Första ädelmetallköpet i investeringssyfte?

Startat av Baltikinkasso, Måndag 20, Juni 2011, 23:07:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Baltikinkasso

När gjorde ni ert första ädelmetallköp i investeringssyfte? Jag började silverkarriären med några tråkiga OPM-tackor och en Liberty St. Gaudens från Tradera sommaren 2009. Dessa följdes ganska snart upp av en tub Maples och en tub Philharmonics (12€ per mynt...) från Tyskland. Efter det blev livet aldrig detsamma...

Silverräven

Jag började min "karriär" med ett rör mynt Liberty Silver 2009 början av sommaren samma år. Vill minnas att jag hittade företaget via Piratpartiets forum när jag från början letade efter investeringar att diversifiera med, och hörde någonstans talas om silvermynt. Snittpriset blev endast 186 kr/st (inkl moms dessutom), så ur rent spekulativ synpunkt har det varit en grymt bra investering.

Senare samma år blev det ett och annat myntköp på Tradera, bl a ett par silvertackor och ett rör Silver Eagles. Under 2009-2010 var varken utbudet eller efterfrågan särskilt stor på Tradera, åtminstone jämfört med idag.

På den vägen är det...

Håa

Jag och min bror gjorde i början av 2009 det 1:a silverinköpet från Tavex i Estland. Minsta beställning därifrån då var 20 eller om det var 24 kg. Har för mig att priset per kilo var
ca: 4250 kr  :)

Hade gjort några guldmynts köp strax innan via Tavex.......

Baltikinkasso

Citat från: HåaJag och min bror gjorde i början av 2009 det 1:a silverinköpet från Tavex i Estland. Minsta beställning därifrån då var 20 eller om det var 24 kg. Har för mig att priset per kilo var
ca: 4250 kr  :)

Hade gjort några guldmynts köp strax innan via Tavex.......

Det var en rejäl premiär! 2009 verkar vara det dominerande äret än så länge, inte så konstigt kanske med tanke på finanskrisen osv. Inga gamla rävar här?

mowi_af

Jag var inte lika imponerande i min start. :P

I augusti 2010 køpte jag 23 Souvereigns och 5 Krugerrands av Håkan Westerlund i Sthlm. Då børjade jag att følja med på guldpriset och såg snabbt att jag borde køpt silver istællet. Gjorde om, gjorde rætt.

Efter det har det mest blivit massa gamla svenska silvermynt i større partier. Det har gett bæst silver/sek utbytte før mig.

kristensson

Började köpa tackor 2002.
Köpte svenska 1kg tackor från Malmö ädelmetall samt Ana i helsingborg,
Vill minnas att priset då låg under 5US$/oz.
Sedan hände inte mycket utan började köpa igen 2007, fattade inte att tidigt 2000tal var den tiden man skulle ackumulerat på.
Men man är väl så funtat att det är lättare att köpa när det går upp i stället för att under tiden det ligger relativt stilla under något år och man undrar om man är fel ute.
Nu kommer jag definitivt att köpa så länge som priset är manipulerat, för vem vet vad det egentligen är värt.

Silverräven

Inga nytillkomna medlemmar som har en egen historia att berätta? :)

FaderArvid

I början på detta året satt jag och slösurfade på flashback i en äldre tråd där en länk dök upp till en blogg som hette något i stil med "100kg silver".
Jag blev inspirerad och började läsa på mer, kom in på fiatvaluta och flliehatten var ett faktum.
Började min samling med att beställa "en av varje" från libertysilver, några lunarmynt från ebay.de samt ett rör maples från tradera.

tranquillity

Köpte första rören hösten 2011, som blev Somalian Elephants och Maples.
Började egentligen få upp ögonen maj samma år, då Brorsan blev bränd på papperssilvret.
Försöker nu fortsättningsvis ackumulera åtminstone varannan månad   
Sitter även själv lite dumt till i bull silver x 4 på Avanza. Att man aldrig kan lära sig av andras misstag... :)

Silvermånen

Jag började tyvärr köpa nästan på toppen +momsen, köpte bara Silver Eagles många rör blev det nästan lite rörande ... men nu köper jag för att snitta ned priset och min inställning till det som sker runt omkring oss i Eu,Usa,England.

hasse_A

Jag tillhör nykomlingarna. Startade i början av februari i år. Jag hamnade förra året i en diskussion på jobbet med en kollega som samlat på sig silver och guld och investerat i silvergruvor i Kanada i många år. Efter en hel del information/kunskapsinhämtning beställde jag min första stack från Tyskland. 17 Kg Silver och 4 oz guld. Jag har också köpt på mig en del aktier i rena silvergruvor.

Skägget

Citat från: hasse_A skrivet torsdag 05, Juli 2012, 22:42:54
Jag tillhör nykomlingarna. Startade i början av februari i år. Jag hamnade förra året i en diskussion på jobbet med en kollega som samlat på sig silver och guld och investerat i silvergruvor i Kanada i många år. Efter en hel del information/kunskapsinhämtning beställde jag min första stack från Tyskland. 17 Kg Silver och 4 oz guld. Jag har också köpt på mig en del aktier i rena silvergruvor.

Vilka bolag har du satsat i när du skriver "rena silvergruvor"?

hasse_A

Citat från: Skägget skrivet torsdag 05, Juli 2012, 22:55:15
Citat från: hasse_A skrivet torsdag 05, Juli 2012, 22:42:54

Vilka bolag har du satsat i när du skriver "rena silvergruvor"?
US Silver och Hecla Mining

kashe

delete

mega_n

Jag har inte bidraget i denna tråd tidigare så...

Allra första köpet var en 10g guldtacka köpt på en flygplats i Amsterdam tror jag. Betalade ca 1100kr om jag minns rätt. Någon gång på 1990-talet. Bara för att det skulle vara kul att ha.

Handlade lite med silvercert innan jag visste bättre 2007-2008.

Ljuset gick dock upp för mig sept-okt 2008.
Oktober 2008: Gick till den lokala mynthandlaren och köpte typ >10kg silvermynt till runt spot (2.50kr). Mest 80% oscar II och GV men även andra stora silvermynt som 50kronor och 5kr 1935 mm.

Upptäckte först därefter att man kunde köpa silver på Tradera och av privatpersoner ca 20-40% billigare. Så där blev det många affärer under de närmsta åren. Sedan dess handlat lite överallt.

/H

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane