USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

MarkusA

Det enda jag sett om skuldtaket är att de ska dra ned på takten och trycka lite mindre pengar. $10mdr i månaden mindre...
Så, de har tänkt stoppa pressarna till hösten nån gång. Om de lyckats hitta finansiering till hela statsapparaten så kommer de att lyfta taket och låta tryckpressarna gå varma. Enda alternativet är massiva nedskärningar. Dollarinflation i antågande någon?

sextio8

Citat från: MarkusA skrivet torsdag 23, Januari 2014, 13:49:57
Det enda jag sett om skuldtaket är att de ska dra ned på takten och trycka lite mindre pengar. $10mdr i månaden mindre...
Så, de har tänkt stoppa pressarna till hösten nån gång. Om de lyckats hitta finansiering till hela statsapparaten så kommer de att lyfta taket och låta tryckpressarna gå varma. Enda alternativet är massiva nedskärningar. Dollarinflation i antågande någon?
Massiva nedskärningar? Man kommer nog aldrig att "peta på" obamacare (alldeles för prestigefullt för demokraterna) och då återstår väl bara försvarsmakten? Eller vad tror ni andra?

MarkusA

Precis det jag syftade på, det är för mkt prestige inblandat för att de ska våga ta tag i ekonomin på allvar. Istället lär de låtsas som att det regnar och gasa på, strunta i skuldtaket och fortsätta med QE.

kristensson

Nu blir 1,4 miljoner amerikanare utan bidragsstöd, dessa faller då ut ur arbetslöshets statistiken och paradoksen blir att man kan redovisa lägre arbetslöshet med upp till 0,8%.

En Quick-fix eller hur

http://www.zerohedge.com/print/484059

sextio8

Citat från: kristensson skrivet torsdag 23, Januari 2014, 16:32:50
Nu blir 1,4 miljoner amerikanare utan bidragsstöd, dessa faller då ut ur arbetslöshets statistiken och paradoksen blir att man kan redovisa lägre arbetslöshet med upp till 0,8%.

En Quick-fix eller hur

http://www.zerohedge.com/print/484059
Tja, kan man naturligtvis lura den egna befolkningen med "att bolla statistik" men man kan nog aldrig lura marknaden, d.v.s långivarna

toblov

Lite off topic men skulle vilja tipsa om ett intressant bogginlägg om den stundande valutakollapsen - http://peakenergi.wordpress.com/2014/02/09/valutakollaps/

MarkusA

Bra artikel men skribenten saknar vissa små snuttar med information. Kina och Ryssland har redan långt gångna planer på en annan sekundär valuta istället för dollarn, kanske är det redan i spel? Jag kommer inte ihåg detaljerna... Kina arbetar för att kapa åt sig kontakter med oljeproducenter i Afrika också samtidigt som USA stärker sina positioner i Angola. Jag har för mig att oljenationerna har planer på att diversifierat sig från dollarn om de inte redan gjort det. Många bollar är alltså redan i rullning...
Varför kommer USA att starta pressarna igen? Jo, ingen vill sitta vid makten när det brakar och man gör alltså allt för att skjuta kollapsen till nästa mandatperiod. Investerarna och toppcheferna på banker och företag struntar i företagens välmående så länge de själva tjänar på det hela. Sånt märks tydligt tex hos JP Morgan där de fick betala vite om 1,8miljarder, sparkade tusentals anställda för att klara böterna och därefter betalade ut enorma bonusar till cheferna för att det går så bra för företaget.
Frågan är nog inte om det blir en valutakollaps utan snarare när och vad som kommer att utlösa den. Och den stora frågan förstås, vad kommer denna stundande kollaps att innebära för människorna ute i den verkliga världen?

machinshin

Vad innebär detta,  att dom har ett "nytt" tak eller att taket är obefintligt i ytterligare ett år ?

kristensson

Citat från: machinshin skrivet torsdag 13, Februari 2014, 07:33:04
Vad innebär detta,  att dom har ett "nytt" tak eller att taket är obefintligt i ytterligare ett år ?

Dom verkar köra "nedcabbat" dvs utan tak i ett år framåt ungefär.
Man känner redan vinddraget i håret (i vart fall det lilla som ännu finns kvar).

machinshin

Med andra ord så räcker inte deras tidigare 85 miljarder USD i månaden längre.   Skulden har väll blivit för stor.

Nu kommer det att hända grejjer.

maggan

Vad menar du med att 85 miljarder inte räcker? Vad har QE med skuldtaket att göra?Att fed köper obligationer är ju en sak, men kan inte staten ge ut obligationer pga skuldtaket kan ju inte fed köpa hur mycket QE de än har?

machinshin

Det är möjligt att jag har missuppfattat sambanden mellan dom båda.

MarkusA

Det är genom QE de skuldsätter sig. Bonds/obligationer är ju deras sätt att låna pengar och det stämmer rätt väl att de var tvungna att avlägsna taket  för att kunna fortsätta. Senaste jag hörde var att de kör vidare med $65 miljarder i månaden tills vidare. De riskerar dock konkurs i mitten på mars om de inte höjer summan. Redan nu i februari så är de inne på reserverna och trollar vilt för att flytta runt det tillgängliga kapitalet.

maggan

nja, tack vare att fed köper kan staten låna till låga räntor. Jag tror att staten hade kunnat låna utan fed, köpare finns alltid. Om inte kan man alltid lagstifta om något krav på t.ex. pensionsfonder att det krävs ett antal procent "säkra" tillgångar. då tvingas de till Us-bonds och saken är löst.
priset (räntan) löser allt.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane