Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

Jag tycker det ser ut ungefär som bitcoin-kursen runt 2013. Därefter gick kursen upp mer än 2000%. (Även om den gick ned mer först...)

Så visst kan man kalla det en (tillfällig) bubbla...

/H

mrSju

Historiskt så är jag expert på att förlora pengar i bubbelkrascher. För fem år sen skulle jag varit all in, belånad till max i bitcoin i detta skedet.
Bitcoin nere på 82k nu. Nånstans så kommer det bli fritt fall. "rädda det som räddas kan" Kursen beter sej dock inte alls som aktiemarknadens bubbelkrasher, tuggar sej rätt långsamt neråt. Jag vet inte hur det funkar om "alla vill ur"?

Köpare finns väl alltid, men kommer man ur direkt om man skulle vilja? på nån minut?

I_am_mine

Citat från: mega_n skrivet onsdag 17, Januari 2018, 10:35:44
https://twitter.com/BitcoinMktJrnl/status/953379584795467776

Den här grafen är ju helt skev, den får uppgången att se nästan normal ut och nedgångarna att se små ut.

Bitcoin har fallit 50% från toppen och det syns knappt i den här grafen :D

Du har nog rätt i att detta inte är slutet men fortsätter det under 10k ska det nog ner mot 4k

10K lika väl som 4K är fortfarande en enorm uppgång sen 2013 så det är ju inget att lipa över egentligen.

mrSju

Citat från: mega_n skrivet onsdag 17, Januari 2018, 10:35:44
https://twitter.com/BitcoinMktJrnl/status/953379584795467776

Håller med föregående inlägg.

Vad är anledningen att dom har graderat på detta vis? värdena till höger.
Blir ju ingen överblick alls.

Bosse68

Bitcoin gick precis under 10000$
Fortsätter den ner eller är det botten?

I_am_mine

Citat från: Bosse68 skrivet onsdag 17, Januari 2018, 15:30:09
Bitcoin gick precis under 10000$
Fortsätter den ner eller är det botten?

Det är ingen som vet, som mega_n skriver så har ju bitcoin hämtat sig många ggr

fredrikwall67

Kan nog finnas något värde i crypton. Tekniken bakom är mycket användbar. Men vilken av dem som vinner kriget återstår att se. Och hur de skall inkorporeras i den riktiga ekonomin är också ett frågetecken. Som de spekulerats fram tills dags dato, är spännande, men inte värdigt någon seriös investerare. Det finns inget "värdebevarande" med upp och ner 20-30% på dagar veckor. Är fortfarande glad för de som kpte sub 1000, jag har inte ens funderat på att investera någonsin. Kommer inte heller göra det framöver, som det ser ut nu.

cyber

Bitcoin är en av de sämsta krypto-implementationerna om man faktiskt vill göra transaktioner (åtminstone i mitt halv-insatta perspektiv)

Som jag ser det är den enda fördelen med bitcoin är att den var först, och nu på sistone en lång historik med positiv kursutveckling.

Ett litet avbräck kan vara ok, men fortsätter den falla så tror jag det är kört (inte nödvändigtvis för alla kryptovalutor, men för alla som bara låtsas vara guld, där den enda poängen är scarcity)

Definitivt inget läge att "buy the dip" i alla fall. Även om den återhämtar sig lite så tror jag många cashar in om den skulle nå uppåt 11-12000$ igen, och därmed blir uppsidan väldigt begränsad.

kristensson

Ett annat sätt att se på det är:

För 2 mån. sedan stog den i $6.000 och står den nu i ca. $10.000 så är det ju en riktigt bra uppgång.

mrSju

Citat från: kristensson skrivet torsdag 18, Januari 2018, 10:45:18
Ett annat sätt att se på det är:

För 2 mån. sedan stog den i $6.000 och står den nu i ca. $10.000 så är det ju en riktigt bra uppgång.

Hjälper föga dom som gått in efter mediahypen.

kristensson

Nej det gör det ju inte, utan beroende på hur lång/kort sikt man går in på så ville jag bara belysa ett annat sätt att se det på.

august

Citat från: mrSju skrivet torsdag 18, Januari 2018, 11:39:56
Citat från: kristensson skrivet torsdag 18, Januari 2018, 10:45:18
Ett annat sätt att se på det är: För 2 mån. sedan stog den i $6.000 och står den nu i ca. $10.000 så är det ju en riktigt bra uppgång.
Hjälper föga dom som gått in efter mediahypen.
Har man gått in i BTC efter mediahypen och köpt någonting efter det det har stigit 1000% på några månader så är man så ärligt talat så dum att man förtjänar att skiljas från sina pengar. Och, som av en händelse, är "marknaden" en maskin som är optimerad för att skilja de som inte vet vad de gör från sina pengar så det vi ser nu är bara hur det alltid har fungerat, det har ingenting med kryptovalutor att göra. Hade dessa personer inte förlorat pengarna på BTC så hade de kastat dem efter någonting annat idiotiskt, må det vara tulpanlökar, Pokemonkort, japanska fastigheter på slutet av 80-talet  eller någon annan "idiotsäker" investering.

Det finns många situationer där jag kan känna stark sympati med personer som råkar illa ut, ekonomiskt eller på annat sätt. Men att stå på minus efter att ha köpt BTC någonstans norr om 10000 USD i slutet på 2017 och sålt i panik häromdagen efter att BTC startade 2017 runt 900 USD är inte en sådan. Sorry.

cyber

En sak med kryptovalutor slog mig nyligen: Om man tänker sig att kryptovalutor blir åtminstone hyggligt framgångsrika i framtiden så undrar jag hur det kommer slå mot utvecklingsländerna.

Vare sig indier eller venezuelaner har nog något större förtroende att överhögheten ska vårda värdet för deras respektive fiat-valutor. Och att kineserna köper krypto i stor mängd för att komma runt kapitalkontroller är också välkänt.

I västerländska länder är vår fiat inte riktigt lika hotad (i alla fall så länge man inte utökar minusräntorna/trycker oändliga mängder pengar, vilket säkert många här på forumet tror, men det är en diskussion för en annan tråd!), särskilt eftersom kontanterna är på väg bort i rasande fart och allt som inte är digitala SEK ses med oblida ögon av skatteverket.

Men i emerging markets? Där kontanter är en stor grej fortfarande, och statens kontroll relativt svag? Är man positiv så kanske det leder till nåt bra (folk slipper ur statens grepp & kan ta hand om sina egna pengar), är man negativ leder det till ökad skatteflykt och kanske t o m kollaps för diverse länder.

Jag tänker delvis ifrån perspektivet av att jag har en del pengar i emerging markets-fonder, och jag vill sälja av innan kraschen kommer :) Och vad som händer om Kina kraschar vill jag inte ens tänka på...

Åsikter?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane