Sälja fonder och köpa silver?

Startat av clive-bunker, torsdag 08, Januari 2015, 08:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

clive-bunker

Har fått fonder och aktier av pappa till ett värde av ca 300.000 kr. Vad tycker ni, bör jag sälja allt eller lite och köpa silver och/eller guld? I skrivande stund är silverpriset 4.23. För inte så länge sedan låg det strax under 4.00. Anses nuvarande pris fortfarande vara billigt?

zupay

Skulle aldrig lägga allt på pm. Kanske 1/4.
Tror nog priset går under 4 igen. Jag hade väntat.

toblov

Personligen ligger jag kort OMX. Merparten av mitt sparande ligger i PM. Anser att risk/reward är sämre i börsen än PM som det ser ut nu. Skulle nog dock om jag var du försöka dela upp köpandet. Kanske börja med 1/4 eller 1/3 för att sedan med jämna mellanrum göra köp. Men du ska inte lyssna fullt på anda, det vikigaste är att du är bekväm med din investering. Jag är själv ganska riskbenägen.

jerseph

Citat från: clive-bunker skrivet torsdag 08, Januari 2015, 08:47:33
Har fått fonder och aktier av pappa till ett värde av ca 300.000 kr. Vad tycker ni, bör jag sälja allt eller lite och köpa silver och/eller guld? I skrivande stund är silverpriset 4.23. För inte så länge sedan låg det strax under 4.00. Anses nuvarande pris fortfarande vara billigt?

Egentligen borde du aldrig basera ett sådant beslut på vad en grupp personer du inte känner på ett forum på nätet säger. Jag personligen har merparten av mitt sparande i ädelmetaller, dels för att jag inte litar på systemet, dels  för att jag förväntar mig en större krasch (likt den vi såg under finanskrisen, kanske ännu värre) inom de närmaste åren, samt att jag har läst på väldigt mycket om fundamentan för guld/silver och har gjort ett val därefter. Det tycker jag du bör göra med, och sedan ta ett beslut.

Fantom

Varför vill du sälja fonder och köpa silver blir första frågan?
Varför tror du att silverpriset ska gå upp då, den sjunker väl nästan konstant senaste 3 år, japp går upp då och då och sen ännu kraftigare ner?

Om jag skulle ha fonder då jag skulle sälja allt på en gång och ska köpa guld och silverpanda mynt för hela beloppet 300.000 kr så fort som möjligt. Dock det är fel att göra så egentligen. Så det är absolut inget tips, jag skrev endast att vad jag skulle göra om jag skulle ha fonder. :D

Sverre

Den gyllne regeln när det gäller investeringar är riskspridning. Det är nästan omöjligt att gissa rätt för ett enskilt investeringsslag. De flesta värdepapper har dock en förväntad vinst som är högre än ren ränta för att kompensera för att vinsten inte är säker. Genom att köpa många olika sorter kommer man att träffa en del goda investeringar och en del dåliga, men genomsnittet blir förhoppningsvis bättre än ren ränta.

Ädelmetaller har ingen inbyggd vinst alls och kan därför på mycket lång sikt inte stiga mer än inflationen, men borde heller inte sjunka under inflationen. Vad som är mycket lång tid kan diskuteras, men under en livstid kommer ädelmetallerna både att stiga och sjunka i reellt värde. Genom att köpa vid rätt tillfälle kan man göra vinst, men hur vet man vad som är rätt tillfälle?

august

Citat från: Sverre skrivet torsdag 08, Januari 2015, 11:09:41
Den gyllne regeln när det gäller investeringar är riskspridning. Det är nästan omöjligt att gissa rätt för ett enskilt investeringsslag.
Här måste jag invända lite.

Den gyllene regeln när man har tillräcklig information är att satsa hårt på det man vet kommer att gå bra. Nästan alla framgångsrika investerare har skapat sina förmögenheter genom att gå närmast all-in på exakt rätt sak vid exakt rätt tillfälle. Detta gör att detta med riskspridning i grunden är ett sätt att kompensera för att man vet för lite. Inget fel i det, men man skall känna till orsaken. I det aktuella fallet så håller jag absolut helt med om att riskspridning är rätt, för jag tror inte att någon av oss här vet vad som kommer att hända i det allmänna fallet.

Nästa problem med riskspridning är att det alltid finns en risk för att man till hög kostnad bygger sin egen indexfond och då är det normalt bättre att köpa en indexfond från början och spara både pengar och huvudbry.

De flesta värdepapper har dock en förväntad vinst som är högre än ren ränta för att kompensera för att vinsten inte är säker. Genom att köpa många olika sorter kommer man att träffa en del goda investeringar och en del dåliga, men genomsnittet blir förhoppningsvis bättre än ren ränta.
Även detta måste jag invända mot.

Förväntad vinst av vem då? Alla världens börser är fyllda av wannabe-företag som lever på att presentera soliga prognoser medan de i själva verket aldrig levererat en enda krona i vinst. Nästa problem är att även för de som faktiskt levererar vinst så kommer det rätta köptillfället att vara vid en tidpunkt i konjunkturcykeln där börsen är undervärderad (vilket den absolut inte är just nu).

Så att anta att att det i genomsnitt nog blir bra om man går ut och köper tillräckligt många sorters värdepapper låter just nu som en risk för en trippel whammy: många papper = höga avgifter, många papper = många wannabes som alltid kommer att vara förlorare, fel i konjunkturcykeln = även vinnare löper stor risk att gå ner i kurs, dvs bli förlorare i portföljen även om de fortfarande genererar vinst.

Notera dock att jag inte påstår mig ha ett bättre svar. Det är helt enkelt väldigt svårt att på ett rimligt säkert sätt undvika att förlora ett kapital idag. Risknivån har gått upp kolossalt de senaste tre-fyra åren. Så, givet det, vad skulle jag göra om jag hade 300.000 i fonder som enda besparing?

1. Fördela kapitalet i tre delar: börsen, amortering av huslån samt PM. Dvs PM högst en tredjedel. Hur det som ligger på börsen disponeras lämnar vi därhän, det beror på riskprofil, tro om framtiden, och en massa andra faktorer. Amorteringsdelen ger man till banken och säger tack för lånet.

2. PM-delen skall absolut inte på några villkors vis vara bara silver. Vi talar här om ca 100.000 och det är lite för mycket för att bara spela bort på något så spekulativt och volatilt som silver. Lägg 75% på guld och 25% på silver. Kombinera fysiskt innehav med pappersprodukter som backas av fysiskt innehav (kolla t ex på CEF, PHYS, och liknande). Kanske även fysiskt innehav via proxy (kolla t ex på BullionVault och Gold Money).

3. Om man är spekulativt lagd (vilket jag är) så kan man ta en del av PM-potten och komplettera papper som CEF och PHYS med aktier i PM-majors och/eller -juniorer. Men räkna de pengarna som förlorade och bli positivt överraskad om de överlever och går som skållade troll mot himlen om några år. Det är inte alls givet.

clive-bunker

Citat från: Fantom skrivet torsdag 08, Januari 2015, 10:01:22
Varför vill du sälja fonder och köpa silver blir första frågan?
Varför tror du att silverpriset ska gå upp då, den sjunker väl nästan konstant senaste 3 år, japp går upp då och då och sen ännu kraftigare ner?

Tack för svar! :)

Det verkar som att silver är undervärderat och kommer enligt många att stiga mycket i framtiden. Detta är endast vad jag har snappat upp när jag har lyssnat lite. Kanske kunde vara bra att ha några hundra silvermynt liggandes? Kanske 700-1000 st. Momsfria mynt från Estland verkar i så fall bra.
Dessutom är mina fonder bara ett namn och några siffror på ett bankkonto. Det skulle liksom kännas mer verkligt att ha i alla fall en del av mina tillgångar i fysiska mynt eller tackor. Speciellt när man allt oftare hör talas om en global krasch.

Jag får fortsätta titta runt på detta forum och förkovra mig i era åsikter och insikter och sedan lita på min magkänsla. :)

kristensson

Fundera först om dina fonder på något sätt är viktade mot PM eller inte.
Först därefter kan man fundera på att vikta om innehavet.

OCH gör inget du inte känner dig bekväm med.

Cash Is King

Citat från: clive-bunker skrivet torsdag 08, Januari 2015, 08:47:33

Fonder är ett dyrt sätt att äga aktier med tanke på avgifter och att få fonder lyckas nå upp till index. Bättre att via exempelvis investeringssparkonto (isk) ha ett antal stabila aktiebolag och man slipper reavinstbeskattning vid försäljning dock tillkommer beskattning av schablonintäckt (kapitalunderlag x statslåneräntan föregående år x 0,3) vilket ger förhållandevis låg beskattning så länge statslåneräntan är låg. Samtidigt slipper man deklarera enskilda aktieaffärer vilket är bekvämt och tidsbesparande. Nackdelen med isk är att förluster ej kan kvittas mot eventuella andra vinster i deklarationen vilket gör det extra tråkigt vid en förlustaffär.

Mitt råd till dig är sälj av alla aktiefonder omgående och behåll aktierna. Över tid har aktier (generellt sett) hittills varit en god investering på lång sikt men i dagsläget känns ett börsras inte allt för avlägset varför det kanske inte är bästa läget att köpa just nu, ytterligare kvantitativa lättnader och andra penningpolitiska åtgärder kan dock göra att mer pengar strömmar in till börserna vilket leder till stigande aktiekurser, frågan är dock hur stor "bubblan" kan bli innan den spricker?

Att äga fysiskt guld och silver ser jag i första hand som en försäkring och värdebevarare inför ekonomisk kollaps.
Att köpa momsfria silvermynt från Estland är fördelaktigt men för närvarande är prispremierna förhållandvis höga.
Silver maples är prisvärda silvermynt och tillhörande "monsterbox" är stabil och förhållandevis kompakt vilket är bra.

SoulCrew

Jag håller lite med Cash is king. Fonder finns för att banken ska tjäna pengar, inte för att du ska göra det. Om du saknar kunskap och/eller intresse för aktier så köp investmentbolag så får du riskspridning via dem. Planerar du att hålla dem länge så kan du rentav lägga dem i en depå. Historiskt har de gett mer utdelning än du fått i ränta över tid även om just det INTE är hugget i sten. En bra början för den extremt passive kan vara Investor, Industrivärden, Kinnevik och kanske Lundbergs. Då får du ordentlig spridning. Som tidigare nämnt är kanske inte just nu rätt läge att ligga på börsen även om man inte ska underskatta grabbar med egen sedelpress som vi lärde oss -09.. Gå i varje fall inte all in på ädelmetall innan du VET varför DU gör det. Jag gick all in en gång, det lönade sig oerhört bra men jag gjorde det för att jag gjort min hemläxa, inte för att jag läst lite random människor på nätet och i media.

anders_juhlin

Citat från: august skrivet torsdag 08, Januari 2015, 12:21:06

3. Om man är spekulativt lagd (vilket jag är) så kan man ta en del av PM-potten och komplettera papper som CEF och PHYS med aktier i PM-majors och/eller -juniorer. Men räkna de pengarna som förlorade och bli positivt överraskad om de överlever och går som skållade troll mot himlen om några år. Det är inte alls givet.

Hoppas det är OK att hoppa in i tråden trots att jag kanske hamnar på ett sidospår.

Min fråga är om du har några konkreta förslag på PM-majors och/eller -juniorer.

Jag gick med i nyemissionen i Lundin Gold, men letar egentligen efter en investering som speglar hela branschen så att man slipper risken att investera i enskilda bolag.

Just nu köper och säljer jag certifikat i silver och den vinst jag gör återinvesteras i fysiska silvermynt av hög kvalitet. När det gäller inköp av silvermynt bryr jag mig inte så mycket om jag ger 4 eller 10 kr/ gram, eftersom dessa köps för att jag tycker de är vackra och ska inte säljas.

Asrael

Citat från: anders_juhlin skrivet lördag 10, Januari 2015, 15:02:07

Hoppas det är OK att hoppa in i tråden trots att jag kanske hamnar på ett sidospår.

Min fråga är om du har några konkreta förslag på PM-majors och/eller -juniorer.

Jag gick med i nyemissionen i Lundin Gold, men letar egentligen efter en investering som speglar hela branschen så att man slipper risken att investera i enskilda bolag.

Just nu köper och säljer jag certifikat i silver och den vinst jag gör återinvesteras i fysiska silvermynt av hög kvalitet. När det gäller inköp av silvermynt bryr jag mig inte så mycket om jag ger 4 eller 10 kr/ gram, eftersom dessa köps för att jag tycker de är vackra och ska inte säljas.

Du ställer motstridiga frågor. Jag utgår från att du endast berör OMX och fonder handlade i Sverige och PPM. Ämnet blir för stort annars. Ändock.

Semafo som enskilt bolag tycker jag ser bra ut. (Det är jag som gör det så det är ingen rekommendation)

Varför de gått dåligt.

De fick extra mycket stryk i samband med statskuppen i Burkina Faso. De har under hösten också råkat ut för "otillåten" strejk och det finns ebola i närliggande områden vilket skrämt bort en del investerare. Semafo plockades bort från några "guldindex" under 2014 varpå aktien såldes ned. (Varför kan man fråga?) Negativ utveckling innebär ofta utförsäljning pga skatteplanering (främst Kanada) innan årsskiftet. Bolaget är också relativt ungt och har inte så länge genererat vinst då produktionen tidigare inte var tillräckligt hög.

Positivt är.

De har låga utvinningskostnader jämfört med många majors och en bra kassa och klarar längre perioder med guldpris under $800. Varken statskupp, ebola eller strejk har påverkat gruvdriften och senaste rapporten såg riktigt bra ut (enl mig). Guldhalten bättre än väntat och dålig gruva borta. Nyförvärv till billig penning som jag tolkar det. Kommer köpas tillbaka och är troligtvis blankad i Kanada vilket också påverkar kursen i Sverige. Går guldet upp blir Semafo en av de stora vinnarna är min slutsats.

Lundin gillar jag, men det kan vara lite väl tidigt nu. Jag avstod denna gång. Kursen kan stiga p.g.a. att guldpriset gör det, men de har mycket de behöver bevisa och vi kommer få se kraftiga aktioner mot guldet ett tag framöver. Jag är av den uppfattningen att man kommer kunna handla aktien betydligt billigare framöver och att den inte kommer stiga lika mycket som t ex Semafo. Splitta innehavet kan vara en idé.

Sotkamo Silver kan bli en raket, men jag ser det mer som en chansning för de kan svältas ut ur branschen och vill inte investera i den än. Kanske gör jag det om en vecka eller sextiofyra.

Överlag är guld och silverbolag översålda. Generellt gäller att sektorer som varit nedtryckta i två år har en ljus framtid. GDX och GDXJ kan båda leverera bra under 2015 och framåt. Jag själv är för närvarande skeptiskt till att ligga exponerad mot index via derivat och liknande pga derivatbubblan jag tror är den som orsakar nästa kris. (Observera att detta är min bild av verkligheten) Det kan innebära att man sitter där med värdefulla papper som förintas eller tappar kraftigt i värde då utgivaren visar sig ha dåliga finanser. Men vill man exponera sig mot guldbolagen och ha spridning finns det ändå alternativ. Jag har valt BR World Gold Fund framför övriga fonder då jag ser minst risk men ändå bra vinstmöjligheter i den. Återigen, man kan välja flera! :)

Det kan vara bra att tänka på att gruvbolagens vinst står i mångfald proportion till guldpriset så de fungerar som en  hävstång mot guldet. Går guldpriset ner 10 % i dollar kan vinsten minskas med tex 50 % Även om Semafo handlas i Sverige för svenska kronor så påverkar guldpriset i dollar och vinsten i dollar priset på aktien mycket mer än man tror. Givetvis är denna relation kraftigt överdriven och oftast heller inte fundamentalt korrekt. Det spelar mindre roll om man planerar att sitta på aktien länge eller tills guldet stiger kraftigt (om det gör det) men det kan ändå vara surt att ligga minus i 3 år eller upptäcka att man kunde fått 5 gånger så mycket aktier för pengarna. Prisrörelserna blir ofta volatila både på kort och lång sikt så jag tycker man ska fundera på vad man vill med guldbolagen och hur man hanterar det. Långsiktighet tycker jag därför är viktigt och förmågan att förstå att aktien kan tappa 25 % på 3 dagar utan att man förstår varför. Det är något annat än Ericsson och Volvo. Samma gäller oljebolag mm och vill man investera klokt så är man inte för kraftigt exponerad mot enskilda bolag eller sektorer.

Tror man stenhårt på guldet så är det alltså ändå inte all in som gäller utan endast en mindre del i guldbolagen. Allt annat är hazard. Har man fel och bankkabalerna lyckas pressa guldet i 5 år till kan man en dag sitta där med stora förluster.

anders_juhlin

Vad tror du om El Dorado Gold Corporation?
Handlas på  TSX, NYSE, Symbol ELD, EGO, för under $7.
De har genomsnittlig produktionskostnad på 735$/oz.
Marknadsvärdet är ca 4 billjoner och de har likvida tillgångar på ca en fjärdedel av det, varav en tredjedel är lån, dvs de är belånade till ca en tolftedel av nuvarande marknadsvärde. De verkar i länder man hört talas om och de har några tiotal år på nacken.

jerseph

Citat från: anders_juhlin skrivet Söndag 11, Januari 2015, 12:26:16
Vad tror du om El Dorado Gold Corporation?
Handlas på  TSX, NYSE, Symbol ELD, EGO, för under $7.
De har genomsnittlig produktionskostnad på 735$/oz.
Marknadsvärdet är ca 4 billjoner och de har likvida tillgångar på ca en fjärdedel av det, varav en tredjedel är lån, dvs de är belånade till ca en tolftedel av nuvarande marknadsvärde. De verkar i länder man hört talas om och de har några tiotal år på nacken.

Om företaget har ett marknadsvärde på 4000 miljarder är det nog rätt ordentligt övervärderat ;)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane