USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Condor2ooo

Inte nog med att man i USA dras med en bedrövlig ekonomi. Nu har man också drabbats av en helvetisk  vinterkyla vilket om det fortsätter kommer att kosta landet skjortan.

On The Coldest Day In America In 20 Years, We Present Al Gore's Stupidest Global Warming Quotes.

http://www.silverdoctors.com/on-the-coldest-day-in-america-in-20-years-we-present-al-gores-stupidest-global-warming-quotes/

kristensson

Minneapolis har just nu drygt -30 gr. lite vind på det ca. 5m/s så blir kyleffekten oerhörd.

Frederyck

VARNING: MASSIV OT.

Citat från: Condor2ooo skrivet Måndag 06, Januari 2014, 13:40:49
Inte nog med att man i USA dras med en bedrövlig ekonomi. Nu har man också drabbats av en helvetisk  vinterkyla vilket om det fortsätter kommer att kosta landet skjortan.

On The Coldest Day In America In 20 Years, We Present Al Gore's Stupidest Global Warming Quotes.

http://www.silverdoctors.com/on-the-coldest-day-in-america-in-20-years-we-present-al-gores-stupidest-global-warming-quotes/
Det är en väsentlig skillnad på väder och klimat, något som denialists som skribenten i länken ovan ofta undviker att prata om (eller kanske förstå).

https://plus.google.com/+JimCarver/posts/Sj3i76vaohK

"As we've said before, stop thinking in terms of global warming by a degree or two. Start thinking about it in terms of variability which leads to economic loss and the loss of life."

Jag läste nånstans för ett par år sedan om en forskare som ångrade att uttrycket "global warming" nånsin använts. Det hade varit mycket smartare ur ett förståelse- och media-perspektiv att använda tex "Climate Weirding". Det beskriver bättre hur vanligt folk kommer att märka av effekterna av det som händer. Mer snö är ett typexempel på effekter som skapar massor problem som känns ointuitivt att det skulle ske om det "blivit varmare", men studerar man fysiken bakom så är det fullständigt rimligt. (Varmare hav och varmare atmosfär -> mer avdunstning -> mer vatten i atmosfären -> mer nederbörd -> mer snö på vintern; för bara för att det blir varmare betyder inte att vi inte kommer att se mycket minusgrader hos oss.)

Och om man är misstänksam mot nyhetsimperierna som bara rapporterar "konspiratoriskt" vad de tycker att man bör läsa så är det faktiskt inga större problem att gå till botten och själv läsa några av de vetenskapliga rapporterna som klimatförändringsforskningen bygger på. De visar en ganska otäck bild. (Och ja, man kan välja att tro på ytterligare konspirationsteorier att de 100 000-tals forskarna bara skriver så för "att få pengar", men helt ärligt - om du bara är ute efter att tjäna pengar på att ljuga vore det inte bättre och 100 ggr mer lukrativt att jobba på PR-avdelningen på ett oljebolag som "oberoende" expert?).

Till sist är det lite intressant med alla som tror sig veta bättre och ha mer kunskap om djupt komplexa fysikaliska/kemiska/matematiska modeller än de som faktiskt är utbildade inom området. Det finns få personer som skulle ifrågasätta och påstå att modern kvantkemi skulle vara en "bluff" och att forskarna där bara hittar på att Hartree-Fock-approximationen skulle på något sätt kunna användas för att beräkna energin i grundtillståndsvågfunktionen hos en molekyl.
"HARTREE-FOCK DOESN'T ACCOUNT FOR RELATIVISTIC EFFECTS!!! HARTREE-FAKE MORE LIKE IT!!!!" hör jag FOX News skrika ut i sina informativa nyhetssändningar.

Men eftersom "väder" är så enkelt att ha en åsikt om för lekmän så spiller det över på klimat.

Notera för övrigt att jag personligen var /extremt/ skeptisk till climate change och debatterade ganska ordentligt mot det med en hel del gröna muppar i min bekantskapskrets innan jag läste på den faktiska fysiken/kemin bakom teorierna för ungefär 2-3 år sedan. Det hjälpte naturligtvis inte att de gröna mupparna jag argumenterade med inte heller hade en vetenskaplig grund att stå på utan bara hasplade ur sig "fakta" de lärt sig från typ Al Gores film. Den filmen är har två sidor - å ena sidan har den hjälpt till att sätta problemet på kartan vilket är jättebra, men å andra sidan är den alldeles förenklad och därav ofta felaktig. Slutsatserna är ofta rätt, men eftersom den har ett populistiskt budskap tar den stora genvägar i förklaringarna vilket gör att det blir fel, vilket naturligtvis är det som belackarna oftast har riktat in sig på.

Men strunt i populismen, från bägge sidor. Strunta i vad FOX säger. Strunta i vad Al Gore säger. Läs vetenskapen bakom. Resultaten det visar på är bra skrämmande för framtiden, tyvärr.

9darter

Tack Frederyck,

Jag laddade för att skriva ett liknande inlägg men du formulerade det bättre.

Sverre

Ponera att du är boss på ett kärnkraftverk.
En dag kommer chefen för teknikavdelningen och säger att de upptäckt allvarliga fel i aggregatet. Ni måste snarast stänga ner aggregatet för att inleda reparationsåtgärder.
Mot detta invänder ekonomichefen att det skulle bli väldigt dyrt att stänga av kraftverket under den tid det tar att reparera och han har dessutom pratat med en praktikant på teknikavdelningen som säger att det inte alls är säkert att de upptäckta problemen får några allvarliga konsekvenser.
Hur skulle du handla?

9darter

"pratat med en praktikant", ja det avgör ju saken!  :)

Jag läste något åt det här hållet för ett tag sen, angående klimatförändringar:

"Every day you read more reports about burglaries, robberies and rapes in your neighborhood.
Your front door lock is broken.
You don't bother repairing the lock since nobody can prove beyond reasonable doubt that someone will specifically try to enter your home.
In addition, you just read on an internet forum that most crime reports are faked by the government in order to scare the population into paying their taxes.
I hope you sleep well at night."

Varpå någon svarar:

"Of course I sleep well! I have a revolver under my pillow, a shotgun in the wardrobe and an assault rifle by the stairs. Bring them on!"

Detta kanske inte var så OT ändå?  8)

norddal

John Williams-Massive Dollar Selloff in 2014-Game Over
Economist John Williams thinks 2014 will mark the beginning of hyperinflation.

Någon som har följt denna man? om han brukar ha rätt i sina prognoser? stämmer detta så är ju kollapsen nära.

John Williams-Massive Dollar Selloff in 2014-Game Over

MarkusA

Jag sitter just nu I USA och kan bara säga att många amerikaner är både väldigt oroade och väldigt kritiska. Uttalanden som att lämna det sjunkande skeppet är inte ovanliga.
Det lustiga är väl att guldet gått upp i pris samt att dollarn ligger hyfsat högt i kurs. Lugnet före stormen eller vad?

kristensson

sextio8

Bollande med statistik? Tyvärr inget nytt fenomen......

Sarek

Arbetslöshetssiffrorna kan man få det till det som det passar beroende på hur man räknar, som sagt. Men visar vi andelen arbetande i förhållande till befolkningen så får vi korrekta siffror, samt en tydlig bild på hur det ser ut i dag i det stora landet i väster:

People Not In Labor Force Soaring

MarkusA

Jag har för mig att de oftast visar andelen aktivt arbetssökande...
De riktiga siffrorna är för hemska att visa i vanliga media. 

MarkusA

Hehe, det skulle vara mkt överraskande om de faktiskt håller "taket" fast. *s*
Med ett sånt beslut garanterar man ju att man inte blir omvald, det är mkt enklare att låta taket flyta och låtsas som att det regnar.

maggan

Den 17:e kom denna nyhet: http://www.svd.se/naringsliv/budgetforslag-godkant-i-usas-senat_8902442.svd
Det tolkade jag som att de var överens och att skuldtaket var en formalitet? Kan de godkänna en bufget utan att ha (låne-)finansieringen klar? Uppenbarligen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane