Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

Citat från: Cash Is King skrivet Måndag 09, November 2015, 01:06:54
Tradera säljare "Lilleragnar" har lagt upp en förfalskad Hereaus guldtacka under kategori "Guldtackor". I auktionens rubrik står det "Fin gf tacka" där gf troligtvis står för guldförgylld. För närvarande är ledande bud 8101 kr och man blir fundersam huruvida budgivarna känner till att det rör sig om en förfalskning

http://gamla.tradera.com/item/344288/244722353/fin-gf-tacka
Tradera har nu agerat och stängt ner auktionen "Fin gf tacka"  TACK!

guldbob

Fick i dag e-post från Tradera.
Då jag varit en av de olyckliga som handlat av "BästOnline", och betalat med Paypal som hitintills skött sig exemplariskt med en mycket hjälpsam helpdesk och lovat pengar åter inom 10 dagar, bara någon dag kvar så vet jag om det fungerat. Återkommer med info om hur det gick.
Nedan ser ni vad Tradera skriver, tydligen så tar dom det hela på allvar.

<<" Hej! Vi kontaktar dig med anledning av att du har vunnit en auktion från säljaren med alias BästOnline.

I samband med att vi granskade kontot uppmärksammade vi att vissa affärer inte haft en lyckad utgång, vi valde då att stänga ned säljarens konto på Tradera. I samband med avstängningen har det kommit till vår vetskap att det är fler affärer där köparna inte har fått sina varor eller fått fel varor.

Säljaren har i många av sina annonser erbjudit betalningsalternativet PayPal. Detta innebär att de köpare som har betalt via PayPal har möjlighet att kontakta PayPal och få hjälp med en återbetalning.

Oavsett om du har betalt med PayPal eller inte så rekommenderar vi dig som handlat av BästOnline och inte fått din vara, pengarna tillbaka eller fel vara, att göra en polisanmälan.

Vi på Tradera har själva gjort en polisanmälan i ärendet.
Om du väljer att göra en polisanmälan, hänvisa till vår egna polisanmälan med diarienummer 5000-K1450079-15.

En polisanmälan gör du lättast på www.polisen.se, ringer till 11414 eller besöker din lokala polisstation.
Vi beklagar det inträffade och vill försäkra er om att vi gör allt som står i vår makt för att reda ut det hela tillsammans med Polisen.

Med vänliga hälsningar,

Vi på Tradera " >>

Sarek

En nyregistrerad säljare som säljer en guldtacka med bild hämtad från nätet. Mycket sparsam objektsbeskrivning. Fri frakt som är brukligt när det handlar om scam.
Jag såg auktionen i går när den lades ut och då hade "säljaren" också ett "Köp nu" pris som var ett par hundralappar under vad han kunde fått ifall han sålde den direkt till Tavex. Detta "Köp nu" pris togs emellertid bort innan någon hann lägga ett första bud.

Bilden är hämtad från BuyBullion New Zealand . Mycket långsökt att tro att "säljaren" köpt varan därifrån i alla fall. Klicka på bilden på den sajten och sedan på "dubbelpilen" i vänstra övre hörnet på nästa bild som kommer upp. Då visas en förstorad bild av objektet och tar man hem den bilden så kommer den att visa objektet i horisontalläge, precis som bilden på Tradera visar. Att det är samma bild ses på nedre delen av bilden, och "säljaren" har inte ens idas vända bilden i rätt läge.

Tradera får allt kolla upp dennes kontot. Vi vet ju hur det brukar gå när de som säljer har hämtat bilderna på auktionsobjekten från nätet.

Omdömessida om BästOnline

ConcernedCitizen

Mm.

Säljare utan några säljomdömen (varningsklocka)
Säljer guld från annan sajt (varningsklocka)
Med felaktig (!*) och sparsam objektsbeskrivning (varningsklocka)
Utan reservationspris fastän varan i handeln går för typ 10.000kr (varningsklocka)

Säljaren svarar heller inte på frågor om objektet som "är det din tacka på bilden?" eller "När producerades tackan? - kan du kolla serienumret?" eller "Vad är det för mått på tackan från det där produktionsåret?"

Sarek - jag antar att du också har anmält? Hittills är det dock (som vanligt) fortfarande inget som hänt med vare sig annonsen eller kontot, sedan den kom ut (och anmälningar om misstänkt bedrägeri).
* Ett "troy ounce" (oz) är inte 31g

silverhamstern

Frågan vän av ordning ställer sig nu är:
Törs man köpa någonting som blänker på tradera längre? Allt guld verkar ju vara fake där nu...

Sarek

Citat från: ConcernedCitizen skrivet Måndag 16, November 2015, 07:51:28
Sarek - jag antar att du också har anmält? Hittills är det dock (som vanligt) fortfarande inget som hänt med vare sig annonsen eller kontot
Bra sammanfattning av alla varningsklockor för auktionen, och får du inget svar från säljaren idag heller så förstärker det våra misstankar om att det hela handlar om scamförsök.
Jag har anmält auktionen till Tradera och skickat med en länk till den här tråden, där den mesta informationen finns, och bett dem kolla upp att den som är registrerad som ägare till kontot verkligen är den rätta. Tradera tar tid på sig innan de agerar, men det är gott om tid kvar.

Citat från: silverhamstern skrivet Måndag 16, November 2015, 11:00:08
Törs man köpa någonting som blänker på tradera längre? Allt guld verkar ju vara fake där nu...
Man skall köpa från säljare som har sålt tackor och mynt tidigare, och har goda omdömen efter affärerna, samt har egna bilder på objekten de säljer. Lägger inte säljarna ut egna bilder så hur skall en köpare veta om varan de får hem är en förfalskad vara. Man kan annars lätt avgöra om det är så i en bildjämförelse. Och om de säljer äkta vara så hur skall man veta i vilket skick den är i. Just av dessa anledningar så skulle Tradera stänga ner alla auktioner där bilderna bevisligen är hämtade från internet. Om någon lägger ut produktbilder på objekten och skriver om det i produktbeskrivningen så är det upp till köparen ifall denne vill köpa grisen i säcken, men om man bara lägger ut en bild på varan som bevisligen inte är säljarens egen så är det falsk marknadsföring.

ConcernedCitizen

Nu verkar även den här auktionen tagits bort. Bra.

Sarek

Citat från: Sarek skrivet Söndag 15, November 2015, 10:28:29
En nyregistrerad säljare som säljer en guldtacka med bild hämtad från nätet. Mycket sparsam objektsbeskrivning. Fri frakt som är brukligt när det handlar om scam.

Bilden är hämtad från BuyBullion New Zealand .
Tradera har agerat relativt snabbt den här gången.

guldbob

Citat från: guldbob skrivet torsdag 12, November 2015, 17:55:56
Då jag varit en av de olyckliga som handlat av "BästOnline", och betalat med Paypal som hitintills skött sig exemplariskt med en mycket hjälpsam helpdesk och lovat pengar åter inom 10 dagar, bara någon dag kvar så vet jag om det fungerat. Återkommer med info om hur det gick.

<<" Hej! Vi kontaktar dig med anledning av att du har vunnit en auktion från säljaren med alias BästOnline.

I samband med att vi granskade kontot uppmärksammade vi att vissa affärer inte haft en lyckad utgång, vi valde då att stänga ned säljarens konto på Tradera. I samband med avstängningen har det kommit till vår vetskap att det är fler affärer där köparna inte har fått sina varor eller fått fel varor.

Säljaren har i många av sina annonser erbjudit betalningsalternativet PayPal. Detta innebär att de köpare som har betalt via PayPal har möjlighet att kontakta PayPal och få hjälp med en återbetalning.

Oavsett om du har betalt med PayPal eller inte så rekommenderar vi dig som handlat av BästOnline och inte fått din vara, pengarna tillbaka eller fel vara, att göra en polisanmälan.

Om du väljer att göra en polisanmälan, hänvisa till vår egna polisanmälan med diarienummer 5000-K1450079-15.

En polisanmälan gör du lättast på www.polisen.se, ringer till 11414 eller besöker din lokala polisstation.
Vi beklagar det inträffade och vill försäkra er om att vi gör allt som står i vår makt för att reda ut det hela tillsammans med Polisen.

Med vänliga hälsningar,

Vi på Tradera " >>

Nu kan jag meddela att PayPal har betalat åter samtliga pengar till mig så allt slutade lyckligt.
Mycket snyggt skött av PayPal!

toblov

Citat från: guldbob skrivet onsdag 18, November 2015, 12:49:10
Citat från: guldbob skrivet torsdag 12, November 2015, 17:55:56

Med vänliga hälsningar,

Vi på Tradera " >>

Nu kan jag meddela att PayPal har betalat åter samtliga pengar till mig så allt slutade lyckligt.
Gud vad skönt att höra. Lider med stackarna som ej använde Paypal.

Brageson

Citat från: guldbob skrivet onsdag 18, November 2015, 12:49:10

Bra  :)

Amazon93

http://www.tradera.com/item/344288/246209539/1-oz-perth-mint-31-g-rent-guld-
En säljare med 0 omdömen försöker sig på att sälja 2 st 1 oz Perth Mint guldtackor.
Dessa tackor har nämnts på forumet tidigare och är förfalskade, svårt att upptäcka för många.

Men jag antar att ingen här skulle köpa en guldtacka från säljare utan omdömen;)
Ingen smart säljare då han även har samma bild i båda annonserna  och som sagt inga omdömen.

Anmäl gärna!

Edit:
Efter att ha grottat ner mig ytterligare i dessa tackor så är jag osäker på om tackan på bilden är en förfalskning?
Visade sig att Perth mint gjort 1 oz tackor i både gröna samt svarta fodral, där förfalskade tackor med svart fodral har samma text som äkta tackor i grönt fodral ( ytterst förvirrande )

Har ingen tvekan om att man blir blåst ifall man köper dessa dock, men kan någon se ifall det är en förfalskning??

Brageson

Anmält båda.

http://www.perthmintbullion.com/blog/blog/15-05-20/don_t_get_duped_by_fake_minted_bars.aspx

The fake black card features the words "CertiCard® SECURITY CASE" instead of "The Perth Mint tamper-evident case".

Amazon93

Citat från: Brageson skrivet Måndag 23, November 2015, 18:59:27
Anmält båda.

http://www.perthmintbullion.com/blog/blog/15-05-20/don_t_get_duped_by_fake_minted_bars.aspx

The fake black card features the words "CertiCard® SECURITY CASE" instead of "The Perth Mint tamper-evident case".

Ja det var just detta jag gick efter men läs mitt tillägg om de gröna fodralen :-\

Amazon93

På följande länk ser ni infon om guldtackor i grönt fodral

http://www.perthmintbullion.com/blog/blog/15-07-07/another_fake_minted_bar_to_beware.aspx

samtidigt ser man i följande länk, en guldtacka med grönt fodral där texten är samma som den svarta!
https://www.golddealer.com/product/perth-gold-bar-1-oz/

Det är ju inte konstigt att tackorna förfalskas ifall dom kommer ut med en massa olika varianter?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane