UTLOTTNING AV SWEA 2014

Startat av SWEA, torsdag 07, Maj 2015, 20:46:22

Föregående ämne - Nästa ämne

maggan

sala silvergruva verkar självskriven?

Paper

Sala silvergruva då vi ska fokusera på silver och dess roll genom historien.

Mange

Sala silvergruva känns som ett bra motiv.

Ebenezer

Helt klart Sala Silvergruva! Passar perfekt!

Fantom

Helt klart "en silvermetallic EPA-traktor"! Har aldrig sett EPA-traktorer innan jag kom till Sverige och blev riktigt förvånad vad är det för konstiga bilar på vägar, speciellt under sommar tider i Norra Sverige! :D

Annars "Sala silvergruva" och "Sverige inför silvermyntfot 1777" låter intressant för mig! :)

moonlight81

Röstar på Sala Silvergruva  :)

Socialgrupp III

Steely

Det måste väl nästan bli Sala silvergruva för dess solklara historiska signifikans för svenskt silver. Men silverbibeln känns ju mycket intressant också, framförallt grafiskt där man kan fånga upp det Gotiska skriftspråket som skulle vara grymt snyggt på en SWEA.
Mitt framtidsoptimistiska förslag blir således:
SWEA 2015: Sala
SWEA 2016: Silverbibeln
SWEA 2017: Penningen
;D

Destecado

Sverige inför silvermyntfot 1777.  Det är dags att återinföra silver som lagligt betalningsmedel.
Bara en tanke från mej.

Gripen

Älvsborgs lösen röstar jag för!

Silver

Jag lägger min röst på Sala silvergruva, men ser gärna Älvsborgs lösen på en kommande Swea.

sextio8

Jag röstar på Älvsborgs lösen.

Strokur

Lite märkligt att så många håller på Älvsborgs lösen. Jag tycker att ett motiv skall uppmärksamma ett ljust ögonblick i historien och inte en skamfläck som i slutändan fick betalas (avtvingas) av vanligt folk genom att de genom tvång fick lämna ifrån sig delar av sin egendom  :o
Om vi vill uppmärksamma tragiska händelser så har vi fler. Kanske en serie startandes med baltutlämningen och avslutandes med spionen Wennerströms lyckade spionage. Båda händelserna kan ju travestera på "30 silverpenningar"  ::)

Silver_999

Sala Silvergruva blir alldeles utmärkt som tredje mynt. Som fjärde mynt tycker jag att Olof Skötkonung skulle passa bra.

Sarek

Det är ju flera av de hittills inkomna förslagen som är viktiga för svenskt silver och knyter an till omskriften "TILL ÅMINNELSE AV SVENSKT SILVER OCH DESS HISTORISKA BETYDELSE" men...
Sedan skall det ju vara ett motiv som gör sig bra på myntet också, och då vet jag faktiskt inte om vi inte redan har använt de motiv som gör sig bra på ett mynt och som knyter an till omskriften.

Vad skall vi då göra? Ha kvar SWEA och skippa omskriften och i stället ha andra motiv ur svensk historia som platsar på ett mynt? Jag röstar i så fall på en snygg runsten som motiv på nästa SWEA.

Edit: Jag håller med Strokur att Älvsborgs lösen går bort då det inte är någonting positivt för svensk del, bara danskarna skulle tycka att det var trevligt, men det skall vi inte bjuda på.

Med lite eftertanke så skulle nog Sala silvergruva kunna fungera. LS hade ju ett motiv med gruvbrytning på ett av sina silvermynt, och det finns på andra som också har det, så ett liknande upplägg skulle kunna fungera:

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane