Hur skyddar ni er inför ett "worst case scenario"?

Startat av Gurty, Söndag 22, Juni 2014, 23:10:45

Föregående ämne - Nästa ämne

jerseph

Citat från: Fantom skrivet tisdag 24, Juni 2014, 08:22:44
Silverräven, Gripen, Destecado, Bosse68 och hasse_A! Jag blir faktiskt rädd när jag läser Era svar :o känns att ni väntar på att något sånt, som visar bilder, händer i framtiden. :-\ Och det bara ni fem och era vänner, som överlever! ;)

Jag tror inte det handlar så mycket om vad man tror ska hända, utan vad man VILL ska hända, preppers våta dröm är en värld i kaos med laglöshet och där de som "förberedde sig" har all makt. ;)

Tror de flesta av dessa deep down inside vet att det inte lär hända. Säger dock inte att inget kommer hända, för det kommer det göra, dock inget på den skalan tror jag.

Silverräven

Haha, Fantom & jerseph, allt är inte så svart eller vitt ;)

För några decennier sedan var det en självklarhet att varje hushåll hade en viss beredskap inför oförutsedda händelser, t ex ett lager av konserver, bränsle för ljus och annat som är nödvändigt. Då kunde man inte förlita sig på att samhället och att pappa staten skulle ta hand om varje oförutsedd händelse, vilket gjorde att ansvaret var större på det enskilda hushållet. Idag känns det som att gemene man tror att inte någonting alls kan inträffa, utan att vi alltid kommer ha tillgång till allt vi har vant oss vid, hela tiden. Men om man är så säker på att inget dåligt inträffar, varför har man då en försäkring? På samma sätt betraktar jag "light-prepping", inte för att jag hoppas något fanskap skall inträffa men för att jag ska klara mig bättre OM något inträffar!

Lustigt nog verkar folk räkna med att de kommer råka ut för olyckor eller råka ha sönder sina prylar vilket skapar behovet av att försäkra sina grejer. Däremot räknar ingen med att de någonsin ska ställas inför en situation där mat, drickbart vatten eller bränsle blir tillfälligt en bristvara. Då räcker inte en vanlig hemförsäkring :) Om man däremot förbereder sig för apokalypsen... tja, även sådana personer kan få rätt i sina spådomar till slut, men dessa människor har nog gjort sitt preppande till en hel livsstil.

Auric Goldfinger

Civilförsvarsförbundet har en rätt bra sida med t.ex. "Checklista vid elavbrott" (före elavbrott, alltså)
http://www.civil.se/tips-rad/elavbrott-checklista/

"Risk och sårbarhetsanalys":
http://www.civil.se/rsa/

Guld500

Citat från: Auric Goldfinger skrivet tisdag 24, Juni 2014, 11:12:26
Civilförsvarsförbundet har en rätt bra sida med t.ex. "Checklista vid elavbrott" (före elavbrott, alltså)
http://www.civil.se/tips-rad/elavbrott-checklista/

"Risk och sårbarhetsanalys":
http://www.civil.se/rsa/

Bra tips. Jag beställde just radion. Den var ju riktigt cool, snacka om multifunktion.

Silverräven

Med tanke på senare års epidemiska utbrott inom kommunala vattennät, kan en sådan här vara användbar för beredskapen:
http://www.emergencyfoodstorage.co.uk/products/Lifesaver-Jerry-Can%2C-100%25-filtration-0.015-microns.html

Bor man i hus med egen brunn har man dock andra bekymmer :)

Har även funderat på att köpa frystorkade matransoner för tre månader:

http://www.emergencyfoodstorage.co.uk/products/3-Months-Mountain-House-Pack-%2812-different-meals%29.html

En billig försäkring för oväntade störningar i t ex leveranserna till matbutiker, något som skulle slå hårt mot storstan där jag bor.

Baltikinkasso

Vad man ska komma ihåg när man skojar om detta är ansvarsprincipen. Det betyder i korthet att en myndighet som har ansvar för en verksamhet i normaltillståndet har det samma ansvaret i en krissituation. Frågan alla måste ställa sig är vilken myndighet som ansvarar för att du har mat i magen?

Det finns inga lager längre! Det finns inga bergrum med konserver, varje butik och livsmedelsdistributör håller lagren till ett absolut minimum och i stort sett varje konsument "veckohandlar" på sin höjd. Hus och lägenheter byggs inte längre med några nämnvärda förvaringsutrymmen avsedda för mat.   

the-end

Kan säga att beredskapen i landet för katastrofer inte är som det ska. Vet att även mindre "naturkatastrofer" kan se till att det blir besvärligt. Alla minns väl stormen i Småland som slog ner elen. Vissa hade större problem än andra. Helt plötsligt såldes det mer av mindre elkraftverk till folk på landet. Det är smart att fundera åtminstone lite på detta.

Dumt att sitta  efteråt och fundera vad man borde ha gjort i stället. Har inte speciellt mycket men kan se till att få varm mat ett litet tag och vatten. Det är egentligen det viktigaste. Inget ska överdrivas men inte heller nonchaleras. I slut ändan kan man bara lita på sig själv. Vi curlar sönder allt och alla just nu. Tror att det skulle bli kaos av en lite mindre incident också.

Betyder inte att man vill att det ska hända men det är ändå smart att tänka ett steg längre. Alla väljer själv hur man vill leva sitt liv. Vara beroende av andra eller kanske klara sig själv ett tag om det behövs.

Man ska inte lita att staten tar hand om oss. Tycker att de tänker på sig själva i första hand.......

kristensson

Citat från: the-end skrivet tisdag 24, Juni 2014, 20:44:59
Kan säga att beredskapen i landet för katastrofer inte är som det ska. Vet att även mindre "naturkatastrofer" kan se till att det blir besvärligt. Alla minns väl stormen i Småland som slog ner elen. Vissa hade större problem än andra. Helt plötsligt såldes det mer av mindre elkraftverk till folk på landet. Det är smart att fundera åtminstone lite på detta.

Dumt att sitta  efteråt och fundera vad man borde ha gjort i stället. Har inte speciellt mycket men kan se till att få varm mat ett litet tag och vatten. Det är egentligen det viktigaste. Inget ska överdrivas men inte heller nonchaleras. I slut ändan kan man bara lita på sig själv. Vi curlar sönder allt och alla just nu. Tror att det skulle bli kaos av en lite mindre incident också.

Betyder inte att man vill att det ska hända men det är ändå smart att tänka ett steg längre. Alla väljer själv hur man vill leva sitt liv. Vara beroende av andra eller kanske klara sig själv ett tag om det behövs.

Man ska inte lita att staten tar hand om oss. Tycker att de tänker på sig själva i första hand.......

Kloka ord.
Man skall skaffa sig sin egen mentala bild av vad som ska/kommer hända och utifrån det göra sina egna förberedelser.

Silverräven

Citat från: the-end skrivet tisdag 24, Juni 2014, 20:44:59

När Gudrun släppte lös sin ilska över landet för ett antal år sedan (inte den alkoholiserade manshataren utan stormen) blev mina föräldrar utan el i en vecka. De fick det lite jobbigt med vatten, värme och matförvaring under dessa dagar... lyckligtvis kunde de åtminstone laga mat eftersom vi alltid hade ett stort gasolkök i beredskap pga regelbundna elavbrott under åskväder, höststormar och snöfall. Efter Gudrun lärde sig elbolagen dock sin läxa och grävde ner många ledningar. Hade mina föräldrar haft ett lite större lager av konserver samt vattenrenare kunde de gått och hämtat vatten i sjön i stället för att behöva åka hem till mig i stan och fylla på dunkarna.

machinshin

Tips 1.   Tänk dig vad du inte kan vara utan.   Vatten - Mat - Värme - God hygien

Försäkra dig om att du inte skulle vara utan dessa under kortare störmoment såsom naturkatastrofer etc. 

Vatten - Skaffa någon form av vattenreningsverk/tabletter för att kunna ha tillgång till rent dricksvatten.
Mat - Lite mat med lång hållbarhet såsom,  Honung, konserver, inläggningar, knäckebröd, frystorkat   och salt.
         Skaffa jägarexamen och ha tillgång till vapen/ammunition, vilka både fungerar för att skaffa mat och hålla marodörer på avstånd.  Ammunition kan även fungera som en form av valuta i ett totalsammanbrott  (hur mycket är en 3006 med vilken du kan fälla en älg värd ?

Värme - Skaffa varma och hållbara kläder som klarar av att slitas av elementen utan att gå sönder. Skaffa kamin    med kokplatta på, samt ha ett vedföråd.

God Hygien -  Grönsåpa är bra för mycket.  Anticeptiskt och fungerar för att tvätta det mesta.

Sarek

Till listor med mat som passar bra i sammanhanget så skulle jag vilja ha med nötter. De är väldigt nyttiga  och fulla av energi och näring och har lång  hållbarhetstid och passar därför bra i sammanhanget.
Observera att jordnötter inte är en nöt, och ingenting som jag själv äter, rekommenderar, eller är förtjust i.

Nötter och frön

Condor2ooo

Skogen är egentligen ett enda stort skafferi. Mat eller medicin, det är bara att plocka.  ;)

http://www.skogsskafferiet.se/

Guld500

Citat från: Sarek skrivet onsdag 25, Juni 2014, 13:50:03
Till listor med mat som passar bra i sammanhanget så skulle jag vilja ha med nötter. De är väldigt nyttiga  och fulla av energi och näring och har lång  hållbarhetstid och passar därför bra i sammanhanget.
Observera att jordnötter inte är en nöt, och ingenting som jag själv äter, rekommenderar, eller är förtjust i.

Nötter och frön

Tyvärr så har nötter inte så lång hållbarhet som man kan tro. Det beror på att dom innehåller mycket fett, och fettet härsknar ganska så fort.
Hur snabbt beror så klart på förvaring, i kylskåpet är bra....och nötter med skal håller längre än utan.

Sa jag att jag har provat några frystorkade från Mountain House......superäckligt!  :)

Bosse68

Anledningen till att jag ökar min beredskap är att vid ett längre strömavbrott för några år sedan så var jag helt oförbredd. Ingen lagad mat, inget vatten, ingen värme + att vattenledning frös sönder.
Bestämde mig då för att det inte ska hända igen.
Är ingen tokprepper, men skulle vilja klara mig åtminstånde 3 mån i matväg.
Lägger dock inga större summor på detta, men köper gärna storpack när tillfälle ges.

Sarek

Citat från: Guld500 skrivet onsdag 25, Juni 2014, 15:28:37
Tyvärr så har nötter inte så lång hållbarhet som man kan tro.
Jag tittade på mina förpackningar som jag har hemma av Cashewnötter, hasselnötter och valnötter, och de hade alla bäst före datum till mars 2015. Jag har inte köpt dem för att lagra dem, utan min tanke är att ifall vi kommer i ett krisläge, då man kan behöva vidtaga åtgärder, så kommer jag att köpa på mig extra ransoner. Ser det riktig illa ut så blir det mer.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane