Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

zodiac

Citat från: sff123 skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:02:37
Du blir inte blåst oavsett det är en försäkring för köparen.
Ta ett kort med ditt körkort det gör jag filma gärna packning "Inte nödvändigt"
Skulle säljaren hävda att du skickat något annat än avsett så får du dina pengar ändå.
Blir en tvist mellan köpare och försäkrare.
Du hålls skadelös :)
Jag har råkat ut för det själv jag fick min utbetalning som utlovat.
Försäkraren har den här typen av bedrägerier inbakade i avgifterna

Nen självklart ska du avstå om du tycker det är olustigt det värsta,
som kan hända är att du får vänta någr dagar extra på utbetalning då kontakt tas med dig

Annars vore det bara att beställa en 100gr AU tacka och säga att lådan var tom när du fick den,
så enkelt är det inte.

Tack för ditt svar. Jag förstår. Men jag har märkt att mängden "skojare" har gått upp som satan på sistone. Många som försöker på blandannat Facebook och Blocket.

Tänker lite så att personen kan ta det på faktura via Paynova och sen strunta i att betala. Speciellt om någon är igång med att "bränna" sitt namn.

Har följt några konton på Tradera som gjorde så som blev avstängda till slut.

Himla smidigt när man bara swishar och köparen skickar varan och båda blir nöjda ..

zodiac

Citat från: Tyr skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:09:47
Nä, jag tycker inte heller om Traderas Paynova.

Jag hade en liknande historia på gång på Tradera då en köpare innan denne la ett bud på en guldtacka frågade om han kunde betala just med Paynova. Nej det ville jag inte och direkt efteråt blockerade jag guben så var den saken ur världen.

Det som i värsta fall kan hända är om det är en oseriös köpare och denne skulle meddela att av någon anledning han inte är nöjd med objektet och sedan skickar tillbaka ett falskt föremål.

För att undanröja en sådan sak måste du innan du skickar iväg, jag antar att det är ett guldmynt, av något slag, alt. en guldtacka, noggrant dokumentera objektet med bra bilder på fram och baksidan.

Hur du skall göra i det här fallet med en köpare som
citat: "Köparen i fråga har 4 omdömen, varav 2 stk är dåliga för oseriösa affärer."
ja, det är i sanningen en delikat fråga som inte jag vill svara på...

Jag kanske är "paranoid" men jag själv jobbar inom säkerhetsbranschen .. kan säga att jag aldrig slutar förvånas över vad folk kan göra. Jag brukar göra en liten research angående spekulanter som vill köpa för att utesluta bedragare. Kollar folkbokföringsadress , swish nummer , Lexbase och lite andra knep. Personen i fråga gav inga bra vibbar ..

Jag har många gånger avstått från att göra affärer pga dessa varningstecken och därav aldrig blivit blåst. Inte än iallafall.  :P

Noob

50% negativa omdömen?? Borde inte den personen vara avstängd från tradera?

zodiac

Citat från: Noob skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:19:26

Det kan man tycka .. kontot är ändå från 2012. Jag har både sålt och köpt dyra grejer på Tradera så vore jävligt korkat av de att stänga av mitt konto.  :o

Tyr

Om du vill dra dig ur "affären" men vilja ha kvar ditt konto på Tradera kan du "dra en vals" om att objektet, välj själv valfri historia, och nu inte finns tillgängligt, och så avlysa affären genom Traderas kundtjänst. Meddela också kunden om samma sak.

Noob

Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:23:31
Citat från: Noob skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:19:26

Det kan man tycka .. kontot är ändå från 2012. Jag har både sålt och köpt dyra grejer på Tradera så vore jävligt korkat av de att stänga av mitt konto.  :o

Sen tror jag han kan ha fler negativa omdömen. vissa drar sig nog för att lämna negativt för att själv slippa få ett negativt tillbaka på sin fina gröna omdömessida...

zodiac

Kan också berätta en till sak nu när jag ändå är igång.

Jag blev kontaktad av flera olika skumma konton i Tradera angående guldmyntet jag hade till salu. Några frågade om jag hade flera guldsaker till salu och 2 av de skrev att "de har råkat köpa myntet och ångrat köpet", och att dem ska kontakta Traderas kundtjänst. Det är ett sätt att få reda på säljarens personuppgifter, blandannat adress. Kan tänka mig att många inbrottstjuvar härjar där. Just saying  ::)

sff123

Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:10:59
Citat från: sff123 skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:02:37
Du blir inte blåst oavsett det är en försäkring för köparen.
Ta ett kort med ditt körkort det gör jag filma gärna packning "Inte nödvändigt"
Skulle säljaren hävda att du skickat något annat än avsett så får du dina pengar ändå.
Blir en tvist mellan köpare och försäkrare.
Du hålls skadelös :)
Jag har råkat ut för det själv jag fick min utbetalning som utlovat.
Försäkraren har den här typen av bedrägerier inbakade i avgifterna

Nen självklart ska du avstå om du tycker det är olustigt det värsta,
som kan hända är att du får vänta någr dagar extra på utbetalning då kontakt tas med dig

Annars vore det bara att beställa en 100gr AU tacka och säga att lådan var tom när du fick den,
så enkelt är det inte.

Tack för ditt svar. Jag förstår. Men jag har märkt att mängden "skojare" har gått upp som satan på sistone. Många som försöker på blandannat Facebook och Blocket.

Tänker lite så att personen kan ta det på faktura via Paynova och sen strunta i att betala. Speciellt om någon är igång med att "bränna" sitt namn.

Har följt några konton på Tradera som gjorde så som blev avstängda till slut.

Himla smidigt när man bara swishar och köparen skickar varan och båda blir nöjda ..
Här Swishas det så jag får oanständiga brev och frågor både från Banken och andra onödiga myndigheter ;)

Men skulle jag göra min första placering med en knapp budget så skulle jag nog vilja ha,
någon typ av försäkring oavsett säljarens omdömen.

Nu många år senare så sover man inte dåligt tills beställningen kommit fram,
det händer t.om att man glömt att man beställt.

Men så var det inte första gången man köpte guld med förskottsbetalning :)

Coltrane

Hur skulle ett bedrägeri via Paynova fungera? Jag blev också kontaktad för någon månad sedan av två olika konton som ville köpa mina auktioner för någon tusenlapp under utgångspris och skulle "betala med Paynova på direkten"....

zodiac

Citat från: Coltrane skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:32:20
Hur skulle ett bedrägeri via Paynova fungera? Jag blev också kontaktad för någon månad sedan av två olika konton som ville köpa mina auktioner för någon tusenlapp under utgångspris och skulle "betala med Paynova på direkten"....

Finns en del etniciteter som väljer att "bränna sitt namn" så fort dem fyller 18. Vill inte påpeka vilka det är men den som vet den vet. Det dem kan göra är att beställa dyra saker på faktura. Exempelvis guld via tradera sen skita i att betala. Det går till kronofogden men de har redan hunnit sälja guldet i en guldbutik eller pantbank och då kan inget göras. Det är vad jag tror.  :)

Sen finns det också såna skojare som kan säga att det är falskt eller defekt vara. 

Är inte rasist eller har fördomar mot folk. Är själv invandrare. Men uppskattar inte folk som inte gör rätt för sig, har mycket erfarenhet av det pga mitt yrke och vet att där är många som försöker utnyttja alla kryphål som finns i alla system.

sff123

Citat från: zodiac skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:27:26

Jag blev kontaktad av flera olika skumma konton i Tradera angående guldmyntet jag hade till salu. Några frågade om jag hade flera guldsaker till salu och 2 av de skrev att "de har råkat köpa myntet och ångrat köpet", och att dem ska kontakta Traderas kundtjänst. Det är ett sätt att få reda på säljarens personuppgifter, blandannat adress. Kan tänka mig att många inbrottstjuvar härjar där. Just saying  ::)
Därför förvaras stora värden i bankfack och ett redigt skåp typ 1200kg hemmavid.
Och blir du rånad så lämna över dom värden du har hemma finns försäkringar för dito
:)

Tyr

Jag blev kontaktad av flera olika skumma konton i Tradera angående guldmyntet jag hade till salu. Några frågade om jag hade flera guldsaker till salu

Samma sak har hänt mig två gånger efter att jag sålt en 1 kilo silvertacka på tradera. En gube frågade om jag hade fler och att han ville köpa 10 st. enkilostackor. Jag svarade bara att det var den sista som jag hade, och så tog jag "paus" från tradera på ett bra tag.

Citat: "2 av de skrev att "de har råkat köpa myntet och ångrat köpet", och att dem ska kontakta Traderas kundtjänst. Det är ett sätt att få reda på säljarens personuppgifter, bland annat adress."

Nä, jag tror inte att man kan få ut en säljares namn och adress på det sättet. Där är tradera rätt bra och håller en säljares uppgifter på ett tryggt sätt.

zodiac

Citat från: sff123 skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:38:13

Därför förvaras stora värden i bankfack och ett redigt skåp typ 1200kg hemmavid.
Och blir du rånad så lämna över dom värden du har hemma finns försäkringar för dito
:)

Jag vet inte vart i landet du bor eller hur gammal du är.  Men där jag bor är det omöjligt för en ung person som mig att få bankfack. Jag har ett bolån och har testat med alla banker men ingen vill erbjuda det.   :-\ Därför får det bli att man förvarar sakerna säkert på egen hand.

Försäkringen vet jag inte hur mycket de ersätter ..

gulligubbe

Tradera är inte särskilt seriös, om man jämför med andra onlineplattformar, då man både som säljare och även som köpare får tillgång till motpartens e-postadress och telefonnummer. Det finns verkligen ingen användning för dem trots allt Tradera har ett eget system för meddelanden. I värsta fall riskerar man att få riktigt stora mängder spam och för den oinitierade kan det innebära skadlig programvara på datorn. Samma sak med ett mobilnummer, där du riskerar att bli uppringd dussintals gånger om dagen från alla möjliga länder runt om i världen.

Tradera är inte en plats där man lägger ut något värdefullt till försäljning.

zodiac

Citat från: Tyr skrivet tisdag 31, Januari 2023, 19:38:51

Jag blev kontaktad av flera olika skumma konton i Tradera angående guldmyntet jag hade till salu. Några frågade om jag hade flera guldsaker till salu

Samma sak har hänt mig två gånger efter att jag sålt en 1 kilo silvertacka på tradera. En gube frågade om jag hade fler och att han ville köpa 10 st. enkilostackor. Jag svarade bara att det var den sista som jag hade, och så tog jag "paus" från tradera på ett bra tag.

Citat: "2 av de skrev att "de har råkat köpa myntet och ångrat köpet", och att dem ska kontakta Traderas kundtjänst. Det är ett sätt att få reda på säljarens personuppgifter, bland annat adress."

Nä, jag tror inte att man kan få ut en säljares namn och adress på det sättet. Där är tradera rätt bra och håller en säljares uppgifter på ett tryggt sätt.

Tyr, nu har jag gått in på mina köp och då kan jag se säljarnas namn, adress samt andra kontaktuppgifter  ???

Du kan ju göra ett köp, inte betala, ta uppgifterna och sedan ångra dig.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane