SEB stänger ner Tavex bankkonto för att försvåra ädelmetall handel?

Startat av Cash Is King, torsdag 30, Juni 2016, 18:59:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Unmanipulatable

august

Wallenberg och SEB följer ingenting sett ur det lite större perspektivet. De och bankerna är en del av den absoluta makten.

Att kontanterna försvinner är inte en marknadsreaktion på en minskad efterfrågan. Det är ett resultat av en global agenda som finanseliten banar väg för.
Trots allt sjunker efterfrågan. Att föredra kort är inte samma sak som att vilja avskaffa kontanter. Gemene man har förmodligen inte tänkt på att detta är vad som sker. Informationen når honom inte eftersom medier kontrolleras av finansiella intressen.

Gollum

Det verkar mer än besynnerligt. Som bank borde de gilla ett företag som har många riktigt stora transaktioner. En ny variant på internetbedrägeri? Lagändringar? Är det någon som har ringt TAVEX IRL och frågat vad som står på?

Rynkan

CitatFöreträdare för växlingskontor åtalas för grovt bokföringsbrott

12 NOV 2014 16:00
Chefsåklagare vid Ekobrottsmyndigheten har idag väckt åtal i Stockholms tingsrätt mot företrädaren för växlingsföretaget Tavex AB. I åtalet, som avser grovt bokföringsbrott, framgår att det saknas underlag för inköp av guld och valuta till ett belopp på cirka 386 miljoner. Åtalet innehåller även yrkande om företagsbot på 3 miljoner kr.

Enligt chefsåklagare Thomas Langrot har den åtalade i egenskap av företrädare för det stockholmsbaserade växlingskontoret Tavex, uppsåtligen åsidosatt bokföringsskyldigheten under 2009 genom att inte verifiera inköp av guld och valuta från moderbolaget Tavid på nästan 400 miljoner kronor. Även bokförda återköp av guld och valuta på 78,5 miljoner kronor har inte verifierats eller har i vart fall varit bristfälligt verifierade.

– Brottet bör bedömas som grovt med hänsyn till att rör sig om så stora belopp samt att det har skett systematiskt, säger chefsåklagare Thomas Langrot vid Ekobrottsmyndigheten i Stockholm.

Genom åsidosättandet av dessa stora belopp har det inte varit möjligt att bedöma inköpen och återköpen. Som konsekvens har det varken gått att bedöma rörelsens förlopp, ekonomiska resultat eller företagets ställning utifrån bokföringen, menar chefsåklagaren i sin stämningsansökan.

Målnr, Stockholms tingsrätt: B 15597-13
Källa: https://www.ekobrottsmyndigheten.se/press/nyheter/2014/11/foretradare-for-vaxlingskontor-atalas-for-grovt-bokforingsbrott/

vonswartz

Jag fick ett mail från tavex:

"Förvarning om förändring av Tavex AB:s betalningssystem

Bästa kund,

Vi tillkännager härmed att från och med 15.30, torsdagen den 30 juni 2016, kan vi inte längre ta emot banköverföringar eller bankgiroinbetalningar för guld och silver till vårt svenska SEB-konto.

Orsaken till detta är att SEB – med mycket kort varsel – informerat oss om att de kommer att stänga ner vårt bankkonto. Detta beslut har dessvärre skett utan att de först konsulterat oss, och förutom att ange i sitt underrättelsebrev att beslutet att avsluta vårt konto beror på "ett generellt affärsbeslut", har de ännu inte gett oss någon konkret anledning till varför de beslutat att vidta denna åtgärd.

Banksystemet i Sverige drivs emellertid kraftfullt i riktning mot ett kontantlöst samhälle, vilket du säkert är medveten om, och Tavex har, såsom en av de största grossistleverantörerna av fysiska sedlar och investeringsmetaller i Sverige, som vi ser det blivit en måltavla för de stora affärsbankerna.

Med detta sagt, arbetar vi frenetiskt för att sätta upp ett nytt betalningssystem som vi tror kommer att vara fungerande inom två till tre veckors tid. Under tiden kan alla order, som läggs via vår webbshop efter 15.30, torsdagen den 30 juni 2016, betalas genom att göra en internationell betalning till Tavex AB:s estniska konto i Swedbank. Detta konto är skapat för att kunna ta emot betalning i SEK, vilket innebär att det inte tillkommer någon växlingsavgift när medel överförs från Sverige till kontot. Alla övriga operativa rutiner; såsom leverans av produkter, avhämtning av produkter på våra kontor, paketförsäkring och kundsupport kommer att vara oförändrade.

Vi ber om ursäkt i förväg för denna olägenhet och hoppas att du sympatiserar med oss. Vi gör vårt yttersta för att denna övergång ska gå så smidigt som möjligt. Vi tackar också för ditt tidigare stöd och ser framåt mot ditt fortsatta gynnande av Tavex AB.

Högaktningsfullt,

Anton Otahal
Försäljningschef 

Tavex AB
E-post: tavex@tavex.se
Tfn: 08-678 20 30
Web: www.tavex.se
Smålandsgatan 9,
111 46 Stockholm"

Skrev på SEB:s facebooksida och krävde svar. Som bankkund vill jag ju veta vad som föranleder att de fimpar ett bankkonto. Jag vill ju inte bli av med mitt eget? Svaren är lismande och undflyende. Ni är välkomna att joina mig och överösa SEB med frågor på FB. Jag ser ingen anledning att de ska gömma sig bakom "banksekretess", då det uppenbart inte frågan om det.

Hjälp mig släppa lös helvetet...

toblov

Kikar du i trådar nyligen postade i hittar du en tråd om exakt detta.

Edit: Flyttat posten ovan...
/mod

pulvermos

Lade en beställning på 1/2 oz lunar apa och betalade till SEB kontot vid 13 tiden igår.
Så det var lite oroligt igår kväll när meddelandet om nerstängt konto kom.
De ringde vid lunch idag och sa att de fått pengarna och leveransen går iväg idag.
Frågade inte vad som hänt, var mest nöjd med att det nog löser sig.

august

Citat från: Unmanipulatable skrivet fredag 01, Juli 2016, 00:12:49
Att kontanterna försvinner är inte en marknadsreaktion på en minskad efterfrågan. Det är ett resultat av en global agenda som finanseliten banar väg för.
Trots allt sjunker efterfrågan. Att föredra kort är inte samma sak som att vilja avskaffa kontanter. Gemene man har förmodligen inte tänkt på att detta är vad som sker. Informationen når honom inte eftersom medier kontrolleras av finansiella intressen.
Självklart är det så. Men det spelar ingen roll. Så länge gemene man förblir sovande och tycker att ett plastkort kopplat till en storbank som får strul med sin Internetbank/sina kortbetalningar/etc lite då och då är bättre än kontanter så finns det ingenting att sätta emot denna trend.

Ingen av oss som gillar kontanter har något märkbart personligt inflytande (antar jag). Då återstår bara att antingen få bankvärlden att byta uppfattning och börja gilla kontanter igen (good luck with that) eller att gemene man vaknar upp ur dvalan och börjar kräva det politiskt (dessvärre inte heller så goda odds).

Att hela tiden peka på att bankerna är ondskefulla och att de har sin egen agenda må vara aldrig så korrekt, men det hjälper liksom inte till att lösa problemet.

Unmanipulatable

Citat från: august skrivet fredag 01, Juli 2016, 18:14:56
Citat från: Unmanipulatable skrivet fredag 01, Juli 2016, 00:12:49
Självklart är det så. Men det spelar ingen roll. Så länge gemene man förblir sovande och tycker att ett plastkort kopplat till en storbank som får strul med sin Internetbank/sina kortbetalningar/etc lite då och då är bättre än kontanter så finns det ingenting att sätta emot denna trend.

Ingen av oss som gillar kontanter har något märkbart personligt inflytande (antar jag). Då återstår bara att antingen få bankvärlden att byta uppfattning och börja gilla kontanter igen (good luck with that) eller att gemene man vaknar upp ur dvalan och börjar kräva det politiskt (dessvärre inte heller så goda odds).

Att hela tiden peka på att bankerna är ondskefulla och att de har sin egen agenda må vara aldrig så korrekt, men det hjälper liksom inte till att lösa problemet.

Nu framställer du dig själv som väldigt konstruktiv och nyanserad på min bekostnad genom att antyda att jag ser gnäll på onda banker som enda lösningen på världens problem. Det anser jag inte och jag lever inte på det sättet heller.

Jag talar vitt och brett med folk runtomkring mig och försöker dela den lilla kunskapen jag har. Att sprida kunskap är avgörande. Jag har påverkat många och fortsätter med det. Jag verkar även på andra ställen än detta forum.

Du skrev att du inte skulle försvara banken men du gjorde det.  Det angavs att det var ett affärsbeslut.
Du kallade Cash is King för konspirationsteoretisker när han förde fram teorin att bankerna försöker hindra svenskar att gå från banksparande till att köpa ädelemetall.
Du påstår att kontanterna försvinnande är oundvikligt. Det anser jag är felaktigt. Du accepterar det vilket är sorgligt! Det tycker jag är verklig pessimism.  Du tycker inte att man ska klaga på SEB! Det tycker jag att man ska göra. Protestera mera !
När man läser din text så framstår SEB som en part som bara följer med i tiden och följer diverse pålagor som de fått serverade. Det är felaktigt enligt vad jag tidigare har skrivit.  Jag undrar om du känner till Wallenbergs inflytande ? 

Bankverksamhet valutor och betalsystem är inte fri marknad. Banker är inte företag. Om bankartellen med ekonomiska tvångsmedel och fysiskt genom att ta bort kontanthantering driver människor från kontanter till elektroniska system så går det inte att utläsa vad som är marknadens önskemål. Enligt undersökningar vill de flesta kunna använda kontanter ibland. En stor majoritet faktiskt.

august

Citat från: Unmanipulatable skrivet lördag 02, Juli 2016, 13:40:18
Nu framställer du dig själv som väldigt konstruktiv och nyanserad på min bekostnad genom att antyda att jag ser gnäll på onda banker som enda lösningen på världens problem...
Kors vad du tar i, jag måste ha trampat på en öm tå. Nåväl, jag har väl mig själv att skylla när jag ifrågasätter meningsfullheten i anonymt gnäll (din term, inte min) på ett Internetforum om bankernas ondska. Jag beklagar detta avsteg från den lokala liturgin.

Men det är tråkigt när det blir strid mellan oss som i grunden har samma uppfattning och står på samma sida, så jag drar streck här. Vi har rimligen alla bättre saker att ägna oss åt än internt käbbel.

Mvh,
august

Unmanipulatable

Det handlar inte om att jag tar i utan det handlar om ditt sätt att skriva.  Intressant att du bekräftar min tolkning av dina antydningar. Du bekräftar att du "ifrågasätter meningsfullheten i anonymt gnäll" samtidigt som det skulle vara bara min term. Om du bekräftar det så var ju min tolkning korrekt eller hur och då var det ju din term även fast du inte skriver det rakt ut utan mer antyder saker.
Det behöver absolut inte bli någon osämja om du låter bli påståenden som att jag tar i på ett obefogat sätt, att jag käbblar, att jag har ömma tår ,kommer med antydningar samt att du reducerar min gärning här på forumet till anonymt gnäll. Sålänge man är rak och ärlig finns inget skäl till "strid". Du kommenterar bara fragment av mina inlägg. Då håller du med om resten eller ?

MrLibertad

ManoleteSTHLM

Citat från: hasse_A skrivet torsdag 30, Juni 2016, 22:31:04
Jag skickade ett meddelande till GoldSilver.com om detta. Vi får se om dom tar upp det.

Iallafall Silverdoctors tar upp det som featured förstanyhet och det blir kanske spridningseffekter. Bra engagemang - you're the man Hasse.

http://www.silverdoctors.com/gold/gold-news/sweden-gold-and-silver-dealer-shut-down-banking-system/

ManoleteSTHLM

Jim Sinclair kommenterar Tavex-händelsen och ser den som ett varnande exempel på att överlåta makt åt banken: "Sometimes old fashioned is not so bad. A mayo jar in the garden under the kale can give you comfort your computer and Skype audits never can. What good is a floatation device stored in a safety deposit box when you just fell off your boat in heavy weather?"

http://www.jsmineset.com/

Såg nu att några mindre sidor, bland annat Rory Hall och Louie Cammarosano, har kört nyheten de senaste dagarna.

https://smaulgld.com/swedish-gold-dealer-bank-account-closed-without-notice/

http://www.economicpolicyjournal.com/2016/07/hot-swedish-gold-and-silver-dealers.html

http://thedailycoin.org/2016/07/01/swedish-precious-metals-dealer-bank-account-closed-without-notice/

http://www.thedailyeconomist.com/2016/07/sweden-begins-ball-rolling-to-try-to.html

Birka

Hoppas att någon på SEB läser de här länkarna. Då kanske vi kan få ett svar på varför de gör så här.

MrLibertad

Jag har bett SEB's officiella twitterkonto om en kommentar och dessutom pingat lite PK-media :)

https://twitter.com/adelmetallforum/status/749628912351805441

Inte för att det kommer att hända någonting utan bara lite därför att så att säga.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane