Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Silvergrabben

Citat från: Destecado skrivet Måndag 15, Juli 2013, 19:53:01
Jag gissar på 19,10
Ditt verkar långt troligare nu med en dag kvar och priset just nu på 19.81 haha =)

Destecado

Fortsätter det i den takten så kommer vi passera 18 snart. När ska man slå till? Hur mycket kan det sjunka, inte för att jag har något emot det mitt silver ska ligga i malpåse 20 år till minst.

sextio8

Citat från: Destecado skrivet onsdag 17, Juli 2013, 21:05:11
Fortsätter det i den takten så kommer vi passera 18 snart. När ska man slå till? Hur mycket kan det sjunka, inte för att jag har något emot det mitt silver ska ligga i malpåse 20 år till minst.
Tror inte vi sjunker lägre än 18, skulle tro att botten ligger runt 18. Fantastiskt köpläge där!

alang

Hade varit intressant att se hur länge silver befunnit sig under production cost historiskt sett samt hur stor prisåterhämtningen varit efter en sådan period. Det känns inte särskilt lovande att se silver stabiliseras runt dessa prisnivåer från att ha legat på en nivå runt nästan det dubbla för enbart c.a 1 år sedan. En återhämtning upp till 30 usd/oz känns inte särskilt trolig under 2013. Förutom att min "portfölj" s.as ligger rejält på minus så har jag sannerligen tappat förtroendet totat för fabulerande metallhaussare av det "legitima" slaget, då åsyftandes de som faktiskt citeras i MAINstreammedia och driver seriösa fonder/företag, bemödar mig inte ens att nämna vad jag tycker om de aktörer som finns av mer oseriös dignitet.

kristensson

Citat från: sextio8 skrivet onsdag 17, Juli 2013, 22:28:12
Tror inte vi sjunker lägre än 18, skulle tro att botten ligger runt 18. Fantastiskt köpläge där!

Glöm inte för ett ögonblick att marknaden är manipularad varje dag.
Elakingarna kan med lite knapptryck på datorn placera priset på $0 oz eler $1000/oz beroende på vad som passar deras syften.

Den enda (enl mig) vettiga analys man kan göra är att fråga sig Vem manipulerar och Varför.
Kan man svara på dessa frågor så vet man vad manipulatorerna har i kikaren.

Vi som inte har svaret kan bara fortsätta spara i PM genom att köpa på sig lite då och då.
I slutet är inte frågan om man gav 18 eller 38 utan hur många oz har jag.

Visst tar det emot lite när priset är "högt" och man käner sig köpsugen när priset är "lågt"
men det är bara känslor som man får försöka tänka bort.

björk

Silvergrabben

Citat från: kristensson skrivet torsdag 18, Juli 2013, 02:30:06
Citat från: sextio8 skrivet onsdag 17, Juli 2013, 22:28:12

Glöm inte för ett ögonblick att marknaden är manipularad varje dag.
Elakingarna kan med lite knapptryck på datorn placera priset på $0 oz eler $1000/oz beroende på vad som passar deras syften.

Den enda (enl mig) vettiga analys man kan göra är att fråga sig Vem manipulerar och Varför.
Kan man svara på dessa frågor så vet man vad manipulatorerna har i kikaren.

Vi som inte har svaret kan bara fortsätta spara i PM genom att köpa på sig lite då och då.
I slutet är inte frågan om man gav 18 eller 38 utan hur många oz har jag.

Visst tar det emot lite när priset är "högt" och man käner sig köpsugen när priset är "lågt"
Fast oavsett om JPM håller på och pillar med priset så är det ju fortfarande logiskt att handla när priset är lågt då du får mer Au/Ag per krona. Om frågan är hur många uns man har så är svaret direkt korrelaterat till vad man köpte metallen för pris. Om man nu oavsett kostnad/gram på metallen ifråga skulle avsätta si och så mycket till just metallinköp.

Hoppas på att priset håller sig några år till iallafall så man verkligen kan stacka mer uns / lönekuvert ;)

august

Citat från: Silvergrabben skrivet lördag 20, Juli 2013, 01:23:36
Citat från: kristensson skrivet torsdag 18, Juli 2013, 02:30:06
Fast oavsett om JPM håller på och pillar med priset så är det ju fortfarande logiskt att handla när priset är lågt då du får mer Au/Ag per krona. Om frågan är hur många uns man har så är svaret direkt korrelaterat till vad man köpte metallen för pris. Om man nu oavsett kostnad/gram på metallen ifråga skulle avsätta si och så mycket till just metallinköp.

Det förutsätter att du vet när priset är lågt.

Det är många här som tyckte att silver var billigt när det kostade under 35 (eftersom det sjunkit från 49). Idag vet vi bättre, eftersom det står under 20. Betyder det att det är billigt idag? Tja, många säger det, men silver kanske står i 10 USD/oz om ett år om det vill sig illa. Eller i 50.

kristenssons poäng är att eftersom vi INTE vet så fortsätter vi att köpa, oavsett pris, tills vi når den deltagandegrad som vi är komfortabla med. Det handlar inte om hur många SEK du växlat in, det handlar om hur många oz du har för att känna dig trygg inför framtiden (om det nu är möjligt).

august

jerseph

Verkar helt ha gått forumet förbi att silverpriset har gått upp med ett par dollar på två dagar ungefär;)

21.420 i skrivande stund!

mega_n

Man vågar inte hoppas. Det kan gå i kras ganska snabbt... ;-)

/H

Silvergrabben

Citat från: jerseph skrivet Måndag 12, Augusti 2013, 21:35:20
Verkar helt ha gått forumet förbi att silverpriset har gått upp med ett par dollar på två dagar ungefär;)

Har absolut inte gått oss förbi, vi håller bara tummarna att det fortsätter upp och är tysta för att inte "jinxa" det ;)

Fantom

Nej, jag har inte handlat klart än, så hoppas att priset går ner till ca. 19.50 i veckan jag handlar och sen får den flyga upp till 35 och mer :)  8)

Åbama

Citat från: jerseph skrivet Måndag 12, Augusti 2013, 21:35:20

Fast jag vet inte om jag tycker det är så bra. Högre priser innebär att konkurrensen om att köpa blivit högre. Det blir dyrare att köpa in. Att det teoretiska ädelmetallvärdet i mitt innehav just nu är högre, är för mig rätt ointressant eller möjligen tråkigt.

Det är lite som att värdet i min livförsäkring blivit högre och premien jag därför betalar blivit dyrare. Det intressanta är vad den är WTSHTF (when the shit hits the fan). :)

Lägre priser är istället att föredra!

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane