Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

gulligubbe

Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:36:03
Finns en del etniciteter som väljer att "bränna sitt namn" så fort dem fyller 18.

Det är inte en fråga om etnicitet, det är en fråga om att vara kriminell. Det finns också en del helsvenska bottenskrapor. Det här är människor som inte har något att förlora.

zodiac

Citat från: gulligubbe skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:51:04
Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:36:03
Finns en del etniciteter som väljer att "bränna sitt namn" så fort dem fyller 18.

Det är inte en fråga om etnicitet, det är en fråga om att vara kriminell. Det finns också en del helsvenska förlorare. Det här är människor som inte har något att förlora.
Stämmer alldeles korrekt. Men jag har på något sätt kunnat pussla ihop deras metoder. Vilka som gör vad. Sen finns det alltid undantag.

Tyr

@zodiac _ Nu förstår jag tillvägagångssättet och du har rätt att man kan gå den vägen.

Noob

Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:43:52
Citat från: Tyr skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:38:51
Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:27:26
Kan också berätta en till sak nu när jag ändå är igång.

Jag blev kontaktad av flera olika skumma konton i Tradera angående guldmyntet jag hade till salu. Några frågade om jag hade flera guldsaker till salu

Samma sak har hänt mig två gånger efter att jag sålt en 1 kilo silvertacka på tradera. En gube frågade om jag hade fler och att han ville köpa 10 st. enkilostackor. Jag svarade bara att det var den sista som jag hade, och så tog jag "paus" från tradera på ett bra tag.

Citat: "2 av de skrev att "de har råkat köpa myntet och ångrat köpet", och att dem ska kontakta Traderas kundtjänst. Det är ett sätt att få reda på säljarens personuppgifter, bland annat adress."

Nä, jag tror inte att man kan få ut en säljares namn och adress på det sättet. Där är tradera rätt bra och håller en säljares uppgifter på ett tryggt sätt.

Tyr, nu har jag gått in på mina köp och då kan jag se säljarnas namn, adress samt andra kontaktuppgifter  ???

Du kan ju göra ett köp, inte betala, ta uppgifterna och sedan ångra dig.

Jag tror att du kan se det för att du använt dig av traderas betallösningar alt att du swishat och säljaren markerat sin annons som betald..
Dvs så fort du betalt, inte förens då kan du se..

Edit: jag tror inte, jag vet att det är så.

agave

Inte Tradera men ser ändå suspekt ut. Nyreggad användare på FB och allt.
https://www.facebook.com/marketplace/item/690202502756388/

Sarek

Citat från: agave skrivet onsdag 01, Februari 2023, 11:31:22

Ja, det är en FAKE guldtacka, som framgår av min bildjämförelse nedan.

De finns att köpa på "Etsy"

Gold plated Swiss Bar Argor-Heraeus 1 oz REPLICA

gulligubbe

Citat från: Noob skrivet tisdag 31, Januari 2023, 20:17:03
Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:43:52
Citat från: Tyr skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:38:51
Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:27:26
Kan också berätta en till sak nu när jag ändå är igång.

Jag blev kontaktad av flera olika skumma konton i Tradera angående guldmyntet jag hade till salu. Några frågade om jag hade flera guldsaker till salu

Samma sak har hänt mig två gånger efter att jag sålt en 1 kilo silvertacka på tradera. En gube frågade om jag hade fler och att han ville köpa 10 st. enkilostackor. Jag svarade bara att det var den sista som jag hade, och så tog jag "paus" från tradera på ett bra tag.

Citat: "2 av de skrev att "de har råkat köpa myntet och ångrat köpet", och att dem ska kontakta Traderas kundtjänst. Det är ett sätt att få reda på säljarens personuppgifter, bland annat adress."

Nä, jag tror inte att man kan få ut en säljares namn och adress på det sättet. Där är tradera rätt bra och håller en säljares uppgifter på ett tryggt sätt.

Tyr, nu har jag gått in på mina köp och då kan jag se säljarnas namn, adress samt andra kontaktuppgifter  ???

Du kan ju göra ett köp, inte betala, ta uppgifterna och sedan ångra dig.

Jag tror att du kan se det för att du använt dig av traderas betallösningar alt att du swishat och säljaren markerat sin annons som betald..
Dvs så fort du betalt, inte förens då kan du se..

Edit: jag tror inte, jag vet att det är så.

Även om du ännu inte har betalat, men vunnit en auktion på Tradera, kan du fortfarande se säljarens e-postadress och telefonnummer. En sökning på nätet efter telefonnumret ger säljarens adress i de allra flesta fall.

Tyr

Citat från: gulligubbe skrivet Söndag 05, Februari 2023, 11:24:41
Även om du ännu inte har betalat, men vunnit en auktion på Tradera, kan du fortfarande se säljarens e-postadress och telefonnummer. En sökning på nätet efter telefonnumret ger säljarens adress i de allra flesta fall.

Så är det ju, men...

ifall du har många "affärer" med dyra objekt på Tradera så kan du ju presentera som telefonnummer ett mobilnummer med ett oregistrerat kontantkort och ha en postbox som du får posten till.

gulligubbe

Citat från: Tyr skrivet Söndag 05, Februari 2023, 18:34:29
Citat från: gulligubbe skrivet Söndag 05, Februari 2023, 11:24:41

Så är det ju, men...

ifall du har många "affärer" med dyra objekt på Tradera så kan du ju presentera som telefonnummer ett mobilnummer med ett oregistrerat kontantkort och ha en postbox som du får posten till.

Det kan man göra, det är bara det att väldigt få människor tänker på det.

Jag förstår vad du menar med "oregistrerat kontantkort", men för sakens skull vill jag bara nämna att inga simkort är "oregistrerade" längre. Det man kan göra är att ha ett SIM-kort som bara används för att göra onlinetransaktioner, d.v.s. ett SIM-kort från en leverantör som inte publicerar telefonnumret.

En postbox hos PostNord kräver viss omsättning då den är relativt dyr i drift. Det är mer flexibelt att göra avtal med Mail Boxes Etc., som har kontor i de tre största städerna i Sverige – och samma affär kan göras med deras kontor utomlands.

Tyr

Citat från: gulligubbe skrivet Söndag 05, Februari 2023, 19:21:08
Jag förstår vad du menar med "oregistrerat kontantkort", men för sakens skull vill jag bara nämna att inga simkort är "oregistrerade" längre.

Jag känner till att man med nya regler skall registrera sina abonnentuppgifter för att sitt kontantkort ska fortsätta fungera. Det har jag gjort med TVÅ mobiltelefoner och de finns inte med när jag söker på mitt namn på sajter som visar adresser och telefonnummer.

gulligubbe

Citat från: Tyr skrivet Söndag 05, Februari 2023, 19:40:22
Citat från: gulligubbe skrivet Söndag 05, Februari 2023, 19:21:08
Jag förstår vad du menar med "oregistrerat kontantkort", men för sakens skull vill jag bara nämna att inga simkort är "oregistrerade" längre.

Jag känner till att man med nya regler skall registrera sina abonnentuppgifter för att sitt kontantkort ska fortsätta fungera. Det har jag gjort med TVÅ mobiltelefoner och de finns inte med när jag söker på mitt namn på sajter som visar adresser och telefonnummer.

Min poäng var att det även finns simkort med abonnemang där telefonnumret inte publiceras. Ska det vara billigt också, då finns det Wifog

JohanB

Jag får dåliga vibbar av de här!

https://www.tradera.com/item/344288/585271695/argor-heraeus-guldtacka-1-ounce-?utm_source=newtoday&utm_medium=email&utm_campaign=transactional_newtoday&utm_nooverride=1

https://www.tradera.com/item/344288/585271784/argor-heraeus-guldtacka-1-ounce-

De två Agor-Heraeus ser misstänkta ut. 5-siffrigt i stället för 6-siffrigt serienummer och väldigt "tafflig" försegling runt kanterna med skarpare hörn än på de äkta......
I övrigt har jag inte jämfört och kollat präglingen på själva tackona, men det finns flera olika utföranden från Heraeus på logon.

Korta auktioner, för lågt utropspris, fri frakt och ingen historia känns inte bra.....

Har troligen köpts från "Argentuminvest" för 10 mån sen. Dom försöker köpa tillbaks men har bara bjudit 6000 resp 3000....

AndrewJackson72

Citat från: Sarek skrivet onsdag 01, Februari 2023, 13:41:10
Citat från: agave skrivet onsdag 01, Februari 2023, 11:31:22

Ja, det är en FAKE guldtacka, som framgår av min bildjämförelse nedan.

De finns att köpa på "Etsy"

Gold plated Swiss Bar Argor-Heraeus 1 oz REPLICA

Texten på fake-tackan är fetare än den äkta. På auktionen har texten på tackan fet stil.

Sarek

Jag har jämfört Traderaobjekten med Äkta vara och det är FÖR MÅNGA AVVIKELSER dem emellan för att det skall vara äkta guldtackor.
Han kan prova att sälja dem till Tavex så kan de lätt kolla om det är äkta guld.

JohanB

Citat från: Sarek skrivet torsdag 02, Mars 2023, 20:22:54
Jag har jämfört Traderaobjekten med Äkta vara och det är FÖR MÅNGA AVVIKELSER dem emellan för att det skall vara äkta guldtackor.
Han kan prova att sälja dem till Tavex så kan de lätt kolla om det är äkta guld.

Som jag skrev tidigare, det finns det tyvärr ett otal olika logos och präglingar med olika fetstil/smal på Hereaus-tackorna, så man kan inte avskriva de här helt. Måste ha dom i handen för att avgöra. Heraeus har varit väldigt inkonsekvensa med präglingen!

Se bara på placeringen på det andra E-et i HERAEUS i cirkeln. Det ligger lodrätt exakt kl6 på din jämförelsebild och något lutande och förskjutet till vänster på traderatackan och många "äkta"....& falska

Budgivaren på de 2 tackona på Tradera har handlat med ädelmetall tidigare,så vi får hoppas han uppärksammar ev fakes och får se hur det går.

Det märkliga är att den tredje som såldes på Facebook gick för bara 15000, bra under spot och vad han kunde fått på Tavex (om de är äkta)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane