UTLOTTNING AV SWEA 2014

Startat av SWEA, torsdag 07, Maj 2015, 20:46:22

Föregående ämne - Nästa ämne

lillgrisen

Äldre gruvmotiv, exempelvis inspirerat av länkad bild, som illustrerar bergslagens/bergsmännens betydelse, där Sala naturligtvis ingår

https://www.sala.se/ImageVault/Images/id_1656/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~1656~

mrSju

I själva verket kom lösenbetalningarna på så vis sätta fart det som skulle bli Sveriges viktigaste export hundra år framåt! Det medverkade till att grundlägga en styrka hos Sverige administrativt, ekonomiskt och i slutändan även militärt. Vilket Danmark senare skulle komma att få erfara.

En händelse enligt mej värdig att förevigas på ett silvermynt.
http://www.bgf.nu/historia/4/alvsborg.html

Citat från: Strokur skrivet lördag 09, Maj 2015, 15:32:13
Lite märkligt att så många håller på Älvsborgs lösen. Jag tycker att ett motiv skall uppmärksamma ett ljust ögonblick i historien och inte en skamfläck som i slutändan fick betalas (avtvingas) av vanligt folk genom att de genom tvång fick lämna ifrån sig delar av sin egendom  :o
Om vi vill uppmärksamma tragiska händelser så har vi fler. Kanske en serie startandes med baltutlämningen och avslutandes med spionen Wennerströms lyckade spionage. Båda händelserna kan ju travestera på "30 silverpenningar"  ::)

2818181

Sarek har givetvis en poäng med att motiven skall vara estetiskt tilltalande.
Nu har jag under arbetet med hittillsvarande motiv, även arbetat fram lite olika idéer kring flertalet av de övriga förslagen.
Min känsla är att det nog skall gå att få till ytterligare några trevliga motiv.
Det blir dock nästa steg, och det viktiga i detta skedet är att stämma av hur alla medlemmar känner.

Jag vill samtidigt påpeka att detta är en tävlingstråd  för förslag enligt en given specifikation.
Även om det är härligt att se hur idéerna flödar, så kanske vi inte skall sväva iväg alltför mycket här.
Det finns nog andra, mer allmänt hållna trådar om Swea, vilka är lämpligare för vidare brainstorming :)

Sedan så går ju känslorna isär lite rörande Älvsborgs lösen.
Även om några hundra heroiskt kämpande svenskar defacto förlorade (mot över 10000 danskar), så är händelsen ett ypperligt exempel på silvers betydelse.
Danskarna vägrade att godta någon annan betalning än just silver i sin övertygelse att Sverige inte skulle mäkta med detta.
Och precis som "Mrsju" skrev, löste vi uppgiften genom att börja sälja koppar i stor skala, vilket i förlängningen genererade silver och enorma rikedomar till Sverige.
En revanschlysten ung Gustav II Adolf, ett förnedrart folk i armod, kombinerat med en tillströmning av resurser.
Känns det igen?
Även om vi inte vet hur en alternativ utveckling skulle utmynnat, så vet vi hur resultatet nu blev.
Så visst handlar det om en förlust, men den framtvingade samtidigt ett antal historiska skeenden vilka i sin tur skapade förutsättningar för Sveriges stormaktstid.

Edit:
Nu finns det en tråd om "Swea 2015 ".

Arg

mithril_hunter

Salbazios

Jag röstar på Älvsborgs lösen för jag tror den kommer göra sig bäst på bild.

Hemulen

HF

Älvsborgs fästning får min röst

silverfisken

hasse_A

Strokur

Älvsborgs fästning byggdes strax efter 1900. De gamla borgarna (obs pluralis) hette bara Älvsborg, dvs "borgen i älven". Hur Älvsborgs lösen skulle göra sig på bild förstår jag inte? Skall det vara en svensk som överräcker en penningpåse till en dansk?  :)  8) ::)

mrSju

http://www.hovberg.se/resmi/elfsborgs_fastning.jpg
en gravyr på fästningen från 1600talet. Vilken fästning menar du?

Citat från: Strokur skrivet Söndag 10, Maj 2015, 19:36:45
Älvsborgs fästning byggdes strax efter 1900. De gamla borgarna (obs pluralis) hette bara Älvsborg, dvs "borgen i älven". Hur Älvsborgs lösen skulle göra sig på bild förstår jag inte? Skall det vara en svensk som överräcker en penningpåse till en dansk?  :)  8) ::)

Strokur

Citat från: mrSju skrivet Söndag 10, Maj 2015, 20:02:02
http://www.hovberg.se/resmi/elfsborgs_fastning.jpg
en gravyr på fästningen från 1600talet. Vilken fästning menar du?

Ja, det skall väl de som föreslagit Älvsborgs fästning svara på!  ???
Vad jag vill peka på är att ett historiskt begrepp "Älvsborgs Lösen" omvandlats till "Älvsborgs fästning" i de senaste inläggen.
Och, som sagt, Älvsborgs fästning byggdes på 1900-talet till skillnad från de gamla älvsborgarna.  8)

bluegreen

zealot

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane