USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

MarkusA

Ok, staten skapar "bonds", dessa säljs till storbanker, FED köper dessa "Bonds" från bankerna. FED har inga pengar utan skapar valuta för att täcka köpen och detta är QE. Så visst, andra än FED kan ju sitta på Obligationer och på så vis ha valuta utlånad till USA.
När det gäller pensionsbiten så har de nyligen instiftat myRA som mycket riktigt investeras i obligationer, dvs staten lånar av medborgarna.

hasse_A

Citat från: MarkusA skrivet fredag 14, Februari 2014, 17:46:54
När det gäller pensionsbiten så har de nyligen instiftat myRA som mycket riktigt investeras i obligationer, dvs staten lånar av medborgarna.

Ja det har dom och det är obligatoriskt. Lite som kom och köp en tulpan annars får du en snyting. Rena drömmen för en försäljare när han kan lagstifta att folk skall köpa ens produkt. Detta är få förunnat.

ManoleteSTHLM

En synnerligen händelserik dag har det varit och den är inte slut. Japan fortsätter sin massiva QE och ökar utlåningen, guldet faller, dollarn stärks och räntorna sjunker.

En nyhet som jag finner lite extra intressant är denna (se nedan). Kina dumpar amerikanska obligationer - fortfarande massiva mängder kvar men ändå och det var den största månatliga minskningen sedan december 2011.  Det är förstås intressant i sig men vad som är mer förvånande är att ett land som Belgien kan gå in och täcka upp med 50 miljarder dollar när Kina drar ner. 50 miljarder dollar - Belgien!? Det är mer än en tiondel av deras BNP, och detta har skett mellan oktober till december 2013. En krympande EU ekonomi och presumtivt framtida PIIGS land har alltså de medlen att offra på att köpa USAs statspapper till bottenräntor. Är det nytryckta pengar från ECB som går rakt in i US Treasury....

Undrar vad haken är? USA lovar att köpa choklad och hallonöl för 60 miljarder USD?

http://www.zerohedge.com/news/2014-02-18/china-sells-second-largest-amount-us-treasurys-december-and-guess-who-comes-rescue?page=1

august

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet tisdag 18, Februari 2014, 17:42:48
En nyhet som jag finner lite extra intressant är denna (se nedan). Kina dumpar amerikanska obligationer - fortfarande massiva mängder kvar men ändå och det var den största månatliga minskningen sedan december 2011.  Det är förstås intressant i sig men vad som är mer förvånande är att ett land som Belgien kan gå in och täcka upp med 50 miljarder dollar när Kina drar ner. 50 miljarder dollar - Belgien!? Det är mer än en tiondel av deras BNP, och detta har skett mellan oktober till december 2013. En krympande EU ekonomi och presumtivt framtida PIIGS land har alltså de medlen att offra på att köpa USAs statspapper till bottenräntor.
Det var väldigt intressant, på ett lite patologiskt och schizofrent sätt.

Om jag fattar det rätt så får ju dessutom Belgien sämre ränta på de pengar de här lånar ut till USA än vad de själva betalar på sin egen statsskuld. Jag har svårt att lyckas krysta ihop någon enda rationell förklaring till hur det skulle kunna vara en försvarbar investering att köpa UST istf att betala av på sin egen skuld om de råkade ha dessa pengar över.

Jag håller med om att detta väldigt tydligt känns som att det pågår ett spel under täcket där vi vanliga medborgare inte förväntas förstå eller dra någon slutsats av att täcket guppar.

august

ManoleteSTHLM

Citat från: august skrivet tisdag 18, Februari 2014, 21:30:14

En nyhet som jag finner lite extra intressant är denna (se nedan). Kina dumpar amerikanska obligationer - fortfarande massiva mängder kvar men ändå och det var den största månatliga minskningen sedan december 2011.  Det är förstås intressant i sig men vad som är mer förvånande är att ett land som Belgien kan gå in och täcka upp med 50 miljarder dollar när Kina drar ner. 50 miljarder dollar - Belgien!? Det är mer än en tiondel av deras BNP, och detta har skett mellan oktober till december 2013. En krympande EU ekonomi och presumtivt framtida PIIGS land har alltså de medlen att offra på att köpa USAs statspapper till bottenräntor.

Om jag fattar det rätt så får ju dessutom Belgien sämre ränta på de pengar de här lånar ut till USA än vad de själva betalar på sin egen statsskuld. Jag har svårt att lyckas krysta ihop någon enda rationell förklaring till hur det skulle kunna vara en försvarbar investering att köpa UST istf att betala av på sin egen skuld om de råkade ha dessa pengar över.

Jag håller med om att detta väldigt tydligt känns som att det pågår ett spel under täcket där vi vanliga medborgare inte förväntas förstå eller dra någon slutsats av att täcket guppar.

august

Detta är både förvirrande och kittlande intressant att följa. Jag försökte bringa lite mer klarhet och stilla min nyfikenhet och googlade lite på ämnet. Och jag hittade initierade teorier av Jim Willie, som bland annat Sarek tidigare länkat till här på forumet. Och Willie spär på min egna onda aningar om det är mer stimulanser som snurrar i systemet än vad som har rapporterats i media "The QE volume is far more than reported, with numerous alternative doorways seen." Detta gäller alltså både ECB och Fed (det finns ju teorier om att Fed under 2013 sände ut stimulander på 200 miljarder dollar i mån istället för den rapporterade snittsumman på 94 miljarder/mån).

"Belgium increased its USTreasury holdings by $72 billion in a single year. The near 50% increase is more than the Japanese rise. Witness the new QE to Infinity back door window for hidden bond monetization. The slush fund is operated by the Euro Central Bank, which has offices in Brussels. The QE volume is far more than reported, with numerous alternative doorways seen. The global stage has new prominent players. The BRICS nations hold a huge block of USTreasury bonds collectively, led clearly by China. The pile of toxic paper can be used to gain advantage, earn sway in policy, coerce decisions, and pave the way for industrial colonization. The pile can conduct an open door America policy in reverse, from which to build industrial parks, and to funnel in large tranches of money. The creditor calls the shots, but must endure abuse and hidden terrorist devices. Outflows have intensified at domestic US bond mutual funds. An exodus is underway, as risk is not properly rewarded. A major blowup in the insurance sector is overdue, from inadequate carry income to finance routine payouts."

http://www.silverdoctors.com/jim-willie-us-dollar-currency-crisis-to-send-t-bond-yields-soaring/

kristensson

august

En aning konspiratoriskt kan man anta att Belgien har inga egna medel att köpa Amerikanska obligationer för i den omfattning som nu skett.
ECB förser Belgien med medel för köpet, då ECB och FED har swapat till sig den behövliga summan.
Som tidigare skrivits så har vi antagligen ingen som helst aning om hur stor QE egentligen är.
Förmodligen är QE så stor som den i varje ögonblick behöver vara för att hålla "systemet" igång.
Undrar vem som först vågar säga att "Kejsaren är naken"

ManoleteSTHLM

Citat från: kristensson skrivet torsdag 20, Februari 2014, 23:05:20

august

En aning konspiratoriskt kan man anta att Belgien har inga egna medel att köpa Amerikanska obligationer för i den omfattning som nu skett.
ECB förser Belgien med medel för köpet, då ECB och FED har swapat till sig den behövliga summan.
Som tidigare skrivits så har vi antagligen ingen som helst aning om hur stor QE egentligen är.
Förmodligen är QE så stor som den i varje ögonblick behöver vara för att hålla "systemet" igång.
Undrar vem som först vågar säga att "Kejsaren är naken"

Konspiratoriskt eftersom det inte finns några officiella uppgifter kring det hela - men att det har börjat tryckas mer valuta än vad som rapporteras ifrån centralbankerna skulle inte förvåna mig en sekund. Megalomana människor är det vi talar om och de lär se sig som demokratins förkämpar - dvs att de anser sig agera för "allas" bästa. Tyvärr.

Om nu inte pengarna för obligationsköpen kommer från Belgien - vilket inte heller är troligt med tanke på storleken - så är det förstås ECB som har lånat (tryckt upp) dessa åt Fed. Och jag kommer nu ihåg en nyhet som flashade förbi för några månader sedan där det framkom att Japan, USA, Kanada och EU signerat ett avtal som innebar att dessa entiteter skall vara beredda att assistera varandra med lån mer eller mindre oavsett situation. Jag kommer ihåg den eftersom den vittnade om en oväntat öppen och skrämmande krisinsikt - och passerade som en notis i dagstidningarna. Det kan vara det avtalet som man nu använder sig av. Skall försöka leta reda på den via nätet....

ManoleteSTHLM

Nix, det är amatörens afton ikväll - jag hittar det inte. Har för mig att jag läste det i nyhetsflashen på DI. Jag kommer också ihåg att det var kritik här på hemmaplan att vi inte gått med i detta avtal.  Och det var inte kopplat till IMF (Gab). Är det någon som vet vad jag syftar på så vore det perfekt om ni kunde hitta en länk.

kristensson

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet fredag 21, Februari 2014, 00:36:10
Nix, det är amatörens afton ikväll - jag hittar det inte. Har för mig att jag läste det i nyhetsflashen på DI. Jag kommer också ihåg att det var kritik här på hemmaplan att vi inte gått med i detta avtal.  Och det var inte kopplat till IMF (Gab). Är det någon som vet vad jag syftar på så vore det perfekt om ni kunde hitta en länk.

Minns denna överenskommelse vill minnas att det var kanske i höstas.
Men efter offentliggörandet så har det inte hörts något.
Hittar ingen bra länk till detta tyvärr.
Men jag kan tro att denna uppgörelse ligger bakom Belgiens obligationsköp.

Sarek

Efter två veckor med flera dåliga rapporter över den amerikanska ekonomin så har idag S&P 500 gjort en ny "all time high".

Zero Hedge har 12 st. WTF Charts som får en att undra lite över detta spelet.

Titta på "Bonus"diagrammet längst ner också som visar varifrån en del av likviditeten kommer.

kristensson

Diagram 13 är en riktig höjdare.
Bekräftar vad många anat men inte kunnat visa så här tydligt.

maggan

innan jag kollade länken trodde jag diagram 13 var bonus som i ledningars bonus. fick inte ihop hur det skulle kunna bli så stora belopp så det påverkade SP. Jobbiga diagram, då jag hoppar på börsen för tillfället.

kristensson

Restauranger börjar påföra notan kostnaden för Obamacare ( ACA ).
Uppfinningsrikedomen är stor i detta land.

http://www.businessinsider.com/restaurant-obamacare-surcharge-2014-2

ManoleteSTHLM

Vi tar upp diskussionen kring Belgiens köp av amerikanska statsobligationer igen. Belgien har förvisso en stigande statsskuld och fallande ekonomi men har tydligen hittat gamla nergrävda kassakistor. Håll i er nu - de innehar amerikanska statspapper, räknat från sista januari, till ett värde av 310 miljarder USD . Två trillioner svenska kronor! Frågan är förstås inte om Belgien har de pengarna för svaret på den frågan är nej, utan det intressanta är vilka det är som sätter upp Belgien som köpare. Är det EU, IMF eller Fed själva? Och varför genererar detta faktum inte ens en notis i mainstream media?

http://www.zerohedge.com/news/2014-03-18/meet-brand-new-and-shocking-third-largest-holder-us-treasurys

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane