Nu börjar priserna på silver vara lockande igen...

Startat av granlundii, fredag 19, September 2014, 17:44:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Åbama

Silvret har vandrat sidledes rätt länge fram tills nu. Innan (för något år sedan) var det ju periodvis ordentligt lägre än dagens nivå.

Jag gör min koppling till att dollarn stärkts. När dollarn stiger i värde faller ädelmetallerna och vise versa.

Lägre priser innebär bättre köpläge som jag ser det. Dollarns öde är tillsammans med många andra valutor förutbestämt.

C-vitamin

Citat från: Åbama skrivet lördag 20, September 2014, 18:01:05
Silvret har vandrat sidledes rätt länge fram tills nu. Innan (för något år sedan) var det ju periodvis ordentligt lägre än dagens nivå.

Jag gör min koppling till att dollarn stärkts. När dollarn stiger i värde faller ädelmetallerna och vise versa.

Lägre priser innebär bättre köpläge som jag ser det. Dollarns öde är tillsammans med många andra valutor förutbestämt.

Jag håller med och skulle vilja utveckla det vidare: vi har en stark börs som flyter en bra bit över verkligheten det gör att trycket på silvret både från industrin och investerarnas sida är fortsatt svalt.

Jag tror silvret kan sjunka mer framöver men vissa har förutspått att det skulle bli ett silverrally innan 2014... Vi får se.

sextio8

Citat från: C-vitamin skrivet lördag 20, September 2014, 18:46:17
Citat från: Åbama skrivet lördag 20, September 2014, 18:01:05

Jag håller med och skulle vilja utveckla det vidare: vi har en stark börs som flyter en bra bit över verkligheten det gör att trycket på silvret både från industrin och investerarnas sida är fortsatt svalt.

Visst, vi kan diskutera USD i all oändlighet, samtidigt finns det en stor energikostnad att bryta silver. Jag tycker personligen att jag "sitter säkert" med semi-numismatiska mynt.

Jag tror silvret kan sjunka mer framöver men vissa har förutspått att det skulle bli ett silverrally innan 2014... Vi får se.

C-vitamin

Citat från: sextio8 skrivet lördag 20, September 2014, 20:00:02

Visst, vi kan diskutera USD i all oändlighet, samtidigt finns det en stor energikostnad att bryta silver. Jag tycker personligen att jag "sitter säkert" med semi-numismatiska mynt.

Jag köper inte silver för att jag tror det är övervärderat utan tvärtom men priset är väldigt rörligt på silvret och därför ser jag det inte som något konstigt att vi skulle se lägre toppar och djupare dalar en kort tid framöver nedåt trenden har ju trotts allt hållit på i 3år nu, känns svårare att pricka in botten än att gissa på fortsatt fall.

Ingen av oss kan se in framtiden så detta är bara gissningslek och går du tillbaka 3år i tiden och säger att den 20:e september 2014 så kostar silvret 17.82$/oz så skulle nog de flesta bli förvånade och skulle du säga till mig att den 20:e september 2017 så har silver för 17.82$/oz visat sig vara en usel investering så skulle jag bli förvånad.

Kanske var 17.82 botten, Kanske fortsätter nedåt trenden ett tag till...

Åbama

Tvivlar man kan man ta fram en enkrona från 1967. Den innehåller 2,8 gram silver och hade 1967 det nominella värdet av en enkrona och den har det ännu. Silvervärdet har däremot sakta men säkert stigit när valutavärdet urholkats genom åren. Något som innebär att silvervärdet nu är mer än det tiodubbla mot det nominella värdet.

Man måste också förstå vad ädelmetaller är. Det är en bevarare av värde (även om det kortsiktigt fluktuerar upp och ned). Finns säkert flera rent tekniska orsaker till fallet. Dessa överlåter jag till andra. Däremot så sitter jag själv lugnt i båten. Kommer ihåg 2008 när man satt med alla aktier sålda och ädelmetaller i portföljen. Ska inte säga att jag sa det då, men jag tänkte definitivt "vad var det jag sa" och "gud va skönt". Utvecklingen sedan dess har ju varit allt annat än tråkig, så en glitch ned gör inte mig så mycket.

Djupt religiösa människor är ofta rätt jobbiga att vara allt för nära. Mycket för att vissa av dem ofta har en så brinnande övertygelse att den varken kan eller får ifrågasättas. Inte minst att det inte får ifrågasättas av dem själva. Samma typ av övertygelse kan finnas hos f.d. alkoholister som efter det nyktra uppvaknandet pläderar total absolutism. För all del också hos vissa politiska företrädare, vars politiska åsikter är de enda rätta. Detta gäller höger som vänster. De farliga med den typen av människor är vanligen inte att de tror på något. De farliga är att deras tro inte ifrågasätts och då främst också av dem själva emellanåt. En avhållsam alkoholist är givetvis bra, men det betyder ju inte att den livsstilen vare sig är nödvändig eller ens bra för alla andra.

En aktiehandlare jag kände en gång i tiden sa "man får aldrig förälska sig i en aktie, det är bland det farligaste som finns". "Försvara den inte när den inte förtjänar att försvaras". Det var nog väldigt sant och detsamma gäller nog med andra tillgångar (guldet inkluderat). Jag är därför inte religiös vad det gäller ädelmetaller.

När jag ser till investeringar ifrågasätter jag dem hela tiden. Vilka är argumenten för och emot? Är det en bubbla eller hype? Vad finns det för omgivande faktorer som talar för eller emot en sak? Gör jag något tankefel?

Vad det gäller ädelmetaller så gissar jag att det som drev upp ädelmetallerna till den förra absoluta toppen förra gången, var att det lockade till sig investerare med rädsla efter börskraschen. Guldet och silvret är ju och har historiskt framförallt alltid varit en "säker hamn" under hundratals år. Vid börskraschen 2008 var det guld och silver man skulle sitta på.

Min gissning är därför att under den skakiga tid som varade under några år, så valde många investerare att diversifiera och köpa ädelmetaller som en ren säkerhetståtgärd och skadeförsäkring jämfört mot andra marknader. Stigande guldpriser drog i sin tur också till sig fler investerare i tron att man skulle investera i en stigande trend. När toppen sedan nåddes, avtog trenden och då var det inte riktigt lika roligt längre.

Ser man också på hur andra markander utvecklats ställt mot guldet så har vi en global aktiemarknad som på nytt säkert känns både attraktiv och stabil för investerare. Även de fastighetsmarknader som tidigare kraschat har återhämtat sig i någon mån. Visserligen är min egen högst privata åsikt, att dessa marknader är uppblåsta och uppumpade av billiga krediter men likväl. När det verkar vara en uppåtgående trend, så är det många som hakar på. Det senaste exemplet på detta är börsintroduktionen av den mediokra portalen Alibabba med den astronomiska värderingen som blev på företaget.

Rent praktiskt däremot så har inget med världsekonomin förändrats till det bättre. Inget av det som från början fick mig att investera i ädelmetaller har förändrats i någon långsiktigt positivare riktning. Snarare är det betydligt värre nu än någonsin tidigare. Det är en mer konstlad ekonomi nu som bygger på ökad skuldsättning, stimulanser, stödåtgärder, extremt låga räntor samt pengatryckande som håller illusionen vid liv. Lägg därtilt en riggad ädelmetallmarknad, där det inte är den verkliga äganderätten till den fysisk varan som omsätts, utan mångdubbelt översålda löften om framtida leveranser.

Däremot är det nog allt fler som på nytt börjar tro att det är "business as usual" och då känns guldet och silvret som en tråkig investering. Det är också då en tråkig investering som varken ger speciellt bra avkastning eller heller känns speciellt modern. Guldet är också tråkigt då det till skillnad mot aktier varken ger aktieutdelning, eller går att hyra ut eller förädla ytterligare som det går att göra med fastigheter.

Sitt lugnt i båten däremot är mitt råd. Det kommer en tid då guldet och silvret på nytt blir uppskattat för de värdebevarande egenskaperna. Då verkligheten också kommer ikapp. Tills dess gäller det att samla på sig så mycket som möjligt.

Känslan då kommer vara densamma som att vara utan aktier 2008. :)

zupay

Riktigt nära 4kr gram nu. Hoppas på den där stora rean  :)

Cash Is King

Sarek

Det finns en bra sammanfattning av ovanstående video hos

Greg Hunter`s USAWatchdog

Casamannen

Citat från: zupay skrivet Måndag 22, September 2014, 17:12:24

Jag slängde iväg en order i natt när priset dök ner under 17.50 $, jag tror att det låg på 4 kr när jag beställde :-)

mega_n

Citat från: Casamannen skrivet Måndag 22, September 2014, 23:02:08

Jag slängde iväg en order i natt när priset dök ner under 17.50 $, jag tror att det låg på 4 kr när jag beställde :-)

Bra timing. Jag missade med några cent. Men man måste ju tänka på att både dollarn och euron också rör sig mot kronan...

Jag bara kompletteringsköper lite. Har köpt med spot mellan 2.25 och 8.00 kr. Huvuddelen dock under nuvarande pris...

/H

ManoleteSTHLM

Snyggt jobbat - själv inväntar jag löningen i slutet av den här veckan. Med tanke på dippen i silverpriset så lutar det åt en beställning.

zupay

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet tisdag 23, September 2014, 16:25:40

Snyggt jobbat - själv inväntar jag löningen i slutet av den här veckan. Med tanke på dippen i silverpriset så lutar det åt en beställning.

Samma här. När det är så här "billigt" måste man nästan passa på.
Enligt experterna kan botten tom vara $15...
Själv började jag samla bara 2 mån sen. Då var  $21 billigt sa alla. Därför jag köpte en hel del då. Lite surt nu så klart men känns ändå rätt att köpa när priset är på väg ner och intresset för denna pm bottnar. Vinden måste väl vända eller hur?

C-vitamin

Citat från: zupay skrivet tisdag 23, September 2014, 19:47:18
Citat från: ManoleteSTHLM skrivet tisdag 23, September 2014, 16:25:40

Jag använder alltså ett silver to silver ratio för att värdera mitt silver.

Samma här. När det är så här "billigt" måste man nästan passa på.
Enligt experterna kan botten tom vara $15...
Själv började jag samla bara 2 mån sen. Då var  $21 billigt sa alla. Därför jag köpte en hel del då. Lite surt nu så klart men känns ändå rätt att köpa när priset är på väg ner och intresset för denna pm bottnar. Vinden måste väl vända eller hur?

Det var många som gick in hårt när priset var över 40$/oz så du kan ju alltid trösta dig med det om silvret dyker lägre, många "experter" sa 2011 att silvret var extremt undervärderat och att 200% var så gott som garanterat inom några år...

Personligen så började jag köpa silver när ett oz silver var värt ett oz silver och om mitt silver blir värt 2oz silver för varje oz silver så säljer jag direkt!

Cash Is King

Lager med fysiskt silver fortsätter att sjunka i "Shanghai Futures Exchange" enligt SRSroccoREPORT.
Varför köper de inte upp mer fysiskt silver och ökar sina lagertillgångar av fysiskt silver? Tror de på minskad efterfrågan och att silverpriset kommer att sjunka ytterligare? Leverans problem? Ska bli intressant och se hur långt de låter lagerhållningen av fysiskt silver sjunka innan de börjar fylla på igen eller om det rent av blir tomt i lagret.
http://srsroccoreport.com/shanghai-silver-stocks-continue-to-fall-as-silver-eagle-sales-explode-higher/shanghai-silver-stocks-continue-to-fall-as-silver-eagle-sales-explode-higher/

Harvey Organ intervjuas av Greg Hunter. Harvey Organ tror att det är ca 2 månader kvar tills en världsomspännande brist på fysiskt silver och guld uppstår vilket kan leda till kraftiga prisstegeringar. Ska bli spännande och se om han får rätt eller fel.
http://harveyorgan.blogspot.se/

Harvey Organ- By December Whole Thing Going to Collapse

PrivE

Men när börjar egentligen ex. Libertysilver.ee's priser sjunka ner?... ca 15 och 20 % pris premie på maples och eagles nu.. suck

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane