Köp & sälj för guld med en fond GLD är betydligt mindre än Tavex (fysiskt guld)

Startat av sputnik, lördag 05, Mars 2016, 19:13:23

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: MrLibertad skrivet tisdag 08, Mars 2016, 15:27:47
Absolut, min bedömning gjordes efter att sputnik skall spara till sin dotter över en 10-årsperiod och då skulle nog GLD vara mitt sista val och fysiskt direkt i handen mitt första val, med råge.
Sant, jag missade helt delen med placeringshorisont. Då är du och jag fullständigt överens.

Jag hör inte till dem som skriver under på domedagsprofeternas sianden om att världens ekonomi går under när som helst och senast nästa fredag. Men att det skall gå att hålla liv i det nuvarande läckande sållet i ytterligare tio år ser jag som osannolikt. Och när sållet går under är papper inte det som räddar en.

toblov

Citat från: MrLibertad skrivet tisdag 08, Mars 2016, 15:27:47
Jag hör inte till dem som skriver under på domedagsprofeternas sianden om att världens ekonomi går under när som helst och senast nästa fredag. Men att det skall gå att hålla liv i det nuvarande läckande sållet i ytterligare tio år ser jag som osannolikt. Och när sållet går under är papper inte det som räddar en.
Skulle väl vara dasspapper då som faktiskt har en förmåga att bli rätt dyrbart under rejäla kriser.

sputnik

Jag och mitt ex kommer köpa billigt och sälja dyrt varje år beroende vilket ekonomiskt klimat som råder och påverkar vinst och förlust enligt följande fördelning.
Om en del eller fler går med vinst så säljer man dyrt och fördelar det på dom andra delarna som går sämre och köper billigt.
Man ombalanserar 1 gång per år med denna allvädersportfölj som hanterar en börskrasch galant om den inträffar.
Samt oavsett vilket ekonomiskt klimat Sverige befinner sig i, så kommen en del gå med vinst, denna portfölj har historiskt sett gjort 6 till 8% i vinst per år över tid.
Och sjunkit 5 till 6% vid en börskrasch.

Under 10 år så ombalanserar man varje år enligt principen ovan, då kan inte avgiften för Guld & Silver äta upp eventuell avkastning.
Därav är GLD bättre än fysiskt guld eller BullionVault.

Vi ska lägga 25.000 i varje del och då vill vi att Guld/Silver delen blir med så låg avgift som möjligt.
Samt utöver vinst och omfördelning sätta in 13.000 per år.

Allvädersportföljen.

Iden bygger på att det finns fyra olika ekonomiska klimat:

1.Tillväxt – ekonomiskt tillväxt är enkelt sagt när ekonomin går bra.
Samhällets produktion ökar och företag och folk i gemen blir rikare.
Ofta ökande BNP-tillväxt.

2.Inflation – är när värdet på pengar minskar vilket får till följd att priset på varor och tjänster ökar.
Pengarna blir helt enkelt mindre värda.
Inträffar då t.ex. pengar konsumeras istället för att de sparas.
Inflation är inte alltid dåligt, det är bra om lönerna ökar mer än priserna ökar och du har skulder som kan betalas av med "billigare" pengar – såsom det skedde i Sverige på 70-, 80- och 90-talet.

3.Deflation – är motsatsen till inflation och betyder att värdet på pengar ökar och priset på varor och tjänster minskar.
Pengarna blir mer värda.
Deflation anses generellt sätt vara dåligt eftersom priset på varor, tjänster och tillgångar minskar medan skulderna består. Det är det här som hände under finanskrisen och centralbankerna är rädda för.

4.Recession – betyder avmattning i ekonomin och är motsatsen till ekonomisk tillväxt. Det är det som vi brukar kalla för lågkonjunktur. 
Ofta sjunkande BNP-tal.

Och till dessa parar vi ihop de tillgångstyper som trivs bäst i respektive klimat:

a.Aktier och fonder – (ökad tillväxt) – det vill säga andelar i företag som producerar varor och tjänster.
I tillväxtperioder är ofta inflationsförväntningarna stabila och företagen växer ofta och genererar bra vinster, vilket ofta i sin tur leder till att de lättare får kapital för expansion. Aktier och därmed även aktiefonder tenderar att gå bäst i perioder av ökad tillväxt.

b.Fysiskt guld (ökad inflation) – eftersom värdet på pengar minskar vill man äga något som inte tappar i värde eftersom den fysiska mängden metall är begränsad, till skillnad från t.ex. kontanter som staten kan trycka upp nya av.
I tider av ökad inflation tenderar reala tillgångar såsom guld och silver eller t.ex. fastigheter att öka i värde.

c.Obligationer –  (deflation, minskad inflation) i ett deflationsscenario tenderar priserna och räntor falla.
Obligationer med längre löptider tenderar att öka i värde.

d.Kontanter – (recession, minskad tilläxt) i en recession faller tillgångar såsom t.ex. aktier i värde vilket gör att kontanter eller korta obligationer eller räntefonder brukar öka i värde eftersom investerare som säljer sina tillgångar behöver lägga pengarna någonstans.
Ofta är det här bra köptillfälle för t.ex. aktier och aktiefonder.

ManoleteSTHLM

Sputnik, jag tycker inte att du ska ha dina guldbesparingar som pappersguld hos GLD - du kommer inte att kunna få loss fysiskt guld därifrån och jag är övertygad att de inte heller har allt det fysiska guld som de påstår. GLD styrs trots allt av krafter som är mer intresserade av att hålla valutaponzin vid liv och trycka värde ur tomma intet och det innebär att guldet måste hållas tillbaka - varför investera i en fond där syftet är att trycka ner den underliggande tillgången. Vansinne. Och för det andra så kanske du bör spara själv åt din dotter och inte blanda in ditt ex, låt exet också spara själv. Två separata ISK konton är ok. Risk för friktioner med ett gemensamt konto och gemensamma sparplaner när livet i sig inte längre är gemensamt.

kristensson

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet tisdag 08, Mars 2016, 21:19:54
Sputnik, jag tycker inte att du ska ha dina guldbesparingar som pappersguld hos GLD - du kommer inte att kunna få loss fysiskt guld därifrån och jag är övertygad att de inte heller har allt det fysiska guld som de påstår. GLD styrs trots allt av krafter som är mer intresserade av att hålla valutaponzin vid liv och trycka värde ur tomma intet och det innebär att guldet måste hållas tillbaka - varför investera i en fond där syftet är att trycka ner den underliggande tillgången. Vansinne. Och för det andra så kanske du bör spara själv åt din dotter och inte blanda in ditt ex, låt exet också spara själv. Två separata ISK konton är ok. Risk för friktioner med ett gemensamt konto och gemensamma sparplaner när livet i sig inte längre är gemensamt.

Håller till fullo med Manolete vad gäller GLD.
Innehav i GLD kan i bästa fall ses som en vadslagning om vart Guldpriset går.

Det kan aldrig ersätta Fysiskt guld.
Om GLD blir utsatta för stora uttag kan de ej leverera då det mesta är papper och då konkar man, kan sluta med att man sitter med en mer eller mindre värdelös fordran.

Att förvara eget Guld i ett bankfack för ca. 200kr/år om man inte har ett sedan tidigare är
inget dåligt alternativ, eller förvara det hemma Guld för 100.000kr är inte mer än tre tjocka kreditkort.

mega_n

Jag håller med. GLD är inte guld.

Tänk så retligt det skulle vara ifall GLD kollapsar medan fysiskt guld rusar... Det skulle kännas jobbigt. Speciellt om man köpt G(u)LD som en försäkring mot en aktie/valuta/finans-krasch och det inträffar samtidigt...

/H

august

Citat från: mega_n skrivet tisdag 08, Mars 2016, 22:15:49
Tänk så retligt det skulle vara ifall GLD kollapsar medan fysiskt guld rusar... Det skulle kännas jobbigt. Speciellt om man köpt G(u)LD som en försäkring mot en aktie/valuta/finans-krasch och det inträffar samtidigt...
Tänk så retligt (för august) om både guld och GLD stiger mot skyn som raketer, sputnik säljer av 20% av sina GLD vid rätt tillfälle och löser släktens alla lån medan august börjar diskutera med Tavex om att sälja några oz. Innan han är klar med Tavex så införs 99% windfall tax globalt "för att rädda världsekonomin från de otäcka guldspekulanterna"

Jag är lika mycket för fysisk metall som någon här, men det finns alltid olika scenarion där den ena eller den andra strategin vore bäst. Alltså diversifierar man. PM och aktier (och kontanter och btc och...). Fysisk PM i handen, fysisk PM hos lagringstjänst i annat land (BV, BG, etc), pappersguld i GLD, CEF eller PHYS, etc.

Detta är inte en "antingen-eller" situation, det är en "både-och". Givetvis rekommenderar jag sputnik att satsa på GLD *och* fysiskt, men jag tänker inte säga att all guldpeng borde gå till fysiskt, för det är lika fel som något annat.

kristensson

Fattade att det som avsågs i tårtbiten var just fysiskt guld, därför tycker inte jag att man kan anse GLD vara fysiskt guld mycket långt därifrån.

sputnik

Kan det bli billigare än så här att köpa fysiskt guld?
Om jag förstår det hela rätt och tar Tavex igen, eftersom de inte har någon leveranskostnad.

Ett investeringsmynt i prisklassen 11000kr där skillnaden i köp/sälj-kurs ligger på ca 4%. Det är fortfarande ca 2% mer i avgift än GLD.

mega_n

Citat från: sputnik skrivet onsdag 09, Mars 2016, 09:47:13
Kan det bli billigare än så här att köpa fysiskt guld?
Om jag förstår det hela rätt och tar Tavex igen, eftersom de inte har någon leveranskostnad.

Ett investeringsmynt i prisklassen 11000kr där skillnaden i köp/sälj-kurs ligger på ca 4%. Det är fortfarande ca 2% mer i avgift än GLD.

Andrahandsmarknaden finns ju också. (Mellan privatpersoner.) Dock måste man kanske vara lite mer insatt...
Ofta kan man komma överens mellan köpare och säljare till att lägga priset mitt emellan köp och sälj på Tavex.
Det gynnar både säljaren och köparen. Spread blir då 0%. (Porto och andra kostnader kan dock tillkomma.)

/H

toblov

De där procenten extra kan det vara värt att betala då motpartsrisken alltid finns vid köp av värdepapper. Är planen att hålla det fysiska guldet under lång tid är några procent enligt mig försummbart då guldköp mer handlar om en försäkring än en spekalation.

sputnik

Jag vill så gärna köpa fysiskt guld med allvädersportföljen, har själv fysiskt guld men av annan anledning.
Som jag ser det kommer det två problem med att köpa fysiskt guld.
Iden bygger ju på att du diversifierar med 25.000 i varje del, sedan ska du sälja dyrt och köpa billigt.
Så om indexfonderna stiger i värde och guldet sjunker i värde, så säljer jag en del indexfonder dyrt och gör vinst och samtidigt köper guld billigt.
Alltså ombalanserar portföljen så att alla delar blir med lika värde igen, samt stiger i värde.
Ta då t.ex. GLD som jag kan köpa & sälja andelar av och vara flexibel med en avgift på 1.98%.

Om jag satsar på 1 oz guldtackor, så ligger summan runt 11207 kr och avgiften vid köp & sälj är 4.5%.
Dels äter avgiften upp eventuell vinst marginal och jag kan inte laborera med andelar utan måste förhålla mig till 1 oz guldtackor.
Visst kan jag köpa mindre och på så sätt laborera med mindre andelar, men då stiger avgiften till 6/8%.

Kan ni se mitt dilemma?

Börjar känna mig lite stressad för jag ska redovisa denna investering för mitt ex och om hon tycker diversifieringen och investeringsmodellen är bra, så kör vi på den.
Men först måste jag lösa hur vi ska göra med Guld/Silver delen av portföljen.

Notera:
Och på detta så finns det ett alternativ, vi ska ombalansera 13000 kr per år med portföljen så all delar får lika värde, dom pengarna pumpar vi in utöver eventuell vinst varje år.
Men då kanske det inte räcker med att bara köpa billigt för att ombalansera utan man måste sälja av vissa delar dyrt med vinst, men ändå få vinst på vinst effekten.
Så det är viktigt att kunna handskas med andelar och laborera med köp & sälj med så låga avgifter som möjligt.

toblov

Hur ofta sker denna ombalansering? Ni kan ju ha en del i fysiskt guld, om inte minst 1 Oz kanske 1/2 Oz eller 3/4 Oz och sedan använda gld för att balansera resterande.

sputnik

Citat från: MrLibertad skrivet Måndag 07, Mars 2016, 21:27:28
Citat från: sputnik skrivet Måndag 07, Mars 2016, 19:43:22
Tanken är att äga guld och kunna köpa och sälja med lägst avgift.
Om jag dessutom kan äga det fysiskt så är ju det plus i kanten eller ytterligare försäkring.

Kolla med Swedbank och dom tar 0 kr i avgift och du handlar med Euro inom EU via internetbanken, alltså ingen valutaväxlings avgift.
Alltså 0,5 vid köp och sälj med BullionVault det är 1%
O.12 för förvaring per år och 0 i valuta växling.

Det blir en avgift på 1.12% jämfört med GLD på 1.98%
Plus att du har fysisk tillgång till guldet.

Så för mig blir det BullionVault.
Du kan läsa här varför vi ska investera i Guld & Silver!
Spara pengar till dottern dom kommande 10 åren: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=6321.msg52106;topicseen#msg52106

Citat
Avgiften för förvaring är visserligen låga 0,01% per månad, men de har en minimiavgift på 4$ per månad vilket innebär att om du har guld för mindre än 40 000$ (ca 340 kkr) hos dem så är det månadsavgiften som gäller. Hur mycket det blir i procent beror då på hur mycket guld du förvarar hos Bullionvault.

Hur räknar man på det, vi ska lägga 12.500 kr på Guld och 12.500 på Silver.

Kunde inte se att dom tar 4 per månad.

Storage & insurance for as long as you hold.

0.12% per year on gold, billed monthly and subject to monthly minimum of $4.
0.48% per year on silver, billed monthly and subject to monthly minimum of $8.

https://www.bullionvault.com/help/tariff.html

Jag är kass på att  räkna men fick följande resultat:

Köper Guld för 12.500 kr hos BullionVault:
36 kr i månaden för försäkring och förvaring av guld hos BullionVault (4$).
12 x 36 = 432 kr detta är ca: 3.5% i avgift på 12.500 kr för försäkring och förvaring.
Plus 0.5% vid köp & sälj som då blir 1% och 0 kr vid valutaväxling med internetbanken om man köper med EURO. (Swedbank & Ica Banken)

3.5 + 1 + 0 = 4.5%

Köper Silver för 12.500 kr hos BullionVault
72 kr i månaden för försäkring och förvaring av Silver hos BullionVault (8$).
12 x 72 = 864 kr detta är ca: 8.9% i avgift på 12.500 kr för försäkring och förvaring.
Plus 0.5% vid köp & sälj som då blir 1% och 0 kr vid valutaväxling med internetbanken om man köper med EURO. (Swedbank & Ica Banken)

8.9 + 1 + 0 = 9.9%

sputnik

Citat från: toblov skrivet torsdag 10, Mars 2016, 20:09:41
Hur ofta sker denna ombalansering? Ni kan ju ha en del i fysiskt guld, om inte minst 1 Oz kanske 1/2 Oz eller 3/4 Oz och sedan använda gld för att balansera resterande.

Smart det hade jag inte tänkt på, tack.
Kan nu se om jag räknat rätt att Tavex med 1 oz guldtacka har samma avgift som BullionVault.
Skillnaden är att jag inte behöver eventuell frakt kostnad med Tavex och är försäkrad upp till 1 miljon i lösöre med hemförsäkringen vid brand, stöld.
Samt att man kan kompensera med GLD som du nämnde.
Med BullionVault äger jag guldet fysiskt och kan sälja och köpa andelar.

Fattar inte varför silver delen är så dyr!
Ombalanseringen av portföljen sker 1 gång per år.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane