Vad är meningen med att investera i Silver?

Startat av silversilvery, onsdag 29, Juli 2015, 18:20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

silversilvery

Jag är helt ny när det gäller detta.

Men vad är egentligen meningen med att investera i silver? Om ja nu köper 20 Kg Silver, så som jag har uppfattat det är att jag kan sälja mitt silver som BÄST om jag får tillbaka det jag har köpt silvret för från början pga. spread skillnaden.

Det enda jag tänker på nu är att hellre spendera pengar på silver än att gå ut och bränna pengar när det lätt hänt med kontanter, och att det är vackert att kolla på silver.

Men som en investering? Så som jag har uppfattat det är att jag kan som bästa gå plus minus noll och det efter till och med 3-4 år?

toblov

Stämmer inte alls. Har "hållit" på med silver i 2 år, har under den tiden sålt med vinst många gånger trots att spotpriset inte direkt varit snällt. Det gäller bland annat att köpa rätt silver samt att hålla utkik efter s.k kap.

silversilvery

Citat från: toblov skrivet onsdag 29, Juli 2015, 18:23:22
Stämmer inte alls. Har "hållit" på med silver i 2 år, har under den tiden sålt med vinst många gånger trots att spotpriset inte direkt varit snällt. Det gäller bland annat att köpa rätt silver samt att hålla utkik efter s.k kap.

Säljer du till privat personer eller till butiker då? Och vad anser du som ett kap typ.. som sagt är helt ny på detta så du för ursäkta mig.

toblov

Aa bara privat. Kan vara bra att försöka få lite koll på priser på gold.de , eBay och Tradera. Då vet man ungefär man olika mynt kan vara värt. Kunskap lönar sig i slutändan. Så fortsätt fråga om du undrar något specifikt.

silversilvery

Citat från: toblov skrivet onsdag 29, Juli 2015, 18:37:05
Aa bara privat. Kan vara bra att försöka få lite koll på priser på gold.de , eBay och Tradera. Då vet man ungefär man olika mynt kan vara värt. Kunskap lönar sig i slutändan. Så fortsätt fråga om du undrar något specifikt.

Tänkte mest om jag skulle köpa vi säger 20 silvertackor, och en dag skulle behöva sälja de. Eftersom det kommer bli svårt att sälja det privat ( inte många som kanske vill ha så mycket) blir det enda alternativet att sälja de till en butik, och då kommer ja verkligen förlora allt det jag har tjänat på silvret under åren..

Birka

Är det inte så att butikerna har ett inköpspris som styrs av spotpriset.
Är det inte så , så är det ju verkligen meningslöst att stacka eagles.

toblov

Detta forum sväljer nog utan tvekan 20kg tackor till ett bättre pris än handlare erbjuder. Annars fungerar Tradera fint för tackor.

Birka

Frågan är hur det blir när spotpriset rusar och alla vill sälja, inte köpa till höga priser.

mega_n

Citat från: Birka skrivet onsdag 29, Juli 2015, 19:51:34
Frågan är hur det blir när spotpriset rusar och alla vill sälja, inte köpa till höga priser.

Silver/guld fungerar inte så. De största köprusherna i silver händer när priset går upp kraftigt och alla vill vara med på resan.
Köprusher sker också när priset går ned plötsligt.

/H

toblov

Citat från: Birka skrivet onsdag 29, Juli 2015, 19:51:34
som sagt, kommer inte vara några problem. Ruschen bland vanligt folk kommer efter priset rusat. Samma mentalitet gäller delvis för aktier.

Birka

Hoppas det blir så. Annars blir jag sur på Mike Maloney.  >:(

kristensson

Citat från: Birka skrivet onsdag 29, Juli 2015, 20:43:02
Hoppas det blir så. Annars blir jag sur på Mike Maloney.  >:(

Hoppa inte in i något för att någon annan tycker det är bra.

Gå in för att du SJÄLV är övertygad om att det är rätt.
Det är DITT beslut och DU som får ta konsekvenserna av beslutet.

Birka

Brageson

Citat från: silversilvery skrivet onsdag 29, Juli 2015, 18:20:07
Jag är helt ny när det gäller detta.

Men vad är egentligen meningen med att investera i silver? Om ja nu köper 20 Kg Silver, så som jag har uppfattat det är att jag kan sälja mitt silver som BÄST om jag får tillbaka det jag har köpt silvret för från början pga. spread skillnaden.

Det enda jag tänker på nu är att hellre spendera pengar på silver än att gå ut och bränna pengar när det lätt hänt med kontanter, och att det är vackert att kolla på silver.

Men som en investering? Så som jag har uppfattat det är att jag kan som bästa gå plus minus noll och det efter till och med 3-4 år?

Tre viktiga förutsättningar innan ni köper en enda metallbit.

1, Betala av alla lån först...och då menar jag alla, studielån, billån, bostadslån kredit/debit-kort, ......ALLA lån.
2, Spara ihop en buffert. Den bör täcka minst ett års konsumtion utan inkomster.
3, Först nu kan du/ni fundera på om ni skall köpa lite PM.

Fantom

Meningslös! Investera inte i silver, silver spotpris går ner så du kommer att förlora allt. Chansen att spot går upp är liten, så riskera inte. :) Låt "oss" övriga medlemmar ta risken på sig istället. :D

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane