Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

fredrikwall67

Håll på det där en stund. Kanske kan be om att få komma och hämta själv. Säg att du ändå ska i trakten om någon dag.

Mange

Jag måste säga att företagssäljaren BästOnline på tradera har sålt stora kvantiteter guld på kort tid, ca 1,1 kg i tackor och mynt mellan 5-100g från den 13/10-27/10.
http://www.tradera.com/profile/items/3985849/bastonline?categoryId=22&itemStatus=Ended&expanded=1

Även andra kapitalvaror som projektorer, platt-tv, mobiltelefoner och systemkameror, för summor mellan 3000-30 000kr/st, har sålts (några fortfarande aktiva men i slutfasen).
Totalsumman utan att räkna hamnar lätt mellan 500k-1 milj kr de senaste två veckorna, för en någorlunda färsk säljare (2015-06-27) som annars säljer varor för runt femhundringen per st, så är det minst sagt anmärkningsvärt och avvikande från tidigare...

Samtidigt har inte ett enda omdöme dykt upp för någon av de 81 (!) avslutade guld-auktionerna, likaså är det tunt med omdömen från de andra auktionerna innehållande varor av värde.
Dessutom så är flertalet av omdömena som ändå lämnats för köp över 1000kr från nyreggade "noll-omdömes konton".
http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3985849

Några reaktioner gällande denna säljare?

glimbert

Jag har också haft ögonen på den där. Det är underligt att inte ett enda omdöme dykt upp för guldet trots att köparna är olika och försäljningarna skett under en relativt lång period. Risken är ju att det dragits en vals i diverse vinnarmail om att guldet levereras "om ett par veckor". Samtidigt säljer säljaren av sitt lösöre "legit" och samlar på sig några extra samtida positiva omdömen och kan se tillräckligt trovärdig ut för att fortsätta sälja luftguld för att slutligen fly landet.  :-\

Repairman

I annonsen står det avhämtning. Boka tid och plats så får vi se vad den säger, om den vill det?

guldbob

Avvaktar och ser, erbjudandena var inte för bra för att vara en uppenbar bluff, bra pris men inte mer än någon % utanför spot.
Om det är en  bluff så får jag se hur PayPal sköter sin hjälp att få pengarna  åter.

toblov

Och där spärrades kontot (len2015).

glimbert

Citat från: toblov skrivet torsdag 29, Oktober 2015, 09:39:46
Och där spärrades kontot.
Hur ser du det? Härifrån ser det ut att vara i full gång ännu.

Edit: Jaha, du menade len2015.

toblov

Citat från: glimbert skrivet torsdag 29, Oktober 2015, 10:02:14
Och där spärrades kontot.
Hur ser du det? Härifrån ser det ut att vara i full gång ännu.

Edit: Jaha, du menade len2015.
Precis, var kanske lite otydlig. Lade till det nu :)

Brageson

Och där spärrades kontot (len2015).

Vad bra, då slipper du betala 5 laxar för luft.  :)

glimbert

Jag kan verkligen bara inte släppa det här med "BästOnline". Det har sålts guld för uppåt en mille till Kreti och Pleti men de enda synpunkterna köparna har är att klösbrädorna är OK om man inte har för stor katt och fiolerna är lite svårstämda.  ;D
Det ska bli sjukt spännande att följa upp och få reda på upplösningen på den lilla historien iallafall.

Sarek

Citat från: glimbert skrivet torsdag 29, Oktober 2015, 20:48:37
Jag kan verkligen bara inte släppa det här med "BästOnline". Det har sålts guld för uppåt en mille till Kreti och Pleti...
Jag gjorde nu en bildsökning på ett av auktionsobjekten USA GULDMYNT 1908 ST. GAUDENS $20 Dollars och "säljaren" har hämtat bilderna till objektet från en auktion på e-bay (Rulla ner lite för att se auktionen där)  Det är alltså inte ett objekt som "säljaren" själv har som han visar, och det ser väl inte så lovande ut för de som har betalat för auktionsvinsterna om jag säger så...

Epilog:

Mange

Tradera förtjänar kritik, oavsett vad som kommer hända med BästOnline.

Att företagskonton är lika anonyma som privatkonton är helt galet, särskilt då Tradera gett sken av att man gör en ordentlig granskning vid registrering av dessa.
Alla sådana skulle ha företagsnamn, organisationsnummer och annan relevant information omedelart tillgänglig för presumtiva kunder, att så inte är fallet i dagsläget är rent ut sagt pinsamt dåligt.
Till skillnad från privatkonton så föreligger inga integritetsskäl att undanhålla sådan information innan köp.

Självklart kan företag blåsa folk ändå, men med denna info kan man i varje fall göra ett genomtänkt beslut fattat på god grund redan innan man klickat på köp/lagt ett bud.
Har det bytts ut nyckelpersonal nyligen, vilka sitter i styrelsen, nya ägare, anmärkningar hos kronofogden?
Inga problem att ta reda på, så länge Tradera gör om och gör rätt!

Med detta sagt måste jag också fråga mig om Tradera överhuvudtaget har någon som helst automatik gällande onormala säljmönster?
Om en säljare som tidigare sålt för låga femsiffriga belopp på månadsbasis, helt plötsligt börjar sälja för höga sexsiffriga belopp över två veckor, så borde det blinka och pipa som ett flipperspel i Traderas serverhall.
Elektronisk varningsflagg borde omedelbart ha rests per automatik och resulterat krav på mänsklig granskning och kontinuerlig bevakning av säljaren.
Visar det sig att allt är schysst, bra!
Om inte, grattis, både Tradera och köpare klarar sig (iaf. någorlunda) helskinnade ur det hela, samtidigt som fortsatta bedrägeriförsök stoppas.
En win-win som jag ser på saken.

mega_n

Och nu när Tradera höljer avgifterna för större objekt med 50% från 1 december borde de ha råd att anställa några som kollar annonserna lite bättre ?

/H

PS. Nej. Såg nu i det finstilta att anledningen till prishöjningen var att öka marknadsföringen!?
(Ellet helt enkelt tjäna mer pengar....) DS.

guldbob

Jag ringde BästOnline och frågade när jag skulle få guldtackorna. På tisdag sa han, jag skickade även ett lite försynt stessande e-post till honom och fick följande svar:

"Är jag bluff?
Har du inte betalat med Paypal? (Hur tänkte du jag skulle lura dig här?)
Varorna kommer du ha på Tisdag. Jag säljer de åt kund.
Visa mig gärna dessa forum ska vi se."

Jag skickade då några valda citat ur forum att se på.
Får se om jag får något mer svar.

I vinnarmejlen finns som sig bör, Namn, Adress, telefon, e-post men inget org nr, detta borde stå när det är företag så man kan kolla upp företaget.
Nåja, kollade ialla fall upp honom och han är inte med i något AB. Registrerad 2015 i Iggesund med rörelse postorder och internet handel.
Även reggad för moms och F-skatt 2015-06-23.
Lite konstigt är att han bor i Hagfors och rörelsen är i Iggesund, nåja lätt att missa en adressändring hos  bolagsverket. Inga konstgheter mao.

Något som kan ses som orroande är att annonserna minskar i skrivandets stund bara 10 annonser kvar till tisdag, efter det en. På väg bort?

Nåja, jag tror och hoppas att det är en ärlig människa och att vi är lite extra misstänksamma i vår natur pga. Vårt JVA syndrom eller liknande...

Sarek

Jag har tittat på fler av denne "säljares" guldauktioner på Tradera och kan konstatera att alla bilder som denne har lagt ut på sina objekt är hämtade från diverse håll på nätet. Den 17:e okt avslutades auktionen "Krugerrand Guldmynt Guld 1974 33,93 gram Original" I objektsbeskrivningen står det: "Här säljs ett mycket fint Kruggerrand Guldmynt som givetvis är äkta." Det är i alla fall inte guldmyntet på "säljarens" bilder som auktionen gäller, då bilden är hämtad från "catawiki auctions"  Det är samma bakgrund och lägg märke till de 3 jacken kl 15 ute vid räfflingen på årtalssidan. D.v.s. det är samma mynt som på Traderabilden.

I auktionen "USA GULDMYNT 1879 S Liberty Head $20 Dollars Double Eagles" är bilderna hämtade från e-bay "1879 S - Liberty Head $20 Dollars Double Eagles Gold S Coin"

I auktionerna "Mycket FIN!! Guldtacka Guld Liten 10g Original 999,9" är bilderna återigen hämtade från e-bay och "PAMP *Love Always* 10g Goldbarren (999,9 Feingold) 10 Gramm" Lägg märke till den lilla kameran längst nere till höger i bilderna.

Och så till de många auktionerna av "Liten Guldtacka Guld 10g Original 999,9 PAMP" Här är bilderna hämtade från Edelmetall-Handel.de och DET ANMÄRKNINGSVÄRDA HÄR ÄR ATT BILDERNA I AUKTIONERNA  "10 GRAM PAMP" VISAR ETT 1 GRAM PAMP FORTUNA GULDTACKA.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane