Top3: bästa och sämsta investeringsmynten

Startat av granlundii, lördag 21, September 2013, 09:43:19

Föregående ämne - Nästa ämne

2818181

Citat från: Guld500 skrivet Söndag 22, September 2013, 16:07:49
Kontentan är att alltid köpa mynten vid utgivningstillfället, och inte betala någon annan för ökad premie över tid.
Det är en bra strategi om man vill ha maximal avkastning.
Men när man inriktar sig på (semi)numismatiska mynt, så finns det paralleller med t.ex konst och aktiehandel. Du behöver ha en viss känsla och kunskap för att göra rätt val.
Det finns en del "säkra" standardkort som t.ex. Lunar och Pandor vilket kanske då motsvarar litografier och Ericsson.
Dock så är det betydligt svårare att hitta raketerna.
Utan egen kunskap så kan det vara idé att följa internationella forum där man tidigt kan märka om det blir en buzz kring något mynt. Och om man som t.ex. Fantom, köper graderade mynt, så kan man där skaffa sig en bra överblick på priser och efterfrågan.
Man kan även kika på sidor som www.topworldcoins.com där man kan se lite vad som är populärt bland samlare. Dock avrådes starkt från besök för den med dålig impulskontroll av pekfingret. Det kan snabbt bli tomt på kontot annars :D

För övrigt anser jag både Pandor som Kooks numera vara något svårbedömda. De kommer säkerligen att fortsätta vara populära, men frågan är hur den ökade produktionen kommer att påverka den framtida prisbilden.

kristensson

OK, här kommer det då.

Mitt nr.1 investeringsmynt är alla vårs SWEA.  :)

Fiat de Lux

Den bästa :

1. Första utgåvan Silver Bullet Silver Shield  "Debt & Death " 

( I kategorin "bäst" för rekordhöga priser på 2:a handsmarknaden) Priser mellan 60-70 $ /styck på E-bay är vanliga. Likaså 500 kr. på Tradera/styck.

2. Världens mest igenkända och spridda mynt Silver Eagle. Värt sitt lite högre premium just för att en Silver Eagle (borde) bli allra enklast att återförsälja på 2:A handsmarknaden.

machinshin

Jag köper era argument för att man får tillbaka premien ifall det är en samlare man säljer till. Men om det nu på allvar kommer bli silverbrist så känns det som att fler OZ är viktigare för mig än höga premier på samlarmynt.

Samt om man köper mest silver för pengarna så vet man ju att man får sålt det till aktuellt pris och därigenom slipper oroa sig för upplagor/premier osv.  Det innebär ju per automatik mycket mer jobb att sälja samlarsaker.

Är man en samlare så är det ju ett fullgott argument tycker jag att satsa på seminumismatiska med höga premier i hopp om att få tillbaka den vid försäljning (+ eventuell ökning i värde)

Men är det i ren metallinvestering så ser jag som jag nämnt tidigare att komma så nära spot som möjligt i kombination med välkända varor som inte behöver skapa oro hos köpare.

Jag tror även att ASE är fina pga deras lätthet att känna igen, men i ärlighetens namn. Vilka som vet vad en ASE är vet inte vad en Phil eller Maple är ?

Så min top 3 är (baserat på heubachs priser)

1. Koala 1kg   (mest silver för pengarna)
2. Philharmoniker  (näst mest silver för pengarna samt lättare att dela upp än 1 kg mynt)
3. Kookaburra 1 kg och Maples  på delad 3:e plats pga deras låga pris per mängd silver)

Dock värt att nämna att nr 3 på listan skulle jag bara satsa på ifall jag blir trött på phils och koalor då dom fortfarande enligt ovanstående återförsäljare har bäst pris per mängd silver.

granlundii

Det är ett år sedan jag startade denna tråd, så nu har jag hunnit ändra synpunkt och vill uppdatera min lista.

Bästa mynt:
1. Lunar II (Helst 0,5oz eller 2oz).
2. Kookaburra
3. Ruanda African Ounce
4. 1 kg mynt från Perth Mint
5. Pandor

- Högst kvalitet tycker jag att Lunar och Pandor har.
- Tycker själv att Lunar är den mest intressanta serien av alla för samlare: finns många möjligheter med både storlekar och färger om man så vill + stor möjlighet till värdeökning.
- För stackers är Maples eller 1kg mynt från Perth Mint mina starkaste kort.

Gå inte all in på:
-Mer udda agenturmynt med samma motiv år efter år som Noas ark, Andorra eagle, Cook Islands, Fiji Taku, Suriname...
- Dyrare bullionmynt utan samlarvärde.

C-vitamin

Citat från: kristensson skrivet Söndag 22, September 2013, 16:49:37
Citat från: Guld500 skrivet Söndag 22, September 2013, 16:07:49
Kontentan är att alltid köpa mynten vid utgivningstillfället, och inte betala någon annan för ökad premie över tid.

Jag vill passa på att slå ett slag för den Svenska 1000-kronan i guld, 1988-98.
Den ligger idag på ca 1450 i guldvärde, och är ett riktigt bra köp om man vill ha en försäkring mot kollaps, den kan inte gå under 1000 kronor.

Håller helt med om 1000kr, något som inte heller är dyrt och har inbyggd "fallskärm" är svenska silvermynt i 100-200-300kr, vilka idag kan köpas för i stort sett nominellt belopp då deras silvervärde idag har en bit upp till myntens nominella belopp

Jag tycker inte om att betala för nominellt värde då jag inte ser någon mening med det eftersom man låser det i myntet och inte kan skydda sig mot inflation.

3 bästa.

1 Maple leaf 5$ motivering: 9999 rent silver, känt mynt, 5$ trotts det ligger den nära i pris med philharmoniker osv.

2 Silver eagle 1$ motivering: det mest välkända myntet.

3 philharmoniker 1,5 euro motivering: relativt billig och välkänd.

Det finns troligtvis mer exklusiva mynt som kommer slå dessa med hästlängder men det är för spekulativt för att jag ska se det som en bättre investering än de ovan (åtminstone för oss dödliga).

3 sämsta.

1 mynt med hög premium p.g.a högt nominellt värde då försäkringen blir värdelös på sikt och snabbt mindre värd, dock ett bra alternativ om man tror på en silver krasch inom 5-10 år men då känns det dumt att köpa silvret från början?

2 Dyra bullion mynt privat präglade med undantag tidiga utgåvor av populära serier.

3 äldre bullion som redan ådragit sig ett högt samlarvärde, dessa bör endast köpas som investering om man har väldigt bra koll eller om de är något man faktiskt vill äga dem för personlig njutning.

Fantom

Citat från: Fantom skrivet lördag 21, September 2013, 10:32:18
...
3. Rwanda 2014 (är det någon som samlar på "Rwanda" ? :o...

Ha-ha! Har ju hittat mitt gammalt svar i den här tråden.
Ja, jag samlar själv på Rwanda mynt helt enkelt nu för tiden. ;D

toblov

Läste också igenom tråden Fantomen. Tänkte även jag på din formulering om Rwanda serien jämförted vad du skrev för ett år sedan ;)

granlundii

Citat från: Fantom skrivet Måndag 11, Augusti 2014, 19:08:01
Citat från: Fantom skrivet lördag 21, September 2013, 10:32:18
...
3. Rwanda 2014 (är det någon som samlar på "Rwanda" ? :o...

Ha-ha! Har ju hittat mitt gammalt svar i den här tråden.
Ja, jag samlar själv på Rwanda mynt helt enkelt nu för tiden. ;D

Jo, och själv dissade jag Pandorna... Åsikterna ändrar med tiden :)

toblov

Borde jag likt du gjorde om att pandan låg på topp ett sämsta mynt rytit ifrån ang att du placerade Rwanda långt ner ;) men du är förlåten fantom. Jag vet ju nu att du kommit på bättre tankar.

Gripen

Ni som gillar silver med dyra premier: om silverpriset går bananas en vacker dag, vilket vi alla så klart hoppas på, så kommer ni ändå bara få ut silvervärdet. Det ökade metallvärdet kommer äta upp premien som ni lagt ut pengar på. Då hade det varit bättre att köpa silver med mindre premium.

Men som jag förstår det är ni många som ägnar er åt detta mer som hobby/fritidsintresse än utifrån strikt ekonomiska motiv, och då är det givetvis på sin plats.

toblov

Stämmer nog inte riktigt. Bullion hade vid senaste kraschen ner till under 10 usd ett golv. Dvs premierna ökade till ibland 50% på mynt samt så slutade många företag sälja mynt då dem skulle gå med förlust. Myntet samlarvärdr kan ju även antas ha en högre säkerhet då dem inte endast består av silvervärde utan även ett samlarvärde som inte försvinner när silvret körs i botten.

C-vitamin

Citat från: toblov skrivet Måndag 11, Augusti 2014, 19:49:07
Stämmer nog inte riktigt. Bullion hade vid senaste kraschen ner till under 10 usd ett golv. Dvs premierna ökade till ibland 50% på mynt samt så slutade många företag sälja mynt då dem skulle gå med förlust. Myntet samlarvärdr kan ju även antas ha en högre säkerhet då dem inte endast består av silvervärde utan även ett samlarvärde som inte försvinner när silvret körs i botten.

Tror du inte att samlarvärdet sjunker rejält när motivet helt plötsligt är tryckt på en värdelös metallbit? Vi som köper dessa mynt är väl i de flesta fall även mer eller mindre stackers?

Jag tror att exklusiva mynt gör sig bäst vid låga till medelhöga silverpriser och att det är tämligen värdelöst vid extremt höga och extremt låga nivåer...

Det tror jag i alla fall och vi behöver inte vara överens, jag brukar trotts allt hålla med om det du skriver ;)

Amazon93

Det är nog inte speciellt troligt att silverpriset går ner såpass mycket att benämningen av myntet skulle vara ''värdelös metallbit'' :)
Men i ett mer rimligt scenario så står silverpriset relativt stilla under lång tid, och då kan det vara vettigt om man kan ha en hög samlarmynt i byrån, som förhoppningsvis ökat bra i värde.

Dessa kan man sen sälja vid lämpligt tillfälle och köpa fler nyutgivna samlarmynt eller bullion :)

Så tänker iallafall jag.

toblov

Citat från: C-vitamin skrivet Måndag 11, Augusti 2014, 20:00:05
Citat från: toblov skrivet Måndag 11, Augusti 2014, 19:49:07

Tror du inte att samlarvärdet sjunker rejält när motivet helt plötsligt är tryckt på en värdelös metallbit? Vi som köper dessa mynt är väl i de flesta fall även mer eller mindre stackers?

Jag tror att exklusiva mynt gör sig bäst vid låga till medelhöga silverpriser och att det är tämligen värdelöst vid extremt höga och extremt låga nivåer...

Det tror jag i alla fall och vi behöver inte vara överens, jag brukar trotts allt hålla med om det du skriver ;)
Det beror nog på varför silvret blivit en värdelös metall. Silver används ju idag till så mycket mer än bara mynt. Dess unika egenskaper som idag inte kan ersättas kommer alltid vara värt något. Även då det idag kostar runt 15-20 usd att producera silver skulle utbudet minska vid låga priser. Säg att du köper ett mynt (säg en perfekt graderad panda med en upplaga på runt några tusen) för 2000kr. Man kan ju redan då anta att silvret värderas till en värdelös metallbit då det största värdet inte ligger i silverpriset.

Försöker inte övertala dig eller så. Har inga problem att bli ense om att vi är oense :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane