJONER oz.

Gissa om en del Elakingar inte gillar detta läge - de 3 dagar som är kvar till First Notice Day kommer att präglas av panik för att få bort så många som möjligt för att ta leverans i Juli.

Var finner man 180 miljoner oz i dag?

På med säkerhetsbältet för nu blir det åka av.

maggan

Leverans i juli, är det vad som handlas nu i juni? Om det inte händer något så blir det leverans av dessa kontrakt inom en månad?

Börjar nog närma oss botten snart, tycker att det kan finnas stöd strax över 18$.

kristensson

Citat från: maggan skrivet onsdag 26, Juni 2013, 10:32:59
Leverans i juli, är det vad som handlas nu i juni? Om det inte händer något så blir det leverans av dessa kontrakt inom en månad?

Börjar nog närma oss botten snart, tycker att det kan finnas stöd strax över 18$.

Alla som har kontrakt för leverans i Juli och inte väljer kliva av eller "rulla" kontrakten framåt tex till September (till en ringa kostnad).
De står kvar för leverans i Juli månad och det är dessa Elakingarna nu försöker skrämma bort eftersom det är 180 MILJONER oz som ännu står kvar för leverans och de har denna vecka på sig att skrämma dom.

Denna vecka blir grymt spännande, kanske läge för COMEX att strö lite salt i såret och höja Margin för Silver?

alang

Det är bara att förundras över spotpriset på Silver och inse att man förlorat oerhört mycket pengar på sin felinvestering, att kunna köpa obegränsat med fysiskt silver till 18 usd/Oz (Libertysilver.ee säljer precis som om inget skett utefter spotpris t.om med en lägre premie än vanligt) är något som forumkonsensus aldrig skulle ha sagt kunde ske igen, utan då skulle ju fysiskt silver ta slut etc. etc., något som nu visat sig vara totalt fel.

Silver kan säkerligen nå under 10 usd/oz utan att något som helst händer i den fysiska marknaden, vad silverhaussare säger är gång på gång fel. Det är ju bara att inse att en nedgång ifrån 48 usd/oz till 18 usd/oz är en fruktansvärt negativ trend utan något som helst stopp. Antar att många här på forumet som investerat en substantiell del av sina tillgångar i Silver likt jag själv ligger på ett inköpspris runt 30 usd/Oz, och vi kan bittert inse att Silver har varit en extremt dålig investering, att ha pengar kontant i madrassen hade gett en oerhört mycket bättre avkastning, för att inte tala om indexföljande aktier alternativt fonder.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane