Frederycks äventyr hos FOREX

Startat av Frederyck, torsdag 11, Februari 2016, 11:37:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Repairman

Jag hade en 1984 när jag köpte min första bil. Jag gick till posten och tömde bil-sparkontot,
då fick jag en tiotusing i handen

Condor2ooo

För tre sådana lappar fick jag en helt ny Volvo 244 år 1975. Hämtade ut bilen på Bil&Truck i Göteborg.  :P

hasse_A

Citat från: Brageson skrivet fredag 12, Februari 2016, 14:16:13
Jag får väl vara värst då. Jag har faktiskt ägt en sådan en gång i tiden  8)
...och den veks i 3 delar för att få plats i plånkan.

Då får jag ändå vara lite värre än värst.
Någon gång på 1980-talet ägde jag 5 sådana samtidigt.  :)

Brageson

Nä, nu väntar vi otåligt på TS dagliga rapport från äventyren på Forex.

soidbergh

:) Apropå tiotusingarna.. I början av -70 talet hämtade en kompis ut 30´ som försäkringsersättning i form av tre tiotusenlappar från banken. Vi var ju unga obetänksamma slynglar på den tiden och på vägen från banken fick vi för oss att skoja lite med tanten i korvmojen på Järntorget i Göteborg. Jag lånade en av sedlarna och knycklade ihop den rejält o körde ned den i fickan. Gick sedan fram till tanten och beställde; "en Pucko tack", grävde lite i fickan och slängde  nonchalant upp den på disken...
Stackars gamla tant, hon hade förmodligen sålt oss hela kiosken för mindre, JÄKLAR vad arg hon blev! Nån Pucko fick vi inte..

toblov

Hörde endast talas om dessa omtalade 10 000 lappar på 90-talet. Har aldrig sett en. Men dem fanns alltså..

Unmanipulatable

Kung Gurra VI
Eftersom jag inte haft någon sådan själv så får jag väl lyfta fram andra kvalifikationer  :D

Som bonus slänger jag med Kungen av Sollentuna ;)

Honom har jag iaf träffat live heheh

sputnik

Jag vill bara nämna att ICA banken och deras ombud tillåter insättningar med 8000 kr per månad.
Och det utan att ställa frågor, men det krävs ett ICA konto.

MVH

toblov

Citat från: sputnik skrivet lördag 13, Februari 2016, 14:38:07
Jag vill bara nämna att ICA banken och deras ombud tillåter insättningar med 8000 kr per månad.

MVH
Inte för att vara den som är den men insättningsautomater tar 15k i veckan utan frågor. Är man några fler i familjen tar det inte alltför lång tid att sätta in en större summa deg. 8k tror jag inte ens gammelbanken ställer frågor om.

Och jag misstänker att diskussionen i denna tråd handlar om betydligt större belopp än några tiotals tusen.

Krugerangel

Citat från: Unmanipulatable skrivet torsdag 11, Februari 2016, 14:55:47
Jag har skrivit snart ett par hundra inlägg.  Den som kan hitta ett inlägg från undertecknad lovprisande bankkartellen , den har nog brukat någon ohälsosam substans :) 

Forex är ofta lite klantiga och har lite dålig rutin på saker. Hellre det än ren ondska dock vilket kan skönjas från storbankerna. Jag föredrar Forex framför storbankerna.  Har skrivit flera inlägg och har varit med om ett antal incidenter när Forex personal inte riktigt vet vad de sysslar med eller den ena handen inte vet vad den andra gör och säger osv.

Ett tips när ni ska växla era gamla pengar mot nya sedlar.  Gör inte som jag gjorde.. Jag var dumt nog ärligt och berättade mina intentioner.   Dvs  att jag ska sätta in gamla kontanter och sedan ta ut nya kontanter.   Enligt lag tror jag inte de får hindra dig. Men de kan ju säga att de inte förstår syftet med dina önskemål och då är det svårt att vinna över dem både på bankgolvet och i eventuellt domstolen.  (?)   Penningtvättlagarna är ju gjorda för att bankerna godtyckligt ska få göra som de vill beroende på hur de "känner". 

Jag var som sagt ärlig och jag pratade ansikte mot ansikte med en Forex-medarbetare om mina planerade insättningar och uttag.    "Det är helt OK bara du har underlag på varifrån pengarna kommer". Det är inget problem för mig eftersom jag bara har vita pengar och dessutom har papper på allt.

Sen när jag glad i hågen skulle göra slag i saken o har kontakt med dem på telefon så blev det fler samtal fram och tillbaka under 2 dagar..    De avskummen ger mig beskedet att de nekar mig. Motiveringen var att de inte växlar pengar.

Eftersom Forex är lite klantiga så har de inte mina ID uppgifter i samband med att jag bad om den operationen.  Numret har de ju naturligtvis.. Kanske sitter jag på deras svarta lista nu :)    Så jag ska ligga lågt ett tag o försöka på nytt och jag tänker givetvis hitta på några lögner om varför jag sätter in pengar. 

Tar gärna emot tips.   Varför sätter jag in pengar som jag nyligen har tagit ut ?   Vad ska jag säga   ?

Har lite ångest för man vet ju aldrig om man nånsin kan ta ut dem igen .   Speciellt i en minus 0,5% reporäntemiljö

Funderar även över att satsa på insättningsautomater.. då slipper man frågor. Dessa lär väl täppas till rätt snart...?

Känner mig trängd och förtryckt av bankerna när jag inte kan få kontroll över mina egna pengar.  Psykiskt jobbigt att behöva förbereda sig med vita lögner när man ska prata med sin bank om ens egna vita pengar.   Jag vill ha en kontantbuffet.  Alltså är jag Bin Laden...  hmmmmmm
Säg att du samlar ovikta sedlar. Filateli-hobby!

Frederyck

Citat från: Brageson skrivet fredag 12, Februari 2016, 15:21:25

Jag kan iallafall meddela att det gick utmärkt att sätta in pengarna i fredags för att sedan ta ut dem i nya fina tusenlappar.  ;D

Asrael

Citat från: Frederyck skrivet Söndag 14, Februari 2016, 13:48:50
Citat från: Brageson skrivet fredag 12, Februari 2016, 15:21:25

Jag kan iallafall meddela att det gick utmärkt att sätta in pengarna i fredags för att sedan ta ut dem i nya fina tusenlappar.  ;D

Tack för all info!

kristensson

Tack Frederyck för att du delar med dig, alltid kul att läsa om händelser i Vardagen.

Unmanipulatable

Insättningsautomater har jag också tänkt på. Undrar vilka bankers konton man kan sätta in på via dessa?  Onda kvartetten med storbankerna förstås  (+Danske bank, vilka äger Bankomat AB). Men om man trycker i ett Forex bankkort i en sådan automat ?  Kan man sätta in dit då också ?

För att försvåra kontantanvändning så kan ju bankerna tänkas minska möjliga insättningar via automat.   Det som samtidigt talar emot det är ju att bankeliten ju väldigt gärna vill få bort så mycket som möjligt av riksbankspengarna (i form av kontanter) från pöbeln. Och då vill de ju INTE begränsa insättningarna.

Citat från: toblov skrivet lördag 13, Februari 2016, 15:07:05
insättningsautomater tar 15k i veckan utan frågor. Är man några fler i familjen tar det inte alltför lång tid att sätta in en större summa deg.
Bra tips!

Citat från: sputnik skrivet lördag 13, Februari 2016, 14:38:07
Bra tips!
Citat från: toblov skrivet lördag 13, Februari 2016, 15:07:05

jag misstänker att diskussionen i denna tråd handlar om betydligt större belopp än några tiotals tusen.
Det kan du ge dig f-n på att det gör.  Frågan är om man ska bränna broar genom att gå in på bankkontoren med saftiga sedelbuntar eller om man bränner broar genom att göra massor med mindre insättningar på olika ställen, ICA och insättningsautomater o multipla insättningar på olika banker.... Svårt o veta vilken strategi som är smartast. Småinsättningar  som adderar till ett stort belopp verkar ju skumt.    Stora insättningar är också "skumt"   
Nordea låtsas att de inte har fått mina KYC frågor(svar) som jag kröp till korset o skickade in..   Bankerna kan j-vlas ordentligt med folk (mig) som har vita pengar med tydliga underlag

Krugerangel

Citat från: silverhamstern skrivet fredag 12, Februari 2016, 09:10:06
Citat från: kristensson skrivet torsdag 11, Februari 2016, 15:30:51
Allting var bättre förr.
Minns i min ungdom då det fanns något man kallade för en "skär" (vilket var färgen på den).
Det var alltså en 10.000kr sedel, det var tider det.

;Djag minns den, alla hade hört talas om den mytomspunna 10000kr sedeln men ingen hade någonsin sett en sådan, vissa trodde att den var en skröna.
Bonden hade 3st i pluskan när han skulle på betala för fodret.
Året var 1980-81 och jag var 6-7år. Jag glömmer det aldrig.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane