Corona, inte ölen

Startat av august, Söndag 16, Februari 2020, 22:56:18

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: I_am_mine skrivet lördag 14, Mars 2020, 22:53:39
Jag fick precis ett "license to cross borders" så här slipper man inte resa  :D
ställde precis frågan i öppet forum till alla mottagare och chefer i den mailkonversationen vad vår riskersättning kommer bli och kompensation om vi skulle bli sjuka :D
Efter att ha kuskat runt över hela planeten de senaste 25 åren har tycker jag att jag har gjort mitt för att hålla flygbolagen under armarna. Så för ca ett år sedan drog jag ner resandet med ca 80%. Så jag reser fortfarande, men istället för kanske 15 ggr per år så är det några få (dessutom har jag förmånen att kunna  styra själv till stor del över vilka resor jag accepterar). Det har förbättrat mitt och familjens liv något kollossalt... och i dessa tider är det ju rätt skönt att inte längre stå först på listan över vem arbetsgivaren tvingar iväg.

hasse_A

Så, nu har även Norge, Lettland och Litauen stängt sina gränser.
Snart har väl alla Sveriges grannar stängt sina gränser så då kommer ju Tegnell att ha svårt att hålla våra gränser öppna.

Coltrane

Citat från: hasse_A skrivet lördag 14, Mars 2020, 23:55:57
Så, nu har även Norge, Lettland och Litauen stängt sina gränser.
Snart har väl alla Sveriges grannar stängt sina gränser så då kommer ju Tegnell att ha svårt att hålla våra gränser öppna.

Det blir ju perfekt för honom. Han slipper erkänna fel och stänga gränserna för hela världen är redan nedstängd så ingen kommer någonstans ändå..

Silver_999

"Annika Linde, tidigare statsepidemiolog, tror att Folkhälsomyndighetens strategi är att låta så många svenskar som möjligt smittas av coronaviruset – men att skydda riskgrupperna och utan att belasta vården för mycket.  

Till TT säger hon: 

– Jag uppfattar att strategin från Folkhälsomyndigheten är att vi ska uppnå flockimmunitet, att så många som möjligt ska smittas och därmed bli immuna, utan att bli svårt sjuka. Det gäller dock att sträcka ut infektionsförloppet och kapa toppen på antalet som blir sjuka samtidigt, för att underlätta vårdens arbete.".

"När Anders Tegnell, nuvarande statsepidemiolog, får frågan om strategin är att låta en stor del av befolkningen smittas svarar han nej. Men han säger också till TT: 

– I alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. Däremot börjar vi nå en förståelse för att viruset inte kommer att sluta spridas förrän vi når flockimmunitet. Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det, vi ska inte skynda på det.".

Har det här varit strategin från början då borde man väl snart som god medborgare gratulera till ett bra genomfört arbete... Alternativt om man är en någorlunda kritiskt tänkande människa och om det här varit något slags experiment för att uppnå den ultimata scenarieutvecklingen redan från första början så vet-i-fan hur man ska ställa sig till det...

Bra you-tube klipp du länkade till august! Intressant o tänkvärt.

Lotta62

Annika Linde var den som gick ut med att alla borde ta svininfluensevaccinet ( tiemorsal eller vad det hette) och att hon såklart tagit det, men sedan visade det sig att hon inte alls tagit det. Hon ljög alltså. Opålitlig figur det där enligt min åsikt.
C- vitamin, zink och kolloidalt silver och ett extra bra multivitamintillskott är det jag håller mig till i nuläget, förutom handhygien och allmän försiktighet.

Au

Pandemier har skett ett flertal gånger genom århundraden, senast svininfluensan. Covid-19 avviker från det vanliga regelbundna influensorna vi är vana vid då den är av en annan typ, men den har en något lägre dödlighet. Dödligheten är större hos personer med försvagat immunsystem, ålder och underliggande sjukdomar. Jag förstår inte riktigt varför myndigheter och politiken i utvecklade industriländer blåser upp detta som man gör. Det borde vara en självklarhet för alla människor att under rådande omständigheter inta en försiktigare livstil, dvs stanna hemma, jobba hemma om man har den möjligheten, god hygien, undvika onödiga risker, etc. Om man känner av symptom isolera sig.

Jag är mer orolig för de ekonomiska följderna av av masshysterin än Covid-19.

mega_n

Corona-viruset är bara nålen som spräcker den finansiella/ekonomiska bubblan. Den hade briserat ändå. Detta bara snabbar upp processen.

Jag hoppas bara att de med kraftfulla medel lyckas bromsa spridningen av viruset så sjukvården hinner med annars kan det bli katastrofalt.

/H

hasse_A

Det har ju varit populärt att bunkra på sig toa-papper och det kanske har varit ett bra drag för nu brinner toalettpappersfabriken i Lilla Edet.
Nu kanske toapapper blir hårdvaluta. Man kan ju kanske börja använda sedlar på toaletten stället för toapapper och vise versa.
Fast det gäller nog bara vi som vurmar för kontanter. Jag har lite svårt att se hur betalkort funkar på toan.
Jo förresten det går ju. Kortet är ju t.o.m. återladdningsbart men kanske inte så bekvämt.

/Hasse

Hodja

Citat från: Lotta62 skrivet Söndag 15, Mars 2020, 10:14:35
Annika Linde var den som gick ut med att alla borde ta svininfluensevaccinet ( tiemorsal eller vad det hette) och att hon såklart tagit det, men sedan visade det sig att hon inte alls tagit det. Hon ljög alltså. Opålitlig figur det där enligt min åsikt.
C- vitamin, zink och kolloidalt silver och ett extra bra multivitamintillskott är det jag håller mig till i nuläget, förutom handhygien och allmän försiktighet.

Vad har zink för påverkan? kör med på C-vitamin och kol-silver samt även D-vitamin för övrigt

PennyLane

Zinc behövs för immunförsvaret. Har för mig att den stödjer mjälten.

C och D3 vitamin är ett bra grundskydd, minskar risken att bli sjuk och D3 ska vara bra för att stödja lungornas funktion om man i alla fall skulle bli sjuk. Köp gärna hem dom här  vitaminerna nu ifall att dom tar slut.

PennyLane

Vill tillägga att i Sverige är vi lyckligt lottade gällande C-vitamin för vi kan alltid hämta den i naturen.
Granskott innehåller tex C-vitamin.

Själv ska jag börja plocka örter om ett par månader som innehåller C-vitamin, kan lägga ut tips här senare om vilka örter och när man kan plocka.

Vill också tipsa om älgört som är en bra ersättning för huvudvärkstabletter. När dom gjorde aspirin använde dom ämnen som älglörten har. Älgörten växer nära vattendrag i mängder, man kan göra ett välsmakande ört te av den. Älgörten börjar växa tidigare än många andra örter så den kanske man kan plocka snart.

Carambola

Citat från: PennyLane skrivet Söndag 15, Mars 2020, 13:21:48
Vill tillägga att i Sverige är vi lyckligt lottade gällande C-vitamin för vi kan alltid hämta den i naturen.
Granskott innehåller tex C-vitamin.

Själv ska jag börja plocka örter om ett par månader som innehåller C-vitamin, kan lägga ut tips här senare om vilka örter och när man kan plocka.

Vill också tipsa om älgört som är en bra ersättning för huvudvärkstabletter. När dom gjorde aspirin använde dom ämnen som älglörten har. Älgörten växer nära vattendrag i mängder, man kan göra ett välsmakande ört te av den. Älgörten börjar växa tidigare än många andra örter så den kanske man kan plocka snart.

Vore kul med tips! Var intresserad av sådant för några år sedan, men den kunskapen har försvunnit (vet inte om den ersatts av någon ny kunskap heller dessvärre).

Krugerangel

Citat från: hasse_A skrivet lördag 14, Mars 2020, 23:55:57
Vilken konstig tid vi lever i.
Svenskar kan inte resa någonstans, men alla kan resa till svenskarnas land :(

cyber

D3-tillskott är viktigast enligt vad jag läst. C-vitamin får man i sig ändå, medans D-vitaminbrist är något de flesta får brist på under vintern på våra breddgrader (och ännu värre ju mörkare hy du har)

hasse_A

Ta på  dig säkerhetsbältet.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane