Top3: bästa och sämsta investeringsmynten

Startat av granlundii, lördag 21, September 2013, 09:43:19

Föregående ämne - Nästa ämne

granlundii

Hej! Det skulle vara intressant att läsa lite vilka silvermynt som medlemmarna har väljer/väljer bort. Här är min lista för tillfället:

Tre intressantaste:
1. Kookaburra 2014 (fint mynt, för tillfället ett av de billigaste seminumismatiska mynten)
2. Lunar 1/2oz (mycket lägre premium än 1oz mynten)
3. Rwanda 2014 (okej, detta har inte kommit ännu, men jag kommer att köpa ett antal när de kommer)
*. Philharmoniker och Maple Leafs platsar också mer eller mindre på listan, beror på hur numismatisk jag känner mig för dagen :)

Tre dåliga:
1. Panda (alltför hög premium med tanke på hur stora utgåvorna är nuförtiden)
2. American Eagle (alltför hög premium på ett mynt som saknar numismatiskt värde)
3. Koala (fult och ointressant mynt)

Fantom

Tre intressantaste:
1. Panda (historisk bästa investeringsmynt, man får allt för mest pengar, exempel 1 oz Panda 2000, priset i 2000 år = ca. 15$, priset nu = ca. 200$, om vi tar Eagles 1 oz 2000 priset i priset i 2000 år = ca. 15$, priset nu = ca. 28$), jag ska vara tyst hyr mycket kostar pandor 1983-1985 nu för tiden ni ska ändå tro inte på mig  8) (skriver ändå: ca. 1500-2000$/st). Man får även trevlig ny motiv varje år och mynten levereras i riktig fina och i bra kvalitet kapslar redan från fabrik  :) (jag tycker även att dem senaste panda kapslar är i bättre kvalitet än Perth Mint kapslar)
2. högst graderade ms70 American Eagle.
3. Koala (väldigt vackert och mysigt mynt) koala 2007, 2008 kostar nu ca. 600 - 800 kr (bra prisutveckling för 5-6) år.

Tre dåliga:
1. Kookaburra serien (alldeles för populärt)
2. Lunar 1/2oz (går inte att sälja lika lätt som 1 oz)
3. Rwanda 2014 (är det någon som samlar på "Rwanda" ? :o, då är det lika bra att samla på Elefanter (Somalia) eller på Australiensk Känguru istället, jag vet fortfarande inte varför kostar dom så mycket).
*. Philharmoniker och Maple Leafs - man får endast silvervärdet (nästan likadant om man investerar i 50-kronors svenska silvermynt 1975-1976)

;D

granlundii

Tja, vill man göra ett "tvärtemot"-inlägg får man väl :)

Undrar hur du menar om du tycker att det är en fördel att Pandan är populär (vilket priserna ju visar), medan det är en nackdel att kookaburran är poulär? Det jag menade är att jag inte tror att de nya Pandorna ökar så mycket i pris, är medveten om hur det är med gamla Pandor, dock skulle jag aldrig heller köpa gamla pga. priserna och risken att råka ut för förfalskningar.

Rwandamynten säljer väldigt bra på Ebay, redan 2012 år mynt är 150-200kr dyrare än årets.

Åtminstone kan jag hålla med om det nu skrev om 1/2oz-mynten och Phil/Maple Leafs :)

Fantom

Citat från: granlundii skrivet lördag 21, September 2013, 11:05:20

Tja, vill man göra ett "tvärtemot"-inlägg får man väl :)

Undrar hur du menar om du tycker att det är en fördel att Pandan är populär (vilket priserna ju visar), medan det är en nackdel att kookaburran är poulär? Det jag menade är att jag inte tror att de nya Pandorna ökar så mycket i pris, är medveten om hur det är med gamla Pandor, dock skulle jag aldrig heller köpa gamla pga. priserna och risken att råka ut för förfalskningar.

Rwandamynten säljer väldigt bra på Ebay, redan 2012 år mynt är 150-200kr dyrare än årets.

Åtminstone kan jag hålla med om det nu skrev om 1/2oz-mynten och Phil/Maple Leafs :)

Jag är "förälskad" i panda mynt, så när jag såg att den ligger på 1 plats i sämsta investeringsmynten, då reagerade jag lite för impulsivt och spontant kanske.
Fast jag tycker ändå att pandan är bästa investeringsalternativ, även senaste åren blir eftertraktande om 20 år :)
Jag gillar Kookaburra mynt, men jag tyckte inte om när Perth Mint, helt plötslig började tillverka en del av "gamla" Kookaburra års upplagor. Hoppas att det händer inte med Kina Mint, annars det blir katastrof :)
:) ;)

granlundii

Okej, jag förstår :)

Jo, det där med eftertillverkning är ju både trist och lite skumt... Det som också stör mig med lite mindre erkända mynt är då antalet tillverkade mynt inte ens verkar vara känt. Tydliga siffror vill man ju ha!

Huvudsakliga orsaken till att jag inte kommer att köpa mer än högst 1 panda/år är just de höga upplagorna nuförtiden. Visserligen förstår man ju att de höjer när intresset gått upp så mycket som det gjort, men pandornas upplagor har höjts lite väl mycket.

Silver

Jag nöjer mig med de tre mest intressanta. Finns många mindre intressanta mynt, men ser mindre anledning att fokusera på dom. Nåväl, mina topp tre är följande. Ettan och tvåan given. Trean mer öppen.

1. Kookaburra 1 oz. Många fina mynt präglade av Perth Mint. Hög kvalite', nytt motiv årligen, välkänt, begränsad upplaga, semi-numismatiskt. (Dessutom en uttalad strategi om framtida upplaga och att man stänger tillverkningen av mynt efter ett år oavsett om man nått maximalt präglingsantal eller inte. Vilket visserligen alltid varit 300,000, nu 500,000 och det har aldrig varit tal om att prägla fler mynt än den maximala upplagan. Även tidigare årgångar stängda och det kommer inte att präglas fler trots att de inte nått den då maximala präglingen om 300,000 mynt. Detta sammantaget tror jag kommer innebära ett stabilt och ökande värde av mynten. Vilket vi faktiskt redan sett sedan Perth Mint meddelat ovanstående.)

2. Lunar 1 oz präglade av Perth Mint. Gillar det av samma anledningar som Kookaburramyntet. Dock lite högre priser jämfört med Kookaburraserien.

3. Panda. Mycket vackra mynt med nya motiv varje år. Välkänt och semi-numismatiskt. Dock lite större problem med förfalskningar och milkspots jämfört med Kookaburramynten. Kraftigt ökande upplaga från 600,000 mynt årligen till nuvarande 8,000,000 mynt årligen på kort tid. Ingen uttalad strategi kring framtida upplagor mig veterligen.

maggan

jag är bara ute efter silvret. så för mig är maples bästa myntet. egentligen borde jag köpa surinam, men den lilla premien Maple har är lätt värd att betala.
att mynt blir värda mer bara för att tillverkaren gör små serier är lika dumt som att papperslappar blir mer värda om riksbanken trycker dom. ;D

Silver

Citat från: maggan skrivet lördag 21, September 2013, 13:24:50
att mynt blir värda mer bara för att tillverkaren gör små serier är lika dumt som att papperslappar blir mer värda om riksbanken trycker dom. ;D

Nja, det håller jag inte med om. Många samlar och intresserar sig för olika saker. Vackra, ovanliga,mynt, frimärken, tavlor, viner eller vad det nu må vara. Att sådant värderas högre är inte ett dugg konstigt tycker jag.Tillgång och efterfrågan. Men ur rent investeringsperspektiv i metallen silver så visst. För egen del tycker jag om semi-numimatiska mynt dels för att de är fina men till stor det för att de går att köpa med en förhållandevis låg premie och att de sedan med tiden får ett högre numsimatiskt värde. Bra exempelvis då spotpriset går ner.

Det ena utesluter dock inte det andra och jag har lite billigare bullion också. :)

Guld500

jag är bara ute efter silvret. så för mig är maples bästa myntet. egentligen borde jag köpa surinam, men den lilla premien Maple har är lätt värd att betala.

Då borde Österrikisk Philharmonic vara "bättre" än Maple Leafs.

machinshin

Jag håller med dig.  Men även fast premien är låg så är maples något högre än philharmoniker.

Så om jag nu hade samlat själv  så hade jag satsat på philharmoniker och 1 kg koalor (vilka för övrigt ofta ger ännu lägre premie (per gram)  än vad phillies gör.

machinshin

eller rättare sagt,  lägre pris per gram rent silver

maggan

CitatVackra, ovanliga,mynt, frimärken, tavlor, viner eller vad det nu må vara.

Ja,  allt som är begränsat av en verklig anledning är värt att samla på (vin, tavlor i exemplet ovan).  I myntfallet ligger begränsningen av att de vill göra myntet exklusivt. Lite som samlarbilder för barn, tillverka färre av en fotbollsspelare och den kommer automatiskt att bli värd mer. Ni får givetvis samla vilka mynt ni vill, men jag tycker att det är en konstruerad brist. Eller för den delen riksbanken, de trycker alldeles för få tusenlappar, alltså samlar folk på dem. Fed verkar ju försöka ändra på detta dock...

Citat

inte hos min hovleverantör, ls.ee. Där kostar de i bästa fall samma, i sämsta fall är harmonicerna dyrare. Dessutom är face-value högre på maple, alltså kan inte priset på mynten gå under detta värde vid en eventuell silverkollaps.  :)

Guld500

Citat från: maggan skrivet lördag 21, September 2013, 19:40:57
CitatVackra, ovanliga,mynt, frimärken, tavlor, viner eller vad det nu må vara.

Ja,  allt som är begränsat av en verklig anledning är värt att samla på (vin, tavlor i exemplet ovan).  I myntfallet ligger begränsningen av att de vill göra myntet exklusivt. Lite som samlarbilder för barn, tillverka färre av en fotbollsspelare och den kommer automatiskt att bli värd mer. Ni får givetvis samla vilka mynt ni vill, men jag tycker att det är en konstruerad brist. Eller för den delen riksbanken, de trycker alldeles för få tusenlappar, alltså samlar folk på dem. Fed verkar ju försöka ändra på detta dock...

Citat

inte hos min hovleverantör, ls.ee. Där kostar de i bästa fall samma, i sämsta fall är harmonicerna dyrare. Dessutom är face-value högre på maple, alltså kan inte priset på mynten gå under detta värde vid en eventuell silverkollaps.  :)

Nej, inte sant Maggan, jag har koll på Liberty Estland och dem är även min hovleverantör. :)  Philharmoniker är alltid några kronor billigare än Maple Leafs.

Fantom

Citat från: maggan skrivet lördag 21, September 2013, 19:40:57
...Dessutom är face-value högre på maple, alltså kan inte priset på mynten gå under detta värde vid en eventuell silverkollaps.  :)
"Maple" 167 kr/st (31,1g) = 5,36 kr/gram (vid silverkollaps du får ca. 30 kr: totalt förlust ca. 137 kr./st)
"50-kr" 125 kr/st (25g) = 5 kr/gram (vid silverkollaps du får 50 kronor : totalt förlust ca. 75 kr./st)
silverpriser aktuellt 21.09.2013

Varför vill du inte samla på 50-kronors Svenska silvermynt då ? (om det finns i dina tankar eventuell silverkollaps i framtiden)  :)

maggan

ok, har köpt guld senaste året så jag har inte full koll på silvret uppenbarligen. då är det face-value samt kändheten jag har gått på när jag valt Maple. vill dessutom ha .999 då går väl 50-kronan bort? dessutom är lövet vansinnigt snyggt.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane