UTLOTTNING AV SWEA 2014

Startat av SWEA, torsdag 07, Maj 2015, 20:46:22

Föregående ämne - Nästa ämne

SWEA

Nu när Sweaprojektet tagit sig över tröskeln vad det gäller upplagan, vill vi naturligtvis fira detta med en traditionsenlig utlottning.
På vinstbordet står det en helt nypräglad Swea 2014 i en exklusiv träask med tillhörande äkthetsintyg.

Tävlingen är öppen för alla forumets medlemmar.
Det enda ni behöver göra för att deltaga, är att skriva ner vilket motiv ni skulle vilja se på nästa årgång av Swea.

Omskriften på Swea lyder: "TILL ÅMINNELSE AV SVENSKT SILVER OCH DESS HISTORISKA BETYDELSE", och motivet måste därför knyta an till detta.
Vi vill ha seriösa förslag, och det är inget krav, men ni får gärna delge oss en kort motivering.
Det innebär att motiv av typen: "Victoria Silvstedt", "min stack" eller "en silvermetallic EPA-traktor" diskvalificerar deltagaren  :)

Här följer en lista på förslag som tidigare har kommit upp, men det går givetvis alldeles utmärkt att föreslå egna alternativ.

Sala silvergruva - Har varit oerhört viktig för Sverige. Har producerat över 400 ton silver sen 1500-talet.

Penning - "Sveriges" första silvermynt präglat år 995 av Olaf Skötkonung

Silverbibeln - Ovärderligt "krigsbyte" från Tjeckien. Skrevs med Silverbläck på 500-talet. Delvis stulen, men senare återfunnen i förvaringsbox 198 på Stockholms centralstation.

Sverige inför silvermyntfot 1777.

Älvsborgs lösen - 1613 tvingades Sverige att betala 1 miljon riksdaler silvermynt (ca. 25 ton) till dansken för att få tillbaka Älvsborgs fästning m.m.
Det motsvarade runt 4 årsskördar och det sägs att Gustav II Adolf t.o.m. tvingades slänga med sitt bordssilver.

Svenskt Silversmide - Har i alla tider kompletterat mynt som en värdebevarare.

Tävlingen är rådgivande inför nästa utgåva, och vi kommer att väga samman idé, popularitet och grafisk potential när motivet bestäms
Dessutom reserverar vi oss för att Swea 2014 (mot all förmodan) inte skulle bli av.
Då uteblir tyvärr vinsten, men äran kommer givetvis för alltid att finnas kvar  ;)
Enväldiga domare är Swea, Frederyck och 281818.

Dragning av vinnaren kommer att ske med hjälp av slumpen 2015-05-14 kl 21.00. 
Allt filmas, och läggs därefter ut på forumet.

Vi passar även på att upplysa de som missat informationen om att det nu går att beställa vackra askar till Swea.

Låt tävlingen börja...

Grimi

Jag föreslår Sala silvergruva, anledningen som redan är skriven, viktig för Sverige historiskt.

Sverre

Jag föreslår svensk diplamati under 1600-talet som till stora delar bedrevs med silver. En unik silverskatt med svenska gåvor finns bevarad i Kreml.
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/susann-silfverstolpe-silvergavor-fran-sveriges-regenter-till-rysslands-tsarer-under-1600-talet/

nybba78

Oj. Jag är inte insatt i något av förslagen så Jag tar det första i hopp om att få något nytt att lära sig om.

njocke

Älvsborgs lösen röstar jag på, stor historisk händelse enligt mig.
En annan motivering är att SWEA 2013 var vid vatten, SWEA 2014 har även den en båt i vatten. Samt att Älvsborgs fästning är vid vatten, klockrent.  ::)

Condor2ooo

Tveklöst Silverbibeln
[/size]

Siverbibeln tillkom genom Goten Wulfila ca: år 340 e.kr Alltså ungefär 1300 år innan den som krigsbyte 1648 kom i Svenskt förvar. Goterna utvandrade enligt både samtida romerska historieskrivare och de flesta nutida forskare från ön  Scandza. Det finns flera antika historieskrivare som ger oss ledtrådar om Goternas historia & ursprung. B.la Publicus Cornelius Tacitus född 55 e.kr och Jordanes på 500-talet e kr som skrev flera verk om Goterna.

Den romerske historieskrivaren Jordanes som själv var av Gotiskt ursprung berättar b.la att Goterna utvandrade från ön Scandza med sin kung Berig. De kom över havet i tre skepp (I det sista skulle Gepiderna ha färdats) -  Ett folk som stod i något slags stamfrändskap med Goterna och som också i Beowulfs-kvädet omtalas som ett grannfolk till Svearna. - Och man landar i Polen vid floden Weichsels utlopp i Östersjön kring år 00. Härifrån vandrar man vidare söderut och ger sig in i ett makalöst äventyr som bl.a. leder till Roms plundring och Gotiska kejsare på den Romerska tronen.

Under denna långa resa konventerar Goten Wulfilla till kristendomen och översätter i Östrom Bibeln från Grekiska till det Gotiska språket. "Silverbibeln" varmed han även bevarade det nu utdöda gotiska språket till eftervärlden.  Genom närmast en slump blev Silverbibeln efter 1300 år återförd till Goternas urhem.

Man kan säga att Goternas betydelse låg i att de accepterade och försvarade den antika kulturen. Hela Europa blev ju senare delaktig i denna kristerligt antika civilisation som har bevarats fram till våra dagar. Den kulturella ordning som vi nu alla är en del av. Det var Goterna som under en orolig tid försvarade denna kulturella ordning.

Auric Goldfinger

Nu när Riksbanken ska börja rensa ut naturvetenskapen i och med de nya sedlarna så är mina förslag givna:

Sonja Kovalevsky. Hon var Sveriges första kvinnliga professor i matematik. Hon är född i Ryssland vilket också visar på Sveriges invandring av kunskap.
http://www.historiesajten.se/visainfo.asp?id=570

Christopher Polhem. Mest känd idag för att han är på baksidan att 500-kronorssedeln. Med på sedeln är även Falu gruva.
Om nu Riksbanken ska ta bort Polhem (och ersätta med Birgit Nilsson) kan han få äras med en silvermynt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Polhem

Asrael

Nils Dacke

Här kan man argumentera både för och emot.

Anledningen till att jag föreslår Nils Dacke är att denne ledde de bönder som fick nog av Gusta Vasas, mångåriga straffbeskattning av folket när bl a kyrkornas silver skulle konfiskeras. Dacke utgorde ett verkligt hot mot Vasa och regerade södra delarna av Sverige under ett år efter att Vasa tvingats gå med på eldupphör. Dacke fick stöd av tysken, Fedrik II och hertig Albrekt av Mecklenburg. Under fredsåret förtalade Vasa-regeringen Dacke med hjälp av propaganda och slog därmed split i Dackelägret. Ironiskt nog tog Vasa tog hjälp av dansken, Christian II, vilken härjat i Sverige under lång tid och orsakat statens underskott, för att neutralisera Mecklenburg. Därefter bröt Vasa freden och angrep Dacke från både öst och väst med hjälp av tyska legoknektar och en större nyrekryterad svensk styrka.

Argumenten för är att denna tid var en mycket spännande tid ur ett historiskt perspektiv och Dacke har förevigat sig själv i svenska språket med uttrycket att något "inte skett sedan dackefejden." Kronan genomförde en hel del reformer, konfiskerade egendom samt ägnade sig åt straffbeskattning och konfiskering för att ha råd med alla krig. Dackeupproret symboliserar när den lilla människan får nog och sätter sig upp mot statens härjningar. Nederlaget visar bara vilka krafter som står emot.

Argumenten emot är att man inte kan "hylla" någon som satt sig upp mot Sverige och Gustav Vasa som ändå räddade oss från att vara danskar. Ett annat är att Vasa inte lyckades konfiskera enorma mängder silver trots allt. 280.000 lod eller 17.500 lödiga mark silver är vad räkenskaperna förtäljer även om det var mer då vissa landskap och år ej är uppförda.

Viktenheterna här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mark_(viktenhet)

Age Anka

Flera väldigt bra förslag... Hoppas präglingen kan fortsätta bra många år till!

Silverbibeln vore otroligt cool - förutom den spännande bakgrunden (som tyvärr inte får plats på myntet...) så är det väl det enda silverrelaterade objekt som de flesta svenskar faktiskt känner till eller hört talas om. Jag tycker också Sala Silvergruva förtjänar en Swea. Första svenska gruvan vad jag vet och det är ju historiskt!

Men jag röstar förstås först på mitt eget förslag: Varför inte Spillings-skatten? Största silverfyndet i Sverige (80 kg...). Visserligen vikingatida så det kan ju ses som litet redundant m tanke på motivet för Swea 2014 - men visst vore det tjusigt med en frånsida illustrerad med några arabiska, persiska, judisk-khazariska och gutiska motiv? Innehållet i skatten kom ju från olika delar av den civiliserade världen så det kan i mitt tycka vara en bra symbol även för dagens Sverige med trådar från alla möjliga håll.

Micke

Röstar för sala silvergruva pga:

Under sin storhetstid räknades Sala Silvergruva till en av världens fem största silverfyndigheter. Gustav Vasa benämnde gruvan som Svea Rikes skattkammare och Karl IX sade Riksens förnämsta Clenodium, namn som vittnar om gruvans betydelse för den svenska historien. Silvergruvan producerade under lång tid majoriteten av allt silver i Sverige!

Mvh Micke

mega_n

Jag röstar på Sala silvergruva.

Jag har varit på besök där. Mycket intressant och dessutom mycket viktigt för Sveriges historia.

/H

erland82

Fotbolls-VM i Sverige 1958 där Sverige även gjorde sin bästa placering genom tiderna, 2:a plats och tilldelades silvermedalj.

mrSju

älvsborgs lösen. fästningen uppifrån gör sej bra på bild!
8)

Edit: mycket intressant faktiskt. Nu har man lärt sej lite svensk historia idag då.

Strokur

Jag vill slå ett slag för Olof Skötkonung trots att han verkar vara "bortglömd". Trots allt lät han prägla det första svenska myntet, anses det. Det internationella inslaget kan representeras av de utländska myntmästare som "rekryterades" till Sigtuna där mynten slogs.
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/kungar/vikingatid/os-mynt.htm

Bosse68

Älvsborgs lösen.
Tror att det kan bli ett bra motiv.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane