SEB stänger ner Tavex bankkonto för att försvåra ädelmetall handel?

Startat av Cash Is King, torsdag 30, Juni 2016, 18:59:49

Föregående ämne - Nästa ämne

vonswartz

Citat från: MrLibertad skrivet Söndag 03, Juli 2016, 21:01:43
Jag har bett SEB's officiella twitterkonto om en kommentar och dessutom pingat lite PK-media :)

https://twitter.com/adelmetallforum/status/749628912351805441

Inte för att det kommer att hända någonting utan bara lite därför att så att säga.

Kul att de får lite negativ press. Bra att det inte får passera obemärkt förbi.

Asrael

Det är naivt att tro att SEB skulle stänga ned kontot p g a åtalet. Kontot stängs ned med kort varsel just nu för att en sedan tidigare påbörjad bank-run i ädelmetaller och kontanter eskalerat är min övertygelse.

Har idag på morgonen vidtagit åtgärder för att kunna avsluta alla mina förehavanden med SEB. Inte en krona till i courtage kommer jag betala dem. Inte ett öre i andra avgifter heller och inte kommer de kunna låna pengar av mig gratis heller. Nu är det slut på en flera decennier lång relation!

Unmanipulatable

Många bra inlägg och initiativ i tråden..
Jag får kanske vänta förgäves men kommer en nedtryckning snart så tänker jag gå till Tavex med kontanter o byta mot ädla pengar.
Asrael! Bra att du jobbar emot medlöperiet och gynnandet av banker.  Behåll kontot dock, stäng bara av sådant de debiterar för. Svårt att öppna konton numera vetdu. Har du kvar själva kontot så är det lätt som en plätt att åter öppna alla tjänster utifall den nya banken blir alltför elak. Själv tycker jag det är lite bra med många konton vid kontantuttag för då ringer inte deras varningsklockor lika högt per konto :)

Krugerangel

Citat från: Asrael skrivet Måndag 04, Juli 2016, 10:05:52
Det är naivt att tro att SEB skulle stänga ned kontot p g a åtalet. Kontot stängs ned med kort varsel just nu för att en sedan tidigare påbörjad bank-run i ädelmetaller och kontanter eskalerat är min övertygelse.

Har idag på morgonen vidtagit åtgärder för att kunna avsluta alla mina förehavanden med SEB. Inte en krona till i courtage kommer jag betala dem. Inte ett öre i andra avgifter heller och inte kommer de kunna låna pengar av mig gratis heller. Nu är det slut på en flera decennier lång relation!
Ja, nolla alla konton och stäng av alla bet.-tjänster.
Så behåller du kontot......banker är som årstiderna...dem ändrar sig fort.

silverpiller

Det nämns i ett annat forum att det var inte Tavex ABs eget bankkonto som stängts ned, det var ett nystartat bolag som heter TX Stockholm AB. I detta bolag sitter den personen som har undertecknat pressmeddelandet i styrelsen som ledamot. En gissning är att efter att Swedbank och Nordea stängde ned Tavexs konto kunde de inte få ett nytt (i en annan tråd omnämns att Tavex sedan tidigare även hade ett SEB-konto som även det stängts ned pga ett omfattande penningtvättsmål). De startade kanske därför ett nytt företag och var inte öppna med vilka det var som i själva verket låg bakom, vilket SEB kanske sett som ett kontraktsbrott. En teori lika god som alla andra men det är märkligt att de säger att SEB stängt ned deras (Tavex) konto när det är ett annat företag som hade kontot.

Unmanipulatable

Citat från: Krugerangel skrivet Måndag 04, Juli 2016, 13:48:29

Tack för förståelsen varför man inte ska avsluta konton i onödan samt att det kan vara ett h-e att öppna kontot igen vid behov.   Kom på en annan sak efter att jag postat inlägget nämligen e-legitimationen. Den brukar de inte ta betalt för och den fungerar ju sålänge man är kvar som kund och har kontot.   Kan vara guld värt med flera e-leg ifall något mankemang uppstår.  Tyvärr så kör ju bankmaffian uteslutande med Bank-ID (?)  iofs i ett centraliserat system men i någon mån så har man ju ändå en backup och något fel uppstår med din bankdosa eller ett "lokalt" fel på en bank uppstår om du har fler e-leg vill säga.  Finns ju även statligt e-leg har jag för mig men det kostar ju kulor.  Och ni vill väl behålla era kulor ?  :-[

Asrael

Citat från: Unmanipulatable skrivet tisdag 05, Juli 2016, 18:58:33
Citat från: Krugerangel skrivet Måndag 04, Juli 2016, 13:48:29

Tack för förståelsen varför man inte ska avsluta konton i onödan samt att det kan vara ett h-e att öppna kontot igen vid behov.   Kom på en annan sak efter att jag postat inlägget nämligen e-legitimationen. Den brukar de inte ta betalt för och den fungerar ju sålänge man är kvar som kund och har kontot.   Kan vara guld värt med flera e-leg ifall något mankemang uppstår.  Tyvärr så kör ju bankmaffian uteslutande med Bank-ID (?)  iofs i ett centraliserat system men i någon mån så har man ju ändå en backup och något fel uppstår med din bankdosa eller ett "lokalt" fel på en bank uppstår om du har fler e-leg vill säga.  Finns ju även statligt e-leg har jag för mig men det kostar ju kulor.  Och ni vill väl behålla era kulor ?  :-[

Jag överväger att behålla konton, samt även ett visakort jag redan betalat för (250 kr / år) och 15.000 i digitala pengar som är maxbeloppet per dag för uttag i bankomat för att om jag hinner kunna omvandla dem till papperspengar när banksystemet faller ihop. Det var också min ursprungliga tanke. Jag uttryckte mig oklart och i affekt. De förlorar mig som kund på andra sätt och det är illa nog. Att avsluta mina relationer till SEB är något jag planerat en tid men detta var droppen som fick bägaren att rinna över.

Tidigare har jag också dragit ned kraftigt på användningen i Nordea och Swedbank vilka jag ser större risk i och jag dessutom ogillar än mer av olika anledningar. Det viktiga för mig har på senare år varit att göra mig mindre beroende av storbankerna. Om en vecka eller två är jag också klar med SEB och då har jag lyckats med den uppgiften.

Unmanipulatable

De brukar betala tillbaka avgifter i förhållande till återstående tid man betalat för. Men visst är det skönt med ytterligare ett "bankomatkort". Dock finns några gratis kort att tillgå på marknaden. Bra att ha många uttagskort när man ska ta ut mycket dock.   

Bankerna gör en bra förtjänst på alla småavgifter så viktigt alla drar sitt strå till stacken och minimerar detta!  :P

Själv tänker jag snart göra en personlig bankrusning  ;D på SEB och ta ut allt. Har bara några tiotal k där. Antingen i nya sedlar över disk eller gamla sedlar ur automat som sedan landar hos Tavex :) Sedan ska jag avsluta kort m.m.

Jag förstår att du väntar på den nya 5-hunkan i oktober men vid den tiden kan det vara försent att ta ut pengar. Sen vet man ju inte om 5-hundringen kommer ut i bankomaterna direkt heller.

Eliten vill ju inte att vi ska få de nya sedlarna så säkert kommer inte bankomaterna ha de förrän långt efter riksbanken introducerat dem.

Själv tar jag ut 400kr åt gången (2x200kr) i automater samt bråkar s-tan med med bankerna och gör uttag över disk ibland. Kräver att man stålsätter sig psykiskt innan man gör det dock.

ps du har  digitalt förtecknade fordringar på banken, inte pengar ds :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane