Hur skyddar ni er inför ett "worst case scenario"?

Startat av Gurty, Söndag 22, Juni 2014, 23:10:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Guld500

Citat från: Sarek skrivet onsdag 25, Juni 2014, 17:43:16
Citat från: Guld500 skrivet onsdag 25, Juni 2014, 15:28:37
Tyvärr så har nötter inte så lång hållbarhet som man kan tro.
Jag tittade på mina förpackningar som jag har hemma av Cashewnötter, hasselnötter och valnötter, och de hade alla bäst före datum till mars 2015. Jag har inte köpt dem för att lagra dem, utan min tanke är att ifall vi kommer i ett krisläge, då man kan behöva vidtaga åtgärder, så kommer jag att köpa på mig extra ransoner. Ser det riktig illa ut så blir det mer.

Det är ju mindre än ett år!......om du förvarar dom rätt, om inte så märker du det. Härskna nötter är ju äckligare än Mountan House frystorkat  :)
Nötter är inget jag skulle säga har "lång hållbarhet" i ett shtf senario, men allt är ju relativt. Bara så att vi/du inte lurar någon att stacka nötter i åratal, inte bra.  ;D

the-end

Citat från: Guld500 skrivet onsdag 25, Juni 2014, 18:38:08
Citat från: Sarek skrivet onsdag 25, Juni 2014, 17:43:16
Citat från: Guld500 skrivet onsdag 25, Juni 2014, 15:28:37
Tyvärr så har nötter inte så lång hållbarhet som man kan tro.
Jag tittade på mina förpackningar som jag har hemma av Cashewnötter, hasselnötter och valnötter, och de hade alla bäst före datum till mars 2015. Jag har inte köpt dem för att lagra dem, utan min tanke är att ifall vi kommer i ett krisläge, då man kan behöva vidtaga åtgärder, så kommer jag att köpa på mig extra ransoner. Ser det riktig illa ut så blir det mer.

Det är ju mindre än ett år!......om du förvarar dom rätt, om inte så märker du det. Härskna nötter är ju äckligare än Mountan House frystorkat  :)
Nötter är inget jag skulle säga har "lång hållbarhet" i ett shtf senario, men allt är ju relativt. Bara så att vi/du inte lurar någon att stacka nötter i åratal, inte bra.  ;D

Svårt att tro att nötterna på denna forum håller bara ett år............Tror dom håller i ca 20 -50 år beroende när de blev gjorda.

;) 8) :P Kunde inte låta bli...........Sorry

Guld500

Citat från: Sarek skrivet onsdag 25, Juni 2014, 21:47:30
Citat från: Guld500 skrivet onsdag 25, Juni 2014, 21:33:19
Jag vill verkligen varna för gamla nötter  :D
I Sverige slängs mat för flera miljarder kronor varje år för att den passerat bäst före-datumet.

Sant, säger inte emot.

edit, så är det när "man" inte vet bättre tyvärr. Ett bra tips är att om det inte luktar eller smakar illa så är det ok att äta.......oavsett datummärkning.

Frederyck

Just när det gäller nötter bör man vara lite extra försiktig eftersom det kan bildas aflatoxin i många sorter (som tex pistaschnötter och paranötter) om de inte lagras bra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin

Svampen som skapar giftet behöver inte finnas i så stor mängd att man nödvändigtvis känner det på smaken.

Sedan kan jag delvis rekommendera The Modern Survival Manual som mestadels handlar om krisen i Argentina 2001.

[size=78%]http://www.amazon.com/The-Modern-Survival-Manual-Surviving/dp/9870563457[/size]

Boken tar upp en hel del saker som skulle kunna vara applicerbara även i Europa, även om mycket kanske inte är det. Det som slog mig mest med hans beskrivning av kollapsen var att folk fortsatte att försöka leva som förut. Man gick till affären, man åkte till jobbet osv. Många förlorade jobbet naturligtvis, och det fanns kanske inte enormt mycket att handla, men det togs nya tag. De som kunde starta mini-startups som lokaltaxis gjorde det, osv. De som for sämst var de som försökte isolera sig på landsbygden i "säkra boningar". Skurkar hittar dit till slut ändå. Och dina vapen räcker inte. Och ingen kan höra dig skrika. Ungefär så beskrev han det om jag minns rätt (dvs tvärtemot vad Mel Tappan och många andra preppers från USA resonerar).

Frederyck

Här är en intressant sammanställning av mattillståndet i Sverige och beroendet av import etc, iofs några år gammal men så mycket har nog inte ändrats (LCHF och annat till trots)

http://flutetankar.blogspot.se/2012/03/sveriges-livsmedelsimport.html

Jag har inte på något sätt verifierat att bloggaren i fråga har använt relevanta siffror, men om vi generaliserar lite så ser matförsörjning inte så hopplös ut. Vi behöver självklart minska beroendet av avokado, mango, banan mm och annat som knappast går att odla storskaligt i Sverige. Det som är den stora stötestenen är ju som vanligt i dessa tider tillgång på oljeprodukter, dvs bränsle, gödsel, plast osv. Kärnkraft, vindkraft, solkraft och vattenkraft i all ära så är vi ändå oerhört beroende av oljeprodukter. En hel del går säkert att bygga bort, men det kommer att ta tid och koordination vilket inte direkt är troligt att det fungerar vid tex hyperinflation.

Naturligtvis är det inte så sannolikt att dagens logistik fortsätter att fungera vid en kollaps, men att vi har kapaciteten att föda en hel nation verkar vara hyfsat sannolik även utan input från utlandet.

Bloggaren pratar en del om personliga täppor/odlingar i trädgårdar osv, och det var något man såg en klar ökning av under oljekrisen på 70-talet. Ärligt talat var jag inte med då själv, eller iallafall inte på sätt som gjorde att jag brydde mig, men mina föräldrar har berättat en del om hur det plötsligt växte upp små lotter lite varstans där folk odlade potatis och bönor och liknande.

Silverräven

Något jag tycker är intressant är möjligheten att ta tillvara på vad naturen har att erbjuda. Sedan jag flyttade till Göteborg för några år sedan har jag spenderat ett par kvällar varje sommar med att klättra upp i några av de kommunala körsbärsträden i mitt område och plocka bär som jag sedan gjort marmelad/sylt på. Visserligen mer för skojs (och njutningens!) skull än ur ett beredskapsperspektiv :)

Bra att ha de kunskaperna dock, frukt och bär är bra energikällor och rätt genomfört så håller hemmagjord sylt lång tid på burk.

9darter

Hur många här kan ärligt säga att de idag är förberedda för att klara av ens en veckas avbrott på el-, vatten- och avloppsfunktioner?

Jag kan inte påstå att jag bunkrar livsmedel för en stundande kollaps.

Däremot sitter en vana kvar från de fattiga studentåren då pubrundor vid studiemedelsutbetalningsdagen gjorde att man ibland tvingades leva veckovis utan pengar. Jag har aldrig varit mycket för att låna pengar om jag har kunnat undvika det.

Nu är det 20 år sedan jag var riktigt pank senast men jag ser fortfarande till att alltid ha frysen någotsånär fylld med kött, fisk och frysta grönsaker, samt skafferiet hyfsat försett med ris, pasta och konserver.

Det är avsett att brygga över några veckor utan pengar men funkar förstås även i en samhällskris. Det som bekymrar mig mest som stadsbo är avbrott på el och VA men jag bör kunna klara mig och familjen någon månad om vi lyckas lösa vattenförsörjningen och kanske byter ut en del frysta varor mot torkade eller konserverade.

Om krisen varar längre än så, ja då har vi problem men då har jag i alla fall köpt oss tid att fundera och planera vad vi ska göra härnäst.

Tack för tipsen här ovan. Jag ska skaffa en vevradio och några paket vattenreningstabletter samt se till att fylla på och uppgradera första förbandslådan. Lika användbart vid elavbrott som vid samhällskollaps!

Condor2ooo

9darter
CitatHur många här kan ärligt säga att de idag är förberedda för att klara av ens en veckas avbrott på el-, vatten- och avloppsfunktioner?

Har hus med två öppna spisar och odlingsbar mark som jag även brukar till husbehov. Vattenbrunn på gården och fiskerika vatten runt knutarna samt ganska hyfsade kunskaper i forntida tekniker. En vecka skulle man nog klara utan större problem.  Värre blir det för den som sitter i lägenhet.

Silverräven

Citat från: Condor2ooo skrivet torsdag 26, Juni 2014, 15:37:55
9darter
CitatHur många här kan ärligt säga att de idag är förberedda för att klara av ens en veckas avbrott på el-, vatten- och avloppsfunktioner?

Har hus med två öppna spisar och odlingsbar mark som jag även brukar till husbehov. Vattenbrunn på gården och fiskerika vatten runt knutarna samt ganska hyfsade kunskaper i forntida tekniker. En vecka skulle man nog klara utan större problem.  Värre blir det för den som sitter i lägenhet.

Jag och min hund kommer och bor hos dig om samhället kollapsar. Hon kan hjälpa till med småviltsjakt! ;)

Condor2ooo

Ni är hjärtligt välkomna  :D  Bara att skicka ett pm när krisen kommer så levereras adressen. Ta med en extra yxa för vedhuggningen  ;)

kristensson

Jag gillar nötter och plockar Hasselnötter och Valnötter.
Knäcker dom när dom torkat och förvarar i vanliga glasburkar.
Nu är det med mig som med ekorren, man kommer inte alltid ihåg var man "grävt" ned dom.

Hittade längst in i skafferiet tre år gamla burkar och de nötterna var OK, nu är de uppätna och jag överlevde.
Har aldrig funderat över om det går att frysa dom eller inte, men tre år i skafferiet gick bra. 

Destecado

Citat från: Auric Goldfinger skrivet tisdag 24, Juni 2014, 11:12:26
Civilförsvarsförbundet har en rätt bra sida med t.ex. "Checklista vid elavbrott" (före elavbrott, alltså)
http://www.civil.se/tips-rad/elavbrott-checklista/

"Risk och sårbarhetsanalys":
http://www.civil.se/rsa/

Tittade precis på listan och den innehåller inte ens en fjärdedel av vad jag har liggande redo att användas

Auric Goldfinger

Citat från: Destecado skrivet torsdag 26, Juni 2014, 20:13:15
Citat från: Auric Goldfinger skrivet tisdag 24, Juni 2014, 11:12:26
Civilförsvarsförbundet har en rätt bra sida med t.ex. "Checklista vid elavbrott" (före elavbrott, alltså)
http://www.civil.se/tips-rad/elavbrott-checklista/

"Risk och sårbarhetsanalys":
http://www.civil.se/rsa/

Tittade precis på listan och den innehåller inte ens en fjärdedel av vad jag har liggande redo att användas

Spännande! Vad har du mer på din lista, Destecado ?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane