SEB stänger ner Tavex bankkonto för att försvåra ädelmetall handel?

Startat av Cash Is King, torsdag 30, Juni 2016, 18:59:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Cash Is King

SEB stänger ner Tavex bankkonto som ett försök att förhindra att allt fler svenskar väljer ädelmetaller framför att ha sina besparingar på banken?  Fick nedanstående e-postmeddelande från Tavex idag.

Förvarning om förändring av Tavex AB:s betalningssystem

Bästa kund,

Vi tillkännager härmed att från och med 15.30, torsdagen den 30 juni 2016, kan vi inte längre ta emot banköverföringar eller bankgiroinbetalningar för guld och silver till vårt svenska SEB-konto.

Orsaken till detta är att SEB – med mycket kort varsel – informerat oss om att de kommer att stänga ner vårt bankkonto. Detta beslut har dessvärre skett utan att de först konsulterat oss, och förutom att ange i sitt underrättelsebrev att beslutet att avsluta vårt konto beror på "ett generellt affärsbeslut", har de ännu inte gett oss någon konkret anledning till varför de beslutat att vidta denna åtgärd.

Banksystemet i Sverige drivs emellertid kraftfullt i riktning mot ett kontantlöst samhälle, vilket du säkert är medveten om, och Tavex har, såsom en av de största grossistleverantörerna av fysiska sedlar och investeringsmetaller i Sverige, som vi ser det blivit en måltavla för de stora affärsbankerna.

Med detta sagt, arbetar vi frenetiskt för att sätta upp ett nytt betalningssystem som vi tror kommer att vara fungerande inom två till tre veckors tid. Under tiden kan alla order, som läggs via vår webbshop efter 15.30, torsdagen den 30 juni 2016, betalas genom att göra en internationell betalning till Tavex AB:s estniska konto i Swedbank. Detta konto är skapat för att kunna ta emot betalning i SEK, vilket innebär att det inte tillkommer någon växlingsavgift när medel överförs från Sverige till kontot. Alla övriga operativa rutiner; såsom leverans av produkter, avhämtning av produkter på våra kontor, paketförsäkring och kundsupport kommer att vara oförändrade.

Vi ber om ursäkt i förväg för denna olägenhet och hoppas att du sympatiserar med oss. Vi gör vårt yttersta för att denna övergång ska gå så smidigt som möjligt. Vi tackar också för ditt tidigare stöd och ser framåt mot ditt fortsatta gynnande av Tavex AB.

Högaktningsfullt,
Anton Otahal
Försäljningschef 

Tavex AB

silverhamstern

Skulle precis posta samma text! Jag blir så förbannad på jävla fittbankerna! >:( "ett generellt affärsbeslut" förbannade as, allt för att folk inte ska kunna ha pengar utanför systemet! Fy fan är mina 6cent!

glimbert

Makalöst med tanke på att de inte ens kan uppge någon orsak och riktigt oroande utveckling. Tänk er alla bullions utfrysta från kreditinstitut och betalningsmedel i kombination med kontantförbud, inflation, minusränta på samtliga konton och höjd straffskatt på övriga investeringar, såsom värdepapper och fastigheter. Vad fan gör man då?

Birka

Birka

Jag tror att staten har upptäckt att det finns en submarknad för ädelmetaller och har börjat använda skatteverket och bankerna för att bekämpa den.

ManoleteSTHLM

Det här är så jävla vidrigt. Bank och stat sysslar med repressiva åtgärder som hör hemma i en fasciststat. Våra politiker och media älskar att hacka ner på länder som Kina, ofta med all rätt, men där uppmuntrar staten invånarna att köpa guld och bankerna erbjuder montrar med guld att välja från för säkert sparande. Vem hade för 20 år sedan kunnat tro att man som sparare idag skulle ha Kina och Ryssland som uppbackare av ens tillgångar.

sextio8

Citat från: glimbert skrivet torsdag 30, Juni 2016, 19:34:19
Makalöst med tanke på att de inte ens kan uppge någon orsak och riktigt oroande utveckling. Tänk er alla bullions utfrysta från kreditinstitut och betalningsmedel i kombination med kontantförbud, inflation, minusränta på samtliga konton och höjd straffskatt på övriga investeringar, såsom värdepapper och fastigheter. Vad fan gör man då?

Det kommer alltid att finnas en marknad för guld.

Birka

kristensson

Delar också er oro över det som sker nu och i detta fallet med Tavex.

Det är inte varje liten händelse i sig som avskräcker utan summan av alla små händelser och i den riktning de verkar som blir det reella hotet.

Som lite konspiratorisk lagd så tror jag att vi nu på ett mer påtagligt och accelererande sätt närmar oss "the End Game" och då kan förvänta oss mer av detta och i en allt snabbare takt.

hasse_A

Vad finns det för lagar som styr detta. För privatpersoner står det så här på FI's hemsida.

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Detta gäller för privatpersoner. Finns det andra regler för företag ?

glimbert

Citat från: sextio8 skrivet torsdag 30, Juni 2016, 21:44:54
Citat från: glimbert skrivet torsdag 30, Juni 2016, 19:34:19

Det kommer alltid att finnas en marknad för guld.

Absolut, jag får väl förtydliga att jag inte är orolig för PM jag redan sitter på. För min del handlar det mest om att det som motiverat mig att gå till jobbet och anstränga mig för fiat senaste året är att jag vet att jag har möjlighet att växla dem mot PM och därigenom lösgöra värdet av mitt arbete till fristående värdebevarare. Att inte längre kunna köpa PM vore oerhört problematiskt.

Birka

hasse_A

Jag skickade ett meddelande till GoldSilver.com om detta. Vi får se om dom tar upp det.

august

Citat från: Cash Is King skrivet torsdag 30, Juni 2016, 18:59:49
SEB stänger ner Tavex bankkonto som ett försök att förhindra att allt fler svenskar väljer ädelmetaller framför att ha sina besparingar på banken?
...
Det vore mig fjärran att försvara banken i detta fall, men likafullt så finns det ett par saker att åtminstone begrunda innan man börjar kasta sten. För det första så är detta den ena sidans version. Vi har inte hört den andra sidans syn på det hela. För det andra så tror jag (men är inte säker) att Tavex tidigare haft liknande problem, men då lyckats lösa dem. Isåfall så blir konspirationsteorin mindre hållbar.

Jag misstänker att det sannolikt handlar om förmodad risk för penningtvätt pga att Tavex hanterar stora belopp i både kontanter och PM. Oavsett vad vi tycker om lagstiftningen på området med allt mer kränkande behandling pga KYC-regler och sånt så är det fortfarande lagar som även banker måste hålla sig till. Dessutom har ju mycket av reglerna på detta område dykt upp efter påtryckningar från USA förklädda i anti-terroristmantel.

Jag tycker att det är bedrövligt att kontanterna allt mer försvinner, men accepterar, motvilligt, att det är oundvikligt så länge väljarna tycker att det är bra och är nöjda med ett plastkort i fickan. På samma sätt tycker jag att detta (Tavex problem med storbankerna) är bedrövligt, men ser det som en svårundviklig konsekvens av lagstiftning som väljarna tror är bra. Detta gör att det sannolikt inte är meningsfullt att klaga på SEB. De bara implementerar direktiv som de fått sig serverade. Sannolikt med stor förtjusning, men SEB är fortfarande bara ett verktyg.

Förr eller senare brakar det samman. Då om inte förr kommer en massa väljare, som idag tycker att det viktigaste är att det är smidigt att shoppa saker de inte behöver via ett plastkort, att vakna upp och inse att detta med kontanter kanske inte var så dumt ändå. Tyvärr tror jag att det måste bli betydligt värre innan det blir bättre. Folket sover djupt.

Unmanipulatable

Vet inte om jag ska bli förbannad eller börja poppa popcorn. Eller kanske bli nervös...
Allt det som vi dryftar och förutspår spelar nu upp sig. Silvret ligger nu på den högsta nivån på nästan 3år ,eliten vill avskaffa demokratin när vi röstar fel om Brexit. Puerto Rico, Italien, Bostadspriser faller i Stockholm och fler förväntar sig prisfall. Bankerna svarar aldrig på kontantupproret och Björn Eriksson. Silvret stiger så in i h-e som och självklart så sätter Wallenberg käppar i hjulen för Tavex. Är Liberty Silver i skottgluggen ?    Det enda som är bra när det händer massa dumheter att det kan väcka Svenne banan. Kanske reser han sig upp mot etablissemanget. Nej, knappast nu.  Det sker inte ännu, jag vet..men kanske snart...

Jag handlade för stoora belopp på Tavex för inte länge. Med kontanter !! Det kändes helt fantastiskt. Eftersom underbart är kort samt att det mesta som jag gillar anses omodernt eller förbjuds så visste jag att Tavex skulle få det tufft.

Töm era konton. Höj ribban! Sänk bankerna och gå till Tavex och handla "järnet" förlåt guldet :) Det är "guld" värt att banken inte vet att ni köper guld. Skatteverket vet bara det om de ställer en direkt fråga till Tavex.

Hasse_A
Det finns många artiklar om att banker inte låter folk öppna konton. Det är ett brott mot lagen om insättningsgaranti men de motverkar öppnande av konton genom att trötta ut kunden för att brottet inte ska bli helt uppenbart.

Glimbert

Jag förstår precis hur du känner.  Jag tackar alltid nej till jobb eftersom jag inte tycker att lönen i bankfordringar har något värde. Jobbar minsta möjliga nu.  Tar gärna betalt i tjänster och varor samt självklart guld.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane