Precious metals 2015

Startat av granlundii, lördag 27, December 2014, 18:27:32

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: Åbama skrivet Måndag 29, December 2014, 19:24:24
Jag har möjligen det enda tillägget i tråden att vid ett börskraschscenario likt det 2008. Där statsmakterna precis som tidigare skyndar till räddning genom att lova nytryckta pengar till stimulanser och bail-outs. Att detta istället för att lugna marknaden då istället riskerar få rakt motsatt effekt.
Jag håller helt med om detta. Det kortet har redan spelats, har visat sig inte fungera och kommer inte att kunna spelas igen utan att, precis som du säger, riskera att få motsatt effekt.

Men apropos trycka pengar så skulle jag vilja puffa för den där beskrivningen av det ekonomiska systemet av Ray Dalio som någon (cash is king?) länkade till för ett par dagar sedan.

Klart värd sin halvtimme. Det som jag fann mest intressant var hans argument för att det av de fyra möjliga sätten att hantera en "deleveraging"-process som den vi nu genomgår måste till en väldigt noggrann balans mellan kontraktionsverktyg (austerity, tax hikes, wealth redistribution) och expansionsverktyg (trycka pengar). För mycket av endera går åt fanders och balansen är extremt svår att bibehålla.

Jag har inte tänkt klart på detta men Dalios argument är helt klart rationellt och begripligt så jag kanske måste revidera min tidigare hökposition och släppa flaggan om att allt pengatryckande är av ondo (lite deflation är inte så farligt som det påstås). Lite lagom pengatryckande kanske trots allt är nödvändigt.

Men även om jag grubblar över detta så håller jag helt med dig, Åbama, eftersom balansakten är för svår och "lagom" i praktiken inte går att uppnå.

august

Åbama

Citat från: august skrivet Måndag 29, December 2014, 23:53:04

Citat från: Åbama skrivet Måndag 29, December 2014, 19:24:24
Jag har möjligen det enda tillägget i tråden att vid ett börskraschscenario likt det 2008. Där statsmakterna precis som tidigare skyndar till räddning genom att lova nytryckta pengar till stimulanser och bail-outs. Att detta istället för att lugna marknaden då istället riskerar få rakt motsatt effekt.
Jag håller helt med om detta. Det kortet har redan spelats, har visat sig inte fungera och kommer inte att kunna spelas igen utan att, precis som du säger, riskera att få motsatt effekt.

Men apropos trycka pengar så skulle jag vilja puffa för den där beskrivningen av det ekonomiska systemet av Ray Dalio som någon (cash is king?) länkade till för ett par dagar sedan.

Klart värd sin halvtimme. Det som jag fann mest intressant var hans argument för att det av de fyra möjliga sätten att hantera en "deleveraging"-process som den vi nu genomgår måste till en väldigt noggrann balans mellan kontraktionsverktyg (austerity, tax hikes, wealth redistribution) och expansionsverktyg (trycka pengar). För mycket av endera går åt fanders och balansen är extremt svår att bibehålla.

Jag har inte tänkt klart på detta men Dalios argument är helt klart rationellt och begripligt så jag kanske måste revidera min tidigare hökposition och släppa flaggan om att allt pengatryckande är av ondo (lite deflation är inte så farligt som det påstås). Lite lagom pengatryckande kanske trots allt är nödvändigt.

Men även om jag grubblar över detta så håller jag helt med dig, Åbama, eftersom balansakten är för svår och "lagom" i praktiken inte går att uppnå.

august

Här är länken också http://www.economicprinciples.org/ ska själv kolla på den vid tillfälle. Vad jag också menade (för att vara lite tydligare) är att en massa i panik insatta stödåtgärder med valutaskapande vid en börskrasch likt de som gjordes 2008, skulle kunna trigga den monetära förtroendekris vi båda befarar riskerar inträffa.

Asrael

Man har redan förberett för bail-in i stället för bail-out. Beslutades på senaste G20-mötet att skattebetalare och centralbanker inte är de första att rädda bankerna. I stället ska pengar tas från konton, fonder och pensionspengar. Det är det jag tror vi kommer få se. Bäst att ta ut sina pengar från banksystemet resonerar jag.

Åbama

Citat från: Asrael skrivet tisdag 30, December 2014, 00:38:00
Man har redan förberett för bail-in i stället för bail-out. Beslutades på senaste G20-mötet att skattebetalare och centralbanker inte är de första att rädda bankerna. I stället ska pengar tas från konton, fonder och pensionspengar. Det är det jag tror vi kommer få se. Bäst att ta ut sina pengar från banksystemet resonerar jag.

Det diskuteras ju redan en deponikostnad för att ha pengar på konton hos banken, så orimligt är det ju rakt inte. Gissningsvis kanske vi får se en deponiskatt för pengar. En skatt som är progressiv beroende på hur stora tillgångar det finns hos innehavaren. I sig inget nytt då inflation i sig är en dold skatt på kapital. Jag kan redan nu tänka mig argumenten från politiskt håll, att detta är för att dels stabilisera marknaden och för att stimulera att pengar arbetar i ekonomin (läs att konsumtionen på nytt ska ta fart).

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane