Första ädelmetallköpet i investeringssyfte?

Startat av Baltikinkasso, Måndag 20, Juni 2011, 23:07:27

Föregående ämne - Nästa ämne

FaderArvid

the-end

MrLibertad

Springare

Mitt första köp var förra sommaren. Det blev 2 eagle, 2 buffalo, 2 maple från LS. När mina visade dem för mina föräldrar när det vare nere på besök så blev jag nästan utskälld då det tyckte jag slösade bort så mycket pengar. Men det lugnade sig lite när jag började förklara hur bra investering det är, dock va det inte helt nöjda med mitt val av investering. Dock senare mot sen hösten så lyckades jag få min fara att inse hur bra det var och nu investerar han mer än jag gör i silver och guld. ^^

Silverräven

Citat från: Springare skrivet tisdag 14, Augusti 2012, 15:23:08
Mitt första köp var förra sommaren. Det blev 2 eagle, 2 buffalo, 2 maple från LS. När mina visade dem för mina föräldrar när det vare nere på besök så blev jag nästan utskälld då det tyckte jag slösade bort så mycket pengar. Men det lugnade sig lite när jag började förklara hur bra investering det är, dock va det inte helt nöjda med mitt val av investering. Dock senare mot sen hösten så lyckades jag få min fara att inse hur bra det var och nu investerar han mer än jag gör i silver och guld. ^^

När jag under våren 2010 hade köpt min första enkilos silvertacka visade jag den för farsgubben. Hans första kommentar var: "Hur vet du att den inte är förfalskad?" Trots att jag drog för honom hur det funkar med guld och silver så var han fortsatt skeptisk. Tror att han än idag inte äger några ädelmetaller, utan samlar på kopparskrot i stället.

Age Anka

Köpte först för ett par veckor sedan 10 st vardera av Maples, Eagles och Filharmoniker, mest för att jag ville se vilket jag skulle tycka bäst om. (Maples: bäst på bild men något av en besvikelse i verkligheten. Fast billigast!) Jag tror som många andra att silvret är undervärderat jfrt m guld, det ser man ju på kurvorna  :D

Köpte samtidigt två tiokronor fr sekelskiftet men risken är stor att jag aldrig kommer att ha hjärta att se på dem som guldinvestering - de känns mer som levande historia... Jag förstår inte hur mynt från 1800-talet kan säljas för metallvärdet?

Nä, är man så sentimental som jag så ska man satsa på nyproducerade silvermynt med stora upplagor...

Sofokles

För mig blev det en 100g tacka i guld. Är fortfarande lite skeptisk till silver med tanke på momsen. Dessutom glittrar guld så mycket finare.  ;D

kristensson

Citat från: Sofokles skrivet onsdag 15, Augusti 2012, 00:27:17
För mig blev det en 100g tacka i guld. Är fortfarande lite skeptisk till silver med tanke på momsen. Dessutom glittrar guld så mycket finare.  ;D
Momsen på Silver är ett "minne blott", LS,ee  säljer silver utan moms

Micke Jansson

Birka

Hittade denna gamla tråd som kanske kan göras aktuell igen eftersom vi fått så många nya medlemmar sista tiden.

Vad det gäller mig själv så började jag investera i äm våren 2015 då börsen svajade rejält. Blev också inspirerad av att titta på en hel rad Youtubeklipp med Mike Maloney.

Mitt första inköp var en 100 g Pamp guldtacka från Tavex. Den är såld nu och återinvesterad i seminumismatiska silvermynt. Jag har också börjat diversifiera med att samla BTC.

Unmanipulatable

Har skaffat mig ädelmetall som ett sätt att bevara värde. Ej investering / spekulation. Första köpet var -15 och i form av en större mängd momsfria silverbullionmynt av olika slag. Sedan kom jag på att guld är en säker hamn och har fläskat på ganska mycket med guldbullionmynt.  Nu har jag åter börjat gilla silver och tänker på hur det blir när makten i framtiden förbjuder vanligt folk att handskas med guld så senaste köpet blev silvermynt faktiskt. 

Har inte handlat på några månader och just nu ligger jag lågt och hoppas att kollapsen när Trump misslyckas med sina vallöften som han inte har finansiering till... skuldtak mm.. när Eurozonen Japan Kina visar sitt rätta ansikte bostadsbubblan i Sverige spricker. Skattechocken och välfärdskollapsen när migrationskrisen ska betalas   osv...  ja att allt detta  dröjer ett tag till. Så man hinner förbereda sig.

När jag började med detta så trodde jag kraschen måste komma väldigt snart.   Nu har jag förstått att det enda som vi kan se är sprickorna och otätheterna på den globala bankelitens tryckkokare. Vi vet inte exakt hur det ser ut därinne men små springor och läckor berättar med 100% säkerhet om det som sker därinne är katastrofalt i långa loppet . Vi vet också att vi inte riktigt har koll på globalisternas förmåga att spackla igen och släta över de små hålen av sanning.   Alltså världens skarpaste hjärnor arbetar ständigt på högtryck för att hålla det dödsdömda banksystemet igång och lura folket en stund till.  Vi vet inte hur länge de lyckas. Det kan hända något väldigt snart men det kan också dröja länge, flera år.
Så det där med diversifiering är verkligen viktigt.  Funderar därför även på andra placeringar än guld och silver. Men svårt är det onekligen. Med gigantiska kostnader för staten (fastighetskatt??) och en skenande brottslighet så är fastigheter inte någon självklarhet. Börsen knappast heller nu när FED talar om att krympa balansräkningen och höja räntor osv.

Det finns några "naturlagar" som vi inte kommer förbi. Vi alla vet att pyramidspel rasar förr eller senare. Vi vet att de som har den ekonomiska makten inte släpper den frivilligt.
Så varför skulle makten låta folk ha alternativa pengar i form av guld som makten inte kan stänga av med en knapptryckning på en dator eller manipulera och parasitera på så lätt ?  Silver tror jag har större chans att klara sig. Säker kan man aldrig vara förstås.
Det är lite lustigt när man funderar över vilken retorik de kommer använda mot guldet och använder redan idag för att få bort kontanterna.   Terrorism, brottslighet bakterier miljö osv.
De största brotten står ju medier politiker o banker för med massövervakning förtryck krig och vapen.

När man låste in Östtyskarna med taggtråd , vakttorn och maskingevär så kallades gränsen för "Skyddsvall mot fascismen". HAHAHA
Nixon när han suspenderade inväxlingsbarheten för andra länders dollar mot guld. "För att stoppa spekulanterna tillfälligt" 1971. Haha  TILLFÄLLIGT  :) 

Så detta var mitt första och senaste köp plus lite funderingar runtomkring  :-[ :P ;D

mrSju

Jag är beroende av guld.
Människan har alltid och kommer nog alltid förtrollas av guldets dragningskraft.
Började med en 50grammare för kanske 9-10 år sedan. Har sålt och köpt sedan dess i omgångar.
Började med att jag ville binda värde istället för att lägga lönen på elektronik och krogen. Har varit väldigt slösaktig i yngre dagar.
Jag gillar guld i alla dess former.

Silver och jag har aldrig klickat riktigt. Jag tror guld/silverration kommer fortsätta öka till guldets favör.

Jag räknar om alla större utgifter till oz guld. Det har gjort mej mer sparsam.

Odalmannen

Det var hösten 2014, jag hade länge funderat på att köpa guld. Då jag alltid haft ett högt sparande kändes det helt enkelt inte tryggt längre med så mycket pengar på banken när räntan kröp allt längre ner och bindgalna politiker som inte längre behövde ljuga utan sa rätt ut vad de tänkte göra fick det mig att ta kommando över mina egna besparingar. Minns att jag ändå tyckte det var rätt skumt när jag gjorde min första beställning från LS men känslan när jag fick hem 100grams tackan var glädjande, det är så här det ska kännas att hålla en månadslön i handen var tanken som slog mig. ;D

Nu efter snart tre år har guld och silver blivit en naturlig del i sparandet. Jag ser det som sparade arbetstimmar till bistrare tider, ett oz silver är ungefär en timme :)

laban77

Jag gick och funderade på att köpa någon liten guldtacka, mest som säkerhet om finanssystemet skulle braka ihop. Sen, för bara några månader sen började jag rensa ut mynt som snart skulle bli ogiltiga, hittade ett par gamla tvåkronor som jag behöll, började så smått upptäcka att jag gillar mynt. Nu har jag börjat köpa silver, men även lite guld. Hittills bara bullion-mynt men jag är också lite nyfiken på historiska guldmynt måste jag erkänna.

Syftet är fortfarande mest som säkerhet vid en kris av något slag, men också för att mina barn ska kunna få ärva en skatt i framtiden. Om ädelmetallpriserna plötsligt skulle rusa i höjden vet jag inte riktigt vad jag skulle göra. Det beror nog på hur resten av marknaden skulle se ut då.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane