Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

Citat från: Guld_500 skrivet Måndag 01, Juli 2013, 20:32:34
Citat från: mega_n skrivet Måndag 01, Juli 2013, 20:30:20
Citat från: Guld_500 skrivet Måndag 01, Juli 2013, 20:25:23
Varför har jag så svår med sådana inlägg, jag lackar när det bara är FEL.

"Säljs av" är tomt, han säljer inget just nu.
Om jag söker på "Sålt av" så hittar jag rätt. Där är tackan för 4300 nånting.

Men med dina instruktioner är det fan inte "Elementary my dear Watson" :-)

Klicka på den här länken : http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ended=1&alias=Karami
Eller klistra in URL i din browser. Om det inte funkar är det något fel i din ände....

Länken visar avslutade auktioner från just denne säljare. Och där syns båda de diskuterade tackorna...

/H

Lite onsnabb denna gång, ovanligt. Se upp en-två posts så är det uppklarat. ;-)

Försöker hjälpa till, men får trots det syrliga kommentarer. Vet inte varför jag håller på...

/H

MrLibertad

Citat från: mega_n skrivet Måndag 01, Juli 2013, 20:35:14
Citat från: Guld_500 skrivet Måndag 01, Juli 2013, 20:32:34
Citat från: mega_n skrivet Måndag 01, Juli 2013, 20:30:20
Citat från: Guld_500 skrivet Måndag 01, Juli 2013, 20:25:23
Varför har jag så svår med sådana inlägg, jag lackar när det bara är FEL.

"Säljs av" är tomt, han säljer inget just nu.
Om jag söker på "Sålt av" så hittar jag rätt. Där är tackan för 4300 nånting.

Men med dina instruktioner är det fan inte "Elementary my dear Watson" :-)

Klicka på den här länken : http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ended=1&alias=Karami
Eller klistra in URL i din browser. Om det inte funkar är det något fel i din ände....

Länken visar avslutade auktioner från just denne säljare. Och där syns båda de diskuterade tackorna...

/H

Lite onsnabb denna gång, ovanligt. Se upp en-två posts så är det uppklarat. ;-)

Försöker hjälpa till, men får trots det syrliga kommentarer. Vet inte varför jag håller på...

/H

För att du är bästa modden :)

Back to topic nu gott folk.

ManoleteSTHLM

http://www.tradera.com/guldmynt-indian-head-5-1911-auktion_220211_186084474

Här har vi en ny friskus, behöver pengar till barnens tandläkarräkning (snyft). Inga omdömen, en bild, utrop 1000 kr när bara smältvärdet är runt 2000 kr och för den här Indian 5 dollar gold så borde han kunna få runt 4000 kr - det präglades endast 72000 st 1911. Och, vid lite letande hittade jag denna bild:

http://www.liveauctioneers.com/item/12714155_1911-d-indian-head-five-dollar-gold-coin

Han har inte ens "orkat" ta en egen bild utan kopierat en bild från en amerikansk auktionssida från 2012. Dessutom gäller inte avhämtning.

Det skall också tilläggas att dessa Indian Head guldmynt (2 1/2 dollar & 5 dollar) är de mest förfalskade amerikanska guldmynten på grund av sin litenhet.

Annonsen borde stängas ner. 

ManoleteSTHLM

http://www.tradera.com/ryssland-guldmynt-7-5-rubel-1897-auktion_343827_185874569

Och givetvis är tysken igång - kanske lika bra att spärra utländska säljare överhuvudtaget. Drabbar en del seriösa men då finns alltid ebay där de kan sälja sitt rat.

Goldfinger

Anmäl bara, ju fler desto bättre. Att hänvisa till stulen bild inklusive länk brukar vara ett ganska effektivt sätt att få Tradera att stänga ner en auktion.

Tysken stoppas effektivast genom att lista alla hans tidigare användarnamn i anmälan. Listan finns på föregående sida i denna tråd

Sarek

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet Måndag 08, Juli 2013, 01:31:25
http://www.tradera.com/guldmynt-indian-head-5-1911-auktion_220211_186084474

Här har vi en ny friskus, behöver pengar till barnens tandläkarräkning (snyft).

Barn och ungdomar upp till 19 års ålder har fri tandvård i Sverige. Så den gubben går inte!

http://www.folktandvarden.se/regler-och-rattigheter/tandvardsstodet/

Goldfinger

Båda de sistnämnda skojarnas auktioner är nu stängda av Tradera. Bra jobbat av alla som orkade anmäla. Det hjälper!

Tyvärr får väl de med de högsta buden aldrig veta att dom troligtvis blev räddade från att bli lurade tack vare en insats från detta forum.

Guld_500

Citat från: Goldfinger skrivet tisdag 09, Juli 2013, 19:47:34
Båda de sistnämnda skojarnas auktioner är nu stängda av Tradera. Bra jobbat av alla som orkade anmäla. Det hjälper!

Tyvärr får väl de med de högsta buden aldrig veta att dom troligtvis blev räddade från att bli lurade tack vare en insats från detta forum.

Nä, det är synd, dem hade tur denna gång.
Samtidig så får man ju lite skylla sig själv om man köper guld/silver på Tradera av någon från annat land med 0 i feedback.
Lite koll kan man ju kräva.  ???

Edit: Fö tror jag att många bud är fjekbud av allierade till säljaren för att trissa upp trovärdigheten. "Be safe out there"

Åbama

Ni är verkligen beundransvärda som engagerar er!  :)

Problemet som jag ser det, är att dessa bedrägeriförsök ändå kan ske helt öppet utan att dessa bedragare åker dit. Det skulle inte förvåna mig om deras identiteter och IP-nummer är fullt spårbara, så dåliga som dessa bedrägerier är utförda.

Problemet är också att de kommer bli skickligare och skickligare, tills de faktiskt lyckas lura folk.

Guldfisken

Jag anmälde också "Indian-Head"-auktionen i måndags, då det var ganska uppenbart med "arvgods" i kombination med stulen bild. All credd till ManoleteSTHLM.

Förut vill jag dock minnas att det fanns en anmäl-knapp i tradera som nu är borttagen(?) vilket gör att det blir lite knöligare, men det kanske är tanken...

Om man vill sälja något som man inte har är antagligen guld det mest "svårsålda", med tanke på bilder och marknadsvärdet, som referens för den kunnige. Betydligt enklare/vanligare är nog att bluffa med Ipads, TV-spel, kameror eller vad som är hett för stunden.

Sarek

Citat från: Guldfisken skrivet onsdag 10, Juli 2013, 10:15:19
Förut vill jag dock minnas att det fanns en anmäl-knapp i tradera som nu är borttagen(?) vilket gör att det blir lite knöligare, men det kanske är tanken...

Jag hittade inte heller "Anmälaknappen" i Firefox,  men när jag avbockade "Tradera" i Adblock Plus så kom den fram igen.

Goldfinger

Vår finsk/svensk/tyske bedragare fick det tydligen för hett om öronen och jobbar nu vidare som dansk (?)

http://www.tradera.com/20gr-gold-bar-heraeus-auktion_302605_186462635

Måste vara jobbigt att hitta på alla användarnamn ::). Kanske finns något bra program eller app då användarnamnen nästan verkar datagenererade. Fyller på listan:

araundhevens
ghorstfelqet
genaprasenorit
undesvauborve
glundesorh4
grelberlangent
geturalantiwe
buvekbadf4
kirjauqmitie
claesredy
philbauer2
urferstenielghe
hegjustrouten
uwefru1
gramuop

Sarek

Citat från: Goldfinger skrivet Söndag 14, Juli 2013, 09:56:37
Vår finsk/svensk/tyske bedragare fick det tydligen för hett om öronen och jobbar nu vidare som dansk (?)

Jag undra om inte den f*n sitter i Sverige och genom någon proxylösning så ser det ut som att han är i något annat land när han registrerar sig, och därmed kommer han undan Traderas möjligheter att kolla upp hans identitet.

Edit: Och av någon anledning så har säljaren inte lagt upp någon egen bild...

https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/heraeus20gram

Samma bild i auktionen

Goldfinger

Logiskt borde det vara en svensk som härjar på Tradera men han har faktiskt även använt svenska alias och då avslöjade han att han inte hade svenskt tangentbord alternativt använt utländska kartor då ö saknades i Skanör och Å i Åhus.

Intressant med bildstölden från LS. Jag gjorde faktiskt en bildsökning utan att få napp.

Uppmanar alla att anmäla. Listan ovan samt länk till originalbilden brukar effektivt få bort skiten

Destecado

Bra öga där. Jag har skickat en anmälan.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane