Första ädelmetallköpet i investeringssyfte?

Startat av Baltikinkasso, Måndag 20, Juni 2011, 23:07:27

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Första köpet var som jag skrivit tidigare en 1kg Boliden silvertacka som jag köpte på åttitalet. Sedan hände ingenting förrän jag började se ljuset i slutet på 2009 (always been a slow starter).

Köpte lite blandade rör med silver maples och silver eagles samt en bunt Krugerrands under våren 2010. Tänkte till ordentligt och köpte sedan mer silver sommaren 2010. Sedan dess har det rullat på, men mer och mer inriktat på guld. Senaste silverköpet var i januari i år (eagles), senaste guldköpet var förra fredagen.

Jag måste säga att av de metaller jag har så är det fortfarande någonting särskilt med gjutna tackor (Bolidentackan, har även en 50oz gjuten First Majestic-tacka som är trevlig). Jag vet att det i Asien är vanligt med gjutna guldtackor även om jag inte har någon själv. Nån gång kanske...

hen

håller med dig august, har själv alltid föredragit guldtackor över mynt, skulle vart najs med 1kg guld tacka 8)

skulle gärna vilja ha en silver tacka men det är ju moms på dem både i sverige och tyskland (20% va?), kan man köpa dem någonannanstasn utan moms?

sorry för stavfel skriver på mobilen

tysken

Började köpa silver vintern 2011 och köper sedan dess regelbundet.

SoulCrew

Citat från: hen skrivet fredag 06, Juli 2012, 11:58:20
håller med dig august, har själv alltid föredragit guldtackor över mynt, skulle vart najs med 1kg guld tacka 8)

skulle gärna vilja ha en silver tacka men det är ju moms på dem både i sverige och tyskland (20% va?), kan man köpa dem någonannanstasn utan moms?

sorry för stavfel skriver på mobilen

USA, men då riskerar du till coh svensk moms även om chansen finns att du kommer undan. Annars är det nog Tradera eller forumet här som är din bästa chans.

vonGold

Började samla växelmynt i silver på sjuttiotalet.
Första silver investeringen/samlarmynt var 1981 från myntverket.
Första guld investeringen/samlarmynt var 1994 från myntverket.
Försäljningen av Ca 30 kilo 40 % silvermynt 2007 sedan har detta återinvesterats i guld/silver.
Dagens huvudintresse är guldtackor.

walkingliberty

Första gången jag köpte ädelmetall i investeringssyfte var i början av 2012, då köpte jag några Eagles.
Köpte dom pga att jag trodde och tror fortfarande att silver är undervärderat gentemot guld.

Innan dess så hade jag köpt några 1kr i silver men det var ej i investeringssyfte.

nickricci

Började med en guldtacka av märket Pamp 100g, år 2012. Har sedan investerat i silver, Canadian Maple Leafs. Sålde dock guldtackan och köpte 10g guldtackor istället.

Men måste erkänna att 100g tackan var grym att ha. Kanske blir det en ny iframtiden.

Morgan

Började köpa lite silver på Tradera för ganska exakt ett år sedan, därefter en 100g guldtacka från Tavex, en 100g Boliden guldtacka (privat) och på den vägen har det rullat på med lite inköp från Norge och Tyskland varje månad.
Tyvärr köptes alldeles för mycket silver innan "den stora dippen" kom men det kommer gå upp igen till samma nivå och sen lite högre  ;D

Silverräven

Kul med alla historier! Trodde dock att det fanns fler rävar (som gör sig mer förtjänta av mitt användarnamn än jag själv) som hållt på länge. Många har hakat på det senaste året, vilket å andra sidan är bättre än inte alls :)

johan_ua

Jag gick i tankarna en längre tid om att investera i råvaror, blev en mycket misslyckad första investering i ett gruvbolag nån gång 2004. Efter detta blev jag lite försiktigare, bla för att jag istället investerade i en lägenhet. Hade dock tankarna på metallinvestering i bakhuvudet, främst "rare" earth metals men såg även stor potential i guld. Att jag till slut tog tag i saken och började investera lite smått får jag tacka min brorson för, han fick en idé om att ta vara på allt vårt elektronikskrot och utvinna ädelmetallerna. Jag tände på idén som ett kul hobbyprojekt och började läsa på en del och hamnade här för kanske 3-4 månader sen. Skrotidén är inte genomförd ännu, blev istället desto mer inspirerad till att börja investera i silver. Har sedan dess nästan maniskt bevakat tradera främst efter undervärderade myntloter. Skulle gärna vara en större spelare men det är inget ekonomin tillåter i dagsläget. Leker dock med tanken att sälja lägenheten i guld/silver den dagen det är dags att flytta.

skrotpeter

Började så smått -99 för att diversifiera. Sedan har det blivit mer allt eftersom den egna ekonomin tillåtit och har allt eftersom skiftat över från aktier osv till allt mer PM.

Mer guld är silver. Föredrar tackor framför mynt. Gillar inte premier.

Och så en del skrot (därav namnet) i främst silver, gamla svenska mynt, jubileumsmynt, mynthusets lurendrejeriserier... låg eller ingen premie!

Tänkte byta lite skrot mot guld, se annonsavdelningen.

Azure

Började under 2011, enbart silver då och köpte lite sporadiskt de mynt jag tyckte var vackra. Har under 2012 försökt handla lite större mynt/bars med lägre premium och även grena ut mig till guld så långt som ekonomin tillåter med, är dock ung än så känns bra att börja bygga upp en grund.

Tycker att köpa månadsvis alternativt kvartalsvis är en bra strategi, många bäckar små... ;)

moonlight81

Började i sept-10 efter ett tips av en kompis, var först tveksam om det här med guld/silver men efter att ha kollat upp hans förslag på artiklar och liknande insåg jag att han hade rätt. Började med att köpa 3 rör maple leafs sen har det rullat på. Har även lyckats med att övertala morsan att köpa lite guldtackor och mynt  :D

the-end

Sitter och funderar lite hur länge sedan det var NI började investera/spara i ädelmetall?

Själv vaknade jag sent och det blev av mest lite slump för ca 1 månad sedan. Hållit på med fonder och aktier lite men ville ha lite annat också och då passade ädelmetaller in i det jag sökte.

Men ser att flera av er har nog hållit på ett tag och är lite nyfiken hur det ser ut bland medlemmarna.
Så hur ser det ut? Varför kan vara intressant också. Av rent samlingsintresse eller av att vilja äga något som förhoppningsvis har något av värde om det inte går så bra för FIAT-pengarna. Eller något annat?

nickricci

Höll på med aktier t.o.m mars i år 2012. Men tycker att börsen är alldeles för osäker så jag började med guld och har sedan börjat köpa silver också.

Det finns en tjusning med metaller. Det känns säkrare och det är väldigt trevligt att titta på metallerna man införskaffat. Sysslar med bullions och tackor, detta är en ren investering för framtiden, inget annat.

Tror inte jag kommer att börja titta på mynt med ett högt pris bara för att de är attraktiva eller ser fina ut.

Den snyggaste i samlingen är en guldtacka Pamp.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane