UTLOTTNING AV SWEA 2014

Startat av SWEA, torsdag 07, Maj 2015, 20:46:22

Föregående ämne - Nästa ämne

toblov

Silverbibeln - Då det både är en av världens kändaste skrifter och även Sveriges dyrbaraste bokskatt. Dess historia och gåtan kring var den var under 1000 år gör den enligt mig till ett perfekt motiv.

4779

Silverbibeln - Motivering behövs nog inte!

mowi_af

Silverräven

Här kommer en snabblektion om Älvsborgs fästning för dem som inte kan sin historia men överväger att rösta på det alternativet som motiv. En historia som inte direkt tillhör den stoltaste i svenskt minne... :P

https://www.youtube.com/watch?v=ri233-4Yeg4

vonGold

exnihilo

Silvervägen

Den väg som gick till havet från de rika silverfyndigheterna i Nasafjäll.

"I Norrland hava vi inom våra gränser ett Indien blott vi förstå att bruka det" - Axel Oxenstierna

---------------
edit

Citat från: 9darter skrivet fredag 08, Maj 2015, 11:15:55
Silvervägen är inte så dum för att högtidlighålla minnet av vår exploatering av den samiska befolkningen som förslavad arbetskraft till ett högt pris i männoskoliv.

Helt klart! Bra att du nämner denna aspekt. Övervägde om jag skulle hålla mig kort eller lyfta detta. Svensk historias baksidor må icke falla i glömska. Å andra sidan så är det lite obekvämt att påtala de imperialistiska tendenser som Sverige haft för sig...

SoulCrew

Ett område som kanske kan förtjäna ett mynt är Sveriges och Finlands gemensamma historia, däremot kommer jag inte på något lämpligt silverrelaterat motiv på rak arm. Sweaborg/Suomenlinna kanske. Långsökt men lär ha kostat många silverpenningar i varje fall.

9darter

Jag röstar på Sala silvergruva!

Älvsborgs lösen kan förstås vara något om vi vill minnas ett av våra största militära fiaskon, i stil med hur amerikanerna minns Alamo och serberna Kosovo Polje.

Silvervägen är inte så dum för att högtidlighålla minnet av vår exploatering av den samiska befolkningen som förslavad arbetskraft till ett högt pris i männoskoliv.

Silverbibeln är i och för sig ingen bibel och innehåller inget silver men är ändå ett bra val för att att minna om våra stolta och framgångsrika traditioner inom skövling, plundring och massmord på civilbefolkning.

AC-08

Röstar på Sala silvergruva då det faktiskt är ursprunget där mycket av svenskt silver kommit ifrån. :)

2818181

Jag får säga att det kommer upp många intressanta och initierade inlägg i tråden. -Imponerande!
Faktum är att det är den typ av diskussioner som vi hade förhoppningar att väcka med den historiska aspekten.
Att nyansera och diskutera historia är ett väldigt bra sätt att förstå sin egen samtid.

Världen (såväl nutida som historiskt sett) är sällan svart eller vit, god eller ond, rätt eller fel, utan en produkt av en mängd faktorer och skeenden.
Om vi är medvetna om dessa, så kanske vi möjligen kan undvika att göra om de värsta misstagen.

Vad vi vill belysa med inriktningen på silver, är den roll det spelat i dessa historiska event. Peka på den modererande, eskalerande och symboliska roll det haft, och de konsekvenser det lett till vid olika tidpunkter.

Detta gör det även till en intressant gåva, då Swea verkar ha en förmåga att initiera intressanta diskussioner bland tårtor och julgranar :)

Keep up the good work...

Baltikinkasso

Sala silvergruva känns som ett givet motiv.

kristensson

Många mycket bra förslag, varför inte beta av dom ett för ett i tidsordning.

Min personliga favorit blir Älvsborgs Lösen

Frederyck

Som varandes Uppsala-bo är jag förtjust i Codex Argenteum och även Sala silvergruva men jag gillar alla förslagen! :) (OBS, detta inlägg är utom tävlan, bara så att det är tydligt... ;D ;D ;D )

fredrikwall67

För att slå an på vikingatemat, så föreslår jag en bild på en runsten, nämligen Orkastenen. Med den runskrift som finns där.

Robs

Sala silvergruva är grunden till svenskt silver

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane