Hur skyddar ni er inför ett "worst case scenario"?

Startat av Gurty, Söndag 22, Juni 2014, 23:10:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Gurty

Hej allihopa!

Jag startar den här tråden i syfte att diskutera om det finns andra saker som medlemmar på det här forumet investerar i. Anledningen är att det säkert finns många som är oroade inför ett "worst case scenario", där ekonomin kraschar, pengar bli värdelösa och mat blir svårtillgängligt. 

Många här investerar säkert i ädelmetaller för att skydda sin framtida köpkraft om/när något allvarligt inträffar i ekonomin. Dessvärre går inte ädelmetaller att äta och det är inte säkert vilken roll de kommer att ha i framtiden. Så jag undrar egentligen vad mer ni gör för att skydda er själva inför framtiden? Det kan handla om olika former av nödprovians, investera i fastigheter eller kanske en bondgård. Jag skulle vara intresserad av att höra hur ni andra tänker på det här området. Samtidigt har alla olika mycket pengar och därmed olika möjligheter att förbereda sig om man tror att något kommer att inträffa. Så hur garderar ni er inför sådana här risker? Gör ni något speciellt för att förbereda er inför det absolut värsta tänkbara scenariot? 

Mvh

Silverräven

Intressant trådstart!

Personligen kan jag inte betrakta mig som en survivalist, som faktiskt tar worst case scenario på fullaste allvar, även om tanken är både betryggande och tilltalande. I dagsläget är det främst ädelmetallerna, i synnerhet guld i små enheter, som är mitt bästa skydd mot en ekonomisk kollaps. Utöver detta har jag en del kontanter nära till hands (bra ifall de elektroniska betalsystemen störs, vilket händer då och då) samt ett portabelt gasolkök ifall elförsörjningen slås ut temporärt.

Framtida förberedelser inkluderar eventuellt införskaffande av en portabel vattenrenare (det kommunala vattnet kan förorenas eller sluta fungera) samt frystorkad nödproviant för ett antal månaders förbrukning. Har även jägarutbildning inkluderat på todo-listan :)

I framtiden har jag eventuellt även ett hus på behörigt avstånd från storstaden där det är enklare att bli någorlunda självförsörjande (arvegods), eller som åtminstone har större möjligheter att leva på naturens rikedomar om det skulle behövas.

Kan tillägga att jag under våren gick en kurs på högskolan där vi gick igenom sårbarheten i tekniska system såsom elnätet, vatten, mattransporter osv. Många fick sig nog en tankeställare, jag kände redan att jag var medveten om riskerna :)

Gurty

Citat från: Silverräven skrivet Söndag 22, Juni 2014, 23:24:32
Intressant trådstart!

Personligen kan jag inte betrakta mig som en survivalist, som faktiskt tar worst case scenario på fullaste allvar, även om tanken är både betryggande och tilltalande. I dagsläget är det främst ädelmetallerna, i synnerhet guld i små enheter, som är mitt bästa skydd mot en ekonomisk kollaps. Utöver detta har jag en del kontanter nära till hands (bra ifall de elektroniska betalsystemen störs, vilket händer då och då) samt ett portabelt gasolkök ifall elförsörjningen slås ut temporärt.

Framtida förberedelser inkluderar eventuellt införskaffande av en portabel vattenrenare (det kommunala vattnet kan förorenas eller sluta fungera) samt frystorkad nödproviant för ett antal månaders förbrukning. Har även jägarutbildning inkluderat på todo-listan :)

I framtiden har jag eventuellt även ett hus på behörigt avstånd från storstaden där det är enklare att bli någorlunda självförsörjande (arvegods), eller som åtminstone har större möjligheter att leva på naturens rikedomar om det skulle behövas.

Kan tillägga att jag under våren gick en kurs på högskolan där vi gick igenom sårbarheten i tekniska system såsom elnätet, vatten, mattransporter osv. Många fick sig nog en tankeställare, jag kände redan att jag var medveten om riskerna :)

Det låter som du har bra idéer. En portabel vattenrenare, kök och frystorkad nödprovians tycker jag är ett steg i rätt riktning och påverkar samtidigt inte plånboken i allt för hög grad. Intressant med jägarutbildning också! Hur ser du annars på vapen i en sådan här situation?

Vore roligt med mer inlägg! :)

Silverräven

Citat från: Gurty skrivet Söndag 22, Juni 2014, 23:55:07
Det låter som du har bra idéer. En portabel vattenrenare, kök och frystorkad nödprovians tycker jag är ett steg i rätt riktning och påverkar samtidigt inte plånboken i allt för hög grad. Intressant med jägarutbildning också! Hur ser du annars på vapen i en sådan här situation?

Vore roligt med mer inlägg! :)

Vattenrenare finns att köpa från USA för en rimlig kostnad med lång livslängd, och frystorkad mat (som endast kräver vatten för att bli ätbar och med 20 års livslängd) finns också att beställa hem utan alltför stor kostnad. Om inte annat är det en bra livförsäkring utifall "skiten träffar fläkten" :) Tror jag kom fram till ca 15 000 kr för ett års förbrukning för en person.

Vapen? Tja, jag äger redan ett vapenskåp men inga vapen. Jaktvapen ser jag som bra grejer: försvar i värsta fall (i storstan), ett hjälpmedel till föda i bästa fall (på landet). Om jag tar jägarexamen det närmsta året kommer jag nog dock lära mig hantera dem genom lerduveskytte och liknande, det är roligt att panga, haha. Finns många användningsområden även om de är få i en normal situation.

Gripen

Det beror på hur långt gången samhällskollapsen är. Jag har en fastighet i fjällvärlden med tillgång till rinnande vatten. Så för egen del, om det fanns indikationer på att en sådan total kollaps skulle äga rum, skulle jag bunkra upp med energität och hållbar mat, samt ved för att kunna elda i kaminen på vintrarna. Skulle också lagra upp stora mängder ammunition och ett par olika vapen för älg- och småviltsjakt (samt även försvar mot tjuvar och dylikt). Som ett sista led skulle jag troligtvis spränga bron söderut så att ingen kan ta sig fram med bil förrän samhället är i skick att bygga upp den igen. Sen skulle jag sitta där och trycka, med familj och några pålitliga vänner.

lars

Betalar vi inte skatt för att det inte ska hända? ;D vet inte vad som skulle orsaka en så extrem utveckling, att man var tvungen att fly direkt.  Och skulle det ske så är det nog bara slumpen som avgör om man klarar sig. Det jag tror kommer att ske är en nedåtgående spiral i sammhälle som tillslut gör att var man reder sig själv. Som romarrikets fall.
Men jag måste erkänna att jag alltid försöker se till att säkra för det oväntade. Har köpt en jordbruksfastighet, bor på landet. Sparar i silver och lite annat. Sen så är sammhälle mycket sårbara när det gäller el vatten försörjning. I ett sådant scenario finns det katastrof planer i alla kommuner.

Silverräven

Citat från: lars skrivet Måndag 23, Juni 2014, 12:28:44
Sen så är sammhälle mycket sårbara när det gäller el vatten försörjning. I ett sådant scenario finns det katastrof planer i alla kommuner.

Visst finns det katastrofplaner för oförutsedda händelser, men det finns alltid en "x-faktor" som när som helst kan inträffa och som man inte förutsett. Vidare kräver katastrofplanerna att allt klaffar på samma gång och att samtliga inblandade människor (många!) gör precis vad som skall göras enligt planerna. Dvs väldigt många länkar i en kedja som kan brytas som gör att katastrofhanteringen inte går som planerat. Av den anledningen föredrar jag att förlita mig till min egen förmåga snarare än att lägga min säkerhet (helt och hållet) i andras händer :)

lars

Det är så sant det du skriver. Städer är mer sårbara utan el och vatten. På landsbygden är man mer van vid att elen är borta några timmar eller dagar. Men vatten skulle jag vilja säga är det värsta att vara utan. Och är det mycket folk som är utan så blir det svårt att hjälpa alla drabbade. Och vatten försörjningen är mycket sårbara i kommunerna. Det är alltid bra att ha kunskap om vad man kan göra för att överleva om något oväntat händer. Men att lägga ner 10 tusentals kronor för att förbereda en undergång tror jag inte är värt de. Har sett från USA hur mycket dom lägger ner :) Då lägger jag hellre pengar på guld och silver

Silverräven

Nu har jag ju personligen inte lagt några större summor pengar på den lilla beredskap jag har (bortsett från ädelmetallinköpen förstås), och tycker också det kanske är onödigt att vara extrem på området. Det viktigaste är dock att vara mentalt förberedd, då slipper man få panik den dagen en katastrof inträffar och vet hur man ska agera. Dock ser jag det inte som onödigt att kanske säkra åtminstone en tids försörjning av mat och vatten, i synnerhet om man inte bor så man enkelt har tillgång till detta. Visst kostar det lite att skaffa en grundläggande beredskap, men jag betraktar det som en billig försäkring. Bättre det än att stå där med byxorna nere den dagen mataffärernas hyllor gapar tomma. Men man behöver ju inte heller överdriva och fylla hela källaren med konserver :)

Gurty

Intressant diskussion!

Citat från: Silverräven skrivet Måndag 23, Juni 2014, 16:55:05
Nu har jag ju personligen inte lagt några större summor pengar på den lilla beredskap jag har (bortsett från ädelmetallinköpen förstås), och tycker också det kanske är onödigt att vara extrem på området. Det viktigaste är dock att vara mentalt förberedd, då slipper man få panik den dagen en katastrof inträffar och vet hur man ska agera. Dock ser jag det inte som onödigt att kanske säkra åtminstone en tids försörjning av mat och vatten, i synnerhet om man inte bor så man enkelt har tillgång till detta. Visst kostar det lite att skaffa en grundläggande beredskap, men jag betraktar det som en billig försäkring. Bättre det än att stå där med byxorna nere den dagen mataffärernas hyllor gapar tomma. Men man behöver ju inte heller överdriva och fylla hela källaren med konserver :)

Jag måste hålla med. Att vara mentalt förberedd på att någonting kan hända är bra, men det hjälper inte så mycket den dagen något väl händer. Man behöver inte överdriva men att ha en någorlunda säker försörjning av mat och vatten en tid framöver är iaf en riktigt bra försäkring. När man väl tänker efter så inser man hur sårbar man egentligen är om något dramatiskt skulle inträffa.

Om inte annat så är man ju försäkrad om det blir något längre ström/vatten-avbrott  ;)

Silverräven

Eller som jag ser det: det är bättre att vara proaktiv än reaktiv ;)

Ser man samhället eller dess enskilda funktioner som nätverk, så är det relativt enkelt att identifiera dess sårbarhet. Idag är Sverige och de flesta länder just-in-time-samhällen, vilket innebär att allting fungerar som det skall så länge inga större störningar sker. Matbutikerna står aldrig tomma så länge transporter kommer i tid, det finns alltid el i vägguttagen så länge elproduktionen och näten fungerar, alla vägar är tillgängliga så länge inga naturkatastrofer eller olyckor sker osv. Vad som minskar sårbarheten i ett samhälle är bl a redundans och resiliens, dvs backupsystem och motståndskraft. Här ser vi ibland brister när t ex tågtrafiken avstannar eller när elen slås ut lokalt på sina håll. Redundans och resiliens är till stor del beroende av god ekonomi eftersom det är kostsamt, vilket gör att man i dessa tider ligger efter med underhåll inom olika områden av infrastrukturen, exempelvis järnvägen.

Även om det sker extremt sällan så skulle t ex en isstorm kunna drabba Sverige, vilket skulle få otroliga konsekvenser för elförsörjning, framkomlighet och därmed även matleveranser. Nordamerika och Kanada drabbades hårt av detta 1998. Beredskap är därför något jag anser att varje hushåll borde ha åtminstone ett minimum av, för samhället kan bara rädda situationen upp till en viss nivå av kris eller under en viss period. Sedan är det upp till individen att säkra värme, vatten och mat, och sitter man då hemma och reagerar samtidigt som alla andra blir det problem. Hade man agerat i förväg så hade man kunnat fokuserat på annat än att trygga sina basbehov. Bara mina fem ounce om ämnet :)

Destecado

Jag har ett skåp med konserver, dasspapper t-sprit till triangiaköket redo konstant. Det finns även ett par aspendunkar (blå gräsklippar bensin stående) de har en livstid på ca 5 år och bra att ha redo för w c s. Annat man kan tänka på är saker som kan bli lyxiga typ cerat, tandborstar och tandkräm även tvål kommer att kunna komma väl till pass.
PS jag är en DOOMS DAY PREPPER. Och räknar kallt med att skiten kommer att träffa fläkten någon dag.

Bosse68

Jag tror också att något kommer att hända, hur illa det blir får framtiden utvisa.
Har köpt avstyckad gård på landet, egen brunn, avlopp m.m.
Inköpt elverk för att kunna driva kyl, frys, vattenpump & dylikt.
Vedspis i köket med 1års förbrukning liggandes (Eldar för extra värme varje vinter)
Har hyfsat förråd med konserver lagrat
På attgöra listan finns:
Gå med i skytteklubb.
Skaffa vapen med licens (Hoppas man är ute ur polisens register nu  :D )
lagra mer bensin, fotogen till kamin m.m.
Skaffa större lager av konserver, torrvaror och vattenrening.

Jag har inte allt för bråttom, men vill samtidigt vara någotsånär berädd.

hasse_A

Jag har inte förberett mig speciellt men jag äger en segelbåt för långfärd som därmed är utrustad för att man skall kunna klara sig utan samhällets infrastruktur under en längre tid. Där finns solpaneler, vind och släpgenerator för elförsörjning, amatörrradio för långväga kommunikation, watermaker för tillverkning av färskvatten. Båten är utrustad med fotogenkök och jag har bränsle till den för 1 års förbrukning för daglig matlagning. Det finns dieslelkamin för uppvärmning och jag har nästan 500 l diesel som dock även skall användas för drivning av huvudmaskin men man får väl använda segel för framdrivning i alla lägen i en sådan situation vi pratar om här. Jag har inget lantbruk men en relativt stor tomt 2500 m2 och en traktor så jag skulle ju kunna plöja upp gräsmattan och odla potatis om jag bestämmer mig för att vara kvar i Sverige. Blir det av någon anledning svårt/obekvämt/farligt är det ju bara att segla iväg till ett bättre ställe. Det jag borde skaffa är nog frystorkad mat för ett års förbrukning. Vapenlicens vore nog bra också så att man kan försvara sina grejer. Blir det riktigt illa behöver man nog också ha skapat relationer med andra människor för att hjälpas åt.

Fantom

Silverräven, Gripen, Destecado, Bosse68 och hasse_A! Jag blir faktiskt rädd när jag läser Era svar :o känns att ni väntar på att något sånt, som visar bilder, händer i framtiden. :-\ Och det bara ni fem och era vänner, som överlever! ;)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane