Utskrattad av lokal mynthandlare

Startat av QBe, lördag 09, Februari 2013, 11:56:54

Föregående ämne - Nästa ämne

90% Silver

Citat från: QBe skrivet lördag 09, Februari 2013, 11:56:54
Igår var jag för första gången till min lokala mynthandlare för att leta 80% svenska silvermynt, full av förväntat att äntligen träffa en likasinnad människa med många år av erfarenhet.

Men istället blev det tvärtom, javisst mynt hade han inne för 85% av spot både 80 och 40%.

Men han sa till mig att ge mig in i aktiemarknaden istället, PM var så uppskruvat enligt honom, han satt och väntade på en priskrasch vilken dag som helst nu, "köp gruvaktier" hörde jag en äldre herre säga i butiken, "precis" sa mannen bakom disken, "dom är ju nästan grattis nu, kanon läge!"

Han påstod att Storbritannien hade enorma silver reserver och att man inte ska lyssna på folk som påstår att det kan komma en silverbrist, hela världen var full av silver, guld skulle man heller inte köpa, priserna skulle ner även där.

Som väldigt färsk inom PM så ställdes min värld lite up och ner, har idag försökt hitta bevis för hans påståenden men kan inte hitta någon vettig källa till hans argument, han kanske inte vet vad pengar är? insnöad gammal man? han kanske har helt rätt? :-\

"hela världen var full av Silver, Guld skulle man heller inte köpa, priserna ska ner även där"

Det har plockats upp ca. 200.000 ton Guld ur jorden genom alla tider. (en kub på ca. 20 x 20 meter)
Det motsvarar med dagens Guldvärde ca. 70.000 miljarder kronor.
Eller ungefär hälften av USA,s BNP.
Är det nåt som världen är full av, så är det Fiatpengar.

1971 kostade en 12 kg,s Guldtacka ca. 70.000 kr
Idag kostar en 12 kg,s Guldtacka ca. 4.500.000 kr

Jag tror inte det finns nån anledning att tro att prisutvecklngen ska bli så mycke annorlunda framöver mot va den varit de senaste 40 åren.
Det lär ju knappast bli billigare att plocka upp Ädelmetaller ur jordskorpan i framtiden, när tex. Oljan blir ovanligare och dyrare ?

Att Spara Guld & Silver, på lång sikt, tror jag är riktigt bra affär.

phat-cu-ru

Citat från: QBe skrivet lördag 09, Februari 2013, 11:56:54
han kanske har helt rätt? :-\

Vilket scenario?  Det kommer ju att gå upp och ned, om det blir kraftig högkonjuktur så kanske det går ned en bit, dock finns det hungriga hajar som tex Kina som är sugna och köper vid vissa nivåer.

Ta tex ett rimligt scenario, USA ökar VAT från 8% till 15% för allt utom mat samt sätter 20% skatt på drivmedel, med detta börjar de betala sina räntor i alla fall (utan att trycka nytt). Detta bör ju innebära att GLD faller mot USD... men också att SEK faller mot USD och GLD.

Kom ihåg att du sitter i Sverige på en liten valuta, så det kan ju vara bra att ha en liten buffert i Guld.

Silver är lite svårare att förstå eftersom riksbankerna och banker (?) ej använder det för värdesäkring

dalhan

Lite off topic men är det vanligt att man kan få köpa skrotmynt av den lokala mynthandlaren för 85% av spot?

mega_n

Citat från: dalhan skrivet lördag 09, Februari 2013, 20:15:51
Lite off topic men är det vanligt att man kan få köpa skrotmynt av den lokala mynthandlaren för 85% av spot?
Låter som ett väldigt bra pris i det ledet... Men jag har inte hållit koll på de senaste åren vad handlarna säljer för. Handlaren skulle kunna sälja direkt till nedsmältning och affinering och få mer betalt...

/H

QBe

Citat från: mega_n skrivet lördag 09, Februari 2013, 20:24:07
Citat från: dalhan skrivet lördag 09, Februari 2013, 20:15:51
Låter som ett väldigt bra pris i det ledet... Men jag har inte hållit koll på de senaste åren vad handlarna säljer för. Handlaren skulle kunna sälja direkt till nedsmältning och affinering och få mer betalt...

/H

Jag har ingen tidigare erfarenhet av mynthandlare, men om han kan sälja för ett högre pris direkt till nedsmältning så har han ganska dålig koll på vad han gör eller hur marknaden ser ut i mitt tycke.

Jag ska som tidigare nämnt ditt igen på måndag för att köpa det han har inne, uppdaterar tråden med resultatet från det besöket.

QBe

Vill tacka för alla inspel och goda råd jag har fått här idag.

QBe

UPPDATERING

Var idag och köpte ca 650 Gram finvikt 80% mynt för 85% av spot, fick ett helt annat bemötande denna gång och hade en mycket trevlig diskussion angående svensk mynthistoria och silvermoms. 8)

mega_n

Jag blir gärna utskrattad om jag får köpa billigt silver ;-)

/H

QBe

Citat från: mega_n skrivet tisdag 12, Februari 2013, 20:40:54
Jag blir gärna utskrattad om jag får köpa billigt silver ;-)

/H

Alla dagar i veckan  8)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane