Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

zupay

Såg också dessa annonser. Måste vara korkat att lägga ut så många annonser för så mycket pengar samtidigt, tänkte jag. Ev. fyndläge. Men verkar som de flesta gick för tavex priser. Också konstigt.

guldbob

BästOnline har nu svarat på mitt mail igen:
"
Hej
Som jag har sagt, jag säljer för kunde dessa varor.
Nu har de blivit så sena med leveranser mm.
Jag skulle aldrig lura någon, man får antingen varan eller pengarna tillbaks.
Det gäller alla!
Får du eller någon annan inte sin vara så skickar jag pengarna tillbaks.
Mvh
"
Vi får se på tisdag, han har trots allt tagit sig mödan att öppna ett företag innan han började sälja på tradera.
Att de sålt för tavexpriser, ja men någon eller några % under tavex får ju allt att verka mer verkligt och troligt. Om priset låg på 1000-2000kr/10gram vore jag riktigt skeptisk.

glimbert

Om det nu är ett riktigt företag, borde det inte finnas på allabolag.se i så fall? Jag kan inte hitta det där. Spännande värre. Om det nu skulle visa sig vara en jättebluff så är det väldigt utstuderat med att variera annonser och bygga upp ett trovärdigt konto.

ConcernedCitizen

Här är en till spännande annons - med ett mexikanskt mynt, bild från annan sajt, avsaknad av såväl omdömen som reservationspris, samt (medvetet) bristfällig objektsbeskrivning. http://www.tradera.com/item/220211/244250050/mexikansk-50-peso-guldmynt

Bedragaren har inte ens lagt sig vinn om att ange rätt vikt på myntet (en äkta 50 peso har drygt 37g finguldvikt). Säljaren svarar - allt enligt gällande normer - inte på mailfrågor om myntet.

Har givetvis anmält.

Sarek

Jo då, "säljaren" har 4 st. omdömen men det visas 0 då två negativa har tagit ut 2 positiva. Han har nu ute 3 auktioner på vardera 1 oz guldmynt och alla bilderna på auktionerna hämtade från Tavex. Som tur är så verkar det inte vara någon som tar dessa här auktionerna på allvar, men jag anmälde i alla fall en av dem till Tradera och frågade ifall han skall få hålla på och ha dessa här auktioner, med bilder tagna från Tavex, och där det är uppenbart att säljaren inte har dessa här objekten som äkta vara.

Edit: Just det Mexican 50 pesos väger mer än 1 oz

ConcernedCitizen

Så var (äntligen) den bedragaren borta. Bra när Tradera agerar - även om jag tycker att de är väldigt slöa ibland.

Sarek

Tradera är ofta sega på att stänga ner en auktion efter en anmälan, ibland väntar de till bara någon timme innan den går ut. Jag ser emellertid att denne "säljarens" 3 stycken guldmyntauktioner nu är nedstängda. Bra, men jag skulle ha tagit ett bokmärke på "säljarens" omdömessida också för att se ifall Tradera avaktiverade hans konto också, så vi slipper mer dynga från det hållet till.

toblov

Citat från: Sarek skrivet Söndag 01, November 2015, 10:13:46
Tradera är ofta sega på att stänga ner en auktion efter en anmälan, ibland väntar de till bara någon timme innan den går ut. Jag ser emellertid att denne "säljarens" 3 stycken guldmyntauktioner nu är nedstängda. Bra, men jag skulle ha tagit ett bokmärke på "säljarens" omdömessida också för att se ifall Tradera avaktiverade hans konto också, så vi slipper mer dynga från det hållet till.
Googlar du på auktionsnamnet kan du gå in på en cachad version av auktionen och sen klicka dig vidare till säljaren.

http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2116771

Sarek

Tack, bra du fixade en länk till omdömessidan och kontot är avaktiverat.

toblov

fredrikwall67

Hmm, kanske inte skall klassas som oseriöst. Jag vet inte men denna säljare går från auktion till lägre fast pris. http://www.tradera.com/item/344289/244152316/philharmoniker-silvermynt-silver-mynt-20-st-1-oz-philharmonics
Finns 2 goda omdömen. Priset passar min profil...

Sarek

Priset på varan har gått ner sedan hans senaste auktioner på samma objekt. Han har sänkt priset med 100:- vilket efter gratis frakt ligger väldigt nära dagspriset på t.ex. LS.ee, så inga konstigheter här.

fredrikwall67

OK, ska fundera ett tag. Beror litet på vad min fetingcheva kostar att reparera... Är helt ohändig, så jag lämnar bort allt.

glimbert

Det ser ju ut som att "skiten har träffat fläkten" angående det fina, välrenommerade företaget BästOnline.
http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3985849
Paypal har ju viss återbetalningsmöjlighet precis som denne säljare uppgav i en tidigare upplagd mailkonversation. Säljaren bemödade sig också att svara det första negativa omdömet med en förklaring om leveransproblem och återbetalning men sedan dess har kontot spärrats. Jag är fortfarande inte helt hundra på att det är medvetet bedrägeri, det kan ju faktiskt vara sjukt dålig planering och när kontot spärrats och leveranserna försenats har köparna fått panik.
Om det nu är bedrägeri så gissar jag att fängelsestraff finns i potten med tanke på omfattningen och i sådana fall känns landsflykts-teorin inte helt otrolig, jag ser inte hur denna säljare tänkte komma undan lagens långa arm annars.

Edit: Fast ju mer jag tänker på det desto säkrare är jag på att detta är en storsvindlare, det är ju precis så jag själv hade gjort om jag var en storbedragare.
- Bygg upp ett trovärdigt konto under längre tid genom att sälja vanlig skit, gulliga kattleksaker och verktygslådor.
- Lägg upp extremt attraktiva, dyra och lättsålda varor (i detta fallet guld) i stora mängder, välformulerat och utan stavfel samt god variation på varorna.
- Skriv i vinnarmailet att leveransen tyvärr tar några veckor för att undvika rödmarkeringar i omdömena. Svara även vänligt och trovärdigt på eventuella mail från köpare för att hålla dem lugna.
- När det börjar bli "lite väl" stora mängder guld som sålts, toppa med mobiler och laptops för att krama ur det sista.
- Växla alla pengar till bitcoins och backupa walleten till USB-sticka.
- Fly till något land utan utlämningsavtal.

zupay

OMG. Har aldrig sett något liknande!
Nu lär väl en hel del guldköpare försvinna från tradera!  Att inte tradera kan göra ett bättre jobb..

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane