Nu börjar priserna på silver vara lockande igen...

Startat av granlundii, fredag 19, September 2014, 17:44:48

Föregående ämne - Nästa ämne

toblov

Har dem inte legat på runt 15% rätt länge? Endast surinam låg väl tidigare närmare 10%.

zupay

Är nog bara maples och eagles man ska köpa från liberty silver. Råkade beställa några lunar 2 från dom sist. Dom är betydligt  billigare i Tyskland.

Gripen

Jag är knappast kvalificerad att uttala mig om sånt här eller spekulera, men det känns som att priset kommer störtdyka nu och inom kort kommer det gå upp som en raket sen.

Nyfiken Gul

Lite nesligt att man bestälde i helgen, trodde det skulle vända upp och inte bryta igenom det underliggande snart 1 år gamla stödet.

Någon som vet om det hänt något särskillt som föranleder dagens justering eller är de bara de vanliga upp och nedgångarna.

Någon som lagt ut massa papperskontrakt på marknaden för att köpa till lägre pris brukar det ju heta när det går ner ;)

njocke

Bör man börja fundera i banorna kring att dollarn snart inte går att rädda? Är jag fel ute i att silvret brukar falla innan en större ekonomisk kolaps? Vi är inte långt ifrån ett 5 års lägsta just nu.

Vi får se hur det kommer att utveckla sig närmsta dagarna. Kan bli att åka av!

ManoleteSTHLM

Citat från: Nyfiken Gul skrivet tisdag 30, September 2014, 18:56:54
Lite nesligt att man bestälde i helgen, trodde det skulle vända upp och inte bryta igenom det underliggande snart 1 år gamla stödet.

Någon som vet om det hänt något särskillt som föranleder dagens justering eller är de bara de vanliga upp och nedgångarna.

Någon som lagt ut massa papperskontrakt på marknaden för att köpa till lägre pris brukar det ju heta när det går ner ;)

Jag beställde också i helgen och visst betalade jag några kronor extra per oz men det ok - det är svårt att pricka botten. Silvret är volatilt, svagt och billigt - hörde på en podcast nu i helgen att omräknat för mängden valuta kopplat till silverpriset så har silvret inte varit så här billigt på 500 år. Går att tolka två vägar, som en svaghet genom ett överutbud och lägre framtida efterfrågan - eller som en köpsignal i väntan på korrektion. Jag fortsätter i alla fall att köpa.

PrivE

Jag tror man ska vara försiktig "to jump the gun" just nu när det gäller att köpa ASAP. Dollarn har blivit allt starkare mot kronan och då silver är kopplat mot dollar så även om priset på USD/oz sjunker så har dollarns ökning balanserat ut det vilket medjort att priserna hos liberty silver ligger på samma nivå som det låg för en månad sedan när usd var på ca 6.60 och silver 20 usd/oz, cirkus. Samt att premierna stiger hos liberty pga ökad efterfrågan vid prisdropp på silver spot i usd även om det egentligen inte sjunkt hos liberty silver.

Kontentan, liberty silvers priser kan högst troligen ligga kvar eller sjunka mer även om silver spot på usd ökar igen eller korrigerar sig drastiskt då dollarn kan mycket möjligen sjunka neråt lite igen mot kronan samt att ger vi det lite tid så kommer prispremierna sänka sig något (när efterfrågan sjunker undan lite om spot pris går upp) också vilket då gör att slutförsäljningspriset hos liberty ligger stilla.

Tror helt säkert vi kommer pendla mellan 150 SEK och neråt mot 135 SEK hos liberty i närmaste framtiden för maples och eagles.

Cash Is King

Nu råder det köpfest på silver, frågan är för hur länge och om priset kommer sjunka ytterligare innan det "bottnar"? Såg att för tillfället ligger priset på 144 SEK/oz vid köp av en monsterbox med silver maples hos Liberty Silver Estland vilket känns som en köpvärd prisnivå.

Så länge penningmängden stiger mer än vad tillväxten är i landet och räntan är nära 0 % anser jag att det är bättre att ha sina besparingar i ädelmetaller såsom tex guld och silver än att ha dem på banken. Alternativet är aktier men det är svårt att finna köpvärda bolag i dagsläget då börsmarknaden är dopad pga de låga räntorna i kombination med alltför frikostiga krediter.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Amnesovergripande-statistik/Finansmarknadsstatistik/Aktuell-Pong/37270/282803/

Cash Is King

Försäljningen av silver eagles var tydligen mycket stor under september månad och allra flest såldes i slutet på månaden dock såldes det ännu fler under januari månad.

http://srsroccoreport.com/u-s-mint-sells-over-750000-silver-eagles-in-one-day/u-s-mint-sells-over-750000-silver-eagles-in-one-day/

C-vitamin

Goa priser ;D drog iväg en beställning i dag, så i morgon lär spot ligga på $16,50 ;)

Jag tror faktiskt att silvret kan sjunka mer men jag tror inte jag ångar mitt köp om jag tittar tillbaka om fem år ;)

Robs

Jag vågar inte heller vänta längre, gjorde just en beställning från tyskland. Maple för 16 euro = drygt 145 kr med dagens kurs.
Kan ju alltid ta ut mer lån på huset om kursen sjunker ännu mer.  :)

toblov

Kan inte motså mycket längre att slänga iväg en beställning på lite Lunar 2 hästen i lite större storlekar. Grrrrrr!

zupay

Citat från: toblov skrivet fredag 03, Oktober 2014, 16:31:53
Kan inte motså mycket längre att slänga iväg en beställning på lite Lunar 2 hästen i lite större storlekar. Grrrrrr!
Geten då? Är inte den bra också?

toblov

Har redan 1 Oz getter. Och då dem större getterna ej har begränsade upplagor känns det som hästen är ett extra bra kap då dem snart förhoppningsvis börjar samla på sig lite premie. Hästens år anses ju även som ett av dem mer populära.

Holter

CitatÄr jag fel ute i att silvret brukar falla innan en större ekonomisk kolaps? Vi är inte långt ifrån ett 5 års lägsta just nu.

Jag är också intresserad i att veta detta. Brukar ädelmetaller sjunka markant
innan "kollapser" ?

Läste lite om guld tidigare..hur kommer det sig att man läser på så många ställen att guld
över tiden har varit en så bra investering, samtidigt som man läser om jämförelser med att
"för 1000 år sedan fick du samma mängd varor som för 1 år sedan"..hmm..

Dels mycket om den ekonomiska vinsten guld har erbjudit. Å andra sidan, det är en "värdebevarare", samma köpkraft i tusentals år.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane