Sälja fonder och köpa silver?

Startat av clive-bunker, torsdag 08, Januari 2015, 08:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

toblov

Dem är värderade till 4,8 billions dollar. Billion på eng är miljarder på svenska.

august

Citat från: anders_juhlin skrivet lördag 10, Januari 2015, 15:02:07
Citat från: august skrivet torsdag 08, Januari 2015, 12:21:06
3. Om man är spekulativt lagd (vilket jag är) så kan man ta en del av PM-potten och komplettera papper som CEF och PHYS med aktier i PM-majors och/eller -juniorer. Men räkna de pengarna som förlorade och bli positivt överraskad om de överlever och går som skållade troll mot himlen om några år. Det är inte alls givet.

Hoppas det är OK att hoppa in i tråden trots att jag kanske hamnar på ett sidospår. Min fråga är om du har några konkreta förslag på PM-majors och/eller -juniorer.

Jag gick med i nyemissionen i Lundin Gold, men letar egentligen efter en investering som speglar hela branschen så att man slipper risken att investera i enskilda bolag.

Just nu köper och säljer jag certifikat i silver och den vinst jag gör återinvesteras i fysiska silvermynt av hög kvalitet. När det gäller inköp av silvermynt bryr jag mig inte så mycket om jag ger 4 eller 10 kr/ gram, eftersom dessa köps för att jag tycker de är vackra och ska inte säljas.
Detta med avgifter är en väldigt viktig fråga. Fonder har en rullande avgift medan aktier bara kostar courtage vid köp och sälj. Asrael pratade lite om svenska alternativ så jag lämnar det och säger ett par ord om Kanada.

Courtage i Sverige är en bråkdel av courtage i Kanada. Detta gör att man får möjligheterna beskurna om man inte har rejält gott om kapital. Eftersom min syn är att man bör placera max ca 1/3 av kapitalet på börsen allmänt, och därav bara en delmängd i PM-relaterade saker så går det liksom inte att gå all-in och diversifiera över 20+ juniorer utan att det kostar mer än det smakar.

Så jag tycker att SoulCrew har en utmärkt poäng när han säger "investmentbolag". Varför inte köpa ett bolag som placerar i PM-juniorer istället för att köpa en fond som gör samma sak men kostar i årlig förvaltning? Jag har inte gjort det själv, men om jag skulle köpa någonting PM-relaterat just nu så är faktiskt Sprott (SII.TO) ett klart relevant alternativ. Det ser ut som om de t.o.m. ger utdelning vilket ytterligare gör det mer intressant än en fond.

Ett annat alternativ som är mer likt investmentbolag är att satsa på gold- och silver streamers, dvs bolag som lever på att hjälpa juniorer med finansiering av produktion i utbyte mot andel i den kommande produktionen till visst pris som då givetvis är lägre än marknadspriset. Resultatet blir ett bolag med hävstång på PM-priset utan affärsrisken i den enskilda junioren. Det mest kända exemplet är nog Silver Wheaton (SLW.TO), ett annat är Sandstorm Gold (SSL.TO).

Vad gäller rekommendationer om individuella juniorer så vill jag helst passa. Jag sysslar ibland med sådana, en del har gått lysande, andra käpprätt åt h-e, så jag har inte ett uns bättre track record än någon annan där. Världen är knökfull av tyckare som vet precis vilken junior som kommer att gå till månen härnäst, dessvärre verkar det vara vanligare att den går till himlen istället.

august

anders_juhlin

Jag kollade upp sprott på torontobörsen. De har på två år gått från att vara till 75% inriktande på PM för att nu endast vara exponerade till 40%. De har således diversifierat sig och finansierar inte bara gruvprojekt utan även nu senast även dagligvaruhandel. Detta är ett bolag som tilltalar mig, synd bara att man inte gick in för en månad sedan.

Asrael

Citat från: anders_juhlin skrivet Söndag 11, Januari 2015, 12:26:16
Vad tror du om El Dorado Gold Corporation?
Handlas på  TSX, NYSE, Symbol ELD, EGO, för under $7.
De har genomsnittlig produktionskostnad på 735$/oz.
Marknadsvärdet är ca 4 billjoner och de har likvida tillgångar på ca en fjärdedel av det, varav en tredjedel är lån, dvs de är belånade till ca en tolftedel av nuvarande marknadsvärde. De verkar i länder man hört talas om och de har några tiotal år på nacken.

Om det var en fråga till mig så har jag inte dykt ned så djupt i ELD och inte tittat på dem alls på ett tag.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane