Köp & sälj för guld med en fond GLD är betydligt mindre än Tavex (fysiskt guld)

Startat av sputnik, lördag 05, Mars 2016, 19:13:23

Föregående ämne - Nästa ämne

sputnik

Skillnaden i köp & sälj för guld med en fond GLD är betydligt mindre än Tavex (fysiskt guld)

Här har vi Tavex som exempel:
På deras hemsida ser jag att de köper Investeringsguld med finhalt 999/24k (1g) för 322 kr.
De säljer samma guld för 350 kr.
Skillnaden är alltså drygt 8,7%. (322 * 1,087 = 350)
Det är denna prisskillnad som finansierar hela butikens verksamhet. Inget konstigt med det, det är skillnaden i pris på inköp och sälj som finansierar alla butiker inklusive din lokala matvarubutik.

Skillnaden i köp och sälj för en fond som GLD är betydligt mindre.
https://www.avanza.se/borshandlade-p...ld-shares-etf/
Man kan köpa för 120,61 USD och sälja för 120,56 USD. Skillnaden är drygt 0,04%.
Dock tillkommer det avgifter från både fonden och mäklaren i form av årsavgift, courtage och valutaväxling.

Om vi räknar på ett köp och sälj under ett år när priset är platt (för enkelhetens skull) så blir det följande:
Köper med en spread på 0,04%, valutaväxlingsavgift på 0,5% och ett rörligt courtage på 0,25% (jag valde det dyraste courtaget) så blir totalsumman 0,79%.
Vi behåller det i ett år och betalar en årsavgift från fonden på 0,4%.
Sen säljer vi med samma avgifter som vid köpet vilket är 0,79%.
Totalt blir det 1,98%. (0,79 + 0,4 + 0,79 = 1,98)

1,98% är lägre än 8,7%. Skillnaden är 6,72%.

Har man en bättre courtageklass så betalar man mindre än 1,98%.

sputnik

Ska nämna att detta är kopierat från ett inlägg av användaren superskurk i en diskussion om investeringar om allvädersportföljen från forumet Flashback.
Frågan är om 1.98% är billigare eller dyrare än om man använder sig av BullionVault.

ManoleteSTHLM

Hur mycket fysiskt guld har Gld ETF? Fonden ska innehålla 25.5 miljoner oz men frågan är om detta stämmer.   

Gld är inte bara en möjlighet att investera (spara) i guld utan inbjuder också till att de finansiella krafter som motarbetar guldet kan kontrollera detsamma. Enligt Gld själva så köpte de in runt 5 miljoner oz guld i januari och februari. Är det ens möjligt att få tag i 5 miljoner oz fysiskt guld för köp? Nej, knappast troligt. Istället lär de av och till laborera med pappersguld (claims) där de då anser att en försäkran om tillgång till guld är detsamma som fysiskt guld - och det är möjligt att det är mer än en spekulant på varje oz pappersguld och det innebär att Gld bidrar till den pappershävstång som finns i guldet och som också håller tillbaka guldpriset.

Själv håller jag mig borta från fonder och alla former av pappersguld. If you can't hold it you don't own it.

https://srsroccoreport.com/death-of-paper-gold-picks-up-speed-big-time-today/

sputnik

Tack för utförligt svar, det är dels därför jag skriver om detta, för jag och mitt ex ska investera 150.000 i allvädersportföljen, samt pumpa in ytterligare 13.000 per år.
Där består en del av 25% guld och 75% i annat.

b.Fysiskt guld (ökad inflation) – eftersom värdet på pengar minskar vill man äga något som inte tappar i värde eftersom den fysiska mängden metall är begränsad, till skillnad från t.ex. kontanter som staten kan trycka upp nya av.
I tider av ökad inflation tenderar reala tillgångar såsom guld och silver eller t.ex. fastigheter att öka i värde.

Har förstått att det inte är samma sak att äga pappersguld gentemot fysiskt guld.
Men avgifter äter upp avkastningen, så det gäller att investera smart.

Skriver om det här för att få kloka kommentarer som din ovan, eftersom jag läser och lär mig om privatekonomi varje dag.
Så BullionVault är ett mellanting, både investering och att guldet finns fysiskt, samt att man kan få det hemskickat.
Men frågan är hur dyrt det är med deras avgifter, är det mer eller mindre än 1.98% ...

Jag tänker nämna ditt inlägg på Flashback i tråden om min dotters allvädersportfölj för att se vilka reaktioner jag får, hoppas du är okej med det.
Kommer nämna ditt användarnamn och att jag kopierat delar av ditt inlägg från detta forum.

MVH

sputnik

Jag vet inte om jag räknar rätt, men det står att dom tar 0.5 för köp & sälj:
"BullionVault charges a maximum of 0.50% to buy/sell gold or silver. Above $75,000 you pay less."

Sedan förvaring med försäkring av det fysiska guldet:
"Insurance and storage is 0.12% per annum for gold. This is less than a third of the normal 0.4% charged as an annual management fee by most ETFs".

Sen valutaväxling Avanza Sek/USD 0.5%:
Vilket har nämnts i tidigare inlägg.

Då måste jag växla SEK till USD innan jag köper av BullionVault
Och växla USD till SEK när jag säljer, det är ju 1%
Sedan 0.5% i avgift vid köp och sälj, det är ju 1%
Samt 0.12% för ett års förvaring, det blir en avgift på 2.12% jämfört med 1.98% med GLD.
Men skillnaden är att guldet finns fysiskt och är mitt och inte pappersguld som eventuellt inte finns.

Resonera jag rätt?

Sverre

Citat från: sputnik skrivet lördag 05, Mars 2016, 21:42:34

Jag vet inte om jag räknar rätt, men det står att dom tar 0.5 för köp & sälj:
"BullionVault charges a maximum of 0.50% to buy/sell gold or silver. Above $75,000 you pay less."

Sedan förvaring med försäkring av det fysiska guldet:
"Insurance and storage is 0.12% per annum for gold. This is less than a third of the normal 0.4% charged as an annual management fee by most ETFs".

Sen valutaväxling Avanza Sek/USD 0.5%:
Vilket har nämnts i tidigare inlägg.

Då måste jag växla SEK till USD innan jag köper av BullionVault
Och växla USD till SEK när jag säljer, det är ju 1%
Sedan 0.5% i avgift vid köp och sälj, det är ju 1%
Samt 0.12% för ett års förvaring, det blir en avgift på 2.12% jämfört med 1.98% med GLD.
Men skillnaden är att guldet finns fysiskt och är mitt och inte pappersguld som eventuellt inte finns.

Resonera jag rätt?
Avgiften för förvaring är visserligen låga 0,01% per månad, men de har en minimiavgift på 4$ per månad vilket innebär att om du har guld för mindre än 40 000$ (ca 340 kkr) hos dem så är det månadsavgiften som gäller. Hur mycket det blir i procent beror då på hur mycket guld du förvarar hos Bullionvault.

august

Citat från: sputnik skrivet lördag 05, Mars 2016, 21:42:34
Resonera jag rätt?
Konspirationsteorierna kring om GLD har allt guld de skall ha eller inte är legio. Men en sak är helt klar och det är att även om de har guldet så kan inte du begära "fysisk leverans" från GLD. Det kan bara de s.k. "authorized participants" göra och minsta enhet är en "basket" (vilket jag har för mig är 50.000 USD eller så). Så om det ens finns på kartan att du en gång kommer att vilja kunna konvertera "pappersguld" till fysiskt så är GLD inte ett alternativ.

Vad gäller Tavex spread så är ytterligare en komponent i den att det finns en präglingspremie för mynt och små tackor och den ligger givetvis på försäljningspriset. På inköpspriset finns det antingen ingen sådan premie (skrotguld) eller så är det någonting som finns i deras sortiment och borde ha premien kvar. Men då finns det istället en riskpremie när de tar in någonting som är cirkulerat eftersom de då inte får sälja det som ocirkulerat. Dvs en fysisk guldbit som går från gruva-->myntning-->återförsäljare-->slutkund förlorar plötsligt i värde när den når slutkunden, eftersom slutkunden vid en vidareförsäljning är mindre betrodd än någon som ingår i den ursprungliga leveranskedjan. Det är som att köpa en ny bil: när man slår igen dörren har bilen förlorat 40.000 i värde eftersom en annan kund är beredd att betala mer för en ny bil från handlaren än från mig.

august

PS. Motsvarande siffror för BitGold blir ganska lika BV: 1% vardera i köp och sälj, men i gengäld ingen förvaringskostnad eller försäkringskostnad. Både BV och BG tillåter redemption av små enheter till ytterligare kostnad.

sputnik

Tanken är att äga guld och kunna köpa och sälja med lägst avgift.
Om jag dessutom kan äga det fysiskt så är ju det plus i kanten eller ytterligare försäkring.

Kolla med Swedbank och dom tar 0 kr i avgift och du handlar med Euro inom EU via internetbanken, alltså ingen valutaväxlings avgift.
Alltså 0,5 vid köp och sälj med BullionVault det är 1%
O.12 för förvaring per år och 0 i valuta växling.

Det blir en avgift på 1.12% jämfört med GLD på 1.98%
Plus att du har fysisk tillgång till guldet.

Så för mig blir det BullionVault.
Du kan läsa här varför vi ska investera i Guld & Silver!
Spara pengar till dottern dom kommande 10 åren: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=6321.msg52106;topicseen#msg52106

Citat
Avgiften för förvaring är visserligen låga 0,01% per månad, men de har en minimiavgift på 4$ per månad vilket innebär att om du har guld för mindre än 40 000$ (ca 340 kkr) hos dem så är det månadsavgiften som gäller. Hur mycket det blir i procent beror då på hur mycket guld du förvarar hos Bullionvault.

Hur räknar man på det, vi ska lägga 12.500 kr på Guld och 12.500 på Silver.

Kunde inte se att dom tar 4 per månad.

MrLibertad

Citat från: sputnik skrivet Måndag 07, Mars 2016, 19:43:22
Tanken är att äga guld och kunna köpa och sälja med lägst avgift.
Om jag dessutom kan äga det fysiskt så är ju det plus i kanten eller ytterligare försäkring.

Kolla med Swedbank och dom tar 0 kr i avgift och du handlar med Euro inom EU via internetbanken, alltså ingen valutaväxlings avgift.
Alltså 0,5 vid köp och sälj med BullionVault det är 1%
O.12 för förvaring per år och 0 i valuta växling.

Det blir en avgift på 1.12% jämfört med GLD på 1.98%
Plus att du har fysisk tillgång till guldet.

Så för mig blir det BullionVault.
Du kan läsa här varför vi ska investera i Guld & Silver!
Spara pengar till dottern dom kommande 10 åren: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=6321.msg52106;topicseen#msg52106

Citat

Hur räknar man på det, vi ska lägga 12.500 kr på Guld och 12.500 på Silver.

Kunde inte se att dom tar 4 per månad.

Storage & insurance for as long as you hold.

0.12% per year on gold, billed monthly and subject to monthly minimum of $4.
0.48% per year on silver, billed monthly and subject to monthly minimum of $8.

https://www.bullionvault.com/help/tariff.html

sputnik

MrLibertad

Citat från: sputnik skrivet tisdag 08, Mars 2016, 09:59:46

Tack för den informationen, det blir för dyrt.
Det får bli GLD.

Jag förstår inte riktigt varför ni inte köper fysiska metaller, visst, premien är högre i jämförelse men den får du ju tillbaka den dagen du ska sälja eftersom det du ska sälja då också kommer att jämföras med vad det kostar hos leverantörer då.

Dessutom, pratar vi en period på över 10 år så kan också en liten samlarpremie har byggts upp på vad du nu köper så jag ser egentligen inga hinder från att köpa fysiskt direkt.

august

Citat från: MrLibertad skrivet tisdag 08, Mars 2016, 12:59:41
Jag förstår inte riktigt varför ni inte köper fysiska metaller, visst, premien är högre i jämförelse men den får du ju tillbaka den dagen du ska sälja eftersom det du ska sälja då också kommer att jämföras med vad det kostar hos leverantörer då.
Mycket som jag är för fysiskt samlande (ingen tredjepartsrisk, man kan skramla med dem, etc) så förstår jag ändå absolut attraktionen med en likvid placering som GLD.

Nu äger jag inga GLD i dagsläget, men jag har gjort det tidigare och fördelen med att kunna köpa och sälja på en femöring, på en otroligt likvid marknad och låg omkostnad jämfört med att betala en massa premier och transport och förvaring av fysisk metall som dessutom har en okänd marknadslikviditet när man en gång i framtiden skall sälja.

I mitt fall har slutsatsen blivit att göra både och (eller snarare alla tre), för att därigenom sprida riskerna. Fysisk metall är extremt långsiktigt, BitGold och BullionVault mittemellan och GLD är kortare trade (för att inte tala om ännu kortare saker som BAR och BARS som är x3 derivat på guld eller rent heroin som NUGT och DUST). Vi gör alla olika bedömningar om var på skalan man vill vara.

august

Det slog mig just att 8.7% i spread för Tavex lät lite mycket. Det beror på att sputnik räknade på 1g. Hade han istället valt en volymenhet som 1oz (t ex en 1oz Maple) så går spread ner till ca 3.5%. Att handla GLD är lite billigare (men inte mycket), så den primära fördelen som jag ser det är fortfarande att marknaden är så likvid. Man kan sälja eller köpa på en minut.

MrLibertad

Citat från: august skrivet tisdag 08, Mars 2016, 14:48:02
Citat från: MrLibertad skrivet tisdag 08, Mars 2016, 12:59:41
Mycket som jag är för fysiskt samlande (ingen tredjepartsrisk, man kan skramla med dem, etc) så förstår jag ändå absolut attraktionen med en likvid placering som GLD.

Nu äger jag inga GLD i dagsläget, men jag har gjort det tidigare och fördelen med att kunna köpa och sälja på en femöring, på en otroligt likvid marknad och låg omkostnad jämfört med att betala en massa premier och transport och förvaring av fysisk metall som dessutom har en okänd marknadslikviditet när man en gång i framtiden skall sälja.

I mitt fall har slutsatsen blivit att göra både och (eller snarare alla tre), för att därigenom sprida riskerna. Fysisk metall är extremt långsiktigt, BitGold och BullionVault mittemellan och GLD är kortare trade (för att inte tala om ännu kortare saker som BAR och BARS som är x3 derivat på guld eller rent heroin som NUGT och DUST). Vi gör alla olika bedömningar om var på skalan man vill vara.

Absolut, min bedömning gjordes efter att sputnik skall spara till sin dotter över en 10-årsperiod och då skulle nog GLD vara mitt sista val och fysiskt direkt i handen mitt första val, med råge.

toblov

Ja man ska ju ha i åtanke att mycket kan hända under 10 år. Går man fysiskt kan man nog sova lite lugnare, trots att man kanske kommer vara aktiv under tiden. Helt enkelt för många osäkra parametrar med "pappersguld" under en så pass lång tidsperiod. Sen som sagt, har man tänkt vikta om över tid kan det kanske vara ett komplement att lägga en liten del i.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane