Vad är meningen med att investera i Silver?

Startat av silversilvery, onsdag 29, Juli 2015, 18:20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

Citat från: Brageson skrivet onsdag 29, Juli 2015, 21:15:22
Citat från: silversilvery skrivet onsdag 29, Juli 2015, 18:20:07
Jag är helt ny när det gäller detta.

Men vad är egentligen meningen med att investera i silver? Om ja nu köper 20 Kg Silver, så som jag har uppfattat det är att jag kan sälja mitt silver som BÄST om jag får tillbaka det jag har köpt silvret för från början pga. spread skillnaden.

Det enda jag tänker på nu är att hellre spendera pengar på silver än att gå ut och bränna pengar när det lätt hänt med kontanter, och att det är vackert att kolla på silver.

Men som en investering? Så som jag har uppfattat det är att jag kan som bästa gå plus minus noll och det efter till och med 3-4 år?

Tre viktiga förutsättningar innan ni köper en enda metallbit.

1, Betala av alla lån först...och då menar jag alla, studielån, billån, bostadslån kredit/debit-kort, ......ALLA lån.
2, Spara ihop en buffert. Den bör täcka minst ett års konsumtion utan inkomster.
3, Först nu kan du/ni fundera på om ni skall köpa lite PM.

Jag håller inte riktigt med. Verkligheten är inte så enkel. Jag ser PM som en försäkring mot finansiell kaos.
Din buffert i kontanter kan bli devalverad eller konfiskerad.
Skulle du vänta med att köpa en försäkring på huset och bilen tills du betalat av alla dina lån?

Att låna till att köpa PM är dock inte att rekommendera. (Ialla fall inte om det gäller större summor som du inte lätt kan betala av.)
Det är väldigt riskabelt då priserna är väldigt oförutsägbara i det kortare perspektivet.

/H

toblov

Men vad är egentligen meningen med att investera i silver? Om ja nu köper 20 Kg Silver, så som jag har uppfattat det är att jag kan sälja mitt silver som BÄST om jag får tillbaka det jag har köpt silvret för från början pga. spread skillnaden.

Det enda jag tänker på nu är att hellre spendera pengar på silver än att gå ut och bränna pengar när det lätt hänt med kontanter, och att det är vackert att kolla på silver.

Men som en investering? Så som jag har uppfattat det är att jag kan som bästa gå plus minus noll och det efter till och med 3-4 år?

1, Betala av alla lån först...och då menar jag alla, studielån, billån, bostadslån kredit/debit-kort, ......ALLA lån.
2, Spara ihop en buffert. Den bör täcka minst ett års konsumtion utan inkomster.
Håller inte alls med. Skulder kan i en del fall vara att föredra så länge avkastningen pengarna ger överstiger räntan lånet kostar dig. Att ens betala av hela huslånet om man kan, är inte ekonomiskt. Speciellt inte i dagens ränteläge. Idag kan du helt "riskfritt" få bättre avkastning än du betalat i bolåneränta.

Brageson

Antar att alla inte kan hålla med  ;)
Framtiden får dock utvisa vem som har "rätt".
Jag skulle inte investera i PM utan att ha en buffert och vara skuldfri.

august

Vi har diskuterat detta flera gånger tidigare och även om detta är en vanlig ståndpunkt så är den inte delad av alla. Jag håller t ex inte med.

Med dessa förutsättningar så blir det fullständigt uteslutet att köpa en endaste guld- eller silverbit för alla utom en försvinnande liten andel av befolkningen. Samtidigt vore guld och silver för säg 50.000 kanske ett betydligt bättre skydd för framtiden än att ha amorterat mer huslånet från 5.000.0000 till 4.950.000. Eller kanske inte. Ingen vet.

Begår man ett misstag om man istället för en ny stereo köper ett par rör med silver eagles givet att man som 90% av Sveriges familjer har ett bostadslån?

Nej, det vore absolut inte något misstag.

Vad som däremot sannolikt vore ett misstag är att lägga allt "fritt" kapital på PM, eller ens merparten. Måtta i allt. "All-in" är sällan begåvat, oavsett om det är all-in i PM, all-in i amorteringskyrkan eller all-in i årgångswhisky.

En kombination av dessa kan däremot ofta vara utmärkt, där specifika proportioner är en personlig preferens.

Birka

Citat från: toblov skrivet onsdag 29, Juli 2015, 21:36:34

Håller inte alls med. Skulder kan i en del fall vara att föredra så länge avkastningen pengarna ger överstiger räntan lånet kostar dig. Att ens betala av hela huslånet om man kan, är inte ekonomiskt. Speciellt inte i dagens ränteläge. Idag kan du helt "riskfritt" få bättre avkastning än du betalat i bolåneränta.

Den nuvarande låga räntan är som en råttfälla. Kan slå igen när som helst.
Ändå, intet ont anande, lånar folk som galningar.
Det kommer att sluta med katastrof.

ikonane

Generellt handlar det om att "investera" eller spara på olika ställen (bankkonto, PM, aktier, madrassen, fonder o.s.v.) så att man inte har alla ägg i samma korg.

Personligen gillar jag inte att endast se mina tillgångar som siffror på nätet utan jag vill ha något fysiskt som en säkerhet. Dagens ekonomiska system litar jag inte på för fem öre. Jag tänkte investera i PM, inte för att sälja eller ens göra vinst efter något år, utan spara så länge jag kan tills det antingen kniper sig för mig och jag behöver pengar eller att någon ärver det från mig.
Men vi får se. Jag är så pass ny att jag fortfarande väntar på min första "större" beställning.

silverhamstern

När pm priserna väl slutar att manipuleras och/eller det blir en större kris, vad tror ni kommer stiga mest i pris guld eller silver?

silversilvery

Föresten grabbar..

Jag vet att silver är silver oavsett form, men det finns en silvertacka som jag verkligen tyckte om. Men den verkar bara gå att beställa ifrån USA, och de fraktar inte utanför USA.

Det handlar om Monarch Silverbars. Tycker verkligen om karaktären av tackan.. vet någon om det går beställa dessa på något håll?

Brageson

Citat från: silversilvery skrivet torsdag 30, Juli 2015, 00:40:42
Det handlar om Monarch Silverbars. Tycker verkligen om karaktären av tackan.. vet någon om det går beställa dessa på något håll?

Du kan ju testa ebay:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmonarch+silver.TRS0&_nkw=monarch+silver&_sacat=0

Har du tur slipper du momsen i tullen, det är ett litet lotteri i sig.

Fantom

Meningslös!
Kolla grafen, silverpriset faller senaste 5 år! Fortsätter det, så tappar du rejält med värde i dina 20 kg Silver om 3-4 år! Glöm om "bästa gå plus minus noll", du skulle vara glad att landa på "bästa minus 50% av värde, plus minus 10%"!

April 2011 1 oz spot silver var över 45$, nu efter mindre än 5 år priset ligger ca. 15$, så varför tror du kommer på +/- 0 efter 3-4 år?

Tänkt ordentligt och lyssna inte på "handlare" då "de" lovade att priset ska exploderas även tidigare i 2011 året. :D
8)

MarkusA

Varför spara i silver?
Det är bra att ha en försäkring och med dagens pris så riskerar man nog inte att förlora några stora summor.

Varför investera i silver?
Om du tror att priserna kommer att öka kraftigt, men när det sker är det ingen som vet.

august

Citat från: silverhamstern skrivet torsdag 30, Juli 2015, 00:15:22
När pm priserna väl slutar att manipuleras och/eller det blir en större kris, vad tror ni kommer stiga mest i pris guld eller silver?
Detta är naturligtvis 10.000-kronorsfrågan.
Traditionellt har silver betett sig som "gold on steroids", dvs silver får en kraftig utväxling på förändringen i guldpriset. Men samtidigt måste man ha i bakhuvudet att silver och guld allt mer rör sig av olika skäl. Guld är pengar, de som köper guld, oavsett om de är privatpersoner eller centralbanker, gör det som ett alternativ till fiat. Silver däremot var tidigare pengar men är nu primärt en råvara med fantastiska egenskaper som oftast är svåra att ersätta och ofta bara behövs i mindre mängder. Detta gör att silver har en icke-elastiskt åtgång, dvs även om priset går upp så förbrukas nästan lika mycket av råvaran (eftersom förbrukarna inte har något alternativ).

Kontentan blir att om det blir en större "kris" i det finansiella systemet så går nog guldet upp. Silver följer nog med, men delvis av gammal vana snarare än av fundamentala skäl. Blir det däremot inte total härdsmälta utan världen linkar på, oljan tar slut och alla behöver solceller, avancerade batterier och det ena med det tredje så går nog silver upp. Kanske som en raket, pga inelasticiteten.

Så eftersom din fråga gällde "kris" så tror jag att guld går upp med stor säkerhet förr eller senare. Silver går sannolikt upp ännu mer, men med mindre säkerhet. Men dessutom så kan silver flippa och sluta följa guldet. Detta gör att guld ofta ses som "safe haven" och silver som "spekulation".

Därför vill man ha båda, med en fördelning efter personlig preferens. Men 100% av det ena och noll av det andra är sannolikt inte optimalt.

kristensson

Citat från: Birka skrivet onsdag 29, Juli 2015, 21:08:32
OK!
Skämtet gick inte in.

Jodå det gjorde det.
Men jag ville bara vara lite tydlig då vi är både gamla (silver)rävar och helt nybörjare här på forumet.

Silverräven

Jag brukar följa ett antal handfasta principer innan jag placerar kapital i någonting för spekulation eller investerande:

1. Handla bara för pengar du har råd att vara utan i ett antal år (du vill inte tvingas sälja med förlust om kursen går ner och du behöver få in kapital)
2. Läs in dig på vad det är du köper och gör dig någorlunda införstådd med hur marknaden fungerar
3. Definiera för dig själv vad själva syftet med kapitalplaceringen är
4. Lyssna inte enbart vad andra säger utan bilda dig en egen uppfattning och gör ditt köp baserat på ett eget beslut
5. Häll upp ett glas whisky och luta dig tillbaka efter genomförd affär ;)

ManoleteSTHLM

Först och främst så är inköp av, åtminstone fysiskt, guld och silver ingen investering utan ett sparande. Det kan med fördel användas som en hedge  mot att du får dina inkomster i kronor.

Jag håller med om vad många andra användare har angett som skäl att anförskaffa silver. Främst kanske August poänger med silvrets unika egenskaper - reflexsiviteten, förmågan att leda elektricitet och värme, den anti-bakteriella förmågan etc. Med dessa unika egenskaper i åtanke så finns det, åtminstone väldigt troligt, ett framtida "dolt värde" i silvret som vi idag inte riktigt kan utläsa fullt ut.

En annan mycket god anledning till att jag använder silver som en fysisk hausse-hedge, guld blir då en baisse-hedge (eller kort och gott den verkliga hedgen), är att silvret representerar lagrad ekonomisk energi. Anledningen är att guld och silver är mycket energiintensivt att utvinna. På så sätt representerar både guld och silver ett sätt att investera i energi istället för att köpa fysisk olja att lagra - vilket förstås är mycket invecklat och dyrt. Peak oil är GIVETVIS INGEN MYT, ej förnybar energi är ändlig, utan det som kan diskuteras är när det inträffar och hur peak oil scenariot faktiskt då kan se ut. Personligen tror jag att peak oil kommer att inträffa under den här eran med maxpumpningen och "dumpningen" av olja som vi ser nu för att olika länder tvingas till det för att hålla budget. Den här prisdumpen är framkallad av 2-3% överproduktion på världsmarknaden och Saudi Arabiens prisdumpningar i samma veva. Hur den här överproduktionen tillkom kan vi diskutera vidare någon annan gång. Varför nämner jag detta? Därför att det finns västliga intressen bakom och den amerikanska skifferlolje-boomen är gravt överskattad och är beräknad att peaka redan år 2017 - kan peaka senare nu när priset har sjunkit och oljan kan användas senare. Och USA har ännu, mig veterligen, aldrig exporterat någon olja utan istället fortsatt att importera stora mängder - och faktiskt, trots brinnande krig i Ukraina med sanktioner mot Ryssland så har USA hela tiden också importerat olja från Ryssland - det säger en del om betydelsen av råvarornas Kung Olja. Utvinningen av den konventionella oljan minskar och med det sjunker också EROI till nivåer som kraftigt försvårar för ekonomiskt tillväxt i det västerländska samhället = oljan som utvinns har lägre kvalitet och blir dyrare och dyrare att utvinna. Så, vi kanske får se peak oil inom de närmsta åren och då får det stora konsekvenser för kostnaderna att utvinna bland annat ädelmetaller och kommer att leda till högre priser - mycket högre priser.

Peak guld och silver? Peak guld och silver inträffar när vi får se peak oil - för guldet kanske utan peak-oil då andelen upptäckter av nya stora guldfyndigheter är nära noll och guldexploateringen har dalat enormt i takt med att guldpriset har sjunkit. Nu spekulerar jag givetvis hej vilt och lägger in stora brasklappar, vilket är kul, eftersom ny teknik kan möjliggöra en mer effektiv guldutvinning i bland annat haven som leder till ökad produktion etc etc.

Vad talar emot silver? Att utvinningen har ökat markant de senaste åren, främst som biprodukt vid brytning av basmetaller, och att den industriella efterfrågan har stagnerat. Effekten av silver som biprodukt har också gjort att brytningen för kostnaden per oz har sjunkit rejält - det florerar olika siffror men från runt 8 USD/oz till runt 4 USD/oz som biprodukt har jag läst om. Därför är argumentet att silver är lagrad ekonomisk energi för FRAMTIDEN något att ta fasta på - samt alla fantasieggande uträkningar kring vad ett års silverproduktion är prissatt till (runt 120 miljarder SEK i skrivande stund) och hur otroligt liten silvermarknaden faktiskt är - så liten att EN väldigt rik individ kan genskjuta marknaden.

Om man måste välja mellan att köpa silver eller guld? Då ska man köpa guld. Varför? Därför att Centralbankerna använder guld som pengar och det har funnits i det monetära systemet i 5.000 år.

Och givetvis, med fysiskt silver i handen som du betalt med intjänade pengar så har du ingen motpartsrisk. Vilket ger en bra känsla.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane