Corona, inte ölen

Startat av august, Söndag 16, Februari 2020, 22:56:18

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

Det verkar som om folkhälsomyndigheten medvetet vill smitta många så att det blir flockimmunitet.

Problemet är bara att det inte är säkert att man blir långsiktigt immun då man fått det en gång.
Det kan också eventuellt finnas olika mutationer som man kan bli smittad av.

En del säger att covid-19 viruset är liknande SARS och det har de inte lyckats framställa vaccin för.
De försökte göra vaccin för SARS men problemet var att människorna blev mer allvarligt sjuka av det
pga av en överreaktion av kroppens egna immunförsvar...

Jag provar Chagapulver, Liposomal C-vitamin och D-vitamin för att stärka kroppens immunförsvar mot covid-19 viruset.
Vi får se hur det går för vi kommer "alla" att stöta på det om de inte hittar något vaccin eller behandling mot det.

/H

laban77

Äh... mega_n hann före, men jag skriver ändå...

Det här med flockimunitet tror jag på, alltså att det är en medveten strategi från myndigheternas sida. Jag brukar inte vara så konspiratorisk men här finns nog en tanke bakom. Jag tror att man resonerar så här: Om vi gör som t.ex. Norge och stänger ner skolor, gränser etc så dämpar man spridningen för mycket. Antingen måste de hålla stängt väldigt länge (= väldigt dyrt) eller så kommer problemet med spridning tillbaka när man öppnar upp igen om några veckor / månader. Om vi istället har lagom många smittade så ligger vi så att säga steget före och uppnåt flockimmunitet tidigare, och kan då börja leva "som vanligt" medan andra fortfarande har problem.

Problemet är att jag tror att de har underskattat viruset. Jag tror inte att vi får "lagom" många smittade, och jag tror inte att vi lyckas skydda riskgrupperna tillräckligt mycket.

Det här med att dra ner antalet testade är väl tänkt att funka så här: Det spelar ingen roll hur många vi testar så länge alla håller sig hemma vid minsta lilla symptom. Problemet är bara att folk inte gör det ändå. Så här på vårvintern brukar många gå runt och vara lite småsnuviga till och från, i månader. Dels p.g.a. alla små förkylningar som härjar och dels p.g.a. pollen. Många som inte känner sig 100% friska går nog till jobbet ändå och skyller på t.ex. pollen. Då faller systemet som ett korthus.

Är det kanske så att vi av någon anledning inte kan testa så många som Sydkorea? Kan de t.ex. producera test-kit, och inte vi? Det borde ju inte vara särskilt resurskrävande i övrigt. Drive-in-tester, sitt kvar i bilen och bli testad, lämna telefonnummer och få besked via sms. För vet man om att man har viruset så ser man nog till att hålla sig hemma även om man bara är lite småsnuvig.

Vitamintillskott? Ja det är väl bra om man verkligen har brist på något. D-vitaminbrist är ju vanligt här, men i övrigt tror jag man lurar sig själv om man stoppar i sig en massa vitaminpiller och tror att man förbättrar motståndskraften. Det här viruset är extremt smittsamt om man jämför med ett vanligt influensavirus eftersom att ingen har stött på det förut. Ät nyttigt och sov tillräckligt. Träffa så få människor som möjligt. Sluta peta näsan och tvätta händerna ofta.

I_am_mine

august

Flockimmunitet... tror jag är en extremt dålig häst att satsa på. Jag kan för mitt liv inte hitta artikeln just nu men det går att räkna ut hur stor del av en population som måste immuniseras (dvs smittas och överleva) dom funktion av R0. Med det R0 som antogsi artikeln så var resultatet att vi når flockimmunitet först vid 85-90% immuna. Att försöka nå dit på något annat sätt än så absolut långsammast möjligt är ett katastrofrecept.

Dessutom så muterar virus. När vi väl nått flockimmunitet för den version vi har just nu så kommer det att dyka upp en annan variant och så startar cirkusen igen.

En annan sak som jag inte tror på är detta med "flatten the curve" (bromsa nedsmittningen så att sjukvårdssystemet inte blir överlastat. Vi räknade ju lite på det för någon vecka sedan och mitt överslag sade att vi i  Sverige skulle behöva mer än 7M "sängdagar" bara för att hantera de allvarligt sjuka, vilket med de antal intensivvårdsplatser som finns i Sverige betyder ca 20 år. Det går inte att bromsa in förloppet så mycket, det helt omöjligt. Alltså kommer sjukvårdssystemet att bli överlastat och vi kommer att få en situation liknande vad vi ser i Italien.

Så varför då bromsa in? Är det inte bättre att ta smällen och gå vidare? Är det värt att krascha hela världsekonomin om ändå detta inte går att stoppa? Mitt svar är att, ja, det är det. Orsaken är att de som dör i stor utsträckning dör "i onödan".

Främst verkar det vara så att de som drabbas av akuta problem med syrsättning av blodet behöver en s.k. ventilator, vilket är en apparat som i princip tvångspumpar in luft i lungorna via en bälg och ett stort filter. Dessa tar slut, dels för att det inte finns tillräckligt många, dels för att man inte får återanvända dem mellan patienter (de får en massa lungguck i sig).

Det pågår nu, främst i USA, men gissningsvis även på andra ställen, frenetiska ansträngningar att ta fram olika sorters open-source varianter av ventilatorer. När sådana blir klara så kommer en massa delar att kunna skrivas ut på 3D-printrar i stor utsträckning. Filter och sånt måste nog dock tillverkas på andra sätt. Men kontentan är att om, säg tre månader så tror jag att det kommer att dyka upp ventilatorer för hembruk i stor omfattning. Därför vore det bra om de som kommer att behöva dessa inte dog i förtid pga att det saknas ventilatorer Under t ex april.

Sedan har vi detta med vaccin. Även jag tror att det också kommer att vara svårt så pågår det dock hur många parallella försök som helst att få fram ett vaccin. Låt oss hoppas att någon lyckas. Ju mer vi fördröjer smittspridningen desto längre tid för vaccinforskningen att lösa problemet.

Givet detta så kvarstår min åsikt. Folkhälsomyndigheten gör fullständigt fel när de avstår från aggressiv testning för att snabbt få bort smittade från att smitta andra och detta feltänk kommer att accelerera förloppet och försämra prognosen för en massa människor som skulle kunnat räddas av ett framtida vaccin eller av en relativt enkel ventilationapparat.

laban77

Lite märkligt resonemang där. Du vill inte platta till kurvan, utan det är bättre att ta smällen och gå vidare. Samtidigt vill du att vi fördröjer smittspridningen så att vi hinner tillverka fler respiratorer och utveckla vaccin.

Men det är ju genom att platta till kurvan så mycket det bara går som vi fördröjer smittspridningen.

Sarek

Citat från: august skrivet Måndag 16, Mars 2020, 15:02:33
Flockimmunitet... tror jag är en extremt dålig häst att satsa på.
Japp, och vad skall man tro om Anders Tegnells flockimmunitet när man läser att

En man som var en passagerare på kryssningsfartyget Diamond Princess, som drabbades av coronavirus, har återigen testat positivt efter att ha återhämtat sig från infektionen.

Japanese man tests positive for coronavirus again

august

Citat från: laban77 skrivet Måndag 16, Mars 2020, 15:24:43
Lite märkligt resonemang där. Du vill inte platta till kurvan, utan det är bättre att ta smällen och gå vidare. Samtidigt vill du att vi fördröjer smittspridningen så att vi hinner tillverka fler respiratorer och utveckla vaccin.

Men det är ju genom att platta till kurvan så mycket det bara går som vi fördröjer smittspridningen.
Jag vill absolut platta till kurvan. Så mycket som möjligt. Men jag vill att man skall vara ärlig om orsaken och läget. Det handlar inte om att därigenom inte överlasta sjukvårdssystemet (det kommer att bli överlastat ändå), utan det handlar om att köpa tid.

Vi har alla sett små käcka bilder på en spetsig normalfördelningskurva och en utplattad, som precis tar sig under linjen som är "kapacitet".

Den grafen ljuger.

Vi kan inte ta oss under kapacitetslinjen, det är helt uteslutet. Om man då pushar "låt oss ta oss under linjen" som det som rättfärdigar olika former av uppoffringar så riskerar man att folk ger upp när det ändå inte funkade. Grundregel #1 i all krishantering är "tala sanning". Det missar man idag helt när man talar om varför vi måste släta ut grafen.

cyber

Citat från: Sarek skrivet Måndag 16, Mars 2020, 16:43:02
Flockimmunitet... tror jag är en extremt dålig häst att satsa på.
Japp, och vad skall man tro om Anders Tegnells flockimmunitet när man läser att

En man som var en passagerare på kryssningsfartyget Diamond Princess, som drabbades av coronavirus, har återigen testat positivt efter att ha återhämtat sig från infektionen.

Japanese man tests positive for coronavirus again

Shitpommes. Det är ju RIKTIGT illa om man kan få det igen.

Krugerangel

sff123

:)

Lotta62

Citat från: Hodja skrivet Söndag 15, Mars 2020, 12:39:39
Citat från: Lotta62 skrivet Söndag 15, Mars 2020, 10:14:35
Annika Linde var den som gick ut med att alla borde ta svininfluensevaccinet ( tiemorsal eller vad det hette) och att hon såklart tagit det, men sedan visade det sig att hon inte alls tagit det. Hon ljög alltså. Opålitlig figur det där enligt min åsikt.
C- vitamin, zink och kolloidalt silver och ett extra bra multivitamintillskott är det jag håller mig till i nuläget, förutom handhygien och allmän försiktighet.

Vad har zink för påverkan? kör med på C-vitamin och kol-silver samt även D-vitamin för övrigt
Zink är väldigt viktigt för immunförsvaret...tror dessutom att det är så att kroppen använder upp mycket av zinket när man är sjuk eller skadar kroppen med skärsår och liknande.
Hittade lite text:
https://kurera.se/darfor-behover-du-zink/

august

Nu pratas det allt mer om "flockimmunitet" här i Sverige. Bara nu på morgonen har det kommit upp i radio två gång. Det känns lite som en mediapush, "nu gäller det att få folk att inse att de skall bli smittade för det allmänna goda, flockimmuniteten är målet". Jag skrev igår:
Flockimmunitet... tror jag är en extremt dålig häst att satsa på. Jag kan för mitt liv inte hitta artikeln just nu men det går att räkna ut hur stor del av en population som måste immuniseras (dvs smittas och överleva) dom funktion av R0. Med det R0 som antogs i artikeln så var resultatet att vi når flockimmunitet först vid 85-90% immuna. Att försöka nå dit på något annat sätt än så absolut långsammast möjligt är ett katastrofrecept.
...
Så varför då bromsa in? Är det inte bättre att ta smällen och gå vidare? Är det värt att krascha hela världsekonomin om ändå detta inte går att stoppa? Mitt svar är att, ja, det är det. Orsaken är att de som dör i stor utsträckning dör "i onödan".
Till slut så insåg jag varför jag blev missuppfattad. Det var ett syftningsfel. Vad jag menade var att, ja, det är värt att krascha världsekonomin, inte "ja, det är bättre att ta smällen". Sorry.

Men apropos detta med att satsa på flockimmunitet så har det ju främst varit Sverige och Storbritannien som verkat tro på den metoden. Men det var igår det. Idag är det kanske bara Sverige. Ur brittiska nyheter (jag fick detta via BuzzFeed):
Citat
...
The mitigation strategy "focuses on slowing but not necessarily stopping epidemic spread — reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of severe disease from infection", the report said, reflecting the UK strategy that was outlined last week by Boris Johnson and the chief scientific adviser Patrick Vallance.

But the approach was found to be unworkable. "Our most significant conclusion is that mitigation is unlikely to be feasible without emergency surge capacity limits of the UK and US healthcare systems being exceeded many times over," perhaps by as much as eight times, the report said.

In this scenario, the Imperial College team predicted as many as 250,000 deaths in Britain.

"In the UK, this conclusion has only been reached in the last few days," the report explained, due to new data on likely intensive care unit demand based on the experience of Italy and Britain so far.

"We were expecting herd immunity to build. We now realise it's not possible to cope with that," professor Azra Ghani, chair of infectious diseases epidemiology at Imperial, told journalists at a briefing on Monday night.
Deras (tidigare) "mitigation strategy" låter som en närmast ordagrann kopia av vad vi hört från Folkhälsomyndigheten. Frågan är dock vem som kopierat vem. Men eftersom britterna nu insett att det där inte kommer att funka så modifierar man strategin. Bättre sent än aldrig.

Heder åt Storbritannien. Nu är bara frågan om Folkhälsomyndigheten kommer att kopiera denna kursändring eller om vi ensamma skall köra vidare på flockimmunitetsstrategin (ett ord man inte använder så ofta).

Coltrane

Säger han fel? Synd att hon inte får fråga vidare så kanske vi hade fått veta hur man fått fram siffrorna, nästan två miljoner smittade och tio tusen döda alltså.

https://www.youtube.com/watch?v=oNdhVrIiAzQ&feature=emb_title

laban77

På pressträffen idag sa man att det där med flockimmunitet aldrig varit en strategi från myndigheternas sida. Det är en mediagrej. Däremot har man diskuterat det som en effekt som kan uppträda ändå så småningom. Hittar inget citat, men det sas i livesändningen för en timme sen.

Silver_999

Citat från: laban77 skrivet tisdag 17, Mars 2020, 11:06:26
På pressträffen idag sa man att det där med flockimmunitet aldrig varit en strategi från myndigheternas sida. Det är en mediagrej. Däremot har man diskuterat det som en effekt som kan uppträda ändå så småningom. Hittar inget citat, men det sas i livesändningen för en timme sen.

Här har du ett citat från 2 dagar sedan från expert Anders T angående detta. Citatet låter sig tolkas på flera sätt. Vad UD, folkhälsomyndigheten, insert random expert säger, är också underlag för vad regeringen (utan eget ansvar) beslutar eller undlåter sig besluta.

"När Anders Tegnell, nuvarande statsepidemiolog, får frågan om strategin är att låta en stor del av befolkningen smittas svarar han nej. Men han säger också till TT: 

– I alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. Däremot börjar vi nå en förståelse för att viruset inte kommer att sluta spridas förrän vi når flockimmunitet. Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det, vi ska inte skynda på det.".

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane