Utskrattad av lokal mynthandlare

Startat av QBe, lördag 09, Februari 2013, 11:56:54

Föregående ämne - Nästa ämne

QBe

Igår var jag för första gången till min lokala mynthandlare för att leta 80% svenska silvermynt, full av förväntat att äntligen träffa en likasinnad människa med många år av erfarenhet.

Men istället blev det tvärtom, javisst mynt hade han inne för 85% av spot både 80 och 40%.

Men han sa till mig att ge mig in i aktiemarknaden istället, PM var så uppskruvat enligt honom, han satt och väntade på en priskrasch vilken dag som helst nu, "köp gruvaktier" hörde jag en äldre herre säga i butiken, "precis" sa mannen bakom disken, "dom är ju nästan grattis nu, kanon läge!"

Han påstod att Storbritannien hade enorma silver reserver och att man inte ska lyssna på folk som påstår att det kan komma en silverbrist, hela världen var full av silver, guld skulle man heller inte köpa, priserna skulle ner även där.

Som väldigt färsk inom PM så ställdes min värld lite up och ner, har idag försökt hitta bevis för hans påståenden men kan inte hitta någon vettig källa till hans argument, han kanske inte vet vad pengar är? insnöad gammal man? han kanske har helt rätt? :-\

Silverräven

Jag kan till viss del instämma i vad han sa men även tillägga: lyssna på alla, men bilda dig din egen uppfattning. Sk. experts uttalanden om att silver ska upp till 100, 500 eller 1000 dollar/oz ska man ta med en näve salt eftersom de flesta talar i egen sak. Jag skulle heller lita blint på vad en mynthandlare säger. Satsa på vad du tror på själv!

En del här på forumet satsar även på aktier vid sidan av sitt PM-sparande, vilket inte behöver vara fel. De har dock som alla andra läst på och dragit sina egna slutsatser, vilket är det enda man egentligen kan utgå ifrån.

Grimjaur

Frågan är varför du har PM, vill du göra snabba klipp eller ha det som inflationsskydd, och i bästa fall att det går upp, på lång sikt? För mig handlar det om en säkerhet om samhället/ekonomin skulle kollapsa.

Vill du ha snabbare resultat så tror jag att du har större möjligheter med aktier, men det innebär nog större risker oxå. PM kan gå både upp o ner men jag tror inte på några STORA ras som håller i sig länge, från dagens läge, men det är lika mycket gissning som när någon annan ger sin analys.

QBe

Citat från: Grimjaur skrivet lördag 09, Februari 2013, 12:42:13
Frågan är varför du har PM, vill du göra snabba klipp eller ha det som inflationsskydd, och i bästa fall att det går upp, på lång sikt? För mig handlar det om en säkerhet om samhället/ekonomin skulle kollapsa.

Vill du ha snabbare resultat så tror jag att du har större möjligheter med aktier, men det innebär nog större risker oxå. PM kan gå både upp o ner men jag tror inte på några STORA ras som håller i sig länge, från dagens läge, men det är lika mycket gissning som när någon annan ger sin analys.

Jag började köpa för 3 månader sedan och ser det som pensjonsparing.

Man får ju lite blodad tand när man hör folk prata om silverbrist men jag räknar inte med att "tjäna pengar" på mina investeringar på kort sikt, som jag har förstått det kommer fiat valutor och fiat valutor går så då känner jag spontant att där har jag inget att göra om jag ska utnyttja mina investeringar om säg 30-40 år.

Om någon satsar 100.000:- i guld och/eller silver och en annan lägger samma belopp i till exempel aktier, sen kraschar dollarn och/eller euron om 10 år och försvinner, vem är vinnaren då?

Spara pengarna i ett sparkonto?
Jag läste någonstans att tack vare inflationen kommer man behöva 845.000:- sek år 2111 för att behålla värdet av dom ursprungliga 100.000:- sparade.

QBe

Citat från: Silverräven skrivet lördag 09, Februari 2013, 12:10:50
Jag kan till viss del instämma i vad han sa men även tillägga: lyssna på alla, men bilda dig din egen uppfattning. Sk. experts uttalanden om att silver ska upp till 100, 500 eller 1000 dollar/oz ska man ta med en näve salt eftersom de flesta talar i egen sak. Jag skulle heller lita blint på vad en mynthandlare säger. Satsa på vad du tror på själv!

En del här på forumet satsar även på aktier vid sidan av sitt PM-sparande, vilket inte behöver vara fel. De har dock som alla andra läst på och dragit sina egna slutsatser, vilket är det enda man egentligen kan utgå ifrån.

Jag har mycket att lära, men känner samtidigt att jag inte är så intresserad av att stödja ett system som en aktiemarknad fylld med fiat valutor.

Ebenezer

Jag ser det så här:

Om jag köper X ounce guld eller silver nu, så kommer jag att ha X ounce guld/silver om 30 år. Min investering kommer inte producera något, men jag kommer garanterat ha allt kvar.

Om jag istället tar samma mängd pengar och köper företag eller jordbruksmark t.ex. så kommer de att producera saker av värde åt mig. Företagen kommer tillverka varor och tillhandahålla tjänster så att jag får ut något mer än min ursprungliga insats. Dock så finns det ju en risk att jag satsat allt på fel företag, eller att min åkermark blir förstört av en brand eller något.

Vilken väg du väljer för att låta dina pengar arbeta är upp till dig. Men jag kommer aldrig sätta för stor det av mina tillgångar i ädelmetaller p.g.a. att jag inte kan räkna på en värdeökning (förutom populationsökningen dådå). Jag gillar inte att spekulera. Men samtidigt tycker jag att det är skönt att ha ev viss del i ädelmetaller och vem tycker inte att guld och silver är snyggt och tryggt  ;)

Silver

Man skall som sagt lyssna på folk och skapa sig sin egen uppfattning. Men jag kan säga att jag lägger mer vikt vid dessa när någon stödjer sin åsikt med väl underbyggda fakta, argument eller källhänvisningar.

Det är mycket möjligt att Storbritannien sitter på stora lager silver. Men kunde han hänvisa till något mer, eller påstod han bara det? Och i så fall, hur stora lager? Hur länge räcker det? Vad är den totala efterfrågan på silver? Om man ställer det i relation, hur ser det ut då? osv. osv.

När det gäller gruvor så tycker jag man skall ta hänsyn till bolagsspecifika risker, motpartsrisker och mycket annat som man slipper om man investerar direkt i ädelmetaller.

QBe

Citat från: Ebenezer skrivet lördag 09, Februari 2013, 13:16:44
Jag ser det så här:

Om jag köper X ounce guld eller silver nu, så kommer jag att ha X ounce guld/silver om 30 år. Min investering kommer inte producera något, men jag kommer garanterat ha allt kvar.

Om jag istället tar samma mängd pengar och köper företag eller jordbruksmark t.ex. så kommer de att producera saker av värde åt mig. Företagen kommer tillverka varor och tillhandahålla tjänster så att jag får ut något mer än min ursprungliga insats. Dock så finns det ju en risk att jag satsat allt på fel företag, eller att min åkermark blir förstört av en brand eller något.

Vilken väg du väljer för att låta dina pengar arbeta är upp till dig. Men jag kommer aldrig sätta för stor det av mina tillgångar i ädelmetaller p.g.a. att jag inte kan räkna på en värdeökning (förutom populationsökningen dådå). Jag gillar inte att spekulera. Men samtidigt tycker jag att det är skönt att ha ev viss del i ädelmetaller och vem tycker inte att guld och silver är snyggt och tryggt  ;)

Jag har hittills lagt mellan 30-40% av mina tillgångar i PM, resten sitter på sparkontot, kommer även investera i skogsmark men detta är inte dags aktuellt av olika orsaker.

lordsinner

Man kan ju passa på och öka silver innehav innan 2014, om man stor handlar från Tyskland p g a skattehöjningar som kommer.

QBe

Citat från: lordsinner skrivet lördag 09, Februari 2013, 13:45:43
Man kan ju passa på och öka silver innehav innan 2014, om man stor handlar från Tyskland p g a skattehöjningar som kommer.

Jag har hittills köpt allt mitt silver moms fritt.

QBe

Citat från: Silver skrivet lördag 09, Februari 2013, 13:31:56
Man skall som sagt lyssna på folk och skapa sig sin egen uppfattning. Men jag kan säga att jag lägger mer vikt vid dessa när någon stödjer sin åsikt med väl underbyggda fakta, argument eller källhänvisningar.

Det är mycket möjligt att Storbritannien sitter på stora lager silver. Men kunde han hänvisa till något mer, eller påstod han bara det? Och i så fall, hur stora lager? Hur länge räcker det? Vad är den totala efterfrågan på silver? Om man ställer det i relation, hur ser det ut då? osv. osv.

När det gäller gruvor så tycker jag man skall ta hänsyn till bolagsspecifika risker, motpartsrisker och mycket annat som man slipper om man investerar direkt i ädelmetaller.

Ska tillägas att han blev mycket förvånad över att jag var intresserad av att köpa silver, flera kom in och sålde sitt guld under tiden jag var där men inte försökte köpa något :)

Jag är öppen och lyssnar men han var så hård i sin kritik.

han kunde inte hänvisa till någon källa, ska ditt på måndag och köpa dom 80% mynt han har då jag vill komplettera min samling med svenska mynt, ska försöka få lite mer kött på benen tills dess så vi har något att prata om, även försöka få fram någon fakta som styrker hans påståenden men hittills har detta varit svårt.

Silverräven

Om mynthandlaren förkastar silver som du beskriver så borde ju det ge dig ett bra förhandlingsläge. Bara att haka på och säga "jag är egentligen inte intresserad av sådant skräp, men får jag ett bra pris kan jag offra mig och ta en risk ändå" ;)

QBe

Citat från: Silverräven skrivet lördag 09, Februari 2013, 14:07:14
Om mynthandlaren förkastar silver som du beskriver så borde ju det ge dig ett bra förhandlingsläge. Bara att haka på och säga "jag är egentligen inte intresserad av sådant skräp, men får jag ett bra pris kan jag offra mig och ta en risk ändå" ;)

Haha :) ja jag får göra det, denna person hyr en butikslokal i dom billigare delarna av stan och han verkar inte vara allt för framgångsrik om jag ska göra en bedömning utifrån det lilla jag sett, så jag ska kanske inte ska lägga för mycket vikt i hans påståenden.

Destecado

Han kanske vet vad som kommer och hoppas på att få köpa ditt silver billigt

Goldfinger

Citat från: QBe skrivet lördag 09, Februari 2013, 11:56:54
Igår var jag för första gången till min lokala mynthandlare för att leta 80% svenska silvermynt, full av förväntat att äntligen träffa en likasinnad människa med många år av erfarenhet.

Men istället blev det tvärtom, javisst mynt hade han inne för 85% av spot både 80 och 40%.

Men han sa till mig att ge mig in i aktiemarknaden istället, PM var så uppskruvat enligt honom, han satt och väntade på en priskrasch vilken dag som helst nu, "köp gruvaktier" hörde jag en äldre herre säga i butiken, "precis" sa mannen bakom disken, "dom är ju nästan grattis nu, kanon läge!"

Han påstod att Storbritannien hade enorma silver reserver och att man inte ska lyssna på folk som påstår att det kan komma en silverbrist, hela världen var full av silver, guld skulle man heller inte köpa, priserna skulle ner även där.

Som väldigt färsk inom PM så ställdes min värld lite up och ner, har idag försökt hitta bevis för hans påståenden men kan inte hitta någon vettig källa till hans argument, han kanske inte vet vad pengar är? insnöad gammal man? han kanske har helt rätt? :-\

Han tror på gruvaktier men inte på guld och silver, märkligt tycker jag då dom över tid går hand i hand.

Man får tänka så här. Som mynthandlare har han sett PM stiga år efter år och med tanke på att "inga träd växer till himlen" så är väl hans inställning egentligen ganska sund.

Men han är, liksom de flesta svenskar, kanske inte särskilt medveten om hur illa det är ställt med världsekonomin och ser därför inte att inget fundamentalt inträffat som skulle stoppa forsatta uppgångar.

Återigen det gäller att vara påläst, ha en strategi och agera efter den.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane