Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Västjämten

Innan vi hade banken i mobilen och Swisha högt o lågt var det redan etablerat i delar av Afrika. Vad jag förstår hoppade man över bankkontor när man skulle knappa in försprånget, de gick rätt på mobilerna.
Vad gäller crypto....
Vi människor brukar sällan backa när vi satt tänderna i något nytt, de är här för att stanna.
Ska man investera bör man nog se crypto/bitcoin som en ny tillgångsklass.
Vi som håller metallerna högt har sett vad de som har tryckpressarna kan göra.
Lycka till!

Cash Is King

arfo

Citat från: mrSju skrivet onsdag 17, Januari 2018, 12:29:02
Citat från: mega_n skrivet onsdag 17, Januari 2018, 10:35:44
https://twitter.com/BitcoinMktJrnl/status/953379584795467776

Håller med föregående inlägg.

Vad är anledningen att dom har graderat på detta vis? värdena till höger.
Blir ju ingen överblick alls.

Logaritmisk skala.
För att en förändring på x% alltid representaras av samma distans på en logaritmisk skala.

I_am_mine

Ska bli spännande att se om den kan hålla sig över 10k

mega_n

Ska bli spännande att se hur lång tid innan ny alltime high... :-)

mega_n

Citat från: thgswe skrivet onsdag 24, Januari 2018, 11:09:29
Citat från: mega_n skrivet onsdag 24, Januari 2018, 09:06:01
Ska bli spännande att se hur lång tid innan ny alltime high... :-)

Kanske dags att fylla tankarna med mer högoktanigt raketbränsle?

Kunde inte låta bli :) Tycker som sagt bitcoin är slött och dyrt finns bättre alternativ.

Bitcoin Cash is the real Bitcoin.

/H

mrSju

PrivE

Jag skulle nog inte ropa högt om BCH än. Underskatta aldrig ett stort "brand" med mycket utvecklingskraft där inget är hugget i sten med möjliga soft forks etc. Kom ihåg att till och med det heligaste som mängden Bitcoins på 21 miljoner kan modiferas, inte för att det kommer hända troligen.

BTC kommer köra på med Lightning network relativt snart och sedan finns det mer potential som BCH valt att döda genom sin hard fork...
https://www.youtube.com/watch?v=rrr_zPmEiME

Samma sak med Ethereum och Scaleability, transaktionshastighet etc... även här finns teknisk kreativt krut kvar med soft upgrades. Även om jag älskar XLM mer och LTC ;)

T.ex som Ripple på 100 bill i supply med nisch mot bank-bank transaktioner.. Det var ett jobbigt läge när priset gick upp mot 3 usd pga om JP morgan ska börja smöra sitt maskineri med XRP och säg hypotetiskt att de behöver 1 bill XRP för detta vilket betyder att de behövt köpa 3 bill USD av ripple..
Poängen är att de som inte är valutor utan platformar och tokens inte har en positiv effekt av att de ökar i värde då bolag ska köpa dessa och använda dessa...

Nu är det ju tyvärr så att t.ex XRP inte behövs som "bensin" i XRP konceptet.. vilket gör möjligen XRP värdelöst egetnligen men det är en annan frågeställning. Låt oss ändå säga att XRP behövs och priset blir för högt som gör att bolag inte kan köra systemet pga att det är för dyrt DÅ kommer troligen ripple lägga på en NOLLA till supplyn till 1 Trillion ! Vilket inte är dåligt eftersom de som äger ripple säkert få en jämn andel - som en ny emmission och ägare tappar inte värde i absoluta tal men priset devalveras från 3 usd till t.ex 0.3 USD.

Allt ovan är bara lite exempel... men poängen är att man ska komma ihåg att det finns mycket flexibilitet och utveckling kvar och det gäller att hitta de som har styrkan och långsiktiga potentialet. Supply mängden som flera satt kanske var för naiva i början då de inte visste hur hårt det skulle öka i pris och därmed kommer säkert några justera sin supply längre fram etc.

Frågan är även också om alla cryptos ska gå via ICO... och ut på öppen handelsmarknad... bolag börjar skapa sina egna tokens nu som inte säljs på marknader då "priset"/ ett värde inte behövs för att en token ska funka som smörjmedel i en infrakstruktur. t.ex Maersk som gör sin token, komemr den släppas som ICO och kommer den få ett värde?? Inte helt säkert... därmed kan man tänka sig att TRON som är riktat mot entertainment så kanske FB, insta snapchat etc går ihop och gör en egen som inte får ett pris utan bara skapar en ny infrastruktur med en annan typ av affärsmodel kanske. etc.. finns många frågor kvar hur hela branschen, valutor, platformar och tokens ska funka. VIlka ska ha värde, vilka egenskaper bör de ha etc.

Maersks token - partner med IBM
https://www.youtube.com/watch?v=tdhpYQCWnCw

Personligen tror jag att 80 % av marknaden kommer rensas bort om 2 år. Det kommer vara en del få som är de som har värde. Bolagen/industrier etc kommer skapa sina egna tokens som inte säljs på öppen marknad etc . BTC kommer fortsätta existera om det blir som store of value koncept eller betalningsmedel via lightning network får vi se.

Lite tankar att reflektera om:
*Varför ska Platformar och Tokens ha ett ekonomiskt värde?  (cryptovalutor är en annan sak)
*Vad kan modifieras, allt! (Transaktionshastigheter, Supply, olika tekniska lösningar etc) Kom ihåg att diverse community jobbar för att få "deras" valuta att bli applicerbar - det ligger stor kraft i det
*Varför ska vi äga ETH, EOS, XLM etc som inte är valutor? Vem är köparna ? Är konceptet att vi köper silver på 1800 talet ihopp om att bilindustrin, solcell, datorer etc ska växa fram och efterfrågan ökar? D.v.s vi prackar på oss massa cryptotillgångar/råvaror tidigt ihopp om att bolag ska köpa det i framtiden till deras system? Är det vad som händer nu?
* Men vad händer om gigant bolagen rundar detta och utvecklar egna system för sin bransch med som ger de andra konkurensfördelar? Ex: Maerks gör ett ekosystem och om konkurrenter vill koppla på sig så måste de betala maersk etc etc?
* Kan tokens på en platform bli mer värdefullt än platformen? Ex. kan EOS blir mer värdefullt än ETH som den är på ?
* Eller är det så att ALLA samlade tokens på en platform egentligen inte ska kunna vara mer värderat ärn själva platformen de är på pga att alla tokens kräver platformens "token" ?

Idag handlar alla lite vad som helst utan att veta om det är en valuta, platform eller token eller hur mekanismer etc hänger ihop etc...

Finns en hel del funderingar... finns det någon på forumet som har extremt bra koll på ovan frågor så får ni gärna kontakta mig! =)

I_am_mine

Antalet bitcoins som omsattes igår på Coinbase plattform har inte omsatts sen den 10e dec, strax efter den första vändan upp till 20k.
Den har fallit mycket senaste dagarna men det som jag tycker är lite intressant är att under gårdagen tog den igen ca 1000$ från botten så det är fortfarande många som är optimistiska och beredda att betala dagens pris.

mega_n

Citat från: I_am_mine skrivet lördag 03, Februari 2018, 01:15:41
Antalet bitcoins som omsattes igår har inte omsatts sen den 10e dec, strax efter den första vändan upp till 20k.
Den har fallit mycket senaste dagarna men det som jag tycker är lite intressant är att under gårdagen tog den igen ca 1000$ från botten så det är fortfarande många som är optimistiska och beredda att betala dagens pris.

Antalet transaktioner på blockkedjan har gått ner mycket och avgifter ner. Mempool är sitt lägsta på länge nu.
Dock kan ju tradingen på exchanges vara hög ändå eftersom det inte är bitcointransaktioner utan bara trading...
Och ifall det är trading utan tradingavgifter har omsättningen bli nästan oändlig. Typ som det var i Kina innan de reglerade dem mer förra året.

/H

Edit: spelling...

fredrikwall67

Det där är väl pappersvarianten av den virtuella pengen.

I_am_mine

Nä det är BTC/USD men vid en närmare titt så är det bara Coinbase plattform, med andra ord är inte omsättningen relevant för BTC som helhet men kan ändå ge en indikation. Jag redigerar tidigare inlägg

mrSju

Bitcoin följer sin utstakade bana. 48 000 SEK/bitcoin i skrivande stund.

Hur går tankarna? Tror ni spelet är över, eller är det rea nu?

I_am_mine

Över som i game over?

Nä det tror jag inte.. Men jag tror det ska ner en bit till först, det är svårt att säga vid sånna stora nedgångar, det brukar trigga ett översälj som heter duga. Kanske ska vi ner under 4k innan den vänder men det är bara min tro inget att satsa pengar på

mrSju

Citat från: I_am_mine skrivet tisdag 06, Februari 2018, 07:10:06
Över som i game over?

Nä det tror jag inte.. Men jag tror det ska ner en bit till först, det är svårt att säga vid sånna stora nedgångar, det brukar trigga ett översälj som heter duga. Kanske ska vi ner under 4k innan den vänder men det är bara min tro inget att satsa pengar på

Finns ju inget fundamenta att basera kursen på likt en bolagsaktie, utan priset är enbart baserat på förtroende och förhoppning. svårt att blåsa upp en sprängd ballong igen.

Bitcoin ska ner i källarn för att aldrig återhämta sig.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane