Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Brageson

Detta tycker jag mig kunna se på Tradera tackorna.

"However, compare the line CertiCard® SECURITY CASE on the front of the fake with the publicity product image below and you'll notice this counterfeiter has failed to align the text accurately, with the words forming a slight arc."

Men som sagt, det börjar bli svårt att hänga med i alla förfalskningar nu.

edit, tjockleken är dubbelt så stor på fake-tackorna, resten stämmer i vikt och yta.

! No longer available

Amazon93

Ja precis, det var ju ingen toppenbild han har tagit så det var svårt att se, men som sagt ingen avhämtning och 0 omdömen, köp nu 9000kr, att det är en bluff kan vi nog utgå ifrån.

Med tanke på dom varianter som verkar finnas av denna så är det ingen tacka jag skulle vilja köpa, äkta eller falsk.

Amazon93

Hittade följande Perth tackor på aliexpress:
http://www.aliexpress.com/item/1-oz-Gold-Bar-Perth-Mint-non-magnetic-in-Hard-Security-Case-different-serial-number-10pcs/32354358457.html?spm=2114.01020208.3.29.LLq6PQ&ws_ab_test=searchweb201556_1_79_78_77_80,searchweb201644_5,searchweb201560_1

Samtliga tackor har olika serienummer men alla börjar med A26 precis som tradera auktionen, har inte lyckats hitta en enda äkta tacka på nätet med samma start, känner mig därför nu 100% säker på att tackan är förfalskad, ta för övrigt en titt på tackorna i länken, jäkligt svårt att se någon skillnad!

Sarek

Bra spaning av Amazonen. Jag la faktiskt märke till dessa här auktionerna tidigare idag då jag hade ett bokmärke på den här "säljaren" som jag tittade på. Det är nämligen samma "säljare" som i Svar #962 där han i den auktionen hade hämtat bilden från "BuyBullion New Zealand".

Jag har nu gjort en bildjämförelse mellan Traderaobjektet, och motsvarande tackor från "Ali fake express" och bilder från två skilda säljare av äkta vara. Bildjämförelsen visar helt klart att Traderaobjektet är köpt just från "Ali fake". Man ser det till att börja med på serienumrena som ligger i samma spann och med bokstaven A i början, samt att det är skrivet i undre delen i avsedd ruta.
Svanen med texten "The PERTH MINT Australia" i nere vänstra hörnet är klart mindre på de falska än på de äkta certifikaten.
De falska tackorna är tjockare än de äkta, och man ser att förpackningen de ligger i behöver ha mer plats och är därför bredare.
Saken är helt klar och nu kan Tradera stänga ner de här auktionerna också.

Den jämförande bilden blev för stor att lägga ut direkt i posten så jag klistrar in länken till "Imgur" så den som vill kan se den där. Klicka då på bilden där så kommer den upp i rätt storlek.
Klicka här =>

ConcernedCitizen

Tack Sarek och Amazon för gott detektivarbete (som vanligt). Reagerade själv på serienumret på tackorna som jag inte tyckte stämde och kollade detta med Perth Mint. De har aldrig präglat tackor på ett oz med serienummer som börjar på A.

Har - som jag brukar - i god ordning hört av mig till säljaren och ställt några kompletterande frågor, så som var tackorna är köpta (eftersom priset är så förmånligt), Vilken av annonserna som gäller tackan på bilden (det är ju samma bild på två annonser?) etc.

I vanlig ordning har bedragaren inte gett några svar. I det fall att det kommer svar utgår jag ifrån att de inte är helt solklara. Vi får väl hoppas för säljarens del att Tradera stänger ned de här auktionerna (också) innan det blir så mycket pinsammare?

Amazon93

Tradera skötte sitt jobb bra och auktionerna är nu borttagna!

ConcernedCitizen

Dagens kandidat: http://www.tradera.com/profile/items/4097348/bobiericsson

- Kör med bilder från nätet (bl.a Tavex).
- nytt konto utan omdömen.
- inget utropspris, fastän varorna säljs vanligen för tiotusentals kronor.
- väldigt (medvetet) korta beskrivningar.
- i fallet 50 peso-myntet felaktig vikt.
- i fallet guldtackan sägs att detta är en Lunar-tacka, men bilden är på en Lady Fortuna.
- väldigt korta auktioner (för att undgå upptäckt, när man vet att få jobbar med sådant här på helgen?)
- svarar inte på frågor om objekten.

Jag tror vi har en vinnare i "dagens skurk".

Givetvis har jag anmält.

glimbert

http://www.tradera.com/item/344288/246540965/pamp-suisse-hasten

Helt enligt scammarnas regelbok:
- Nyreggad och helt utan omdömen.
- Kort auktion i kombination med lågt utrop.
- Fri frakt.
- Sparsam beskrivning.
- Bild från nätet.

Som  bonus: överdrivet svenskklingande nick.

Silverpoppe

Citat från: ConcernedCitizen skrivet lördag 28, November 2015, 15:18:03
Dagens kandidat: http://www.tradera.com/profile/items/4097348/bobiericsson

- Kör med bilder från nätet (bl.a Tavex).
- nytt konto utan omdömen.
- inget utropspris, fastän varorna säljs vanligen för tiotusentals kronor.
- väldigt (medvetet) korta beskrivningar.
- i fallet 50 peso-myntet felaktig vikt.
- i fallet guldtackan sägs att detta är en Lunar-tacka, men bilden är på en Lady Fortuna.
- väldigt korta auktioner (för att undgå upptäckt, när man vet att få jobbar med sådant här på helgen?)
- svarar inte på frågor om objekten.

Jag tror vi har en vinnare i "dagens skurk".

Givetvis har jag anmält.

Redan borta. Bra jobbat!

9darter

Jag verkligen avskyr sånt här: http://www.tradera.com/profile/items/350609/fantomen52?categoryId=22&expanded=1

Javisst, han skriver "OBS! DEN ÄR KOPIA" på dem alla så han går fri men jag vet ju att den som köper dessa snart försöker sälja dem igen med "Jag kan inget om mynt" eller liknande.

Bosse68

Det är fortfarande falska mynt tills dom är märkta med kopia eller copy
Och mej veterligen är det förbjudet att sälja falska mynt

Sarek

Jag tittade på en av auktionerna "10 Franc 1967". Det är ju ett 25 gram .900 silvermynt, och ett äkta sådant säljs för ca 200:- på e-bay. Det är lagligt betalningsmedel och kopior av dessa utan tydlig och permanent märkta med ordet KOPIA på själva myntet är enligt Traderas egna regler förbjudna att säljas.
Citat från: Sarek skrivet lördag 10, Oktober 2015, 19:21:35
I Traderas regler för säljare står det:

Grundregel: I de flesta länder förbjuder lagen försäljning av förfalskad valuta...

Vad gäller för replikor av mynt?
Alla reproduktioner, replikor och kopior av mynt (svenska eller utländska) måste vara tydligt och permanent märkta med ordet KOPIA. Det skall alltid tydligt framgå om objektet är en nyprägling av ett äldre mynt. Hänsyn ska dock alltid tas till svensk lagstiftning.

På riksbanken sajt står det: "Det är också straffbart att inneha falska sedlar eller mynt om man har för avsikt att sprida dem."
Därmed är saken klar med den auktionen och den skall ner.

ConcernedCitizen

Då var just den auktionen borta. Övriga verkar dock vara uppe.

9darter

Inga misstankar mot säljaren men nog är det oseriöst att lägga upp en annons med så torftig produktbeskrivning. Vad är det egentligen man köper?
http://www.tradera.com/item/220210/247530173/silver-guld-mynt

toblov

Citat från: 9darter skrivet lördag 12, December 2015, 12:35:35
Inga misstankar mot säljaren men nog är det oseriöst att lägga upp en annons med så torftig produktbeskrivning. Vad är det egentligen man köper?
http://www.tradera.com/item/220210/247530173/silver-guld-mynt
Haha helt sjukt. Man ber ju nästan om att inte få sälja. Om man så skulle anstränga sig för att ta en så kass bild som möjligt skulle det bli bättre än det där. Hen hade lika gärna kunnat lägga dem i svart sopsäck och fotat. Libertaden är det enda som syns...

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane