Frederycks äventyr hos FOREX

Startat av Frederyck, torsdag 11, Februari 2016, 11:37:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Frederyck

Dag 1: bestämmer mig för att försöka växla in en hoper 500-lappar till nya tusenlappar. FOREX tänker jag är kanske en bra idé. Går dit men får svaret att "nej, du måste ha ett konto". Eftersom jag inte gillar att fattar ekonomiska beslut på stående fot så går jag hem och läser på lite om FOREX bank. Det verkar helt ok.

Dag 2: Sitter vid datorn på morgonen och skapar ett konto hos FOREX. Det gick förvånansvärt smidigt. Går till FOREX senare på dagen med mina 500-lappar för att sätta in pengar på kontot. Får beskedet "nja, det tar ett dygn för nya konton att registreras i våra system. Det är nån körning som behöver göras på natten." Hm. Ok, jag känner till att banksystem är Sovjet-inspirerade så jag borde inte vara förvånad. Jag går hem igen.

Dag 3: Går till FOREX igen för att sätta in mina 500-lappar på kontot. Får beskedet att "nja, jag ser inte ditt konto här". Jag förklarar att de igår sa att det kunde ta ett dygn och att det nu har gått ett dygn, men de hittar det ändå inte. Medan personen i kassan ringer sitt supportnummer passar jag på att ladda ned FOREX-appen på min telefon och loggar in där. Jag ser mitt kontonummer klart och tydligt och har inga problem med inloggningen. Personen i kassan får information från supporten: "Skapandet av nya konton från nätet sker manuellt, och de gjorde det först idag på supporten. Så jag kommer inte att se ditt konto förrän efter nattkörningen nu i natt. Dvs imorgon." Jag påpekar det intressanta i att jag kan se mitt eget konto med en dåligt påkostad app i min telefon, men att personen i kassan inte kan det i sitt arbetssystem, dvs det verktyg som FOREX personal sköter alla sina transaktioner med. Personen i kassan ser lite skamsen ut men ber mig ändå att återkomma imorgon.

Dag 4: Nu är det imorgon igen. Tror ni att jag har bättre tur idag?

8)

Asrael

Tack, fortsätt gärna!

Jag har också behov av att omvandla mina 500-lappar.

En undrar jag har är om inte riksbankens besked om EU-direktivet gällande kontanthantering och banker vilket skall införas i sept 2016 inte kan innebära att man slipper omvägen till Forex?

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Bakom-pengakulisserna/Bankerna-maste-hantera-kontanter/

Morgan

Banker är ett stort skämt!

Hoppas det går bättre för dig idag ☺

kristensson

Jag har varit hos Forex och tagit ut ett antal nya 1000-lappar.
Anledningen är att min lokala sparbank inte tagit in dom för att ingen efterfrågar så stora sedlar.
Drog mitt master card i kortläsaren så var det klart.

Jag har inget konto hos Forex utan gjorde bara ett kontantuttag.
Hade jag haft ett antal 500 hundringar så kan man ju sätta in dom på sin bank och bara göra uttaget hos Forex.

Frederyck

Citat från: kristensson skrivet torsdag 11, Februari 2016, 12:58:19

Hade jag haft ett antal 500 hundringar så kan man ju sätta in dom på sin bank och bara göra uttaget hos Forex.

Just det. Sätta in kontanter på Nordea ja. Det är inte det lättaste...  >:(

toblov

Citat från: kristensson skrivet torsdag 11, Februari 2016, 12:58:19
Jag har varit hos Forex och tagit ut ett antal nya 1000-lappar.
Anledningen är att min lokala sparbank inte tagit in dom för att ingen efterfrågar så stora sedlar.
Drog mitt master card i kortläsaren så var det klart.

Jag har inget konto hos Forex utan gjorde bara ett kontantuttag.
Kan man inte bara växla sina 500 hundringar till nya 1000 lappar tror du? Har nänigen ett gäng jag skulle vilja bli av med.

glimbert

Man frågar sig om ni är terrorister eller enbart kriminella som hanterar tusenlappar. Igår kunde vi ju konstatera detta efter expertutlåtandet.
http://www.di.se/artiklar/2016/2/8/expert-vill-forbjuda-stora-sedlar/

Unmanipulatable

Jag har skrivit snart ett par hundra inlägg.  Den som kan hitta ett inlägg från undertecknad lovprisande bankkartellen , den har nog brukat någon ohälsosam substans :) 

Forex är ofta lite klantiga och har lite dålig rutin på saker. Hellre det än ren ondska dock vilket kan skönjas från storbankerna. Jag föredrar Forex framför storbankerna.  Har skrivit flera inlägg och har varit med om ett antal incidenter när Forex personal inte riktigt vet vad de sysslar med eller den ena handen inte vet vad den andra gör och säger osv.

Ett tips när ni ska växla era gamla pengar mot nya sedlar.  Gör inte som jag gjorde.. Jag var dumt nog ärligt och berättade mina intentioner.   Dvs  att jag ska sätta in gamla kontanter och sedan ta ut nya kontanter.   Enligt lag tror jag inte de får hindra dig. Men de kan ju säga att de inte förstår syftet med dina önskemål och då är det svårt att vinna över dem både på bankgolvet och i eventuellt domstolen.  (?)   Penningtvättlagarna är ju gjorda för att bankerna godtyckligt ska få göra som de vill beroende på hur de "känner". 

Jag var som sagt ärlig och jag pratade ansikte mot ansikte med en Forex-medarbetare om mina planerade insättningar och uttag.    "Det är helt OK bara du har underlag på varifrån pengarna kommer". Det är inget problem för mig eftersom jag bara har vita pengar och dessutom har papper på allt.

Sen när jag glad i hågen skulle göra slag i saken o har kontakt med dem på telefon så blev det fler samtal fram och tillbaka under 2 dagar..    De avskummen ger mig beskedet att de nekar mig. Motiveringen var att de inte växlar pengar.

Eftersom Forex är lite klantiga så har de inte mina ID uppgifter i samband med att jag bad om den operationen.  Numret har de ju naturligtvis.. Kanske sitter jag på deras svarta lista nu :)    Så jag ska ligga lågt ett tag o försöka på nytt och jag tänker givetvis hitta på några lögner om varför jag sätter in pengar. 

Tar gärna emot tips.   Varför sätter jag in pengar som jag nyligen har tagit ut ?   Vad ska jag säga   ?

Har lite ångest för man vet ju aldrig om man nånsin kan ta ut dem igen .   Speciellt i en minus 0,5% reporäntemiljö

Funderar även över att satsa på insättningsautomater.. då slipper man frågor. Dessa lär väl täppas till rätt snart...?

Känner mig trängd och förtryckt av bankerna när jag inte kan få kontroll över mina egna pengar.  Psykiskt jobbigt att behöva förbereda sig med vita lögner när man ska prata med sin bank om ens egna vita pengar.   Jag vill ha en kontantbuffet.  Alltså är jag Bin Laden...  hmmmmmm

kristensson

Allting var bättre förr.
Minns i min ungdom då det fanns något man kallade för en "skär" (vilket var färgen på den).
Det var alltså en 10.000kr sedel, det var tider det.

silverhamstern

Citat från: kristensson skrivet torsdag 11, Februari 2016, 15:30:51
Allting var bättre förr.
Minns i min ungdom då det fanns något man kallade för en "skär" (vilket var färgen på den).
Det var alltså en 10.000kr sedel, det var tider det.

;Djag minns den, alla hade hört talas om den mytomspunna 10000kr sedeln men ingen hade någonsin sett en sådan, vissa trodde att den var en skröna.

Unmanipulatable

Jag känner en vars farfar hade en sådan  ;D  8)

silverhamstern

Citat från: Unmanipulatable skrivet fredag 12, Februari 2016, 11:14:10
Jag känner en vars farfar hade en sådan  ;D  8)

Sedär, men fick du någonsin se den med egna ögon :D?

mega_n

Jag är så pass gammal så jag har faktiskt sett en (trust me)...
Någon gång på 80-talet. Den var så pass stor att man vek den i 3 delar.
Det var mycket pengar på den tiden...

/H

Brageson

Jag får väl vara värst då. Jag har faktiskt ägt en sådan en gång i tiden  8)
...och den veks i 3 delar för att få plats i plånkan.

Condor2ooo

Det var ett #### tjat om denna 10 000 kronorssedel & inga bilder. Nu får ni skärpa er!  ;D  Fram med pengen bara!

http://www.riksbank.se/Sedlar--mynt/Sedlar/Ogiltiga-sedlar/10-000-kronorssedel/

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane